Mitt turbobygge

råttis

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Ort
Väröbacka
Hoj
HD Roadking Turbo 05
skicka lite data på ic och kylaren dvs antal m2 och luftflödet genom ic och temp ut från kompressorn vid max belastning
samt flödet från vattenpumpen så skall jag nog kunna räkna ut sluttempen
:va
 
Last edited:

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Du har fått en leverans av ett kylpaket vid din garagedörr, kolla om det passar!

hej flu
den var lagom stor jag tror att den blir riktigt bra för mitt bygge,men hur många öl i hoj x baren kommer den att kosta:banana
jag har svarvat en liten hållare för den nya laddtrycksmätaren ( tack för mätaren mr steen )

idag kom det lite saker från usa till motorbygget men det kommer att dröjja lite tills all tillverkning e klart med slipande svetsande,svarvande sen ska garaget saneras innan motorbygget kommer igång
 

Bifogat

  • CIMG0902.jpg
    CIMG0902.jpg
    245.4 KB · Visningar: 93
  • CIMG0903.jpg
    CIMG0903.jpg
    238.5 KB · Visningar: 84
  • CIMG0893.jpg
    CIMG0893.jpg
    247.2 KB · Visningar: 91

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
skicka lite data på ic och kylaren dvs antal m2 och luftflödet genom ic och temp ut från kompressorn vid max belastning
samt flödet från vattenpumpen så skall jag nog kunna räkna ut sluttempen
:va

Hur då ?:va
Jag är inget mattesnille men med tanke på:

Luftflödet varierar ju kraftigt beroende på varvtal.
Lika så farten på kylluften vid olika hastigheter.
Vattnet kyls vid varje gasavslag och värms så fort man vrider på rullen.
Någon form av meridian kan vara hjälplig vägvisare.

Maxvarv vid topfart känns inte så betydelsefullt.

Mina antaganden kan ju vara helt galna och då får du som kan detta ett gott skratt som jag bjuder på !:tummenupp
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään

Bifogat

  • CIMG0912.jpg
    CIMG0912.jpg
    238.5 KB · Visningar: 119
  • CIMG0913.jpg
    CIMG0913.jpg
    242.1 KB · Visningar: 131
  • CIMG0818.jpg
    CIMG0818.jpg
    179.6 KB · Visningar: 86
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det var ju tråkigt att den nya turbon inte funkade...




...Eftersom du har kromat den!:7peta

Det ser skit bra ut!
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Snyggt :tummenupp Hoppas du har provmonterat innan poleringen. Lite jobbigt om den inte skulle passa och måste kapas upp igen :D Been there, done that med avgaspipa... jag var trött.
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Snyggt :tummenupp Hoppas du har provmonterat innan poleringen. Lite jobbigt om den inte skulle passa och måste kapas upp igen :D Been there, done that med avgaspipa... jag var trött.

det är lätt hänt att inte tänka sig för om man e lite trött men jag har

provpolerat och provmonterat men man ska inte ge sig fan på att allt passar i sista änden,hur går det med ditt bygge jag vill oxå läsa riktiga byggtrådar lahi

ha det
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Jävla fin puts !:tummenupp
 

quizten

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2008
Ort
odensbacken
Hoj
-00 kawasaki zx12r
Har en fundering. Är enda anledningen till att man försöker få upp centrum på turbon över oljenivå den att oljan rinner in i turbon när man står still? Kunde man inte bara använda nån typ av backventil isf? Förmodligen en dum fråga, men jag skulle gärna vilja veta. Försöker trassla dit en turbo på min zx12r. Jättetrångt, haha

Hoppsan! Såg att det redan hade avhandlats i början av den är tråden.
 
Last edited:

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Har en fundering. Är enda anledningen till att man försöker få upp centrum på turbon över oljenivå den att oljan rinner in i turbon när man står still? Kunde man inte bara använda nån typ av backventil isf? Förmodligen en dum fråga, men jag skulle gärna vilja veta. Försöker trassla dit en turbo på min zx12r. Jättetrångt, haha

Hoppsan! Såg att det redan hade avhandlats i början av den är tråden.

hej ingen fara fråga på bara,kul att du bygger en turbohojj du med du vill aldrig köra en utan turbo efter du har kört en:Bugar

ska pucken med på hoj x
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
hej ingen fara fråga på bara,kul att du bygger en turbohojj du med du vill aldrig köra en utan turbo efter du har kört en:Bugar

ska pucken med på hoj x

Sover Dolly Parton på ryggen ?
Har Påven rolig mössa ?

Självklart !:D
 

quizten

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2008
Ort
odensbacken
Hoj
-00 kawasaki zx12r
Hej Peter. Du vad det är för mått på på ic`n du använde till din suzuki? Köpte du den av marklund. Vill ha tag på en, men vet inte vad som kan vara lämpligt.
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Hej Peter. Du vad det är för mått på på ic`n du använde till din suzuki? Köpte du den av marklund. Vill ha tag på en, men vet inte vad som kan vara lämpligt.

hej
det e ett marklund element som jag köpte utan gavlar,du kan beställa det i vilken höjd du vill jag tror att bredden var 320,några kort på det skickar jag oxå med det kan kanske ge dig lite ideer

mvh pain
 

Bifogat

  • HPIM1128.jpg
    HPIM1128.jpg
    39.9 KB · Visningar: 72
  • HPIM1118.jpg
    HPIM1118.jpg
    49 KB · Visningar: 69
  • HPIM1109.jpg
    HPIM1109.jpg
    46.5 KB · Visningar: 75
  • HPIM1068.jpg
    HPIM1068.jpg
    54.5 KB · Visningar: 65

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej
det e ett marklund element som jag köpte utan gavlar,du kan beställa det i vilken höjd du vill jag tror att bredden var 320,några kort på det skickar jag oxå med det kan kanske ge dig lite ideer

mvh pain

idag har jag börjat med avgassystemet ut från turbon och denna gången ska jag få plats med ett bra utlopp från wg som inte ska störa avgaserna för mycket,och med slippjoint oxå.
mkt funderande hm för att få det ur vägen så att man kan svänga ordentligt,:tummenupp
jävlar vad jag ska gasa till sommaren den jäkeln ska få smaka:banana
 

Bifogat

  • CIMG0917.jpg
    CIMG0917.jpg
    223.1 KB · Visningar: 91
  • CIMG0861.jpg
    CIMG0861.jpg
    228 KB · Visningar: 83

quizten

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2008
Ort
odensbacken
Hoj
-00 kawasaki zx12r
Turbo

Tack för bilderna. Kan du förklara för mig fördelar och nackdelar med vattenkyld ic kontra vanlig ic. På min hoj är det klart lättare att inte köra vattenkyld eftersom plenum är intergrerat i ramen, Dvs ganska mycket åverkan på ramen för att få till det. Har följt din tråd från början och måste säga att jag är imponerad av hur bra du får till det. Jag jobbar som smed och sysslar nästan bara med rostfritt, därför vet jag att det inte är helt lätt att få det så snyggt som du får. Du har helt klart talang och det är väldigt skoj att följa ditt bygge :klappar
 

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Någon får rätta mig om det blir fel här.

Vattenkyld, så får du jämnare temperatur på luften, eftersom vattnet kyler luften. Du kan placera den vart du vill.

Luftkyld, Enklare att montera pga att man inte måste hålla på med ett extra vatten system, men måste sitta i vinddraget om den ska göra någon nytta, eftersom det är fartvinden som kyler.
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Någon får rätta mig om det blir fel här.

Vattenkyld, så får du jämnare temperatur på luften, eftersom vattnet kyler luften. Du kan placera den vart du vill.

Luftkyld, Enklare att montera pga att man inte måste hålla på med ett extra vatten system, men måste sitta i vinddraget om den ska göra någon nytta, eftersom det är fartvinden som kyler.

låter bra det är så jag har uppfattat det hela och att man kan svänga utan att kylaren begränsar svängradien för mycket när man har en luftkyld ic.

söndagens övningar har bestått utav följande
borrat hål i grenröret för att montera wg,jag fick svetsa på en bit så att centrum borret kunde centreras på hålsågen,sen gick det fint att borra med rätt varvtal.

monterade tillbaka grenröret och näste fast första böjjen ut från grenröret,det är lite trång mellan undre vatten röret och blocket så det fick ändå bli en kompromiss med placeringen.
sen hade jag inga med 90 38 mm rostfria rör hemma man skulle önska sig en jourbutik för turbobyggen som hade öppet 24/7 men men man kan ju vänte tills imorgon (not)

Kan man inte göra något åt att det slår sig så förbannat för det minsta man svetsar i skiten grrrrrrrrrrrrrr:huvet ändå var röret monterat hela tiden när jag svetsade,kanske man kan värma med gassvetsen så man återfår passformen.

hörs imon
 

Bifogat

  • CIMG0919.jpg
    CIMG0919.jpg
    242.3 KB · Visningar: 109
  • CIMG0923.jpg
    CIMG0923.jpg
    238 KB · Visningar: 110
  • CIMG0922.jpg
    CIMG0922.jpg
    222.3 KB · Visningar: 92
  • CIMG0921.jpg
    CIMG0921.jpg
    242.4 KB · Visningar: 95
  • CIMG0918.jpg
    CIMG0918.jpg
    225 KB · Visningar: 89
  • CIMG0920.jpg
    CIMG0920.jpg
    241.8 KB · Visningar: 99
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top