SISU
f i n l a n d
- Gick med
- 14 Oct 2004
- Hoj
- Kawa ZX7R Ninja *såld* | R6an *såld* | Kawasaki KX250 Lapissa
Bra o veta om hastighetskontroll
----------------------------------------------------
Hämtat från Zatzy:
Minnesanteckningar om du fastnar i en hastighetskontroll
Fick ett mail som jag tänkte dela med mig av, skriv ut och ha i bilen
när det skiter sig.
Underlag: Rikspolisstyrelsens författningssamling:
RPSFS 2000:40 FAP331-2
RPSFS 2000:42 FAP 331-5
RPSFS 2000:39 FAP 331-
Okej, du har varit klantig och kört för fort och blivit stoppad i en
fartkontroll. Viktigt är att du kontrollerar följande:
Det finns tre mätmetoder, laser, radar och tidursmätning från
helikopter, här behandlas alla tre.
1) Stanna på tecken, var vänlig mot Polisen men erkänn inte med
detsamma utan kolla att nedanstående punkter stämmer.
2) Kontrollera, dokumentera mätplatsen, har du kamera med dig
fotografera. Försök komma ihåg hur bilar intill dig var placerade på
vägen, Polisen kan ju ha mätt på fel bil.
3) Be att få se bevis på repetitionsutbildningen hos den som mätt, får
vara max ett år gammalt (5§)
4) Kontrollera instrumentet, både radarn och lasern skall vara
periodiskt kontrollerade och dokumenterade.
Ett platsprotokoll skall finnas med uppgift för radarn 1§ 1 fixpunkt 2
kontrollfordonens placering 3 antennens placering 4 mätplats och 5
riktpunkt för radarlob. För laser gäller ett platsprotokoll över
kontrollplatsen, daglig kontroll av instrumentets avståndsfunktion mot
ett fast föremål.
Avståndet skall vara uppmätt med ett stålmåttband och vara minst 20 meter.
Tidpunkten skall antecknas i platsprotokoll. 3§ talar om daglig
sikteskontroll mot ett föremål minst 20 och max 200 meter. Tidpunkten
skall antecknas i platsprotokollet. Manuell funktionskontroll skall
utföras före och omedelbart efter mätningarna Tidpunkten för
kontrollen skall antecknas i protokollet.
För båda mätsätten skall platsprotokollet föras löpande under
kontrollen och signeras av mätkontrollanten.
Platsprotokollet skall förvaras på ett betryggande sätt och du skall
ha tillgång till detta. Ändringar eller tillägg får inte göras.
Nu har du förhoppningsvis träffat en trevlig Polis som talat om för
dig i vänliga ordalag att du kört för fort och kommer att få böter för
detta eller i värsta fall böter och yrkesförbud dvs. indraget körkort.
Ge nu inte upp hoppet utan erkänn INTE. Du behöver inte finna dig i
Polisens påstående utan har rättighet till s.k. rådrum. Detta betyder
att du har 24 timmar på dig att kontrollera att allt gått rätt till,
att alla protokoll finns och att du inte kan komma på något annat som
kan vara till din fördel. Om du inte erkänner efter 24 timmar kommer
du att bli kallad till tinget och bli lagförd. Detta betyder att
polismännen också kommer att bli kallade, lön för detta utgår
förmodligen inte. Du kan aldrig få mer i böter än du skulle ha fått
vid första tillfället men du har ju fått nöjet att se att staten har
fått använda dina pengar till att lagföra dig. Tillsammans med
kallelsen till tinget brukar det även följa med en lapp där man kan
erkänna och då slippa inställa sig, även detta kostar naturligtvis
staten pengar.
Till sist. Är Polisen dum mot dig eller uppför sig på ett sätt som du
inte anser dig acceptera eller om han vägrar låta dig se protokollen
be honom visa sin legitimation och be honom tala om vem som är hans
chef.
Framför allt var hövlig, erkänn inte och håll hastigheten.
_____________
----------------------------------------------------
Hämtat från Zatzy:
Minnesanteckningar om du fastnar i en hastighetskontroll
Fick ett mail som jag tänkte dela med mig av, skriv ut och ha i bilen
när det skiter sig.
Underlag: Rikspolisstyrelsens författningssamling:
RPSFS 2000:40 FAP331-2
RPSFS 2000:42 FAP 331-5
RPSFS 2000:39 FAP 331-
Okej, du har varit klantig och kört för fort och blivit stoppad i en
fartkontroll. Viktigt är att du kontrollerar följande:
Det finns tre mätmetoder, laser, radar och tidursmätning från
helikopter, här behandlas alla tre.
1) Stanna på tecken, var vänlig mot Polisen men erkänn inte med
detsamma utan kolla att nedanstående punkter stämmer.
2) Kontrollera, dokumentera mätplatsen, har du kamera med dig
fotografera. Försök komma ihåg hur bilar intill dig var placerade på
vägen, Polisen kan ju ha mätt på fel bil.
3) Be att få se bevis på repetitionsutbildningen hos den som mätt, får
vara max ett år gammalt (5§)
4) Kontrollera instrumentet, både radarn och lasern skall vara
periodiskt kontrollerade och dokumenterade.
Ett platsprotokoll skall finnas med uppgift för radarn 1§ 1 fixpunkt 2
kontrollfordonens placering 3 antennens placering 4 mätplats och 5
riktpunkt för radarlob. För laser gäller ett platsprotokoll över
kontrollplatsen, daglig kontroll av instrumentets avståndsfunktion mot
ett fast föremål.
Avståndet skall vara uppmätt med ett stålmåttband och vara minst 20 meter.
Tidpunkten skall antecknas i platsprotokoll. 3§ talar om daglig
sikteskontroll mot ett föremål minst 20 och max 200 meter. Tidpunkten
skall antecknas i platsprotokollet. Manuell funktionskontroll skall
utföras före och omedelbart efter mätningarna Tidpunkten för
kontrollen skall antecknas i protokollet.
För båda mätsätten skall platsprotokollet föras löpande under
kontrollen och signeras av mätkontrollanten.
Platsprotokollet skall förvaras på ett betryggande sätt och du skall
ha tillgång till detta. Ändringar eller tillägg får inte göras.
Nu har du förhoppningsvis träffat en trevlig Polis som talat om för
dig i vänliga ordalag att du kört för fort och kommer att få böter för
detta eller i värsta fall böter och yrkesförbud dvs. indraget körkort.
Ge nu inte upp hoppet utan erkänn INTE. Du behöver inte finna dig i
Polisens påstående utan har rättighet till s.k. rådrum. Detta betyder
att du har 24 timmar på dig att kontrollera att allt gått rätt till,
att alla protokoll finns och att du inte kan komma på något annat som
kan vara till din fördel. Om du inte erkänner efter 24 timmar kommer
du att bli kallad till tinget och bli lagförd. Detta betyder att
polismännen också kommer att bli kallade, lön för detta utgår
förmodligen inte. Du kan aldrig få mer i böter än du skulle ha fått
vid första tillfället men du har ju fått nöjet att se att staten har
fått använda dina pengar till att lagföra dig. Tillsammans med
kallelsen till tinget brukar det även följa med en lapp där man kan
erkänna och då slippa inställa sig, även detta kostar naturligtvis
staten pengar.
Till sist. Är Polisen dum mot dig eller uppför sig på ett sätt som du
inte anser dig acceptera eller om han vägrar låta dig se protokollen
be honom visa sin legitimation och be honom tala om vem som är hans
chef.
Framför allt var hövlig, erkänn inte och håll hastigheten.
_____________