Mjuka värden värda att betala för?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jodå, visst skiljer sig serviceintervallen på Yamaha och den gamla konstruktionen jag hade på Scramblern. Servicekostnader som är högre än bränslekostnader tycker jag är snett så det är en av anledningarna till hojbytet.

Det är ändå ett "event" att hämta ut ett nytt fordon och saker runt omkring påverkar inställningen till köpupplevelsen.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag känner inte att behöver någon ful keps eller jacka som man aldrig kommer att använda.
Men däremot tar jag för givet att man får en lätt genomgång av display och olika inställningar/menyer.
Sen glömmer man ändå mycket och lär sig eftersom
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag har visserligen bara köpt 2 hojar hos handlare, båda beg, men väldigt olika upplevelser.

Första gången fick jag kanonservice, jag fick tom hojen levererad hem till mig. Andra gången, på ett helt annat ställe, ett centrum för Yahama söder om Stockholm fick jag 3 hinkar floskler gratis när jag köpte hojen och några kassar bullshit när jag hämtade den. Den fantastiska rabatten på en ny hjälm jag blev lovad fanns inte längre och så fort han hade fått pengarna så var det verkligen "du hittar ut själv"-attityd.
 

Felix83

Never trust a fart on a motorcycle
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 2006 CBF1000A
Jag ser det så här: Näst efter husköp så är i regel bil, MC eller andra fordon det man lägger mest pengar på i form av en klumpsumma.
Det jag vill är att handlaren som säljer är medveten om detta (även om mina pengar är pyttelite i förhållande till firmans omsättning) och bemöter mig utifrån det. Egentligen så är det skitsamma om det handlar om tio tusen eller en miljon, jag vill känna att handlaren tar mig på allvar och ser mig som en person, inte bara någon som ger honom/henne pengar. Hur handlaren sedan väljer att förmedla det är egalt. Om jag får med lite bra-att-ha-prylar (som kostar handlaren småpengar i inköp), om jag får en ordentlig genomgång eller om handlaren ringer efter några veckor bara för att kolla hur allt går. Fast helst förstås allt av det ovanstående.

Ett gott bemötande före, under och efter affären är ett säkert sätt att få kunder som återkommer när det är dags att byta upp sig. Tyvärr är min upplevelse av bilhandlare att de inte begripit detta (har ännu ingen erfarenhet av MC-firmor). Således har jag heller aldrig köpt bil på samma ställe två gånger i rad.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ett gott bemötande före, under och efter affären är ett säkert sätt att få kunder som återkommer när det är dags att byta upp sig.
Är man påläst och insatt i sakers vanligare brister och fel samt kan kontrollera detta själv får handlaren lukta apa och prata med Liiidingö-dialekt, huvudsaken jag känner att det var jag som fick vinstlotten. Den Volvo S60 T5 AWD jag köpte, som låg på andra sidan 75k hos en annan handlare först, blev utannonserad för 60k hos den jag besökte. Sög först på den i ett par veckor. De fick lite över 40k för den. Bra köp. 5 år i min ägo och fler år lär det bli. Slitdelar får man ju räkna med.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Jag är väldigt nyfiken på hur stor den kickbacken skulle kunna vara. Räntor nuförtiden är ju nere på 2%, så säg 0,3% kanske?

På 100' så är det 300:-
Undrar hur ivrig man är på att sälja på sådana avtal.

Nollränta på nyköp, det förstår jag inte varför inte fler har än KTM. Installerad kundbas är ju installerad.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ännu en tråd från mig om livet som motorcyklist.
Jag fick känslan av att vara andraklasskund idag när jag köpte mig en ny Yamaha. Jämför jag med när jag köpte en begagnad Ducati så var det småsaker som inte känns lika premium.
Jag fick ingen genomgång av knappar och menyer, ingen snygg nyckelring (ingen alls) och instruktionsboken kom i en plastmapp som påminner om de folk fick med när de köpte en ny Amazon. Till Ducati var det en snygg sak som gör sig bra i bokhyllan.
Till råga på allt så kryddade de med att ha snö på marken. Det skulle aldrig ha hänt på Desmocenter.
Känns igen.
"fick känslan av att vara andraklasskund" i en MC-butik när jag ville köpa ny hjälm
så jag åkte till Handelsboden, Mölndal och fick premium uppmärksamhet
och köpte en ny hjälm.
Sånt här hänger helt på säljaren som individ.
Det finns folk som inte ska jobba som säljare.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
...och när väl ventilspelet börjar röra på sig är det något som börjat knasa - som behöver renoveras, inte justeras. Slitna styrningar gör att ventilens kantarell börjar flyta omkring på ventilsätet och slitaget ökar i accelererande hastighet. Man kan nog krama ur några tusen mil till med lite tätare ventiljusteringar - om man har lust och ork.
På engelska Triumphforumet verkar konsensus vara att man skiter i "ventilkollarna" och sparar pengarna till en topprenovering när det börjar höras där vid 12000-15000 mil nånstans. Topprenoveringen kostar inte väldigt mycket mer än en ventilkoll eftersom stordelen är allt jäkla meck med att plocka topp och kamaxlar. Själva jobbet är några timmars mekanikertid osv.
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Ännu en tråd från mig om livet som motorcyklist.
Jag fick känslan av att vara andraklasskund idag när jag köpte mig en ny Yamaha. Jämför jag med när jag köpte en begagnad Ducati så var det småsaker som inte känns lika premium.
Jag fick ingen genomgång av knappar och menyer, ingen snygg nyckelring (ingen alls) och instruktionsboken kom i en plastmapp som påminner om de folk fick med när de köpte en ny Amazon. Till Ducati var det en snygg sak som gör sig bra i bokhyllan.
Till råga på allt så kryddade de med att ha snö på marken. Det skulle aldrig ha hänt på Desmocenter.
När jag köpte med BMW R1250GSA stod den inne i på BMW, i deras utställning.
Dom hade skapat en skylt som satt på den där det stod " Grattis <mittnamn> till din nya BMW". Sedan höll säljare på säkert 1 timme att gå igenom alla inställningar och knappar. Vi gick igenom GPS, koppla ihop den med min mobil och allt. Så det var en rejäl genomgång.
När jag köpte min ZX-6R gick vi igenom lite, men inte så mycket på den.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag vill inte ösa alltför mycket skit över handlaren jag var hos igår, men principerna för en utleverans bör ju sitta där. De två erfarna säljarna var hemma pga Covid-19 så den nye killen hade lite uppförsbacke.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag är inte så mycket för en keps, eller en nyckelring, men däremot kundbemötandet.
Inte bara vid en leverans, utan hela tiden, varje besök.
Och där har jag lite olika upplevelser genom åren, eftersom jag var "otrogen" en gång, och köpte en KTM :va och det gick åt h-vete direkt, snacka om "runt hörnet garanti".
Men om Yamahacenter i Luleå (Heds) skulle börja sälja KTM så skulle det tamejtusan kunna hända att jag trillar dit igen - för det kundbemötandet är ?????
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
På min gamla XT660 gjorde jag en koll runt 4500 mil. Inom spec. Kollade inte någon mer gång, och hojen slaktades sedan för projektbygge vid runt 8600 mil, då ramen då hade sprickor på 3 ställen.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tjänar handlaren på det?
Är det inte kreditgivaren som håvar in?
Det beror på upplägg. Men ofta delas det på "kostnaden" som kunden betalar.
Ett vanligt upplägg är att handlaren "hyr" en kredit som de tar ut en vinst på, kunden står för säkerheten.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Självklart ska handlaren fråga om man har några frågor eller vill ha hjälp med något och sedan hjälpa till med det, men oftast kan jag lista ut hur sakerna fungerar utan hjälp.

Jag skulle absolut inte uppskatta att det tog en timme för en säljare att fumla igenom menyerna på datorn för att visa mig, eller att dom blombudar mig en bukett blommor efter köpet.

Det är tid och blommor du har betalat.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Är man påläst och insatt i sakers vanligare brister och fel samt kan kontrollera detta själv får handlaren lukta apa och prata med Liiidingö-dialekt, huvudsaken jag känner att det var jag som fick vinstlotten. Den Volvo S60 T5 AWD jag köpte, som låg på andra sidan 75k hos en annan handlare först, blev utannonserad för 60k hos den jag besökte. Sög först på den i ett par veckor. De fick lite över 40k för den. Bra köp. 5 år i min ägo och fler år lär det bli. Slitdelar får man ju räkna med.
Dom senaste köpen jag har gjort hos handlare av både bil och hoj så har jag varit betydligt mer påläst och kunnig om fordonet än säljaren, tom på nybilar hos märkeshandlare :huvet Då kan man ju fråga sig vad deras funktion egentligen är?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag är väldigt nyfiken på hur stor den kickbacken skulle kunna vara. Räntor nuförtiden är ju nere på 2%, så säg 0,3% kanske?

På 100' så är det 300:-
Undrar hur ivrig man är på att sälja på sådana avtal.

Nollränta på nyköp, det förstår jag inte varför inte fler har än KTM. Installerad kundbas är ju installerad.
Nu blandar du ihop låneränta (årlig/kvartalsvis/månatlig) med totalränta.
Ofta är också kostnader för fakturering, upprättning, ägarbyte etc minst lika stora som räntekostnaden i slutändan. Och marginalen på en ny hoj är inte skyhöga så här finns det marginalhöjare att finna.

Detta är också hur kreditbolagen säljer in sig hos handlaren, och avtalen är sällan solklara.

Att handlaren blir minst lika grundlurad som slutkunden är fullt möjligt.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Nu blandar du ihop låneränta (årlig/kvartalsvis/månatlig) med totalränta.
Ofta är också kostnader för fakturering, upprättning, ägarbyte etc minst lika stora som räntekostnaden i slutändan. Och marginalen på en ny hoj är inte skyhöga så här finns det marginalhöjare att finna.

Detta är också hur kreditbolagen säljer in sig hos handlaren, och avtalen är sällan solklara.

Att handlaren blir minst lika grundlurad som slutkunden är fullt möjligt.
Effektiv ränta, var tydligen ordet.

Men samtliga andra grejer där är väl dispositiva?
Tror aldrig jag betalt för någon av sakerna du nämner, men jag har förmodligen mest haft tur.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top