mobil 1 helsyntetisk

Larry

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2003
Ort
lule
Hoj
ktm 450exc sm
är det något som kan funka att köra på i
625an och 520

får den oljan billigt så?
 

Leffe

#14
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
450 exc + Bandit12 + R1
Kolla upp om den är märkt " JASO MA". Annars kan kopplingen börja slira.
 

jra_racing

Enduro rider
Gick med
10 May 2004
Ort
E-tuna
Hoj
Husqvarnor
Även om en helsyntet är anpassad till mc så sliter den mer på kopplingen än en bra delsyntet har jag blivit lärd
 

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM SE 950 R
Helgon26 skrev:
Håller med, min utbildning säger delsyntet............

Blir alltid en massa mumbojumbo om oljor när det kommer upp. "Jag hörde" o "han sa" o "de tycker". Köp den bästa mc-oljan du har råd med. Tulla aldrig på en sådan simpel sak som olja! Är ju den billigaste motorförsäkring som finns. På en LC4 behöver du ju knappast aldrig byta olja (jämfört med RFS o Husa iaf..)så köp en riktig helsytetisk mc-olja ist för nån "du kan få billigt på jobbet".

EDIT: Såg att det gällde 520 oxå. Om Mobil-oljan är en helsyntetisk mc-olja ska det givetvis gå bra. Bilolja är som sagt inte anpassad för våtkoppling.

/Dave
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
David P. skrev:
EDIT: Såg att det gällde 520 oxå. Om Mobil-oljan är en helsyntetisk mc-olja ska det givetvis gå bra. Bilolja är som sagt inte anpassad för våtkoppling.

/Dave

Nu blir det OT, men har man torrkoppling så har man ju större mängd olja att välja på, för då kan man ju använda bilolja, med rätt viskositet osv då förstås.
 

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM SE 950 R
Hoztic skrev:
Nu blir det OT, men har man torrkoppling så har man ju större mängd olja att välja på, för då kan man ju använda bilolja, med rätt viskositet osv då förstås.

Jaja, använd er jävla bilolja då! Bara man slipper alla inlägg som "Husa är skit", "KTM RFS suger" o "Måste ha hjälp med o byta kolv, cylinder o ramlager" :huvet :argpådato
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
David P. skrev:
Blir alltid en massa mumbojumbo om oljor när det kommer upp. "Jag hörde" o "han sa" o "de tycker". Köp den bästa mc-oljan du har råd med. Tulla aldrig på en sådan simpel sak som olja! Är ju den billigaste motorförsäkring som finns. På en LC4 behöver du ju knappast aldrig byta olja (jämfört med RFS o Husa iaf..)så köp en riktig helsytetisk mc-olja ist för nån "du kan få billigt på jobbet".

EDIT: Såg att det gällde 520 oxå. Om Mobil-oljan är en helsyntetisk mc-olja ska det givetvis gå bra. Bilolja är som sagt inte anpassad för våtkoppling.

/Dave

Låter som det mer bygger på "magkänsla" än kunskap. Frågan är ju var brytpunkten ligger? Lönar det sig att köpa olja för 70kr/l (biltema) eller finns det ekonomi i att köpa olja för 200 kr/l. Följa rek service intervall i båda fallen givetvis. Dyraste oljan du har råd med? Ger det alltid lägsta driftkostnad? :gnissla
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
David P. skrev:
Jaja, använd er jävla bilolja då! Bara man slipper alla inlägg som "Husa är skit", "KTM RFS suger" o "Måste ha hjälp med o byta kolv, cylinder o ramlager" :huvet :argpådato

Jag sa inte att man skulle ta billigaste oljan på ICA och hälla i, bara att den inte måste vara kompatibel med våtkopplingar :7peta
 

Larry

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2003
Ort
lule
Hoj
ktm 450exc sm
okej

jag kan både köpa del och hel syntetisk mobil 1 olja till bilar
men ska kolla upp om det funkar med kopplingen
 

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM SE 950 R
von reisen skrev:
Låter som det mer bygger på "magkänsla" än kunskap. Frågan är ju var brytpunkten ligger? Lönar det sig att köpa olja för 70kr/l (biltema) eller finns det ekonomi i att köpa olja för 200 kr/l. Följa rek service intervall i båda fallen givetvis. Dyraste oljan du har råd med? Ger det alltid lägsta driftkostnad? :gnissla

Gnissla på du, får man fråga vad du kört på för olja?

Magkänsla nej, erfarenhet, ja. Men som sagt, fortsätt gärna köra på er "jobbet-olja". Men ge fasen i alla inlägg då på detta forum om det är skadligt eller ej eller om det funkar. Det handlar väl inte om lägsta driftskostnad?? Jag pratar om minimalt strul. Vill man ha lägsta driftskostnad ska man ha en XL500. O inte "KalleAnka-hojar"...
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Hur kristen ska man vara för att ha största chansen att komma till himlen med minimal ansträngning ?
(Det är givetvis helt omöjligt att sätta upp en formel som talar om vilket literpris på oljan som är ekonomiskt optimalt.)
/u
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
David P. skrev:
Gnissla på du, får man fråga vad du kört på för olja?

Magkänsla nej, erfarenhet, ja. Men som sagt, fortsätt gärna köra på er "jobbet-olja". Men ge fasen i alla inlägg då på detta forum om det är skadligt eller ej eller om det funkar. Det handlar väl inte om lägsta driftskostnad?? Jag pratar om minimalt strul. Vill man ha lägsta driftskostnad ska man ha en XL500. O inte "KalleAnka-hojar"...

Har i princip alltid kört på Q8:s racing olja 4t (http://www.okq8.se/admin/handbok/Produktinformation/SBK Racing.pdf), runt 125 kr/l, har testat någon annan olja med men ingen billigare och ingen som inte varit helsynt mc-olja. Lägsta driftkostnad på en specifik hoj är väl intressant? Skulle man sen använda så dålig olja att motorn skär så blir ju inte driftkostnaden låg, sen är det väl främst brist på olja och inte billig olja som får en motor att skära.

Alla har olika åsikter om oljor, exakt vilken olja som är optimal är ju svårt att säga. Kanske jag som är småsnål och tycker att en olja som Q8:s duger medan andra tycker oljan ska vara "bättre".
Mvh Frank
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
ulf_lundin skrev:
Hur kristen ska man vara för att ha största chansen att komma till himlen med minimal ansträngning ?
(Det är givetvis helt omöjligt att sätta upp en formel som talar om vilket literpris på oljan som är ekonomiskt optimalt.)
/u

Det är väl upp till var och en att försöka skaffa kunskap om hur kristen man behöver vara för att nå sina mål... En del säger att man ska be 10 ggr om dagen, min kvalificerade gissning är att morgon och kväll räcker. :)
Mvh Frank
 

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Östersund
Hoj
Yamaha FZ1-08
von reisen skrev:
Har i princip alltid kört på Q8:s racing olja 4t (http://www.okq8.se/admin/handbok/Produktinformation/SBK Racing.pdf), runt 125 kr/l,

Tänker inte ge mig in i någon diskution vilken olja som är bättre eller sämre.

Jag körde själv på Q8:s olja då en kompis till mig hade spons på den och jag tyckter att det funkade utmärkt de ca 500mil jag han med på min ktm. Bytte på varje 100mil, visst det kanske var överdrivet men oljan kostade mig inget och jag har alltid bytt olja ofta på mina hojar vilket jag i alla fall tror har besparat mig dyra renoveringar.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top