Mitt turbobygge

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge

Lotusomega

Fullt ös medvetslös!
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Södertälje
Hoj
GSXR 1100 Turbo -93 Gsxr 750 fighter -93, Katana 1100s , CRF250rx , Gsxr 1000 -02 Turbo GSXR 1000 -04
1100 turbo

På min hoj sitter mc-xpress returpump(mekanisk) från deras busa kit... hadde massa bilder på det men efter datorhaveri har jag tyvär inga bilder kvar... kan ta om du vill se hur det ser ut.... det är inte jag som byggt hojen så jag kan inte säga hur den passar utan mods tyvär?
1100r -93
Allt är grymt trångt på min med tyvär.... fast jag inte har org kåpor. :) mvh Micke
 

Bifogat

  • Lotus_Omega_c1f028a0f578d22f.jpg
    Lotus_Omega_c1f028a0f578d22f.jpg
    96.1 KB · Visningar: 620
Last edited:

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
tjena loyusomega
ja det skulle vara bra om du hadde tid att ta några kort på hojjen gärna flera stycken så att man kan få många tips gärna på pumpen så att man kan börja med den oxå:tummenupp

var just nere i garaget o tog några kort man kanske ska höja turbon lite innan man börjar med grenröret
 

Bifogat

  • HPIM1089.jpg
    HPIM1089.jpg
    47.2 KB · Visningar: 293
  • HPIM1090.jpg
    HPIM1090.jpg
    42.4 KB · Visningar: 300
  • HPIM1091.jpg
    HPIM1091.jpg
    43.8 KB · Visningar: 316

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
retur olja

vad tror ni om en sånhär så kanske man slipper en pump på returen

Goodridge Low Pressure Flapper Valve, 10AN Male
(MPN: FCV10)
Price Range: $119.99 from 1 Seller
Description: These high quality check valves have a low tension spring to allow virtually unimpeded flow in one direction, yet the O-ring sealed internal flapper positively prevent flow in the opposite direction. They are used in fuel systems, oil scave.... Read More
Description: These high quality check valves have a low tension spring to allow virtually unimpeded flow in one direction, yet the O-ring sealed internal flapper positively prevent flow in the opposite direction. They are used in fuel systems, oil scavenge lines, and other low pressure applications where a check valve is required. Aluminum body. Minimize
 

Bifogat

  • 71095881_125.jpg
    71095881_125.jpg
    3.6 KB · Visningar: 4,701

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Lite märkligt ändå att hjulet alltid ska uppfinnas igen

Om turbon placeras för lågt så finns det bara en fungerande lösning

RETURPUMP och vevaxeldriven sådan. Marklund var mannen som byggde detta redan för 20 år sedan , sedan dess har denna diskussion varit uppe hur många gånger som helst men faller alltid tillbaka på returpump

Dessutom måste en evakueringstank byggas under turbon ( med fallhöjd )

Att suga oljan in i orginalpickupen gjorde tokiga engelsmänn för många år sedan DÅLIG LÖSNING man vill inte ha skummande överhettad olja in i smörjpumpen


Vattenkylda 1100R en är en av dom mest svårbyggda hojarna vad gäller turbo , Har själv byggt 2 sånna varav 1 väldigt lyckad

Denna hadde sugpump monterat i tändningskåpan, vilket fungerade riktigt bra

Nr 2 byggd 10 år senare fuskade jag och skippade pumpen

Turbon relativt högt och med ett nytt mutsubishi agg ( dom som tål dålig avrinning bäst av alla)

Men inte , ständig oljerök och oljedroppande samt igenslagna stift som påföljd

Kanske låter detta väl kaxigt , men jag har provat så jääkla mycke lösningar

Finns bara en som funkar bra
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
nu har jag svarvat början på avgassystemet och svetsat me tiggen ikväll,imorgon blir det att svarva ändarna plana igen

Det blir returpump till oljan,goda råd är alltid välkomna tack för dom:tummenupp
 

Bifogat

  • HPIM1099.jpg
    HPIM1099.jpg
    55.6 KB · Visningar: 266
  • HPIM1098.jpg
    HPIM1098.jpg
    43 KB · Visningar: 269
  • HPIM1097.jpg
    HPIM1097.jpg
    49.8 KB · Visningar: 271
  • HPIM1094.jpg
    HPIM1094.jpg
    44.4 KB · Visningar: 287

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
sorry men jag måste bara säga det, vilken jävla äcklig avatar du har mannen. tänkte bara kika lite i forumet innan jag käkade, tack för den du :6surkart
är det ditt??
 

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Ort
Örebro och i garaget
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
sorry men jag måste bara säga det, vilken jävla äcklig avatar du har mannen. tänkte bara kika lite i forumet innan jag käkade, tack för den du :6surkart
är det ditt??

satt faktiskt precis och funderade på samma sak... Lycka till med bygget hoppas du får till det bra även om det är svår hpj o bygga turbo på!
Har du tänkt att köra med original kåpor eller blir det någe annat ?
Mvh//PB :)
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Hej, slänger upp en bild på hur ett evakueringskärl kan se ut. Gjorde mitt av en bit "rörkrök"....det behövs en liten avluftningsslang oxå för att det ska funka bra. Bara att dra upp i ramen.

Edit: Stavfel
 

Bifogat

  • kärl.jpg
    kärl.jpg
    115.7 KB · Visningar: 710
Last edited:

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej ja det är mina ben så jag måste bygga med vanligt styre o flytta fotpinnarna lite fram så att jag lättare kan få upp benen på fotpinnarna.

jag kockade med bilen efter att jag körde lite fortare än man ska göra
krockade med en bergvägg så att vänster sida på bilen skaldes av o jag flög ur bilen o landande på mötande körbana o en bil körde över mig

jag bröt vänster smalben bilderna på 7 ställen o lårben som gick ut genom skinnet.vänster höftled nu har jag protes,höger smalben,höger ankel,höger lårben som punkterade kroppspulsådern nu har jag en ny,urinblåsan sprack
sprickor i bäckenben,brännskador från bilens cat,bröt vänster underarm o benen gick igeon skinnet,framtänder o skadade skallen lite.

punkterade högerlunga alla revbenen mot ryggen bröts,men annars mår jag bra nu

Nu ska jag ut i garaget o grejja så att jagkan montera på ett fatbarstyre på originalkronan o kunna ta med den till jobbet imorgon o lacka den

ha en bra dag
 

Bifogat

  • 10357m2c4eb891-c688-408d-ac6e-910dac621ac4.jpg
    10357m2c4eb891-c688-408d-ac6e-910dac621ac4.jpg
    21.5 KB · Visningar: 307
  • radius ulna 1.jpg
    radius ulna 1.jpg
    13.6 KB · Visningar: 431
  • vänsterarm.jpg
    vänsterarm.jpg
    185.1 KB · Visningar: 448
  • retrograde hö.jpg
    retrograde hö.jpg
    18.1 KB · Visningar: 402
  • vänstersmalben_edited.jpg
    vänstersmalben_edited.jpg
    173.9 KB · Visningar: 488
  • vänstersmalben.jpg
    vänstersmalben.jpg
    196.4 KB · Visningar: 450
  • ryggen.jpg
    ryggen.jpg
    193.9 KB · Visningar: 665

Lotusomega

Fullt ös medvetslös!
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Södertälje
Hoj
GSXR 1100 Turbo -93 Gsxr 750 fighter -93, Katana 1100s , CRF250rx , Gsxr 1000 -02 Turbo GSXR 1000 -04
t

:skrämd Shit!!!
Vilken tur att du överlevde!?
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
bytt styre

Nu har jag gjort om gaffelkronan för att använda fatbarstyre så att jag kan sitta bättre passade oxå på att göra en panel för att ha turbo mätaren inom synhåll.

nu ska jag blästra gaffelkronan o lacka den imorgon,sen ska panelen lämnas in för eloxering

ha en bra kväll:tummenupp
 

Bifogat

  • HPIM1100.jpg
    HPIM1100.jpg
    45.8 KB · Visningar: 196
  • HPIM1101.jpg
    HPIM1101.jpg
    46.6 KB · Visningar: 207
  • HPIM1102.jpg
    HPIM1102.jpg
    49.5 KB · Visningar: 226
  • HPIM1105.jpg
    HPIM1105.jpg
    50.3 KB · Visningar: 191
  • HPIM1106.jpg
    HPIM1106.jpg
    47.9 KB · Visningar: 214

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
olja till turbon

hej är det någon som vet om det är oljetryck ut på vänstersidan under vevaxeln pluggen ser likadan ut som den på högersidan,för att på mitt bygge så skulle det passa bättre att ta ut oljan där:va
 

gsxrTysken

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Uvberget
Hoj
GSX-R 1100T -95, GSX-R 1000 K3
hej är det någon som vet om det är oljetryck ut på vänstersidan under vevaxeln pluggen ser likadan ut som den på högersidan,för att på mitt bygge så skulle det passa bättre att ta ut oljan där:va

Det hoppas jag verkligen... ;) jag tar ut oljetryck på vänstersidan och har kört så 2 år.
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
nu har jag mekat lite

Hej
idag var en bra garage dag lite i slow motion sen nyårs firandet.

Så nu har jag börjat med att svarvat stosar till övergången från förgasaren, och till plenum kammaren jag tog alurör som var 60 mm o svarvade bort 2 mm till 58 mm för att få en liten kant så att slangen ska sitta lite bättre.

Till plenumet änvände jag 2 mm alu men jag tyckte att det slog sig rätt mycket när jag svetsade o ändå tyckte jag att jag lät det kallna rätt länge mellan svetsarna,men det gick att räta ut den rätt bra så att jag kunde polera efter där jag kom åt.nu har jag gjort färdigt en del så imorgon ska jag göra resten inkl gavlarna.sen gjorde jag en mall att bocka plåten efter till resten av kammaren

Intercoolern fick sig en omgång med 120 240 o 1200 våtslip och sedan till polermaskinen:tummenupp

gott nytt o god fortsättning
 

Bifogat

  • HPIM1115.jpg
    HPIM1115.jpg
    44.5 KB · Visningar: 194
  • HPIM1114.jpg
    HPIM1114.jpg
    44.6 KB · Visningar: 214
  • HPIM1113.jpg
    HPIM1113.jpg
    52 KB · Visningar: 180
  • HPIM1112.jpg
    HPIM1112.jpg
    40.9 KB · Visningar: 210
  • HPIM1109.jpg
    HPIM1109.jpg
    46.5 KB · Visningar: 228

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
svets

hej

Idag har jag provat in plenumkammen den hade jag gjort så att den stack utanför ramen ett par centimeter men det såg inte så snyggt ut så jag kapade bort gavlarna som jag näst dit,o lät ramen bestämma hur bred den skulle bli o det blev mycket bättre tycker jag:)
Sen polerade jag o min pojk hela tills att den blev hyggligt blank .

Sen polerade jag intercoolerns överdel med skulle jag inte gjort den blev för tunn o visade sprickor:mad: som tur var redan nu så att den inte sprack när man skulle börja köra elller att den tjyvläckte utan att man märkte det,så det var bara att ta fram tiger sågen o ta bort en rad utav elementet.

ha det
 

Bifogat

  • HPIM1116.jpg
    HPIM1116.jpg
    50.1 KB · Visningar: 203
  • HPIM1117.jpg
    HPIM1117.jpg
    47.6 KB · Visningar: 195
  • HPIM1118.jpg
    HPIM1118.jpg
    49 KB · Visningar: 220
  • HPIM1119.jpg
    HPIM1119.jpg
    43.8 KB · Visningar: 210
  • HPIM1120.jpg
    HPIM1120.jpg
    51.3 KB · Visningar: 221
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top