lahi skrev:Jaså? T3-dosor kan jag nog få tag på redan imorgon... Nä, jag har inte ändrat på armen, men skulle behöva det om jag ska montera wastegaten någon annanstans än där den sitter nu. Hur ändrar man på den? Ska man slipa bort svetsen på armen, vrida och svetsa fast igen eller? Vågar kanske inte riktigt det, med tanke på mina svetskunskaper...
Nja dom är ju mindre , naturligtvis lättare att placera men som jag tidigare har skrivit fjäderkraften blir för låg med dålig kontroll som resultatgsxr1200 skrev:Den jag använder är från en Saab 9000 -87a den kanske inte är så bra då?
lahi skrev:Jaså? T3-dosor kan jag nog få tag på redan imorgon... Nä, jag har inte ändrat på armen, men skulle behöva det om jag ska montera wastegaten någon annanstans än där den sitter nu. Hur ändrar man på den? Ska man slipa bort svetsen på armen, vrida och svetsa fast igen eller? Vågar kanske inte riktigt det, med tanke på mina svetskunskaper...
lahi skrev:Hej!
En liten fråga eller två:
Den lilla tryckslangen till dumpen ska ju sitta efter spjället, så kan jag koppla slangen till den lilla nippeln på 3:ans förgasare? (cv34r) Det är ju den enda fuggen som har någon anslutning efter spjället. Anslutningen används ju på originalhojen till att öppna bensinkranen. Räcker undertrycket från en cylinder till att öppna dumpen? Det går väl bra att sätta laddtrycksmätaren där också... är ju ändå inget flöde i den. Tacksam för snabbt svar!
Då var det bara det kvar + montering av tryckrör, plenumkammare, några slangar och avgasrör.
lahi skrev:Hej!
En liten fråga eller två:
Den lilla tryckslangen till dumpen ska ju sitta efter spjället, så kan jag koppla slangen till den lilla nippeln på 3:ans förgasare? (cv34r) Det är ju den enda fuggen som har någon anslutning efter spjället. Anslutningen används ju på originalhojen till att öppna bensinkranen. Räcker undertrycket från en cylinder till att öppna dumpen? Det går väl bra att sätta laddtrycksmätaren där också... är ju ändå inget flöde i den. Tacksam för snabbt svar!
Då var det bara det kvar + montering av tryckrör, plenumkammare, några slangar och avgasrör.
En cyl ger samma undertryck som tio. Och eftersom det (precis som du säger) inte är något flöde så går det alldeles utmärkt att koppla dumpen där.lahi skrev:... Räcker undertrycket från en cylinder till att öppna dumpen? Det går väl bra att sätta laddtrycksmätaren där också... är ju ändå inget flöde i den. ....
fan vilket snyggt bygge.lahi skrev:Såja, nu har jag lyckats ta några bilder också... Så här ser det ut just nu. Klaga inte för mycket på mitt grenrör bara.. det är bara punktat (med många punkter...) och det var första gången jag höll i en svets. Det sitter ihop iaf! Ska helsvetsas i dagarna, men inte av mig. Vetefan om röret till wastegaten sitter tillräckligt nära kollektorn, men jag fick inte plats med röret någon annan stans. Får se om det funkar... gör det inte det så borrar jag hål i avgashuset och svetsar fast anslutningen där istället.
Monterade APE-dragstänger idag! Jag fick till slut loss originalstängerna med hjälp av mycket värme och en pinnbultsavdragare för 330 spänn... Billigt och bra... På bilden är det originalstängerna som sitter där. I morgon eller på onsdag ska resten skruvas ihop (cylinderpaket och topplock) och kammarna ska tajmas. Filade ur kamdreven igår och hoppas på att jag tog tillräckligt mycket!
Intercoolern kom idag! Fick tag på en intercooler från en kille lite norrut. Ic:n kommer från GIK-turbo och ser ut att vara mycket lite använd. Rätt mått har den (jag måttade innan jag köpte), den flödar som sören enligt GIK och jag gav 1000 spänn! Helt rätt pris tycket jag! Slänger med en bild på pump och regulator också.
Vad tycks så långt? Inte så mycket kvar nu
heliac skrev:De pulsar rätt bra i synkuttaget så dumpen kan stå och öppna/stänga på tomgång pga av det. Låter ungefär som om man jättestort ventilspel på en ventil. TICK-TICK-TICK. Jag ska koppla alla uttagen till en liten box, sedan en slang ut från den. Dumpen låter även konstigt när det pulsar, det blir massa små dumpar i rad istället för en stor PSSCH.
Man tackar! Jodå, det ska nog passa alldeles utmärkt, tror jag! Det skiljer ju inte så mycket mellan -86 och -92 på storlek och omfång på ram och motor mm. Så det ska nog inte vara några problem Det enda man behöver göra är att kapa lite i kåpan framtill, undertill och lite på sidorna samt bygga om instrumenteringen så att den blir mindre (får inte plats annars) och göra nya kåpfästen, men det är snabbt fixat.h01hmt skrev:fan vilket snyggt bygge.
tror du de där kåporna passar lika fint på min 92a?
lahi skrev:Jag tackar för svaren!
Mätaren är från mc-xpress och är glycerinfylld och kan visa undertryck, så förhoppningsvis ska den inte fladdra alltför mycket. Men då kopplar jag mätaren till plenumet! Vill ju inte att den ska visa för lågt tryck. Känns som om det är ganska bra om den visar rätt så jag inte tar sönder något. Det är jag så bra på ändå...
Kopplar dumpen till det lilla uttaget i fuggen då, med ev strypning. Fladdrar dumpen så jäkligt utan strypning, Heliac? Hur påverkar det motorns gång?
Nä, nu är det dags att gå ut i garaget en sväng Ska väl hinna med lite idag iaf.. när jag för en gångs skull får en dag över till hojen så havererar bilen istället, men jag gör en expressreperation på den så tar jag resten av dagen till hojen.
MostWanted skrev:R1 T: Bra vettig sida, men snälla uppdatera designen lite.
R1 T skrev:Glömde det där med strypning till mätare och dump när det är kopplat till synk uttaget.
Men varför koppla tryckmätaren till plenum man vill väl veta vad trycket är så nära cylindern som möjligt, med andra ord i motorn, och inte i plenumburken.
Du får gärna skicka lite bilder och text på bygget, till bilder@turbo-bike.com
Så lägger jag upp dom på http://www.turbo-bike.com
R1 T
http://www.turbo-bike.net
http://www.turbo-bike.com
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |