Moderaternas trafikförsäkringspolitk

Jeppa2

VICTORY!!!
Gick med
19 Jul 2005
Hoj
polka r1 -98
Det finns ju en liten risk att unga killar kommer att fortsätta/börja köra ändå, men helt utan försäkring istället. Och när man ändå inte har ngt förs, då kan ju lika gärna skita i om däcken är slut, blinkers, service, besiktning osv.

Undra om vi vill ha såna på vägarna istället?

Risken är ju tom att detta beteende efter ett tag blir fullt accepterat, och alltfler kör oförsäkrat, undra om det var det som politikerna ville uppnå?

Nu har jag tänkt högt...

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Ducati S2R1000
ozeo skrev:
2410502
avveckla ej kärnkraften..finns de nå parti som tycker om den? :(

OT, men att avveckla kärnkraften är galenskaper :mad:

Snacka om nedmontering av samhället.

MPs svar på problemet var att folk ska använda mindre el.
Jodå, det sa Maria Wetterstand i P1 i förrgår.

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Kahobe skrev:
2410441 Inte helt rätt. (s) vill låta trafikförsäkringen betala MERA än nu av sjukvårdkostnaderna..
Btw, att låta en sån sak avgör vad man röstar på..? :arsele
När vi har 1.6 miljoner som lever på andras arbete. Är inte det iaf LITE viktigare..?
(Ytterligare 30-40 000 står just nu och knackar på som sk "anhöriginvandrare", dvs sannolikt inget bidrag till arbetskraftskåren utan troligen rena bidragstagare..)

Jo, men jag går efter det som gynnar MIG mest, och jag får mindre pengar över om det blir en regering med moderaterna. :arsele

Edit: Kanske ska tillägga att jag har fast jobb så du inte tror att jag lever på andras arbete!

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Chii skrev:
2410442 SUCK:argpådato ni som levt några jordsnurr samt varit intresserade av den politiska debatten borde lagt märke till att denna privatisering och kostnadsflyttnad från det allmänna till högriskgruppen pågått i snart 15år, Efter finanskraschen har en stark opinion av politiker med blandad färg drivit denna fråga. problemet med det hela är att DET GÅR INTE, DET ÄR OMÖJLIGT, varför då? jo vi står redan för ca 75% av kostnaderna som trafikskador orsakar, ända skillnaden mellan regeringsmakten blir omfördelningen av pengar från landstinget till den privata sjukhus sektorn.
Jodå vi vet..
Men, du bor i ett land där 53% av statsbudgeten används till bidrag i olika former. Hela paketet vård+skola+omsorg tar bara ytterligare 27%..
Politikerna (främst (s) behöver alla stålar de kan kassera in för att bibehålla och om möjligt öka detta procenttal! Så länge bidragstagarna tror att detta är gratispengar som kommer från himlen (dvs är en gåva från Partiet) lär vi få se överflyttningen av kostnader att fortgå...
Vi minns också att entrébiljetten på sjuk/vårdcentraler en gång var 7 (sju) kronor..idag 100-300??

Holger

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
VTR 1000 Firestorm
jag vet offtopic men nån kanske borde göra en poll för att se hur sporthojs åkare röstar,vore kul o se....... opps hittade en poll nu men där finns ju inte alla alternativ

Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
SirWankalot skrev:
2410562 OT, men att avveckla kärnkraften är galenskaper :mad:

Snacka om nedmontering av samhället.

MPs svar på problemet var att folk ska använda mindre el.
Jodå, det sa Maria Wetterstand i P1 i förrgår.

Inte 100% samam sak, men det var en komun här i skåne som tyckte vi skulle spara lite på vattent och därigenom spara lite penger.
Fiint. Bra ide. Så alla sparar på vattnet. Då fick komunen ont om pengar för de hade ju inte räknat med att folk faktiskt skulle spara så mycket.
Så, komunen höjde vatten priset så nu betalar vi lika mycket som innan, fast vi använder mycket mindre vatten... :huvet

Vi borde UTVECKLA kärnkraften, inte ignorera och aveckla den som tjokskallarna gör.
Se på Finland. Där har de utvecklat nästa generation av Kärnkraftverk. och generationen efter den ser mycket mer intressant ut.

Vind, Vatten och Sol kraft i all ära, men det räcker inte. :fakta

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Själva grundidén med försäkringar är ju att man betalar för att man den dag man råkar ut för en olycka eller en stöld ska få hjälp med kostnaderna av dem som (ännu inte) är drabbade.

I andra änden finns alternativet att inte ha försäkrat alls och stå för de kostnader som drabbar en oavsett om det är ens eget fel eller inte.

Nu är det reglerat i lag att du måste ha trafikförsäkring, detta för att den som du eventuellt orsakar en skada för inte ska behöva pröjsa ur egen ficka.

Blir försäkringarna för dyra så skiter folk i att vagnskadeförsäkra, man kommer att lappa ihop hojarna bäst det går, de blir inte nödvändigtvis professionellt genomgångna och kanske trafikfarliga ... tror inte något parti vill medverka till att det går trafikfarliga hojar på vägarna om man frågar dem.

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Hoj
Sååld
vinner sossarna i år tar jag min magisterexamenoch flyttar från sverige

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
r6-02
Läste att det skulle ev. bli en prisökning på 150-200% på mcförsäkringarna.
Blir det en sån ökning kommer jag garanterat att ställa hojen på farmor som bor i Lapplands skogar.

Det är illa nog att jag måste betala för full effekt fast jag kör en strypt hoj. Nu betalar jag bara 11000/år för trafikförsäkringen :död

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Kahobe skrev:
Glöm inte att t o m Göran P har ju erkänt att i riksdagen sitter i allmänhet inte dom brightaste..
Exempel: hösten 2003 smögs ÄFS igenom. Drygt 11000/månad + fri bostad upp till ca 5papp/mån (skattefritt) för de som anlänt till Sverige och var över 65år. (och inte "hunnit tjäna in" pensionspoäng= inte gjort ett handtag i Sverige)
Hur mycket har en svensk fattigpensionär efter att ha jobbat hela livet??
ÄFS var tills nu helt okänt för mig och det förefaller ju helt otroligt det du skriver. Och mycket riktigt är det du skriver bara så jävla fel att du framstår som... Ja, nåt. "Dygt 11 000/månad + fri bostad..." Enligt försäkringskassan är maximala nivåer för ogifta:
Boende 6 050 kr
Skälig levnadsstandard 4 281 kr.
Man kan alltså få maximalt 10 331 kr sammanlagt. Varav högst 4 281 kr är för allt utöver boendet.

För gifta/sammanboende är motsvarande nivåer:
3 025 kr boende
3 586 kr uppehälle

Boendet avser hyran betald, inte att man disponerar pengarna kontant.

http://www.fk.se/pdf-broschyr/faktablad/aldreforsorjningsstod.pdf

"...smögs ÄFS igenom..." Pensionärsförbundet uppger att: "OBS! Alla riksdagspartier stöder ÄFS!" Fast du vet naturligtvis bättre :rolleyes:

Edit: verkar vara Skånepartiet :confused: http://www.skanepartiet.org/pensionar/pensionar.htm

Sen kan man ju tillägga att "Socialbidraget är avsett att stödja personer med tillfälliga sociala eller ekonomiska problem och inte vara en långsiktig försörjningskälla... ge äldre personer... utan att de ska behöva ha en tät kontakt med socialtjänsten." http://forsakringskassan.se/omfk/st...o_aldrepol/dokument/rupp8212.pdf#search="äfs" För mig låter det som att man försökt ersätta socialbidrag med detta för äldre personer som i vilket fall som helst saknar möjlighet att försörja sig själva. Fast det är naturligtvis bättre om de springer till socialen varje vecka för att få samma pengar :rolleyes:

Kan inte du argumentera för socialdemokraterna eller vänstern istället? Det skulle vi på högerkanten vara mycket tacksamma för. Det är fan inte konstigt att folk röstar på sossarna när vi associeras med d***r som du :mad:

Edit: det tog en kvart att få infon om ÄFS. Jobbigare än så är det inte. Fast det är förstås ännu bekvämare att bara fantisera ihop nån skit.

Last edited:

SWK

SuperRetards Västerås
Gick med
14 Aug 2006
Hoj
KTM 525 -06
Hursomhelst så ska det bli riktigt spännande att se vad resultatet blir i valet! Jag hoppas på dom blå! :D Men man vet ju aldrig med svenska folket: "Jag röstar nog som jag alltid har gjort, det blir nog bra!"

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Är jag den ende högermannen på nätet som inte är en bitter, oduglig loser som skyller alla mina misslyckande på socialdemokraterna och skattesystemet? Det känns så när man läser inläggen. Många verkar lida av någon psykisk åkomma, eller ger i vart fall ett extremt obalanserat intryck. Fattar de inte att det enda de lyckas åstadkomma är att skrämma bort potentiella väljare? Hur dum får man vara :confused:

vx

Lysekilare dee du!
Gick med
26 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ER 6N+ Suzuki Quad
Bingo skrev:
2410762 Är jag den ende högermannen på nätet som inte är en bitter, oduglig loser som skyller alla mina misslyckande på socialdemokraterna och skattesystemet? Det känns så när man läser inläggen. Många verkar lida av någon psykisk åkomma, eller ger i vart fall ett extremt obalanserat intryck. Fattar de inte att det enda de lyckas åstadkomma är att skrämma bort potentiella väljare? Hur dum får man vara :confused:

Men visste du inte att alla högervridna är mentalt handikappade!!!:D
Jag trodde det var mer "arbetare" som körde hoj, men ack så fel jag hade. Det verkar som det är folk som har en framträdande plats i Taxeringskalendern, eller tror sej få när dom blir vuxna. För vuxna är dom inte på långa vägar om dom röstar blått och har ett vanligt jobb.

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Förslaget är riktigt dåligt - de allra flesta kommer inte ha råd och lägger av.
Motorcyklar kommer bli omöjliga att sälja.
Tillverkarna kommer lämna sverige då marknaden försvunnit.
Branchen kommer att störtdyka och affärer får slå igen.

Förslaget är det allvarligaste slaget mot motorcyklarna hittils!
Nu är det idioti att rösta blått om man gillar motorcyklar!

Ulvheden

Äntligen med hoj igen :)
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
hemmalagad R1-00*såld* CB1000ra -12 gsx-r 600 -01 *skrotad*
Blått vare här! :tummenupp

hoppas verkligen att den grönröda sörjan försvinner!! :pannkyss

aLcATRAZ

Hårdrock, vad annars?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
Skydd till motorcyklisters ekonomi i all ära men s har sugt överdrivna skattepengar och kastat dem i svarta hål i alldeles för många år nu. Ge de blåa ARBETARpartierna en chans att regera och visa vad de går för.

/a

falconiii

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
R1 Svart 2007
Klabbe85 skrev:
2410572 Jo, men jag går efter det som gynnar MIG mest, och jag får mindre pengar över om det blir en regering med moderaterna. :arsele

Edit: Kanske ska tillägga att jag har fast jobb så du inte tror att jag lever på andras arbete!

Varför får du mindre pengar över om det blir en borgerlig valseger?
Antar att du syftar på detta förslaget om trafikförsäkringen?

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...