Mjuka värden värda att betala för?

Zeromannen

Guest
I min värld så vill jag öppna dörren till butiken, lägga kortet på terminalen och rulla ut med vad det nu är jag har köpt. Att få en lektion i hur alla funktioner fungerar i fullknökad butik en lördagseftermiddag där väntande kunder står och suckar bakom ryggen är det värsta jag vet. Sedan brukar jag likt fg. talare oftast vara mer påläst än säljaren i allmänhet så jag vill oftast bara göra transaktionen och komma iväg så snart som möjligt.

Men vi är alla olika. Många ska klämma känna prata, besöka butiken 3-4 ggr innan man börjar prata pengar.
Lull-lull är inget jag efterfrågar, manualen låg som allt annat online, fick en länk via mail från säljaren. Jag hatar allt vad extratjänster heter. Det är väl det klassiska ”vill du ha försäkring på den” när man besökt valfri hemelektronikbutik som framkallat den inställningen. Men jag kan förstå att försäljare vill kränga på oss serviceavtal, finansiering, försäkringar osv. för det är ju här pengarna finns att hämta. Att binda upp kunder på långa avtal är säkra inkomster en tid framåt.

Grattis till nya hojen!

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
I min värld så vill jag öppna dörren till butiken, lägga kortet på terminalen och rulla ut med vad det nu är jag har köpt. Att få en lektion i hur alla funktioner fungerar i fullknökad butik en lördagseftermiddag där väntande kunder står och suckar bakom ryggen är det värsta jag vet. Sedan brukar jag likt fg. talare oftast vara mer påläst än säljaren i allmänhet så jag vill oftast bara göra transaktionen och komma iväg så snart som möjligt.

Men vi är alla olika. Många ska klämma känna prata, besöka butiken 3-4 ggr innan man börjar prata pengar.
Lull-lull är inget jag efterfrågar, manualen låg som allt annat online, fick en länk via mail från säljaren. Jag hatar allt vad extratjänster heter. Det är väl det klassiska ”vill du ha försäkring på den” när man besökt valfri hemelektronikbutik som framkallat den inställningen. Men jag kan förstå att försäljare vill kränga på oss serviceavtal, finansiering, försäkringar osv. för det är ju här pengarna finns att hämta. Att binda upp kunder på långa avtal är säkra inkomster en tid framåt.

Grattis till nya hojen!
Försäkringar kan faktiskt vara värt att ta via handlaren vid nyköp, i alla fall undersöka.
Jag har i alla fall fått avsevärt mycket bättre pris så, än att teckna själv.

Zeromannen

Guest
Försäkringar kan faktiskt vara värt att ta via handlaren vid nyköp, i alla fall undersöka.
Jag har i alla fall fått avsevärt mycket bättre pris så, än att teckna själv.
Yes, jag hade redan innan hojköpet kollat vilket bolag jag ville ha och det visade sig att handlaren ”promotade” samma bolag så det var smidigt att teckna försäkringen redan innan jag hämtade hojen. Premien vart dock samma som jag fått vid priskoll innan. Men handlaren gjorde väl några 100-lappar samtidigt som han gjorde gällande att det är deras samarbetspartner så det blir en smidigare handläggning om nått skulle hända. Lite som Volvo och Volvia.

Enda gångerna jag fått bättre pris är när man köpt bil och dom har nått samarbete i stil med prova-2-månader-199kr. Men efter det så har det varit samma när jag kollat på nätet.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Då kan man ju fråga sig vad deras funktion egentligen är?
Vara dryga, ta betalt och köra ut hemlösa som vill ha gratis kaffe? Varit spekulant två gånger på Lingvalls de senaste två åren. Åkt därifrån med noll köpt. Har numera inte speciellt bråttom med något alls längre, utom jobbrelaterat stuff, så om något får perkulera ett tag och finns kvar på Blocket efter en längre, BLAM. Alla fem jag köpt sen hemkomsten från USA har varit blocket-hojar som varit iskalla - UTOM GPz1100-B1'an, där jag ringde på tre röda och sa lite kort "ring mig när du tröttnat på alla sistapriset-samtal så kommer jag och hämtar den". 30 minuter senare... RING. Hm, ska man gå i pension om två veckor och börja dryga sig hos MC-handlare istället för att debugga tråkig C# ?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Hade jag inte läst dokumenten som ploppade in i mailboxen igår så hade jag förlorat några hundratal kronor i försäkringspremie. De 10% ett SMC-medlemskap ger hade han inte lagt in trots att jag sa till flera gånger.

Jag är inte lika kaxig som Tompamannen så jag lyssnar ödmjukt när någon förklarar olika funktioner på det jag har köpt. Ska jag pilla själv lär det mesta bli outforskat. Tydligen finns det inget USB-uttag på cykeln utan det finns nån tillbehörskabel att köpa. En sån kunde de ha sålt till mig...

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA

Grattis till nya hojen!
Fast den leveransen är ju dålig om det ska stå folk i kö och vänta medans du får din nya pärla visad för dig. Om det går rätt till har du fått en avtalad tid när du ska hämta hojen och du kan i lugn och ro få allt förklarat och skriva på papper osv utan att det står några griniga gubbar i kö o stånkar. Köper man en sprillans ny tycker jag att man ska få VIP behandling. Sen kan man alltid tacka nej till genomgång av alla knappar men det ska erbjudas. Min åsikt i alla fall. En sån handlare kommer jag tillbaka till för både service och eventuellt nya köp.

Köper inte hoj igen hos någon som bara langar över nycklarna efter påskrift och redan börjat prata med nästa kund innan du ens har hunnit lämna tillbaka pennan.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag har helt enkelt fått frågan, speciellt när jag köpte Triumph igen, men även när jag köpte BMW:n. ”Vill du att vi går igenom något eller är det något du funderar på?”. Det tycker jag är bästa kundupplevelsen. Fick också tips om en inställning som inte är helt självklar, provade den mot resten av möjligheterna, och jag tackar för den, det är en grym inställning.

Ingen stress heller, fanns gott om tid både under och efter köp för mig som kund. Sen är det ju inte ett köp på miljontals kronor, så jag tycker väl att jag ska ha rimliga förväntningar.

Jag är nöjd med min handlare, tycker de gör ett alldeles utmärkt jobb.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Jag kan inte direkt påstå att det var någon rusning att hantera strax före lunch igår. Gissningsvis behövde de flesta människor andra fordon än motorcyklar just då.

Zeromannen

Guest
Fast den leveransen är ju dålig om det ska stå folk i kö och vänta medans du får din nya pärla visad för dig. Om det går rätt till har du fått en avtalad tid när du ska hämta hojen och du kan i lugn och ro få allt förklarat och skriva på papper osv utan att det står några griniga gubbar i kö o stånkar. Köper man en sprillans ny tycker jag att man ska få VIP behandling. Sen kan man alltid tacka nej till genomgång av alla knappar men det ska erbjudas. Min åsikt i alla fall. En sån handlare kommer jag tillbaka till för både service och eventuellt nya köp.

Köper inte hoj igen hos någon som bara langar över nycklarna efter påskrift och redan börjat prata med nästa kund innan du ens har hunnit lämna tillbaka pennan.
Jag kan erkänna att det var jag som var övertaggad. Handlaren sa att det var en sämre tid då det brukar vara fullt med folk den tiden och föreslog en annan. Men jag ville ha den så fort som möjligt. Jag skickade alla mina uppgifter via mail så köpekontrakt var klart när jag kom, väldigt smidigt.

Är sån som person, har jag väl bestämt mig så vill jag bara in o hämta det jag ska ha och åka hem. Som sagt, vi är alla olika.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vara dryga, ta betalt och köra ut hemlösa som vill ha gratis kaffe? Varit spekulant två gånger på Lingvalls de senaste två åren. Åkt därifrån med noll köpt. Har numera inte speciellt bråttom med något alls längre, utom jobbrelaterat stuff, så om något får perkulera ett tag och finns kvar på Blocket efter en längre, BLAM. Alla fem jag köpt sen hemkomsten från USA har varit blocket-hojar som varit iskalla - UTOM GPz1100-B1'an, där jag ringde på tre röda och sa lite kort "ring mig när du tröttnat på alla sistapriset-samtal så kommer jag och hämtar den". 30 minuter senare... RING. Hm, ska man gå i pension om två veckor och börja dryga sig hos MC-handlare istället för att debugga tråkig C# ?

Haha, hemlösa är dom kanske inte, men det var ett gäng gubbar som brukade sitta i kaffehörnan hos dom olika bilhandlarna här i stan.

Lyckligtvis har dom flyttat till kaffehörnan på biltema nu, förmodligen betalar dom flesta den femma det kostar där för kaffet står fortfarande framme för självbetjäning sedan man har betalat.

Men i alla fall en av bilhandlarna tröttnade på att ha gubbdagis innan dess och låste kaffemaskinen, dom var dock jäkligt snabbt framme och låste upp och bjöd på kaffe om man inte tillgörde snyltargänget.

Jag är så gammal att jag minns när Radio och TV handlaren hade kaffehörna med små askkoppar från Luxor Radio där gubbarna satt av dagen

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag är inte så mycket för en keps, eller en nyckelring, men däremot kundbemötandet.
Inte bara vid en leverans, utan hela tiden, varje besök.
Och där har jag lite olika upplevelser genom åren, eftersom jag var "otrogen" en gång, och köpte en KTM :va och det gick åt h-vete direkt, snacka om "runt hörnet garanti".
Men om Yamahacenter i Luleå (Heds) skulle börja sälja KTM så skulle det tamejtusan kunna hända att jag trillar dit igen - för det kundbemötandet är ?????

Just KTM-handlaren i Luleå och Yamahacenter i Luleå måste ju vara varandras motpoler, oavsett om det gäller produktkvalitet, kompetens eller kundbemötande…

Det finns nog ingen som slår familjen Hed med personal vad gäller kundbemötandet.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
För mig kunde dom gärna ställa ut nästa hoj i ett nattfack när betalningen gått igenom.
Maila koden så hämtar jag när ingen ser.

View attachment 468958

#
När jag tar fram dom gamla skrotnisseböckerna och läser för grabben så inser jag hur mycket dom har påverkat mig, den värld Jan Lööf bygger upp är helt fantastisk. :Bugar Antagligen var det också via dom som mitt förakt för kommuntjänstemän byggdes upp :hihi

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Skrotnisse? Jaha. Trodde att det var en ny profilbild på notrightrider! :)
Visserligen något photoshopppad, men ändå. :)

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
...och när väl ventilspelet börjar röra på sig är det något som börjat knasa - som behöver renoveras, inte justeras. Slitna styrningar gör att ventilens kantarell börjar flyta omkring på ventilsätet och slitaget ökar i accelererande hastighet. Man kan nog krama ur några tusen mil till med lite tätare ventiljusteringar - om man har lust och ork.
Min Honda behövde justering efter kontrollen vid 4800 mil.
Är det något jag borde vara oroad över?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Inte nödvändigtvis. Hur många ventiler justerades och var de långt utanför spec?

Image from iOS (10).jpg
Ser ut som samtliga insugsventiler justerades 0.05-0.1

Det står att inom spec är 0.20 +-0.03 och precisionen som mäts med ser ut att vara 0.05.

Så jag tänker att i värsta fall är det uppmätta 0.10 närmre 0.06, vilket skulle vara 0.11 utanför nedre delen av spec. I bästa fall skulle 0.10 vara närmre 0.14, vilket skulle vara 0.03 utanför lägre delen av spec.

Men om detta är mycket eller lite får någon annan svara på.

Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Min Honda behövde justering efter kontrollen vid 4800 mil.
Är det något jag borde vara oroad över?
Det beror på vad du själv tycker. Det säger mig att motorn har fått gått lite hårdare än fis-körare Lindeman utsätter den för. Se det så här, du behöver inte kolla ventilspelet igen på minst 2000 mil. Är ventilspelet då inom toleranserna skulle jag aldrig mer bekymra mig om att kolla ventilspelet igen, då är det annat i motorn man kommer åtgärda först, typ växelgafflar, växeltrumma, växeldrev, borrning av cylle, nya kolvar etc etc. Dvs det blir billigare med en beggad 2000-mila motor man klotat med istället för att renovera.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Det märks att man har köpt en lågbudgetprodukt. Idag lossnade en framblinkers utan att jag krockade med något. Den är bara iträdd så det gick att peta tillbaka igen.
Knappen/vredet till menybyten som sköts med höger tumme känns som att den är felkonstruerad för ibland krävs det hårt tryck för att kunna välja.

Blinkers som inte stängs av automatiskt går nog att vänja sig med.

Fast den är skoj att köra aktivt!

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...