Det brukar vara så på de flesta arbetsplatser att det finns en eller två med jävligt dåligt ölsinne och ingen självinsikt. Varenda gång företaget anordnar någon aktivitet som inbegriper alkohol ska det börja tjafsas och bråkas om nåt skit som hänt på jobbet.
Vi har ett sånt snille på jobbet. Han drog igång och skulle börja veva på julfesten. Det gick inget bra. Han är produktionsledare och de andra som var på festen är kriminalvårdare och vana vid att hantera våldsamma personer. Det tog ungefär tio sekunder innan gubben låg snyggt ihoppackad på golvet och fick lugna ner sig.
Fick mig att minnas när jag jobbade på ett gjuteri, och var en lördagskväll och jag var chaffis, så nykter. Fram kommer en liten halvalkoholiserad arbetskollega och sluddrar fram att jag fan förtjänar stryk. Han är så packad att han knappt kan stå, så jag skrattar lite åt honom och säger att det nog vore en bättre ide för honom att antingen gå in på puben och ta en till öl, eller gå hem och sova ruset av sig.
Han börjar ladda ett slag någonstans lååång bak, och viktförskjutningen när han flyttar bak armen får honom att tappa balansen och falla pladask ner i en taggig buske. Jag frågar om han ska ha ett handtag med att ta sig upp, vilket inte alls gillades.
Jag står där och väntar på en kompis inne på krogen som ska få skjuts hem, så jag lämnar inte platsen. Några minuter senare har han lyckats resa sig upp med hjälp av en annan halvalkoholiserad kollega och kommer ylande och stapplande fram mot mig och försöker slå mig i språng. Att komma stapplande och skrika och yla är inte ett bra sätt att smyga sig på någon, så jag tar helt sonika ett steg åt sådan så han följer med sin knytnäve framåt och gör en väldigt vacker faceplant i asfalten. Jag fick lite applåder av några punkare som stod utanför puben och snackade.
Jag frågar honom igen om han vill ha ett handtag med att ta sig upp, vilket han återigen tar väldigt illa men nu kommer min polare ut så vi går och lämnar honom där på marken.
Mycket rolig kväll. Han skämdes ögonen ur sig när vi möttes på jobbet på måndagen.