Moderaterna vill sänka bensinskatten...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Araikaj skrev:
2668959 Miljön? Jorden går under om 50 år?? Typisk idiotpolitik av superidioterna typ-"Vi har stora suvvar o vi vill att det ska vara billigt med bensin så vi kan handla o skövla mer. Det skapar nya jobb."

Gud va trött jag är på alla korkade människor i detta förbenade land. Kallt o mörkt är det åxå...synd att man har så jävla bra betalt annars hade jag dragit direkt.
Stick o brinn...

Precis! När man ser alla dessa SUVar med lågprofildäck som knappast sett ett gruskorn kan man ju bara konstatera att bränslepriset är för lågt. Bränslet borde kosta det dubbla. Sen ska naturligtvis skatten på arbete sänkas i motsvarande grad.

<<JOHAN>>

Norra stå
Gick med
2 Oct 2004
I ett rött hus på landet i utkanten av Uppsala
Hoj
KTM 660, Ten7
Mjölnaren75 skrev:
2668695 Ja sosseidioterna är ju bra på att skapa myndigheter och byråkrati. Vad trött jag blir på folk som inte fattar stt skit.
Bara det här med höjd A kassa!! vem fan bryr sig det tjänar man ju in och mer därtill med den lägre skatten.
En kompis som är lärare på gymnasiet i samhällskunskap sa till mig att han frågat eleverna en dag vart de tror alla pengar kommer ifrån som skall gå till välfärden mm.
Ca 40% svarade staten. Man blir ju mörkrädd.

Nä nu orkar jag inte mer

Jo du som jag antar tjänar bra, kommer nog att få pengar över!
Men tyvär tjänar jag som en vanlig "svensson" och då blir det inga pengar över, rättare sagt det blir mindre kvar att leva för, om nu a-kassan,trafikförsäkringar......... höjs. Men det är klart man kanske inte ska ha råd att ha både bil mc och hus:confused:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
<<JOHAN>> skrev:
2670118 Jo du som jag antar tjänar bra, kommer nog att få pengar över!
Men tyvär tjänar jag som en vanlig "svensson" och då blir det inga pengar över, rättare sagt det blir mindre kvar att leva för, om nu a-kassan,trafikförsäkringar......... höjs. Men det är klart man kanske inte ska ha råd att ha både bil mc och hus:confused:

Ja, hur försvarar man att en som är arbetslös ska ha råd med bil, MC och hus? Det är helt enkelt inte försvarbart!
Jag mår illa när jag tänker på att det finns arbetslösa som tjänar mer framför TVn än ungdomarna som vänder hamburgare på McDonalds.

<<JOHAN>>

Norra stå
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
KTM 660, Ten7
Two stroke man skrev:
2670128 Ja, hur försvarar man att en som är arbetslös ska ha råd med bil, MC och hus? Det är helt enkelt inte försvarbart!
Jag mår illa när jag tänker på att det finns arbetslösa som tjänar mer framför TVn än ungdomarna som vänder hamburgare på McDonalds.

:7peta :7peta
Själv så e jag stolt byggnads arbetare:D :D
Tror inte att någon som e arbetslös har både bil mc och hus (någon fins det väll alltid).
Vet inte hur du lever men jag skulle då inte ha råd med det om jag var arbetslös.

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Det är väl bättre att de höjer bensinskatten, än skattar ihjäl vår försäkring?

Då får man ju i varje fall KÖRA något med hojen....

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
Sandstrom skrev:
2670050 Eeh, Moderaterna fick ca 20% i landstingsvalet i västmanland. Jag har svårt att se att det är moderaterna som styr. Utan att veta gissar jag på att det är alliansen där också.

Hade landstinget ett överskott eller plus-minus-nollresultat? Om de tar över ett landsting med underskott eller budgeterade underskott för 2007 är det svårt att inte höja skatten. Allt beror ju på hur bra ekonomin var skött sedan innan valet.

Moderater eller alliansen.. same shit, diffrent name.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Two stroke man skrev:
2670128 Ja, hur försvarar man att en som är arbetslös ska ha råd med bil, MC och hus? Det är helt enkelt inte försvarbart!
Alltså så fungerar det väl inte?
Jag betalar in till två olika försäkringssystem och jag får A-kassa i 120 dagar från den ena och i 300 dagar ifrån den andra. Det är alltså en försäkring jag betalat för - och den förutsätter att jag först jobbat några år och där varit välavlönad.
Ingen av de jag åker hoj med är arbetslös. Känner inte till någon som lyckats med konststycket att vara arbetslös och ha råd med bil, mc och hus - måste vara en myt. Tittar jag till min egen ekonomi och räknar på vad a-kassan skulle ge mig skulle jag sälja minst två av dem om den dagen skulle komma att jag skulle bli arbetslös.

Last edited:

<<JOHAN>>

Norra stå
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
KTM 660, Ten7
FireSalle skrev:
2671096 Alltså så fungerar det väl inte?
Jag betalar in till två olika försäkringssystem och jag får A-kassa i 120 dagar från den ena och i 300 dagar ifrån den andra. Det är alltså en försäkring jag betalat för - och den förutsätter att jag först jobbat några år och där varit välavlönad.
Ingen av de jag åker hoj med har bil, hoj och hus OCH är arbetslös - måste vara en myt. Tittar jag till min egen ekonomi och räknar på vad a-kassan skulle ge mig skulle jag sälja minst två av dem om den dagen skulle komma att jag skulle bli arbetslös.
Nä det skulle bli samma här, man får sälja av grejorna:( Jag tror nog att Two stroke man fått det om bakfoten, eller också så känner han många som är arbetslösa och har mc bil och villa, vem vet.

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
så mycket som de tjänar på att priserna går, moms på skatt o allt vad det är så är 15 öre inte speciellt mycket i jämförelse med hur mycket det tjänats på höjningarna som varit..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
FireSalle skrev:
2671096 Alltså så fungerar det väl inte?
Ingen av de jag åker hoj med har bil, hoj och hus OCH är arbetslös - måste vara en myt. Tittar jag till min egen ekonomi och räknar på vad a-kassan skulle ge mig skulle jag sälja minst två av dem om den dagen skulle komma att jag skulle bli arbetslös.

Jepp så fungerar det ibland! Huspriser varierar rätt mycket i vårt land. Jag kommer själv från en håla där man kan köpa hus från 150kkr och uppåt. Där kan arbetslösa ha bil, MC och hus. Jag känner sådana som åtminstone varit i den situationen.

Nu är det faktiskt så att i motsats till andra försäkringar så är a-kassan subventionerad av staten(dvs den arbetande delen av befolkningen) så din s.k. "premie" täcker inte utbetalningarna. När jag efter 10år utan en semester blev arbetslös så passade jag på att ta 1års semester på statens bekostnad. Men jag kan inte på något sätt rättfärdiga det beteendet.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Two stroke man skrev:
2671202 Nu är det faktiskt så att i motsats till andra försäkringar så är a-kassan subventionerad av staten(dvs den arbetande delen av befolkningen) så din s.k. "premie" täcker inte utbetalningarna. När jag efter 10år utan en semester blev arbetslös så passade jag på att ta 1års semester på statens bekostnad. Men jag kan inte på något sätt rättfärdiga det beteendet.
Så ser inte jag det, jag har betalat till a-kassa mer än 10 år och aldrig hämtat något därifrån - och avser inte att göra det heller om det går att undvika. Så min s.k. premie har mer än väl täckt mig eller? Jag har betalat inkomstskatt i 20 år också. Så du kanske skulle se det som om jag betalat ditt 'friår' då?

Den andra delen av min a-kasse försäkring är f.ö. tecknad i ett försäkringsbolag, den kan jag inte tänka mig är statligt subventionerad på något sätt.

Ser att du iaf. bor i Lund nu, där får du inte ens garage för 150kkr. Du har inte heller så stora möjligheter att få lån som arbetslös. Så jag förmodar att de arbetslösa bil och mc-ägande villaborna du känner till antingen är väldigt förmögna eller är fuskare/kriminella?

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
FireSalle skrev:
2671216 Så ser inte jag det, jag har betalat till a-kassa mer än 10 år och aldrig hämtat något därifrån - och avser inte att göra det heller om det går att undvika. Så min s.k. premie har mer än väl täckt mig eller? Jag har betalat inkomstskatt i 20 år också. Så du kanske skulle se det som om jag betalat ditt 'friår' då?

Den andra delen av min a-kasse försäkring är f.ö. tecknad i ett försäkringsbolag, den kan jag inte tänka mig är statligt subventionerad på något sätt.

Ser att du iaf. bor i Lund nu, där får du inte ens garage för 150kkr. Du har inte heller så stora möjligheter att få lån som arbetslös. Så jag förmodar att de arbetslösa bil och mc-ägande villaborna du känner till antingen är väldigt förmögna eller är fuskare/kriminella?

Syftade ju förståss på den staliga delen.
I Lund känner jag ingen arbetslös.. tror jag... Men Skåne hör väl eg. till Danmark? :tungan

Tycker du även att det är rätt att ungdommarna på McDonalds eller städerskan på din arbetsplats tjänar mindre än vissa arbetslösa?

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Two stroke man skrev:
2671293 Syftade ju förståss på den staliga delen.
I Lund känner jag ingen arbetslös.. tror jag... Men Skåne hör väl eg. till Danmark? :tungan

Tycker du även att det är rätt att ungdommarna på McDonalds eller städerskan på din arbetsplats tjänar mindre än vissa arbetslösa?
Snälla upplys mig, hur mycket kan jag tjäna som arbetslös?
Vad jag vet så löser en försäkring ut under en begränsad tid. Vad jag läst så är det 300 dagar, kan vara ändrade villkor eller andra villkor beroende på a-kassa - vet ej.
Då jag väljer det som att se på det som en försäkring jag tjänat in till genom just arbete och premier så JA då skulle jag se det som ok att försäkringen löste ut. Precis som vid andra försäkringar.
Om du blir arbetslös eller går på a-kassa tror jag inte att det är läge att skaffa hus, bil och mc iaf. Kan du ändå en viss tid ha det kvar beror det på försäkringen i så fall. För ersättning på a-kassenivå hade jag själv INTE haft kvar hus och hoj iaf.

Att prata lönenivåer är en helt annan diskussion i sammanhanget tycker jag. Den kan du ta med Treschow och Aftonbladet-drevet.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
FireSalle skrev:
2671318 Snälla upplys mig, hur mycket kan jag tjäna som arbetslös?
Vad jag vet så löser en försäkring ut under en begränsad tid. Vad jag läst så är det 300 dagar, kan vara ändrade villkor eller andra villkor beroende på a-kassa - vet ej.
Då jag väljer det som att se på det som en försäkring jag tjänat in till genom just arbete och premier så JA då skulle jag se det som ok att försäkringen löste ut. Precis som vid andra försäkringar.
Om du blir arbetslös eller går på a-kassa tror jag inte att det är läge att skaffa hus, bil och mc iaf. Kan du ändå en viss tid ha det kvar beror det på försäkringen i så fall. För ersättning på a-kassenivå hade jag själv INTE haft kvar hus och hoj iaf.

Att prata lönenivåer är en helt annan diskussion i sammanhanget tycker jag. Den kan du ta med Treschow och Aftonbladet-drevet.

Skulle väl ha sagt googla själv om jag inte satt med facktidningen i knät och precis läst. 14960kr/mån efter sänkningen. Sedan sänks det succesivt.

300 dagar sedan sätts du i åtgärder dvs du läser nån utbildning en tid så blir du kvalificerad för en ny period på 300 dagar. Så kan det rulla på om du vill.
Själv är jag högutbildad så det var inte aktuellt att sätta mig på en kurs där jag har bättre kunskaper än läraren. Så åt mig skrev dom ut 300 nya dagar rätt upp och ner! Vilka jag iofs aldrig började utnyttja.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Two stroke man skrev:
2671382 Skulle väl ha sagt googla själv om jag inte satt med facktidningen i knät och precis läst. 14960kr/mån efter sänkningen. Sedan sänks det succesivt.

300 dagar sedan sätts du i åtgärder dvs du läser nån utbildning en tid så blir du kvalificerad för en ny period på 300 dagar. Så kan det rulla på om du vill.
Själv är jag högutbildad så det var inte aktuellt att sätta mig på en kurs där jag har bättre kunskaper än läraren. Så åt mig skrev dom ut 300 nya dagar rätt upp och ner! Vilka jag iofs aldrig började utnyttja.
15 i månaden innan skatt, ja du - jag hade INTE haft råd med hoj och villa på de pengarna.

Det är väl lite hur man känner sig själv och sin omgivning. Jag fuskar inte och untyttjar inte systemet, betalar t.o.m. tv-licensen. Jag har alltid jobbat, även under min studietid med sommarjobb och lite helger/lov. Den jag känner som blev arbetslös p.g.a. företaget lades ned mådde riktigt dåligt av den stressen - han semestrade verkligen inte på a-kassa eller åkte och köpte hoj för att han fått för mycket fritid.

HansT

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Hoj
600cc
du har rätt det blev en höjning

Efter nyår höjs energiskatterna på bensin igen. Trots att moderater och kristdemokrater lovade att sänka dem i valrörelsen.

– Så var det då, men vi ska också ta ansvar för statsfinansieringen och då tvingas man till tuffa prioriteringar, säger finansminister Anders Borg.

http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx?O=RSS&ArticleId=2006\12\18\214841

Det är väl ingen som på allvar kan hävda att bensinskatten är för hög när Sveriges mest sålda bil är Volvo V70? Och det är knappast tal om någon gasvariant...

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka