Mjaha, så blev man av med kortet då...

jayjay

Jappsen jr
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Honda CB750 -94, CBR600F -96
dwestlund skrev:
2114599 Betyder det att man ska ha kör för fort i dessa 500 meter ?
Edit:
Vet du hur många meter man ska "upp i" om man kört i otillåten bussfil?
/D

Snittfarten beräknas på den sträcka de lyckats mäta, och minst 500m. Och rimligtvis blir snittfarten högre ju kortare sträcka de räknar på, eftersom du rimligtvis borde saktat in... när du såg polisen.

Vad gäller bussfil vet jag inte, men jag tror inte det finns nån mätregel utan de går nog på egen bedömning (dvs, om det skulle vara misstag och du försöker rätta till det).

Corbalin

När blir man oskuld igen?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Oldschoolgixxer
JT skrev:
2113881 Där har du fel!

Skriver du inte på delgivningen så kan du inte bli dömd i din frånvaro.

Blev av med körkortet 1998 och naurligtvis erkände jag inte, efter två år så fick jag besked att det var preskiberat och ärendet nedlagt. Jag fick några kallelser till tinget och en delgivnings man sökte mig hemma ett par gånger men han fick ingen påskrift och jag inga böter. :tummenupp

Jag vill påstå att du har fel.. jag blev haffad i bil, körde ynka 90 på 70-sträcka..
och nekade, efter en tid kom ett papper hem med en dom och påföljden 1400:-
i böter och jag hade då rakt inte skrivit under något eller varit på någon rättegång, jag blev kallad men hävdade att jag hade förhinder.

Burre.. burre, burre, burre.... BURRE!!! :4skrika
(kommer inte på något bättre att skriva)

hoppas det ordnar sig iallafall!

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
Jodå... jag fick se filmen... han hade mätt på 1.1km och snitthastigheten hade varit 150 km/h och han informerade mig om att de 3% i felmarginal var avdraget... Såg ju onekligen ut som mycket starka bevis. Men jag är inte överygad :)

Och nej det var en civilhoj... och det gick max 139 km/h

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Aptrist. :(

Jag borde ha påmint dig om att ösd-polisen är extra ihärdiga mot motorcyklister i början av säsongen.

Slavisa

Sladden
Gick med
8 Apr 2006
Hoj
SV 1000S
Sorry för körtkortet..
För några år sedan körde jag på bakhjulet med en polisbil bakom mej, utan att jag viste att dom var där."Klantigt" Jag blånekade och polisen ville att jag skulle skriva på, vägrade och efter många om och men kunde jag tänka mej att skriva på att den råka stegra sej..

Fick efter några månader brev från åklagaren NERLAGT PÅ GRUND AV BEVIS

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
Det som stör mig mest är inte att jag blir av med lappen eller att jag kommer få böter... Blir ju trixigt att snacka sig ur videobandsbevis...

Nej, det som stör mig mest är att när jag ringde polisen förra vintern när någon idiot hade brytit sig in i mitt garage, slagit sönder bilrutan och stulit stereon så var viljan att haffa äkta kriminella ganska liten.

"Inte så mycket vi kan göra åt det" sa den trevliga polisen jag pratade med då.

sandstream

Guest
heathrow skrev:
2114565 Har för mig att tiden börjar gälla då du blir dömd, och inte från och med nu.
:huvet
Nej, det är fel. Tiden räknas från den dagen polisen tog körkortet.
Precis som att man får räkna av den tiden man varit anhållen/häktad från ett fängelsestraff.

Burre skrev:
Nej, det som stör mig mest är att när jag ringde polisen förra vintern när någon idiot hade brytit sig in i mitt garage, slagit sönder bilrutan och stulit stereon så var viljan att haffa äkta kriminella ganska liten.
"Inte så mycket vi kan göra åt det" sa den trevliga polisen jag pratade med då.
Klart man blir förbannad för sånt men det är ju två olika "grenar" inom polisen.
Trafikpoliserna ska övervaka trafiken, inte utreda inbrott eller göra brottsplatsundersökningar.

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
sandstream skrev:
2114723 Nej, det är fel. Tiden räknas från den dagen polisen tog körkortet.
Precis som att man får räkna av den tiden man varit anhållen/häktad från ett fängelsestraff.

Uhm... så med tanke på hur låga fängelsestraff vi har i sverige så går mördare i stort sett fri efter rättegången eftersom de har suttit i häkte (hoppas jag) från gripande till rättegången är klar?

Och visst förstår även jag att trafikpolisen är en annan sak... Men det känns felprioriterat...

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Burre skrev:
2114727Och visst förstår även jag att trafikpolisen är en annan sak... Men det känns felprioriterat...
Japp, och nu ska ju även alla poliser i yttre tjänst börja med trafikbevakning under all tid som de har över.

Men de var iaf på plats inom fem minuter i fredags när jag ringde om att rutan här krossades.

Ionizer

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
zx-6r 95, cr250r 91, DBS-Zafir 67
Alla brott som försäkringsbolaget "löser" verkar prioriteras lägre, har man ingen hemförsäkring, tråkigt..

Sist en bekant fick bilen stulen letade vi åt den själv. Stod parkerad helt öppet i Luleås slummområde, Tunastigen.

Själv hadde jag 6 inbrott mitt garage, vid ett tillfälle lämnade nån av gärningsmännen t.o.m. blodspår. Personalen på den lokala bilstereobutiken kunde identifiera personer som försökt köpa reservdelar (stöldfronten) till min ovanliga bilstereo. Men vad gjorde polisen? Ja ni kan gissa.

Men en lördagkväll när några grabbar (och tjejjer) vill köra runt på stan, bränna lite gummi, kanske kappköra lite, då finns det minsan pengar till att ha ett tiotal poliser i tjänst.

SISU

f i n l a n d
Gick med
14 Oct 2004
Hoj
Kawa ZX7R Ninja *såld* | R6an *såld* | Kawasaki KX250 Lapissa
Ayn skrev:
2113961 Märklig inställning - på vilket sätt är det bra att få staten att slösa pengar? Vem är det tänkt ska vinna på det? :va
som sagt.. Hämtat från Zatzy:

instämmer, skribenten måste ha varit en punkunge med sne verklighetsuppfattning och en underliggande ilska mot mammsen o pappsen..

sandstream

Guest
Burre skrev:
2114727 Uhm... så med tanke på hur låga fängelsestraff vi har i sverige så går mördare i stort sett fri efter rättegången eftersom de har suttit i häkte (hoppas jag) från gripande till rättegången är klar?
Fria går det väl inte direkt men det stämmer som sagt att man får räkna av tiden man suttit inlåst tills rättegången är över och domen vinner lagakraft.

Dark_Messenger

Guest
Burre skrev:
2114668 Jodå... jag fick se filmen... han hade mätt på 1.1km och snitthastigheten hade varit 150 km/h och han informerade mig om att de 3% i felmarginal var avdraget... Såg ju onekligen ut som mycket starka bevis. Men jag är inte överygad :)

Och nej det var en civilhoj... och det gick max 139 km/h
Ja men då så. 139km/h klarar du lappen på om vi snackar motorväg. Under förutsättning att du inte gjorde något annat fult typ uiiiilade eller zigzakade mellan bilar eller betedde dig allmänt vårdslöst.

Sen om de har en mätning på 150 är du nog rätt rökt, men om det är som du säger att det bara gick i 139 då är det lugnt. Btw, hur fan lyckas du uppskatta hastigheten till exakt 139..? :va :hihi

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
JT skrev:
2113881 Där har du fel!

Skriver du inte på delgivningen så kan du inte bli dömd i din frånvaro.

Blev av med körkortet 1998 och naurligtvis erkände jag inte, efter två år så fick jag besked att det var preskiberat och ärendet nedlagt. Jag fick några kallelser till tinget och en delgivnings man sökte mig hemma ett par gånger men han fick ingen påskrift och jag inga böter. :tummenupp

Du har rätt i att delgivning på ett eller annat sätt måste ske.

Tingsrätten står för delgivningen. Undandrar man sig delgivning med normala medel finns extraordinära metoder att ta till. Har aldrig hört talas om att en domstol skulle låta ett ärende preskriberas efter att stämning är ingiven (kanske har hänt men inte är det vanligt inte). Det är heller inget ovanligt att tilltalade blir dömda i sin frånvaro, i synnerhet inte i små skitmål som trafikbrottslighet av aktuellt slag.

Det du beskriver skall inte kunna ske, eftersom det finns skilda metoder för delgivning. till exempel kan polisen som tar fast en och alltså genomför utredning av brottet vid fortkörning meddela att förenklad delgivning kan användas i brottmålet. Detta innebär att delgivning sker genom att handlingarna sänds till senast kända adress och att meddelande skickas minst en dag senare om att handlingen sänts.

raiderpatz

homoside in presinkti
Gick med
1 Feb 2006
Hoj
äss
Art Vandalay skrev:
2113633 Det är väl bara att bita i det sura,kör vidare utan kort då,tills du får ditt tillbaka.

vad blir påföljden om man skulle åka fast med indraget körkort? ser man allvarligare på det än att köra utan lapp alls?

Dark_Messenger

Guest
raiderpatz skrev:
2115358 vad blir påföljden om man skulle åka fast med indraget körkort? ser man allvarligare på det än att köra utan lapp alls?
Olovlig körning lär det ju bli. Böter va..?

RebelZero

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
CBR 1000 RR
sandstream skrev:
2114187 Så var det iaf i början av 90-talet när jag blev av med körkortet.
3 dagar fick jag köra och det är för att man ska kunna ta sig hem från tex Ystad till Kiruna.
Vilket brott man begår har nog betydelse.

Det är 48 timmar man kan få köra.... Men dom har en liten praxis på att om man har åkt mer än dubbla hastighetsbegränsningen så får man gå hem.. Det fick ialf jag och med den förklaringen.

Men nu till en liten kuggfråga:

Om man som jag blivit av med kortet, som sedan blivit förstört av länsstyrelsen och sedan vunnit i tingsrätten. Vad händer när jag blir stannad av polisen utan körtkort (har inte fixat något nytt)? Jag menar, det är ju inte mitt fel att jag inte har något kort.

Reb0

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
Jaha... jag gav upp idag. For ner på polisstationen och skrev på böterna. Men kommer satsa stenhårt på att slippa körkortsindragningen. Så här någonting ska jag skriva till länsstyrelsen.

Detta är bara ett första utkast och kommer även kompleteras med intyg från min arbetsgivare att jag måste ha körkort.

"Sträckan där jag körde för fort var på ett fint tvåfiligt vägavsnitt med inga fordon framför mig samt att vägen var torr och tillsynes fri från grus. Den uppmätta hastigheten 150 km/h på 110-väg var givetvis för snabbt men jag försvarar mig med att fortkörningen var ytterst tillfällig vilket även filmen visar. Civilpolis motorcykeln följde efter mig i cirka 6-8km innan jag stannade för att tanka och först då körde polisen fram till mig och talade om att jag hade kört för fort. Min tanke är att eftersom han aldrig signalerade till mig att stanna utan väntade tills jag stannade självmant, fortfarande omedveten om att jag var förföljd av polis, så utgjorde jag ingen som helst fara efter min fortkörning tills jag stannade för att tanka vilket borde bevisa att fortkörningen var tillfällig.

Eftersom jag är tidigare ostraffad, fortkörningen var tillfällig och att jag aldrig körde vårdslöst (polismannens egna ord) så tycker jag det vore rimligt att jag får böter och en varning. Ett indraget körkort kommer att förhindra mig från att utöva mitt yrke som serviceman på en bensinstation med biluthyrning där det ingår i jobbet att dagligen köra bil."

Jaha... så ser det ut... vad tror ni? Finns det någon möjlighet att klara sig?

Freco

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
Kawasaki ZX-12R -01
Nästan oavsett vad du har för anledning så kommer du bli av med körkortet.

Finns lite praxis från HD med yrkeschaufförer som inte fick behålla körkortet tex. Men klart att det är värt ett försök.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...