Leffe skrev:Kolla upp om den är märkt " JASO MA". Annars kan kopplingen börja slira.
jra_racing skrev:Även om en helsyntet är anpassad till mc så sliter den mer på kopplingen än en bra delsyntet har jag blivit lärd
Helgon26 skrev:Håller med, min utbildning säger delsyntet............
David P. skrev:EDIT: Såg att det gällde 520 oxå. Om Mobil-oljan är en helsyntetisk mc-olja ska det givetvis gå bra. Bilolja är som sagt inte anpassad för våtkoppling.
/Dave
Hoztic skrev:Nu blir det OT, men har man torrkoppling så har man ju större mängd olja att välja på, för då kan man ju använda bilolja, med rätt viskositet osv då förstås.
David P. skrev:Blir alltid en massa mumbojumbo om oljor när det kommer upp. "Jag hörde" o "han sa" o "de tycker". Köp den bästa mc-oljan du har råd med. Tulla aldrig på en sådan simpel sak som olja! Är ju den billigaste motorförsäkring som finns. På en LC4 behöver du ju knappast aldrig byta olja (jämfört med RFS o Husa iaf..)så köp en riktig helsytetisk mc-olja ist för nån "du kan få billigt på jobbet".
EDIT: Såg att det gällde 520 oxå. Om Mobil-oljan är en helsyntetisk mc-olja ska det givetvis gå bra. Bilolja är som sagt inte anpassad för våtkoppling.
/Dave
David P. skrev:Jaja, använd er jävla bilolja då! Bara man slipper alla inlägg som "Husa är skit", "KTM RFS suger" o "Måste ha hjälp med o byta kolv, cylinder o ramlager"
von reisen skrev:Låter som det mer bygger på "magkänsla" än kunskap. Frågan är ju var brytpunkten ligger? Lönar det sig att köpa olja för 70kr/l (biltema) eller finns det ekonomi i att köpa olja för 200 kr/l. Följa rek service intervall i båda fallen givetvis. Dyraste oljan du har råd med? Ger det alltid lägsta driftkostnad?
Det är billigare med med lameller än ett motorrasjra_racing skrev:Även om en helsyntet är anpassad till mc så sliter den mer på kopplingen än en bra delsyntet har jag blivit lärd
David P. skrev:Gnissla på du, får man fråga vad du kört på för olja?
Magkänsla nej, erfarenhet, ja. Men som sagt, fortsätt gärna köra på er "jobbet-olja". Men ge fasen i alla inlägg då på detta forum om det är skadligt eller ej eller om det funkar. Det handlar väl inte om lägsta driftskostnad?? Jag pratar om minimalt strul. Vill man ha lägsta driftskostnad ska man ha en XL500. O inte "KalleAnka-hojar"...
ulf_lundin skrev:Hur kristen ska man vara för att ha största chansen att komma till himlen med minimal ansträngning ?
(Det är givetvis helt omöjligt att sätta upp en formel som talar om vilket literpris på oljan som är ekonomiskt optimalt.)
/u
von reisen skrev:Har i princip alltid kört på Q8:s racing olja 4t (http://www.okq8.se/admin/handbok/Produktinformation/SBK Racing.pdf), runt 125 kr/l,
Tänker inte ge mig in i någon diskution vilken olja som är bättre eller sämre.
Jag körde själv på Q8:s olja då en kompis till mig hade spons på den och jag tyckter att det funkade utmärkt de ca 500mil jag han med på min ktm. Bytte på varje 100mil, visst det kanske var överdrivet men oljan kostade mig inget och jag har alltid bytt olja ofta på mina hojar vilket jag i alla fall tror har besparat mig dyra renoveringar.
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future
Europeiska investeringsbank... |
|
Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås
Transportstyrelsen har före... |
|
Triumph storsatsar inom Enduro
Motorsportlegenden och fler... |
|
BMW CE 02 x VAGABUND
BMW Motorrad har presentera... |
|
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |