Mitt turbobygge

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej
nu kunde jag inte låta bli hojjen längre utan att hänga på en liten turbo
skickar lite kort sålänge,ska försöka ta många kort.
idag kom ett litet paket med wastegate 38mm tial från tyskland
intercooler=cellpaket från marklund avgasflänsar i rosfritt ,malpasi bränsletrycksregulator.

jag ska använda ett mitshubitshi td04-16t aggregat

vilken storlek ska man använda till grenröret 38 eller 43 mm rostfritt

läser denna sida varje kväll hur kul som helst

mvh peter

försöker ladda upp kort men det står att jag e bannad !!!!!!
 
Last edited:

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Kul med fler byggen!
Vilket avgashus kommer du köra med?

Ang grenröret så tycker jag att 38 och framför allt 43 låter rätt grovt. Det kommer blir bökigt som attan att få till det. Själv kör jag med 33,7mm och det var nog jävligt att få till det. Beror ju iofs lite på om du ska klara dig utan returpump för oljan, då blir grenröret rätt kompakt, om inte blir det lite mer förlåtande.

Kör hårt!

(Var är bilderna? Bara jag som inte ser dom?)
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?

MrG

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2006
Ort
Harads
Hoj
GSX-R 750
Fan va kul me fler byggen!
jag har byggt mina grenrör av 38mm rör!
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Roligt med fler turbobyggen! Lycka till, och många bilder vill vi ha. 38 mm rör kör jag med om jag minns rätt.
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
nu ska jag försöka lägga upp korten

har förminskat korten för att se om det löser problemet:huvet
har ni gjort era cylinderfots packningar själva !!!
jag tror att det blir 38 mm rör,jag ska köpa dom imorgon ,kanske det blir att svarva lite till helgen.
turbon sitter bara ungefär där den ska vara ,måste ha intercoolern först o rören mm mm för att veta

jag har läst detta forumet ett tag o kan inte låta bli att bli imponerade av era byggen:yoparty jag vill gärna ha goda råd för jag tror jag läst allt som finns här

mvh peterpain
 

Bifogat

  • HPIM1040.jpg
    HPIM1040.jpg
    54.2 KB · Visningar: 884
  • HPIM1041.jpg
    HPIM1041.jpg
    44.3 KB · Visningar: 842
  • HPIM1044.jpg
    HPIM1044.jpg
    47.5 KB · Visningar: 959
  • HPIM1046.jpg
    HPIM1046.jpg
    52.5 KB · Visningar: 831
  • HPIM1053.jpg
    HPIM1053.jpg
    56.7 KB · Visningar: 815
  • HPIM1054.jpg
    HPIM1054.jpg
    48.9 KB · Visningar: 688

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Snälla säg att du kommer köra med orginalkåporna på! Den där är sjukt fräsig orginal!
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det där agget är det ett helt nytt mitsu eller biltema kopian?
isf kan ju du till slut avgöra den gamla biltematurbo tråden.
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Det där agget är det ett helt nytt mitsu eller biltema kopian?
isf kan ju du till slut avgöra den gamla biltematurbo tråden.

jag ska prova feltemas snurra som är gjord i världens största kopierings-maskin = kina så vi får se om den startar med den på hahaah:confused:
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
mera roliga grejjer

hej
ikväll har jag börjat med cylinderfotspackningen måttat upp den o borrat alla hålen så den ska med till jobbet imorgon för att borra foder hålen.

var i väg o köpte rör 38 mm idag på rasten,dom delarna som ska täta mot toppen ska jag ta ett 38 rör o ta ett 43 rör utanpå för att täta mot toppen tror jag får fundera lite till.jag kapade bort tvärstaget nu återstår bar den lilla delen på vänster ramben för att få turbon närmare motor o plats för grenröret

är det någon som har bockat sin intercooler för att passa bättre i vattenkylen !!!!
mera kort kommer nuuu:tummenupp
 

Bifogat

  • HPIM1064.jpg
    HPIM1064.jpg
    49.8 KB · Visningar: 541
  • HPIM1066.jpg
    HPIM1066.jpg
    46.7 KB · Visningar: 581
  • HPIM1068.jpg
    HPIM1068.jpg
    54.5 KB · Visningar: 563
  • HPIM1079.jpg
    HPIM1079.jpg
    39.4 KB · Visningar: 525
  • HPIM1080.jpg
    HPIM1080.jpg
    204.1 KB · Visningar: 563
  • HPIM1081.jpg
    HPIM1081.jpg
    45.3 KB · Visningar: 545
  • HPIM1061.jpg
    HPIM1061.jpg
    41.4 KB · Visningar: 572

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
hej
ikväll har jag börjat med cylinderfotspackningen måttat upp den o borrat alla hålen så den ska med till jobbet imorgon för att borra foder hålen.

var i väg o köpte rör 38 mm idag på rasten,dom delarna som ska täta mot toppen ska jag ta ett 38 rör o ta ett 43 rör utanpå för att täta mot toppen tror jag får fundera lite till.jag kapade bort tvärstaget nu återstår bar den lilla delen på vänster ramben för att få turbon närmare motor o plats för grenröret

är det någon som har bockat sin intercooler för att passa bättre i vattenkylen !!!!
mera kort kommer nuuu:tummenupp

Är det ett marklundcellpaket? när jag beställde mitt så frågade han om jag ville ha rakt paket eller med radie. för övrigt tycker jag du jobbar på bra:tummenupp
vad jobbar du med?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
hej
ikväll har jag börjat med cylinderfotspackningen måttat upp den o borrat alla hålen så den ska med till jobbet imorgon för att borra foder hålen.

var i väg o köpte rör 38 mm idag på rasten,dom delarna som ska täta mot toppen ska jag ta ett 38 rör o ta ett 43 rör utanpå för att täta mot toppen tror jag får fundera lite till.jag kapade bort tvärstaget nu återstår bar den lilla delen på vänster ramben för att få turbon närmare motor o plats för grenröret

är det någon som har bockat sin intercooler för att passa bättre i vattenkylen !!!!
mera kort kommer nuuu:tummenupp



Ring å fråga om du får byta intercooler, Det borde inte vara nått problem

Känns knasigt att försöka lära sig bocka för en enstaka kylare

Dessutom lär det nog gå ett par innan man vet hur
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
avgasflänsarna

jag köpte flänsarna av marklund beställde dom i måndags o de landade i lådan i torsdags :tummenupp
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
gjorde en spacer idag

hej

nu har man gjort cylinderfots spacern i 2mm alu ,jag tog figursågen med ett med nya blad o en flaska t röd o körde på en stund

jag hadde en soppa pump som var reserv till min volvo grupp a bil,hittade oxå en låda med kopplingar som jag ska använda

ha det:tummenupp
 

Bifogat

  • HPIM1084.jpg
    HPIM1084.jpg
    42.6 KB · Visningar: 611
  • HPIM1085.jpg
    HPIM1085.jpg
    36.6 KB · Visningar: 564
  • HPIM1087.jpg
    HPIM1087.jpg
    48.6 KB · Visningar: 639
  • HPIM1088.jpg
    HPIM1088.jpg
    48.7 KB · Visningar: 575

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
hej

nu har man gjort cylinderfots spacern i 2mm alu ,jag tog figursågen med ett med nya blad o en flaska t röd o körde på en stund

jag hadde en soppa pump som var reserv till min volvo grupp a bil,hittade oxå en låda med kopplingar som jag ska använda

ha det:tummenupp


Snyggt

Ett litet tips , dom där kulörta kopplingarna är jäkligt bra och funkar utmärkt med grön soppaslang från ok macken ( 8 x 14 ) då man bygger bränslesystem

Ett annat tips är också att kapa vattenkylet några rader för att få mer plats för turbon ( svetsas lock under gavlarna ) ganska enkelt

Du kommer OFELBART att behöva evakueringspump till turbon oavsett hur du gör ( har jobbat mycke med en sådan hoj ) TRÅNGT:mad:


Peter
 
Last edited:

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Returpump tänkte jag använda men var hittar man en som inte är så stor !!!!
jag har slangar stålomspunna i metervara till kopplingarna som ska komma väl till pass.men kan man inte svetsa en an 10 i motorblocket och låta returoljan sugas direkt in i olje picuppen med en slang emellan block o pick up ( kanske )

Jag har mailat marklund flera gånger om att få byta intercoolern men inget svar men man kanske kan lägga den i lådan o skicka tillbaka den då kanske det blir lättarre för dom att bara byta ut den eller så kanske någon har en som jag kan byta med om någon behöver en som är helt rak.

vet du hur tjockt materialet är i vattenkylaren för mäter man vattenrören in o ut så är de 1mm det blir kanske svårt att svetsa snyggt i

tack för tipsen så kom igen me flera
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top