Mitt turbobygge

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej
barnen dom får allt vänta tills det blir deras tur med turbo,nu ska pappa ha roligt först

nu har jag köpt en fin bakdämpare istället för cykelpumpen som sitter bak på gsxr 1100,min originalare tog slut redan i somras ingen dämpning alls bara fjädring,den här kommer att sitta fint ska se om jag kan få tag i andra fjädrar till gaffeln oxå:D

äntligen kom avgasflänsen så att jag kunde börja med grenröret,komp huset fick sig en omgång oxå,filade bort firmamärket och börjat slipningen innan poleringen:tummenupp
 

Bifogat

  • CIMG0819.jpg
    CIMG0819.jpg
    228.8 KB · Visningar: 163
  • CIMG0821.jpg
    CIMG0821.jpg
    237.2 KB · Visningar: 133
  • CIMG0820.jpg
    CIMG0820.jpg
    235.8 KB · Visningar: 152
  • CIMG0822.jpg
    CIMG0822.jpg
    239.3 KB · Visningar: 145
  • CIMG0823.jpg
    CIMG0823.jpg
    239.2 KB · Visningar: 137

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
äntligen kom avgasflänsen så att jag kunde börja med grenröret,komp huset fick sig en omgång oxå,filade bort firmamärket och börjat slipningen innan poleringen:tummenupp

halojj
nu är grenröret klart,urslipat innuti inget skägg mer.men fan vad det slår sig ändå var grenröret bultat i toppen hela svetsningen även plattan mot turbon och ända passar det inte sådär gött som jag trodde det blir att att ta putt o pwern o böjja lite mellan rören,nu väntar jag på nya tialen med v band så att jag kan måtta in den där den ska vara.

:tummenupp
 

Bifogat

  • Bild004.jpg
    Bild004.jpg
    159.1 KB · Visningar: 191
  • Bild002.jpg
    Bild002.jpg
    146.8 KB · Visningar: 169

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jo, man blir förvånad hur mycket ett grenrör egentligen kan slå sig under svetsning trots att man spänner upp det i en jigg.

Förvånad och förvånad förresten, jag blev nog mest förbannad.

Tjüsigt grenrör så klart, törs man gissa att du sneglat lite på den Anderssonska modellen? :)
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Jo, man blir förvånad hur mycket ett grenrör egentligen kan slå sig under svetsning trots att man spänner upp det i en jigg.

Förvånad och förvånad förresten, jag blev nog mest förbannad.

Tjüsigt grenrör så klart, törs man gissa att du sneglat lite på den Anderssonska modellen? :)

ja mest förbannad:tummenupp
grenröret e plankat rätt av anderssons rör men det kan inte bli lika bra som hans ,jag lovar han e så duktig att dom inte slår sig en millimeter:Bugar
 
Last edited:

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
ja mest förbannad:tummenupp
grenröret e plankat rätt av anderssons rör men det kan inte bli lika bra som hans ,jag lovar han e så duktig att dom inte slår sig en millimeter:Bugar

hej
nu har jag fått ditt turbon oxå men nu börjar det med problem som bara måste lösas,nu går inte vattenkylet att få mellan turbon o fästena i ramen:huvet,kylen är för hög den skulle kunna vara 5 centimeter lägre, är det nån bussig som kan mäta ett busakyl o se hur högt det är.

jag försökte kapa ner min gamla kyl men jag fick inte den tät
så det är inget som jag ger mig in på ännu i detta stadiet eller
alternativ 2 är att bygga ett nytt grenrör som går längre ner så att man kommer förbi kylet.
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Busakyl

hej
nu har jag fått ditt turbon oxå men nu börjar det med problem som bara måste lösas,nu går inte vattenkylet att få mellan turbon o fästena i ramen:huvet,kylen är för hög den skulle kunna vara 5 centimeter lägre, är det nån bussig som kan mäta ett busakyl o se hur högt det är.

jag försökte kapa ner min gamla kyl men jag fick inte den tät
så det är inget som jag ger mig in på ännu i detta stadiet eller
alternativ 2 är att bygga ett nytt grenrör som går längre ner så att man kommer förbi kylet.

Hej Peter!
Var ut och mätte på min 05a busa den var 245mm hög,har även en kylare liggandes(till salu) till en 750r 99a den var 220mm hög.
M.v.h./wachen:)
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Hej Peter!
Var ut och mätte på min 05a busa den var 245mm hög,har även en kylare liggandes(till salu) till en 750r 99a den var 220mm hög.
M.v.h./wachen:)

hej
det var bussigt att du mätte kylaren,vågar man fråga om ett kort på baksidan av kylet så att man ser anslutningarna oxå,det där kylet har väl påfyllningen på höger sidan.
Mitt kyl var 320 högt 300 bred,den som var kortat var 280 och det skulle passa fint men så är det där med kylfäkten den vill man ju oxå ha kvar.på bilderna håller jag upp den utanför fästena i ramen under styrhuvudet .

tog ialla fall lite kort
 

Bifogat

  • CIMG0834.jpg
    CIMG0834.jpg
    249.4 KB · Visningar: 129
  • CIMG0830.jpg
    CIMG0830.jpg
    231.2 KB · Visningar: 189
  • CIMG0832.jpg
    CIMG0832.jpg
    246.1 KB · Visningar: 163
  • CIMG0831.jpg
    CIMG0831.jpg
    236.9 KB · Visningar: 139

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Kylare

hej
det var bussigt att du mätte kylaren,vågar man fråga om ett kort på baksidan av kylet så att man ser anslutningarna oxå,det där kylet har väl påfyllningen på höger sidan.
Mitt kyl var 320 högt 300 bred,den som var kortat var 280 och det skulle passa fint men så är det där med kylfäkten den vill man ju oxå ha kvar.på bilderna håller jag upp den utanför fästena i ramen under styrhuvudet .

tog ialla fall lite kort

Du har pm./wachen
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Den där kompressorutgången tar alldeles för mycket plats även om den är ball

Jag svetsar ALLTID om mina utgångar , Offtast med en 90 gradersböj

som ympas in väldigt långt ner på kompressorkåpan ( en skruv ryker)

Den balla V-bands kopplingen kan du kanske använda i plenum ingång i stället?
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Den där kompressorutgången tar alldeles för mycket plats även om den är ball

Jag svetsar ALLTID om mina utgångar , Offtast med en 90 gradersböj

som ympas in väldigt långt ner på kompressorkåpan ( en skruv ryker)

Den balla V-bands kopplingen kan du kanske använda i plenum ingång i stället?

hej
tack för tipset jag har sett hur du har gjort,nu är komphuset kapat och jag har börjat med en böjj där som kommer att svänga upp mot ic,sen kapade jag kylen en rad då fick den plats med en liten bit kvar till kompressorhuset,ska tillverka ett rf fäste för botten av kylaren så att den under inga omständigheter kunna nudda grenröret o smälta som den andra kylen gjorde.

Har någon av er bytt till större ventiler avgas eller insug och om det är någon ide att tänka på det,jag ska beställa ventiler till avgasarna i veckan men det kanske kan vänta lite :banana
kram o kul att ni orkar läsa allt o tack för goda råd oxå
 

Bifogat

  • CIMG0839.jpg
    CIMG0839.jpg
    229.1 KB · Visningar: 153
  • CIMG0838.jpg
    CIMG0838.jpg
    238 KB · Visningar: 160
  • CIMG0837.jpg
    CIMG0837.jpg
    239 KB · Visningar: 147
  • CIMG0836.jpg
    CIMG0836.jpg
    237.6 KB · Visningar: 183
  • CIMG0835.jpg
    CIMG0835.jpg
    232.5 KB · Visningar: 176

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Topp & ventiler

hej
tack för tipset jag har sett hur du har gjort,nu är komphuset kapat och jag har börjat med en böjj där som kommer att svänga upp mot ic,sen kapade jag kylen en rad då fick den plats med en liten bit kvar till kompressorhuset,ska tillverka ett rf fäste för botten av kylaren så att den under inga omständigheter kunna nudda grenröret o smälta som den andra kylen gjorde.

Har någon av er bytt till större ventiler avgas eller insug och om det är någon ide att tänka på det,jag ska beställa ventiler till avgasarna i veckan men det kanske kan vänta lite :banana
kram o kul att ni orkar läsa allt o tack för goda råd oxå

Har 30/26 ventiler på min med portad/plastad topp mest bara för att få tidigare ladd,effektmässigt så kanske man vinner 10-15hk, på din gathoj känns det lite överkurs då du kommer att ha effekt i överflöd med den kompressorn du har inhandlat.Jag skulle nog ha lagt pengarna på något annat.

Du har fått mejl ang kylaren

M.v.h./wachen:)
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Har 30/26 ventiler på min med portad/plastad topp mest bara för att få tidigare ladd,effektmässigt så kanske man vinner 10-15hk, på din gathoj känns det lite överkurs då du kommer att ha effekt i överflöd med den kompressorn du har inhandlat.Jag skulle nog ha lagt pengarna på något annat.

Du har fått mejl ang kylaren

M.v.h./wachen:)

hej
tack för tipset,ibland måste man höra sånt av någon annan o inte bara snöa in på ideer man får:D

tack ellfors för dom fina delarna du har gjort till mig,jag ska ta väl hand om blejden imorgon:banana
 

Bifogat

  • CIMG0844.jpg
    CIMG0844.jpg
    217.6 KB · Visningar: 121
  • CIMG0843.jpg
    CIMG0843.jpg
    216.4 KB · Visningar: 123
  • CIMG0841.jpg
    CIMG0841.jpg
    211.4 KB · Visningar: 120
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
hej
tack för tipset,ibland måste man höra sånt av någon annan o inte bara snöa in på ideer man får:D

tack ellfors för dom fina delarna du har gjort till mig,jag ska ta väl hand om blejden imorgon:banana



Schnygt:yoparty, Sånna där olja ut adaptrar vill jag me ha:banana

Vad kostar sånna?
 

Baztard

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Ort
Ösmo
Hoj
Triumph Speedtona 955i -00
Ja jävlar i min gata,vilket bygge!
Nu har jag i princip sträck läst tråden i två dar och jag bugar mig i respekt!

/ Jacob
 

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
tack så mycket jacob
kul at du orka traggla igenom den:Bugar
mvh peter

Tjaa, Pain!
Satan vilket fint grenrör du fått till. Mitt bygge går i slowmotion till skilnad från ditt. Men nu ska jag iaf över till Crazy på studiebesök och hoppas få klarhet i detaljer då han också har R1 turbo (färdigbygd):huvet

Men jag har funderat på dethär med avgasflänsar, går det inte att köra med ett originalgrenrör som grund och svetsa på det, eller är det för klent? Var får jag annars tag på färdiga flänsar, marklund eller?
Keep up your god work!
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Nu är din laddtrycksmätare här.

hej steen
jag kommer imon o hjälper dig med kopplingen,och tack för hjälpen med den fina mätaren:yoparty

hej Couglin-NO1
till mitt första grenrör jag gjorde använde jag originalets avgasflänsar gjorde egna stosar men jag använde inte rören utan anväde vanliga svarta rör som e lite enklare att svetsa med mig.
så kör på med bygget det kommer att bli så roligt att följa ditt bygge:banana

mvh peterpain
 
Last edited:

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
:tummenupp
hej steen
jag kommer imon o hjälper dig med kopplingen,och tack för hjälpen med den fina mätaren:yoparty

hej Couglin-NO1
till mitt första grenrör jag gjorde använde jag originalets avgasflänsar gjorde egna stosar men jag använde inte rören utan anväde vanliga svarta rör som e lite enklare att svetsa med mig.
så kör på med bygget det kommer att bli så roligt att följa ditt bygge:banana

mvh peterpain

Tack!
Har varit helt inne på rostfritt men det kanske inte är nödvändigt alls.
Har då tänkt på vikt och finish men iofs kommer det finnas effekt så vikten spelar kvitta liksom även finish då det ändå blir avgasbandage.
Följer ditt bygge hela vägen, du är grym!:tummenupp
 
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top