Mjuka värden värda att betala för?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ännu en tråd från mig om livet som motorcyklist.
Jag fick känslan av att vara andraklasskund idag när jag köpte mig en ny Yamaha. Jämför jag med när jag köpte en begagnad Ducati så var det småsaker som inte känns lika premium.
Jag fick ingen genomgång av knappar och menyer, ingen snygg nyckelring (ingen alls) och instruktionsboken kom i en plastmapp som påminner om de folk fick med när de köpte en ny Amazon. Till Ducati var det en snygg sak som gör sig bra i bokhyllan.
Till råga på allt så kryddade de med att ha snö på marken. Det skulle aldrig ha hänt på Desmocenter.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Vad köpte du för hoj?

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Det sistnämnda lol :)

Men skämt åsido - de här smågrejerna gör ju något. Jag stod och fnissade åt JE68 när de byggde sin inglasade leveranskub med snurrgolv. Men det var mycket trevligt att få den upplevelsen när jag köpte hoj.

De enda hojar jag köpt nya är Triumph, och där har alltid alla dokumenten kommit i en helt ok tygmapp. Nån gång fick jag ryggsäck - och ALLTID ALLTID nyckelring. Det fick jag tom till min förra beghoj hos Jonte.

Å andra sidan - allt det där doll-upet som du får till Ducatin - det syns på prislappen också. Eller så har de snålat med nån elgrej som ger sig nio sekunder efter garantin gått ut.

Martin85

Medlem
Gick med
13 May 2014
Hoj
Yamaha MT-09 SP -18
Grattis till en trevlig hoj. Jag fick iallafall en nyckelring men ingen instruktionsbok, ”det finns på nätet” :lol Förvisso köpte jag en tidigt av den nya modellen.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Grattis till en trevlig hoj. Jag fick iallafall en nyckelring men ingen instruktionsbok, ”det finns på nätet” :lol Förvisso köpte jag en tidigt av den nya modellen.
Jag har läst instruktionsboken idag. Det står att jag bör ha en ljus jacka. Det och en massa annat...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är lite både och:
Pengar och vara ska byta händer med så lite cermonier som möjligt

Om man köper en Porsche eller AMG för en mille så brukar man få med en smaklös jacka och en limited-edition keps värde 12.547 :-

Då kan dom hellre sänka priset på bilen motsvarande och sälja den smaklösa jackan till någon som vill låtsas att dom har en frän bil.

Allt fluff betalar du själv för, det är bara fruntimmer som tror att man får saker på köpet.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Ventilspel? På en Yamaha? Det ställs väl in på fabrik, för gott…

Så är det. Eller så var det, i alla fall på de gamla goda modeller som definitivt producerades i Japan. Kontroll av ventilspel vid 4000 mil…och så gott som alltid inom den fabriksnya hojens toleranser…

Många har kontrollerat, endast ett fåtal har justerat…

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Du har köpt en Yamaha, gjord för att användas och inte för att vårdas.

Antar att nyckeln fortfarande ser ut som den alltid gjort.

Ventiljustering på hyfsat modern Yamaha, vet inte om någon som ens behövt göra det. Tror snöskotrarna har 4000 mils intervall, hojarna är det 6000? Brukar ändå vara inom spec.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Tror snöskotrarna har 4000 mils intervall, hojarna är det 6000? Brukar ändå vara inom spec.
...och när väl ventilspelet börjar röra på sig är det något som börjat knasa - som behöver renoveras, inte justeras. Slitna styrningar gör att ventilens kantarell börjar flyta omkring på ventilsätet och slitaget ökar i accelererande hastighet. Man kan nog krama ur några tusen mil till med lite tätare ventiljusteringar - om man har lust och ork.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Det är lite både och:
Pengar och vara ska byta händer med så lite cermonier som möjligt

Om man köper en Porsche eller AMG för en mille så brukar man få med en smaklös jacka och en limited-edition keps värde 12.547 :-

Då kan dom hellre sänka priset på bilen motsvarande och sälja den smaklösa jackan till någon som vill låtsas att dom har en frän bil.

Allt fluff betalar du själv för, det är bara fruntimmer som tror att man får saker på köpet.

Men får man inte en ordentlig leveransgenomgång kan man ju lika gärna börja beställa hojarna på nätet.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Nyckeln till en glad handlare är att ta din nya hoj på kredit. Då tjänar dom mycket mer på ditt köp.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
När jag köpte en BMW i Köln, fick jag både en mugg, en kepa och nyckelring.
Vilken BMW-Team-faktor...jag kände mig som en fabriksförare när jag gled iväg :banana

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka