Mjaha, så blev man av med kortet då...

SISU

f i n l a n d
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Hufvudstaden | F18
Hoj
Kawa ZX7R Ninja *såld* | R6an *såld* | Kawasaki KX250 Lapissa
Bra o veta om hastighetskontroll

----------------------------------------------------

Hämtat från Zatzy:



Minnesanteckningar om du fastnar i en hastighetskontroll
Fick ett mail som jag tänkte dela med mig av, skriv ut och ha i bilen
när det skiter sig.

Underlag: Rikspolisstyrelsens författningssamling:
RPSFS 2000:40 FAP331-2
RPSFS 2000:42 FAP 331-5
RPSFS 2000:39 FAP 331-

Okej, du har varit klantig och kört för fort och blivit stoppad i en
fartkontroll. Viktigt är att du kontrollerar följande:

Det finns tre mätmetoder, laser, radar och tidursmätning från
helikopter, här behandlas alla tre.

1) Stanna på tecken, var vänlig mot Polisen men erkänn inte med
detsamma utan kolla att nedanstående punkter stämmer.

2) Kontrollera, dokumentera mätplatsen, har du kamera med dig
fotografera. Försök komma ihåg hur bilar intill dig var placerade på
vägen, Polisen kan ju ha mätt på fel bil.

3) Be att få se bevis på repetitionsutbildningen hos den som mätt, får
vara max ett år gammalt (5§)

4) Kontrollera instrumentet, både radarn och lasern skall vara
periodiskt kontrollerade och dokumenterade.

Ett platsprotokoll skall finnas med uppgift för radarn 1§ 1 fixpunkt 2
kontrollfordonens placering 3 antennens placering 4 mätplats och 5
riktpunkt för radarlob. För laser gäller ett platsprotokoll över
kontrollplatsen, daglig kontroll av instrumentets avståndsfunktion mot
ett fast föremål.

Avståndet skall vara uppmätt med ett stålmåttband och vara minst 20 meter.

Tidpunkten skall antecknas i platsprotokoll. 3§ talar om daglig
sikteskontroll mot ett föremål minst 20 och max 200 meter. Tidpunkten
skall antecknas i platsprotokollet. Manuell funktionskontroll skall
utföras före och omedelbart efter mätningarna Tidpunkten för
kontrollen skall antecknas i protokollet.

För båda mätsätten skall platsprotokollet föras löpande under
kontrollen och signeras av mätkontrollanten.

Platsprotokollet skall förvaras på ett betryggande sätt och du skall
ha tillgång till detta. Ändringar eller tillägg får inte göras.

Nu har du förhoppningsvis träffat en trevlig Polis som talat om för
dig i vänliga ordalag att du kört för fort och kommer att få böter för
detta eller i värsta fall böter och yrkesförbud dvs. indraget körkort.
Ge nu inte upp hoppet utan erkänn INTE. Du behöver inte finna dig i
Polisens påstående utan har rättighet till s.k. rådrum. Detta betyder
att du har 24 timmar på dig att kontrollera att allt gått rätt till,
att alla protokoll finns och att du inte kan komma på något annat som
kan vara till din fördel. Om du inte erkänner efter 24 timmar kommer
du att bli kallad till tinget och bli lagförd. Detta betyder att
polismännen också kommer att bli kallade, lön för detta utgår
förmodligen inte. Du kan aldrig få mer i böter än du skulle ha fått
vid första tillfället men du har ju fått nöjet att se att staten har
fått använda dina pengar till att lagföra dig. Tillsammans med
kallelsen till tinget brukar det även följa med en lapp där man kan
erkänna och då slippa inställa sig, även detta kostar naturligtvis
staten pengar.

Till sist. Är Polisen dum mot dig eller uppför sig på ett sätt som du
inte anser dig acceptera eller om han vägrar låta dig se protokollen
be honom visa sin legitimation och be honom tala om vem som är hans
chef.

Framför allt var hövlig, erkänn inte och håll hastigheten.

_____________
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Vikingarockaren skrev:
2113518 Ja man blir av med kortet om man kör 40 km/h för fort, det vet jag.

Men anser du verkligen det vara befogat?

På en rak motorväg så kan man köra säkert i 150.

Tyvärr är det inte frågan om kan det är frågan får.. Vi har ingen autobahn i Sverige .. synd men sant.
 

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Östersund
Hoj
gsxr1000 -01
Alltså... detta kanske kan vara intressant...

Ska beskriva hela händelseförloppet nu

Jag körde om 2 bilar och 1 motorcykel på E14... Tittar i backspegeln efter ca 1km och märker att hojen har hängt på rätt bra... Svänger av E14 och kör genom en såkallad förort till Östersund till gamla E14 för att köra in mot stan igen... Hojen bakom följer fortfarande efter, ungefär nu är jag 100% säker på att det är en polis. Jag kör som jesus själv skulle ha gjort in till centrum igen, en sträcka på ca 4km. Stannar på macken där jag jobbar för att tanka varpå polisen stannar brevid mig och ber mig stänga av motorcykeln och ta av hjälmen...

Pratar med mig och säger att jag körde alldeles för fort uppe på E14 (alltså ca 5-7km från platsen där han stannar mig) Jag nekar varpå han kontrar med att han har det på film... sen resten är historia...

Varför i helsike stannade han mig inte på en gång? Fiskade han efter mer?
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Ankan skrev:
2113544 Åklagaren skickar instämningsansökan till tingsrätten. Rätten kallar sedan till förhandling. Har man förhinder kanske man kan få målet uppskjutet en gång om man har goda skäl. Det normala är dock att man blir dömd i sin frånvaro om man inte inställer sig. Finns inte en tjalle att man slipper böterna genom att hålla sig undan.

Där har du fel!

Skriver du inte på delgivningen så kan du inte bli dömd i din frånvaro.

Blev av med körkortet 1998 och naurligtvis erkände jag inte, efter två år så fick jag besked att det var preskiberat och ärendet nedlagt. Jag fick några kallelser till tinget och en delgivnings man sökte mig hemma ett par gånger men han fick ingen påskrift och jag inga böter. :tummenupp
 

Ayn

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Uppsala
Hoj
CBR 600F '96
SISU skrev:
2113717 Om du inte erkänner efter 24 timmar kommer
du att bli kallad till tinget och bli lagförd. Detta betyder att
polismännen också kommer att bli kallade, lön för detta utgår
förmodligen inte. Du kan aldrig få mer i böter än du skulle ha fått
vid första tillfället men du har ju fått nöjet att se att staten har
fått använda dina pengar till att lagföra dig. Tillsammans med
kallelsen till tinget brukar det även följa med en lapp där man kan
erkänna och då slippa inställa sig, även detta kostar naturligtvis
staten pengar.
Märklig inställning - på vilket sätt är det bra att få staten att slösa pengar? Vem är det tänkt ska vinna på det? :va
 

odencrants

aeqvitas veritas
Gick med
26 Apr 2005
Ort
pennybridge
Hoj
gixxer 04
får man inte köra ett par dagar när man blivit av med lappen typ 2 dagar?
har för mej att jag hört det någonstans :va
 

sandstream

Guest
Trafikbrott är ett av få brott där polismannen är både åklagare och domstol och kan döma en direkt utan att gå via en riktig domstol.
Anledningen till detta är med 100% säkerhet att minska administrationen eftersom en rättegång tar tid och kostar pengar.
En normal trafikpolis skulle jobba en dag på fältet och sitta på rättegångar 4 dagar.

I Sverige har vi något som heter rådrum som man alltid kan hänvisa till när polisen vill att man ska skriva på något.
Det är till för att man inte ska skriva på något under chock/stress utan i lugn och ro kunna tänka igenom vad man gjort.

Personligen tycker jag bara att det är rent fjanteri att neka till fortkörningar, se till att det blir rättegång och därmed kosta en massa onödiga skattepengar.
Ska man köra för fort ska man också vara man nog att ta konsekvenserna.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Burre skrev:
2113837 Alltså... detta kanske kan vara intressant...

Ska beskriva hela händelseförloppet nu

Jag körde om 2 bilar och 1 motorcykel på E14... Tittar i backspegeln efter ca 1km och märker att hojen har hängt på rätt bra... Svänger av E14 och kör genom en såkallad förort till Östersund till gamla E14 för att köra in mot stan igen... Hojen bakom följer fortfarande efter, ungefär nu är jag 100% säker på att det är en polis. Jag kör som jesus själv skulle ha gjort in till centrum igen, en sträcka på ca 4km. Stannar på macken där jag jobbar för att tanka varpå polisen stannar brevid mig och ber mig stänga av motorcykeln och ta av hjälmen...

Pratar med mig och säger att jag körde alldeles för fort uppe på E14 (alltså ca 5-7km från platsen där han stannar mig) Jag nekar varpå han kontrar med att han har det på film... sen resten är historia...

Varför i helsike stannade han mig inte på en gång? Fiskade han efter mer?

Han va väll rädd att du skulle dra ifrån honom om han hade försökt stopa dig på E14 ;) , va det den blåa hojen?(ej vanlig polis hoj) . Om det va han så har han förföljt mig också en gång :hihi , men jag såg han i tid o visste att han höll till i krokarna så när jag såg honom + att han började följa efter mig så låg jag o sniglade i 90km/h på 90 väg.. går nästan inte köra 90 på 6an med orginal drevningen....till slut så lesande han o vände o följde efter någon annan :hihi
 

sandstream

Guest
odencrants skrev:
2114151 får man inte köra ett par dagar när man blivit av med lappen typ 2 dagar?
har för mej att jag hört det någonstans :va
Så var det iaf i början av 90-talet när jag blev av med körkortet.
3 dagar fick jag köra och det är för att man ska kunna ta sig hem från tex Ystad till Kiruna.
Vilket brott man begår har nog betydelse.
 

jayjay

Jappsen jr
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB750 -94, CBR600F -96
Hur länge man får köra tills ens körkort blir ogiltigförklarat regleras i det tillfälliga körkortsbevis man får av polisen på plats vid indragningen. Är ofta 3 dagar, detta för att få köra hem fordonet etc.

Vid allvarliga brott så blir det inget tillfälligt bevis, utan då får du lämna fordonet alternativt om poliserna kör hem det åt dig. Aldrig varit med om det själv men hört talas om det.

Indragningstiden kommer även att meddelas när länstyrelsen har kikat på det, brukar ta en-två veckor, kommer ett brev på posten. Därefter har du möjlighet att överklaga/uttala dig om fallet för att på så vis påverka indragningstiden, dock kommer handläggningen ta minst en månad, så om det blir indraget på 1 månad är det nog inte lönt att ens uttala dig. Det kan tas speciell hänsyn till om du behöver körkortet i jobbet och att du kommer bli utan inkomst ifall du inte får behålla kortet.

Jag fick mitt kort indraget 2 månader när de klockade mig för 108km/h på E4:an utanför stockholm (70-sträcka). Inga tidigare trafikböter (bortsett från en bot pga obesiktat fordon några år tidigare). Tror inte länstyrelsen tar någon som helst hänsyn till omständigheter så det är nog ingen idé att skriva och gnälla över att "det var mitt i natten" eller "jag hade god sikt och bra väglag".

Poliserna som stoppade mig (körde bil) hade ingen som helst förståelse för att klockan var 23 på kvällen, ingen trafik, 4-filig motorväg och jag var jävligt trött, hungrig och less.

Deras videosystem är dessutom otroligt starkt bevismaterial, och den räknar dessutom bort 3% (eller är det 3km/h?) för att kompensera för viss felmarginal. Mätsträckan behöver vara minst 500m för att det ska hålla i rätten. Du skulle begärt att få se videoklippet för då hade du kunnat bedöma huruvida han hade mätt korrekt och tillräckligt länge. Har du kört om hans fordon så har han en bra startpunkt att utgå ifrån, eftersom han klockar din omkörning och tills han är ifatt dig.
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Kia skrev:
2113414 Lessen att vara sån moralkärring... men hade det inte varit bättre att hålla hastighetsbegränsningen?? Kanske bara ta de lite lugnt så här i början av säsongen... Surt att inte få köra på hela säsongen kanske... Men man har ju alltid ett val... bara att bita i det sura äpplet och ta nya tag... Men visst jäkligt trist ändå...
Det är ju snyggt att köra för fort!
-Nästan lika snyggt som att köra med dimljusen tända, ju... :7peta
Det borde väl du om någon fatta? :tungan
 

heathrow

Lev varje dag som om det vore den sista!
Gick med
30 Aug 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki SV 1000, Honda Hornet 900
Burre skrev:
2113346 Hmm... dumt att man inte tänkte på det innan...
Men om vi säger såhär...
Anta jag inte får tillbaka körkort och att allt detta går till rättegång eller liknade och jag mot mitt nekande blir dömd... Kommer spärrtiden räknas från och med idag eftersom jag blev av med kortet idag, eller kommer spärrtiden räknas från den dagen jag blir dömd?

I sådana fall kanske det kan vara smart att erkänna (fast jag är oskyldig) bara för att få tillbaka kortet så snabbt som möjligt?

Har för mig att tiden börjar gälla då du blir dömd, och inte från och med nu.
:huvet
 

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Södra
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99
jayjay skrev:
2114523 Mätsträckan behöver vara minst 500m för att det ska hålla i rätten. Du skulle begärt att få se videoklippet för då hade du kunnat bedöma huruvida han hade mätt korrekt och tillräckligt länge.
Betyder det att man ska ha kör för fort i dessa 500 meter ?
Edit:
Vet du hur många meter man ska "upp i" om man kört i otillåten bussfil?
/D
 

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Ort
Stockholm, Bagarmossen
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
Burre skrev:
2113837 Alltså... detta kanske kan vara intressant...

Ska beskriva hela händelseförloppet nu

Jag körde om 2 bilar och 1 motorcykel på E14... Tittar i backspegeln efter ca 1km och märker att hojen har hängt på rätt bra... Svänger av E14 och kör genom en såkallad förort till Östersund till gamla E14 för att köra in mot stan igen... Hojen bakom följer fortfarande efter, ungefär nu är jag 100% säker på att det är en polis. Jag kör som jesus själv skulle ha gjort in till centrum igen, en sträcka på ca 4km. Stannar på macken där jag jobbar för att tanka varpå polisen stannar brevid mig och ber mig stänga av motorcykeln och ta av hjälmen...

Pratar med mig och säger att jag körde alldeles för fort uppe på E14 (alltså ca 5-7km från platsen där han stannar mig) Jag nekar varpå han kontrar med att han har det på film... sen resten är historia...

Varför i helsike stannade han mig inte på en gång? Fiskade han efter mer?

Öh...vet inte om jag läser detta rätt...men körde du om polismc'n i 150??
Var den omålade eller?
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top