Mjaha, så blev man av med kortet då...

MC Doktorn

Guest
Ja du Burre så e livet .
I ditt läge kan man väl försöka bevisa att dom gjort fel men finns det 100 tals fall som i ditt och risken är väl stor att du får indraget KK i 2 mån och böter på ca 2000.

Bara att acceptera och gå vidare :tummenupp

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
Jodå ingenting jag är jättegrinig över... fick böter på 2000 kr och antar att det blir 2 månader indraget körkort.

Överlag så gick det nog inte så illa... jag tjänar trots allt 200 kr på den här affären. Jag ställer ju av hojen medans jag inte har körkort så där sparar jag in 2200kr i försäkring minus 2000 kr i böter.

Fast min hjälm gick sönder idag på polisstationen... på något vänster lyckade en dörr fastna i visiret som slet sönder visirfästet på ena sidan.

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Burre skrev:
2116388 .............
Fast min hjälm gick sönder idag på polisstationen... på något vänster lyckade en dörr fastna i visiret som slet sönder visirfästet på ena sidan.

Se till att Polisen får betala en ny hjälm då!!! :hihi

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
Njae... så nitisk ska jag inte vara :) Jag for däremot och köpte en ny hjälm på en gång... den förra var ändå 4 år gammal så det var på tiden.

jayjay

Jappsen jr
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Honda CB750 -94, CBR600F -96
Är nog mycket möjligt att du kan få det sänkt till 1 månad om du behöver kortet i jobbet. Men oavsett vad så är du utan körkort tills de har tagit beslutet... vliket säkert tar en månad ändå.

MC Doktorn

Guest
Burre skrev:
2116388 Jodå ingenting jag är jättegrinig över... fick böter på 2000 kr och antar att det blir 2 månader indraget körkort.

Överlag så gick det nog inte så illa... jag tjänar trots allt 200 kr på den här affären. Jag ställer ju av hojen medans jag inte har körkort så där sparar jag in 2200kr i försäkring minus 2000 kr i böter.

Shit happens och till din förtjänst kan man lägga till minskat slitaget på däck , ingen bensin går åt heller så du har snabbt tjänat in de där penkarna.

Du glömde visiret till minuskontot.

Btw kan du köra bandagar med hojen i oförsäkrad grupp om du tar licensen och då slipper du böter :tummenupp

jayjay skrev:
2117016 Är nog mycket möjligt att du kan få det sänkt till 1 månad om du behöver kortet i jobbet. Men oavsett vad så är du utan körkort tills de har tagit beslutet... vliket säkert tar en månad ändå.

Nej körkortet dras 48 timmar efter att fortkörningen dokumenterats och gäller 2 månder efter detta.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Klant

Burre din förbannade klant... Skrotar du inte hojen så blir du av med körkortet...
Du får köra med att du behöver kk i jobbet.. och du jobbar ju med hyrbilar mm eller hur..?

Mempan, Headbug och även andra gml dreamlandfanatiker hälsar.. ;)

Thomas_34

4 Q
Gick med
28 May 2004
Hoj
Ridley!?
War-psycho skrev:
2113524 1, Om du är filmad så är det med all sannolikhet en trafilpolisbil ssom tagit dig.
Då är du ganska torsk vid rättegången, men det skadar ju inte att försöka.
Det kan ju blivit något fel skrivet i pappren, men själva mätmetoden åker du nog dit på.

2, Att vägra lämna körkortet är ganska meningslöst, eftersom polisen nästan alltid kollar korten via radion när man blir stoppad, speciellt om du då kört för fort, eller ska bötfällas för något.

3, Du gjorde dock helt rätt som inte skrev på nånting. :tummenupp
(Det vinner man ingenting på iallafall.)

4, Du har helt rätt att du är skyldig tills du bevisat motsatsen i dessa fall.
Alltså är ditt kort borta iallafall, tills du ev. vunnit i rätten.
Skulle du då då friad så får du kortet tillbaka, med liten chans om minimalt skadestånd.
Blir du fälld, så tillgodoräknas tiden du redan varit utan kortet till spärrtiden.

Kontakta t.ex. www.trafikjuristen.se, och kämpa på.

Lycka till.

men går det inte o förhala det hela med att begära rådrum? :D

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
SENSEI skrev:
2117092 Burre din förbannade klant... Skrotar du inte hojen så blir du av med körkortet...
Du får köra med att du behöver kk i jobbet.. och du jobbar ju med hyrbilar mm eller hur..?

Mempan, Headbug och även andra gml dreamlandfanatiker hälsar.. ;)

Haha... jo lite otursförföljd är man väl... men va fan... jag har ju roligt i alla fall :)

Hälsa tillbaka

Jompas

Mår gott
Gick med
24 May 2004
Hoj
Buell XB12SS 2009
Burre skrev:
2116017
Jaha... så ser det ut... vad tror ni? Finns det någon möjlighet att klara sig?

Lägg till att du körde 139 och inte 150... skriv också att: utan körkort blir du utan jobb och utan inkomst vilket tvingar dig till att säga upp ditt nuvarande boende osv osv...

/Jompas

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Thomas_34 skrev:
2117107 men går det inte o förhala det hela med att begära rådrum? :D
Är inte så insatt i det där med rådrum, men tror inte det eftersom rådrum inte har med Länstyrelsen att göra.

Länstyrelsen är en separat myndighet, som drar ditt kort om dom bedömer att polisen gjort en riktig åtgärd att ta ditt kort.

Med andra ord, så om polisen säger att du inte ska ha något kort, så tror Länstyrelsen på det, och fattar ett tillfälligt beslut därefter.

Blir du fälld i rätten så permanentas deras beslut om indragning.
Skulle du bli friad så får du kortet tillbaks utan ens en ursäkt för deras felaktiga bedömning.

Rådrum har med rättsväsendet att göra, och påverkar alltså inte Länstyrelsens bedömning av ärendet.

Kia

Guest
Vikingarockaren skrev:
2113486 150 på 110 väg anser inte jag vara att tokköra.

Skrev väl inte nånstans i mitt inlägg att jag tyckte han hade tokkört?? Tänkte bara att det hade varit smartare att ha värderat körkortet lite högre och lättat på gasen....??

N.Blomqvist skrev:
2114556 Det är ju snyggt att köra för fort!
-Nästan lika snyggt som att köra med dimljusen tända, ju... :7peta
Det borde väl du om någon fatta? :tungan

Men mitt körkort ligger i plånboken....
Inte jag som blivit av med lappen ju...

bo$ken

HarleyF0rum.se
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
H-D, Choppa
Burre skrev:
2117150 Haha... jo lite otursförföljd är man väl... men va fan... jag har ju roligt i alla fall :)

Hälsa tillbaka

Då e jag med i din klubb nu osso....losa kortet i onsdags, 125kmh på 90väg...surt satan, i regn dessutom kl 21.00...

Dom fick inte mitt kort tack vare din tråd, men vadfan bättre att ta smällen nu diekt än senare i sommar...

Skönt att vi e två nu... :pannkyss

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...