lahi skrev:Jaså? T3-dosor kan jag nog få tag på redan imorgon... Nä, jag har inte ändrat på armen, men skulle behöva det om jag ska montera wastegaten någon annanstans än där den sitter nu. Hur ändrar man på den? Ska man slipa bort svetsen på armen, vrida och svetsa fast igen eller? Vågar kanske inte riktigt det, med tanke på mina svetskunskaper...
Nja dom är ju mindre , naturligtvis lättare att placera men som jag tidigare har skrivit fjäderkraften blir för låg med dålig kontroll som resultatgsxr1200 skrev:Den jag använder är från en Saab 9000 -87a den kanske inte är så bra då?
lahi skrev:Jaså? T3-dosor kan jag nog få tag på redan imorgon... Nä, jag har inte ändrat på armen, men skulle behöva det om jag ska montera wastegaten någon annanstans än där den sitter nu. Hur ändrar man på den? Ska man slipa bort svetsen på armen, vrida och svetsa fast igen eller? Vågar kanske inte riktigt det, med tanke på mina svetskunskaper...
lahi skrev:Hej!
En liten fråga eller två:
Den lilla tryckslangen till dumpen ska ju sitta efter spjället, så kan jag koppla slangen till den lilla nippeln på 3:ans förgasare? (cv34r) Det är ju den enda fuggen som har någon anslutning efter spjället. Anslutningen används ju på originalhojen till att öppna bensinkranen. Räcker undertrycket från en cylinder till att öppna dumpen?
Det går väl bra att sätta laddtrycksmätaren där också... är ju ändå inget flöde i den. Tacksam för snabbt svar!
![]()
Då var det bara det kvar + montering av tryckrör, plenumkammare, några slangar och avgasrör.
lahi skrev:Hej!
En liten fråga eller två:
Den lilla tryckslangen till dumpen ska ju sitta efter spjället, så kan jag koppla slangen till den lilla nippeln på 3:ans förgasare? (cv34r) Det är ju den enda fuggen som har någon anslutning efter spjället. Anslutningen används ju på originalhojen till att öppna bensinkranen. Räcker undertrycket från en cylinder till att öppna dumpen?
Det går väl bra att sätta laddtrycksmätaren där också... är ju ändå inget flöde i den. Tacksam för snabbt svar!
![]()
Då var det bara det kvar + montering av tryckrör, plenumkammare, några slangar och avgasrör.
En cyl ger samma undertryck som tio. Och eftersom det (precis som du säger) inte är något flöde så går det alldeles utmärkt att koppla dumpen där.lahi skrev:... Räcker undertrycket från en cylinder till att öppna dumpen?Det går väl bra att sätta laddtrycksmätaren där också... är ju ändå inget flöde i den. ....
fan vilket snyggt bygge.lahi skrev:Såja, nu har jag lyckats ta några bilder också...Så här ser det ut just nu. Klaga inte för mycket på mitt grenrör bara.. det är bara punktat (med många punkter...) och det var första gången jag höll i en svets. Det sitter ihop iaf! Ska helsvetsas i dagarna, men inte av mig. Vetefan om röret till wastegaten sitter tillräckligt nära kollektorn, men jag fick inte plats med röret någon annan stans. Får se om det funkar... gör det inte det så borrar jag hål i avgashuset och svetsar fast anslutningen där istället.
Monterade APE-dragstänger idag! Jag fick till slut loss originalstängerna med hjälp av mycket värme och en pinnbultsavdragare för 330 spänn...Billigt och bra... På bilden är det originalstängerna som sitter där. I morgon eller på onsdag ska resten skruvas ihop (cylinderpaket och topplock) och kammarna ska tajmas. Filade ur kamdreven igår och hoppas på att jag tog tillräckligt mycket!
Intercoolern kom idag! Fick tag på en intercooler från en kille lite norrut. Ic:n kommer från GIK-turbo och ser ut att vara mycket lite använd. Rätt mått har den (jag måttade innan jag köpte), den flödar som sören enligt GIK och jag gav 1000 spänn! Helt rätt pris tycket jag! Slänger med en bild på pump och regulator också.
Vad tycks så långt? Inte så mycket kvar nu![]()
heliac skrev:De pulsar rätt bra i synkuttaget så dumpen kan stå och öppna/stänga på tomgång pga av det. Låter ungefär som om man jättestort ventilspel på en ventil. TICK-TICK-TICK. Jag ska koppla alla uttagen till en liten box, sedan en slang ut från den. Dumpen låter även konstigt när det pulsar, det blir massa små dumpar i rad istället för en stor PSSCH.
Man tackar!h01hmt skrev:fan vilket snyggt bygge.
tror du de där kåporna passar lika fint på min 92a?
lahi skrev:Jag tackar för svaren!
Mätaren är från mc-xpress och är glycerinfylld och kan visa undertryck, så förhoppningsvis ska den inte fladdra alltför mycket. Men då kopplar jag mätaren till plenumet! Vill ju inte att den ska visa för lågt tryck. Känns som om det är ganska bra om den visar rätt så jag inte tar sönder något. Det är jag så bra på ändå...
Kopplar dumpen till det lilla uttaget i fuggen då, med ev strypning. Fladdrar dumpen så jäkligt utan strypning, Heliac? Hur påverkar det motorns gång?
Nä, nu är det dags att gå ut i garaget en svängSka väl hinna med lite idag iaf.. när jag för en gångs skull får en dag över till hojen så havererar bilen istället, men jag gör en expressreperation på den så tar jag resten av dagen till hojen.
MostWanted skrev:R1 T: Bra vettig sida, men snälla uppdatera designen lite.
R1 T skrev:Glömde det där med strypning till mätare och dump när det är kopplat till synk uttaget.
Men varför koppla tryckmätaren till plenumman vill väl veta vad trycket är så nära cylindern som möjligt, med andra ord i motorn, och inte i plenumburken.
Du får gärna skicka lite bilder och text på bygget, till bilder@turbo-bike.com
Så lägger jag upp dom på http://www.turbo-bike.com
R1 T
http://www.turbo-bike.net
http://www.turbo-bike.com
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |
![]() |
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
Honda Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |
![]() |
CFMOTO 800MT-X
Idag har vi nöjet att få sm... |
![]() |
Offroad med CFMOTO 800MT-X
Idag har vi fått bekanta os... |
![]() |
Bike på CFMOTO världslansering!
675SR-R Bike är på plats... |
![]() |
Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska
Ny design, ny motor och bät... |
![]() |
MP-Mässan lockade 55.000 besökare!
Hela 55.000 besökte finska ... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Jacob Sjöman Under... |
![]() |
Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |