Plast
Småvild
Handlarna får procent av räntan under hela kredittiden.Tjänar handlaren på det?
Är det inte kreditgivaren som håvar in?
Handlarna får procent av räntan under hela kredittiden.Tjänar handlaren på det?
Är det inte kreditgivaren som håvar in?
Är man påläst och insatt i sakers vanligare brister och fel samt kan kontrollera detta själv får handlaren lukta apa och prata med Liiidingö-dialekt, huvudsaken jag känner att det var jag som fick vinstlotten. Den Volvo S60 T5 AWD jag köpte, som låg på andra sidan 75k hos en annan handlare först, blev utannonserad för 60k hos den jag besökte. Sög först på den i ett par veckor. De fick lite över 40k för den. Bra köp. 5 år i min ägo och fler år lär det bli. Slitdelar får man ju räkna med.Ett gott bemötande före, under och efter affären är ett säkert sätt att få kunder som återkommer när det är dags att byta upp sig.
Handlaren får en kickbackTjänar handlaren på det?
Är det inte kreditgivaren som håvar in?
Känns igen.Ännu en tråd från mig om livet som motorcyklist.
Jag fick känslan av att vara andraklasskund idag när jag köpte mig en ny Yamaha. Jämför jag med när jag köpte en begagnad Ducati så var det småsaker som inte känns lika premium.
Jag fick ingen genomgång av knappar och menyer, ingen snygg nyckelring (ingen alls) och instruktionsboken kom i en plastmapp som påminner om de folk fick med när de köpte en ny Amazon. Till Ducati var det en snygg sak som gör sig bra i bokhyllan.
Till råga på allt så kryddade de med att ha snö på marken. Det skulle aldrig ha hänt på Desmocenter.
På engelska Triumphforumet verkar konsensus vara att man skiter i "ventilkollarna" och sparar pengarna till en topprenovering när det börjar höras där vid 12000-15000 mil nånstans. Topprenoveringen kostar inte väldigt mycket mer än en ventilkoll eftersom stordelen är allt jäkla meck med att plocka topp och kamaxlar. Själva jobbet är några timmars mekanikertid osv....och när väl ventilspelet börjar röra på sig är det något som börjat knasa - som behöver renoveras, inte justeras. Slitna styrningar gör att ventilens kantarell börjar flyta omkring på ventilsätet och slitaget ökar i accelererande hastighet. Man kan nog krama ur några tusen mil till med lite tätare ventiljusteringar - om man har lust och ork.
När jag köpte med BMW R1250GSA stod den inne i på BMW, i deras utställning.Ännu en tråd från mig om livet som motorcyklist.
Jag fick känslan av att vara andraklasskund idag när jag köpte mig en ny Yamaha. Jämför jag med när jag köpte en begagnad Ducati så var det småsaker som inte känns lika premium.
Jag fick ingen genomgång av knappar och menyer, ingen snygg nyckelring (ingen alls) och instruktionsboken kom i en plastmapp som påminner om de folk fick med när de köpte en ny Amazon. Till Ducati var det en snygg sak som gör sig bra i bokhyllan.
Till råga på allt så kryddade de med att ha snö på marken. Det skulle aldrig ha hänt på Desmocenter.
Det beror på upplägg. Men ofta delas det på "kostnaden" som kunden betalar.Tjänar handlaren på det?
Är det inte kreditgivaren som håvar in?
Dom senaste köpen jag har gjort hos handlare av både bil och hoj så har jag varit betydligt mer påläst och kunnig om fordonet än säljaren, tom på nybilar hos märkeshandlare Då kan man ju fråga sig vad deras funktion egentligen är?Är man påläst och insatt i sakers vanligare brister och fel samt kan kontrollera detta själv får handlaren lukta apa och prata med Liiidingö-dialekt, huvudsaken jag känner att det var jag som fick vinstlotten. Den Volvo S60 T5 AWD jag köpte, som låg på andra sidan 75k hos en annan handlare först, blev utannonserad för 60k hos den jag besökte. Sög först på den i ett par veckor. De fick lite över 40k för den. Bra köp. 5 år i min ägo och fler år lär det bli. Slitdelar får man ju räkna med.
Nu blandar du ihop låneränta (årlig/kvartalsvis/månatlig) med totalränta.Jag är väldigt nyfiken på hur stor den kickbacken skulle kunna vara. Räntor nuförtiden är ju nere på 2%, så säg 0,3% kanske?
På 100' så är det 300:-
Undrar hur ivrig man är på att sälja på sådana avtal.
Nollränta på nyköp, det förstår jag inte varför inte fler har än KTM. Installerad kundbas är ju installerad.
Effektiv ränta, var tydligen ordet.Nu blandar du ihop låneränta (årlig/kvartalsvis/månatlig) med totalränta.
Ofta är också kostnader för fakturering, upprättning, ägarbyte etc minst lika stora som räntekostnaden i slutändan. Och marginalen på en ny hoj är inte skyhöga så här finns det marginalhöjare att finna.
Detta är också hur kreditbolagen säljer in sig hos handlaren, och avtalen är sällan solklara.
Att handlaren blir minst lika grundlurad som slutkunden är fullt möjligt.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |