Mjölkfärgad olja GSXR K6

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Mjölkigt lager....det är inte skum du ser? kan ju se lite vitt ut.
Sen att kylsvätskenivån är låg, det är ju ingen fara, bara att fylla på, glöm ej att det expanderar vid varm motor.

Oroa dig inte för mkt i onödan på en såpass ny hoj. :)
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
bara en liten inflik. Hur mycket vatten tar kylsystemet på en gsxr 1000? Om nu topplockspackningen gått och ALLT vatten hamnar i cylindrarna märker du väldigt fort om något inte står rätt till, tro mig, jag har prövat starta en saab 9000 med generalras på toppackningen det gick...tungt! :tummenupp

Så varmkör pärlan ordentligt och se vad som händer, kondens är absolut inte ovanligt.
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
bara en liten inflik. Hur mycket vatten tar kylsystemet på en gsxr 1000? Om nu topplockspackningen gått och ALLT vatten hamnar i cylindrarna märker du väldigt fort om något inte står rätt till, tro mig, jag har prövat starta en saab 9000 med generalras på toppackningen det gick...tungt! :tummenupp

Så varmkör pärlan ordentligt och se vad som händer, kondens är absolut inte ovanligt.

Nä jag tänkte det samma. Om allt kylarvatten skulle hamna i oljan skulle det synas på nivån direkt. Är ju prat om 1-2 liter i alla fall.

Ja, den går då igång utan problem och den låter ren och fin. Men man blir jävligt nervös. Är ganska mycket pengar. Man har ju hört skräckhistorier.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Det är ett litet vitaktigt lager överst.

Jaha. Om jag fatta det hela rätt så var det inte ett "ett litet vitaktigt lager överst" för han som jag nämnde, där var nog hela oljan mjölk tror jag. Han berättade det för mig, så jag såg det inte själv.

Lycka till!

Så varmkör pärlan ordentligt och se vad som händer, kondens är absolut inte ovanligt.

Då kan man råka ut för detta "vitaktiga lager" även på luft/oljekyld motor?
 
Last edited:

matter1

matte k9
Gick med
27 Feb 2005
Ort
strömstad
Hoj
k9
tjenare gammle vän...

Har inte märkt att oljenivån ökar. Den ligger precis vid max när hojen är varm. Det är ett litet vitaktigt lager överst.

Skall se imorgon och återkommer med rapport. Tack för råden

du kan vara lungn.. blir så efter en vinter.. varm kör å vips färdigt =)
annars bra? skål på dej å du.. välkommen ner på mina bankörningar :tummenupp
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
För att bli av med kondens i olja, behövs det en del körning. Räcker inte att fisvärma i garaget. Det kan bli en del vatten, pga en del gillar att starta i tid och otid under vinterhalvåret.

Ang. Vattnet. Tipset är att besöka en meckverkstad (inte nödvändigtvis hojverkstad) och be dem mäta kylarvattnet, ifall de kan detektera avgaser (går snabbt). Enklaste sättet att få fakta tror jag.
 

Manus

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2008
Ort
Visby
Hoj
Yamaha FZ1-06
Är den köpt privat så är man "rökt" på allt vad garantier och rättigheter innebär.

Varmkör den ordentligt o gör ett oljebyte så får man se vad den ger för symtom sen.

Vad menar du nu,rökt vid privat köp? Är hojen servad som den ska med bok o allt.Så gäller garantin eller?Förutsatt att garantin ännu finns kvar....
//M
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
För att bli av med kondens i olja, behövs det en del körning. Räcker inte att fisvärma i garaget. Det kan bli en del vatten, pga en del gillar att starta i tid och otid under vinterhalvåret.

Ang. Vattnet. Tipset är att besöka en meckverkstad (inte nödvändigtvis hojverkstad) och be dem mäta kylarvattnet, ifall de kan detektera avgaser (går snabbt). Enklaste sättet att få fakta tror jag.

Låter som en bra idé. Om man tryckmäter kylarsystemet, kommer det visa någonting om man har något problem med topplockspackning? jag är ganska säker att det skall lysa en FI lampa om trycket i kylarsystemet går ner. Eller jag kanske har fel..
 

AndreasBastard

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Ort
Töcksfors
Hoj
Retta -01
De gånger jag förstört toppackning på bilar så har oljan förvandlats till vit sörja. Inte bara ett skikt utan mer som BigPacks ischokladglass. Fortsätter vattnet försvinna så ser det dock mörkare ut.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
du har ett expansionskärl under tanken. Det kan vara dit klyarvätskan tagit vägen. Det finns även en luftningsnippel där under tanken. Kan ju varit liten luftficka där. Om man har luft i systemet brukar den suga i sig vattnet från kylaren snabbt då man startar. Att oljan e lite vit e ingen fara.
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Skall imorgon prova som geiger säger att varmköra hojen ordentligt och se hur det ser ut.

Varför vänta tills i morgon, ut med den på gården nu 01.00 och så BRAAAAAAAAAAAAAAAAAAPPPPPPPRRAAAAAAAAAAAAAPPPPPPPPARPPPPPPAPRPAPRPARPPRPA

Nä skämt åsido. fick ned lite vatten i oljan i min bilmotor och hela ojan blev som en blandning av vipsgrädde och majonäs på nolltid. Ett tunt skickt på ytan innebär ju max någon droppe vatten och det kan va kondens.
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Varför vänta tills i morgon, ut med den på gården nu 01.00 och så BRAAAAAAAAAAAAAAAAAAPPPPPPPRRAAAAAAAAAAAAAPPPPPPPPARPPPPPPAPRPAPRPARPPRPA

Nä skämt åsido. fick ned lite vatten i oljan i min bilmotor och hela ojan blev som en blandning av vipsgrädde och majonäs på nolltid. Ett tunt skickt på ytan innebär ju max någon droppe vatten och det kan va kondens.

Skulle nog faktiskt gå då de enda grannarna är pensionärer över 70 typ.
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
SÄger som dom andra du behöver inte vara orolig. olja ser "ofta" ut så efter vitnern. Vill du vara säker så varmkör hojjen riktigt varm å byt olja. så ska du se att fenomenet inte återkommer.

varför vatten försvinner i expansionkärlet kan bero på att föregående ägare tömt den på vatten och sedan fyllt upp kylet å halva expansionskärlet. DÅ sjunker de rejält första gågnen man startar å får full temp. kan behövas fyllas upp iaf 2 ggr innan man får en stabil nivå.

lycka till. fina hojjar
 

Ozzi

Guest
Vad menar du nu,rökt vid privat köp? Är hojen servad som den ska med bok o allt.Så gäller garantin eller?Förutsatt att garantin ännu finns kvar....
//M

Fabriksgaranti kan ev. tillämpas, dock gäller den den ursprunglige köparen men kan kanske föras vidare, mot säljaren har han dock inget att hämta.
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Fabriksgaranti kan ev. tillämpas, dock gäller den den ursprunglige köparen men kan kanske föras vidare, mot säljaren har han dock inget att hämta.

Varför skulle det bara gälla den ursprunglige köparen? Garanti har du ju på hojen, har inget med ägaren att göra.. Sålänge vi snackar fabriksgaranti.

\Masonit
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Fabriksgaranti kan ev. tillämpas, dock gäller den den ursprunglige köparen men kan kanske föras vidare, mot säljaren har han dock inget att hämta.

Fabriksgaranti gäller ju hojen.
Ägaren har inget med sken att göra.

Ang oljan så kommer det troligen flera trådar i ämnet nu när det är vår.
Kondensvatten vispas ner i oljan och den blir vit.
Byt olja om du är orolig innan start och tuta på.
Att topp packningen stuckit på din GSX under vintern är ju osannorlikt.
Att den frusit sönder är mer troligt men har du glykol i och så är det ju inga problem,
 

Ozzi

Guest
Varför skulle det bara gälla den ursprunglige köparen? Garanti har du ju på hojen, har inget med ägaren att göra.. Sålänge vi snackar fabriksgaranti.

\Masonit

En fabriksgaranti är ett avtal mellan första köparen och säljaren, om jag inte har helt fel kan den gå vidare till en ny ägare men man ska då anmäla detta på något vis till tillverkare/generalagent.
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
En fabriksgaranti är ett avtal mellan första köparen och säljaren, om jag inte har helt fel kan den gå vidare till en ny ägare men man ska då anmäla detta på något vis till tillverkare/generalagent.

Låter ju jävligt dumt.
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top