Moderaternas trafikförsäkringspolitk

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Freedom skrev:
Jovisst! Men inte bor vi på hojen eller, arbetar, knullar, eller får vår lön via hojen. Vad jag vill säga att man kan inte haka upp sig på en fråga bara för den drabbar ett av många intressen man har, men om hojen är det enda som är nåt i livet för dig så är ditt inlägg befogat.

Nej, men om man står och väger mittemellan och inte kan bestämma sig så kan en sån här fråga avgöra!
 

FORSLUND

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2005
Ort
Mariestad
Hoj
GSX-R 750, KTM 625
Röste på moderaterna..Ni kommer att märka en mkt större och bättre skillnad i vårat svenska samhälle...
 

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
FORSLUND skrev:
2411779 Röste på moderaterna..Ni kommer att märka en mkt större och bättre skillnad i vårat svenska samhälle...

Som vad ex? Är ju ett väldigt innehållsrikt och övertygande argument du har!
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
-dB skrev:
2411560 tack sossar, nu har jag utnyttjat den gratis skolan som alla andra betalar för, men jag är inte intresserad av att bidra till alla som kommer efter mig och vill ha gratis skolgång. EGO. åk till usa där passar dina åsikter bättre.
jag har för övrigt inte bestämt mig för hur jag skall rösta, men gillar inte folk som bara tänker på sig själv.

Faktiskt så jag känner - Egocentreringen har gått allderles förlångt.

Är man inte med i dokusåpa på tv, upplagd med nakenbild på snyggast.se, jetsettare , IT strateg eller egen företagare så är man en Looser...

Vafan hände med att de starkare ska hjälpa de svagare, friska hjälpa de sjuka?
Alla kan inte vara högavlönade civilingenjörer utan vi som inte är så smarta måste också ha rätt till ett drägligt liv.

Jag är nästan aldrig sjuk , Har inga utgifter (förutom det svarta hålet skapat av mina motorcyklar), bor bra, lever gott och har aldrig varit arbetslös... Jag har röstat blått hittils.
Men så förlorade jag jobbet på det stora företaget som flyttade utomlands (jag tackade nej till att flytta med) - började jobba natt på bensinmack i city och såg en sån misär jag inte kunnat drömma om.
Hade 12500:- i månadslön för en tjänst där jag blev hotad till livet regelbundet, och fick jobba arslet av mig...
bytte till annat lågstatus-låglönejobb (min kontaktperson på "trygghetsrådet" uttryckte stor förvåning över att jag gjorde det) men jag stortrivdes på mitt nya jobb...
Med tiden börjar jag upptäcka att arbetsgivare göra fula saker mot sina anställda, både på mitt företag och i branchen.
Jag blev sedan indraget i facket - jag var den ende medlemmen som dök upp på mötet! Där fick jag lite insyn i vad som sker runt om och det var inga roliga nyheter.

Jag beundrar alla som driver företag men inte giriga, snåla, halvkriminella skitstövlar.
 

Martin_Ch

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Kista
Hoj
F800ST
-dB skrev:
2411560
jag har för övrigt inte bestämt mig för hur jag skall rösta, men gillar inte folk som bara tänker på sig själv.

Finns hur många inlägg som helst i denna tråd som visar på "jag har inte råd att stå för mina egna kostnader så jag vill att någon annan skall betala"-mentalitet... Skall du kommentera alla som tänker på sig själva så blir det rätt många inlägg.

Vill man att folk skall stanna så får man se till att ha ett politiskt styre som inte är utbildnings- och arbetsfientligt. Väljer man att studera så tar man en risk. Det enda man vet med säkerhet är att man kommer att ha ett stort studielån när man är färdig. Många får en lön som är pinsamt låg. Om man hamnat i situationen att man skulle tjänat mer på att aldrig börja studera utan istället börja jobba med något som inte krävde utbildningen, är det då så konstigt om man vill ge sig iväg? Lyckas man med konstycket att mot alla odds få ordentligt betalt så upptäcker man snabbt att det är nära 60% skatt när lönen kommit upp en bit.

Detta är lite komiskt... "arbetarpartierna" har lyckats åstadkomma följande:
- Om jag jobbar extra så får jag behålla strax under 43% av lönen.
- Tjänar jag in samma summa på att köpa och sälja värdepapper så får jag behålla 70% av vinsten.
De tycker alltså att jag skall arbeta mindre och istället bli kapitalist ;)
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Martin_Ch skrev:
2411833 Finns hur många inlägg som helst i denna tråd som visar på "jag har inte råd att stå för mina egna kostnader så jag vill att någon annan skall betala"-mentalitet/snip/

så kan man oxå se det. Enklast är väl att man inte har någon försäkring alls utan man får slänga upp kreditkortet i ambulansen.
Klarar man inte kreditgränsen blir man kvar i diket...
Sossarna kan komma och hälla betong över en som de fick för sig med Estonia..

Sjuka, arbetslösa, idrottskadade, allergiker, diabetiker, handikappade, feta, deprimerade, psyksjuka, missbrukare och flyktingar (bara som exempel) borde kanske alla betala sina egna kostnader och i den världen kanske jag tillhör vinnarskaran och har råd... Men frågan är hur en sån värld ser ut...

Rent moraliskt sett har sporthojar inget existensberättigande...
- bullrar, slösar bensin, släpper ut stora mängder avgaser, opraktisk, oanvändbar, -helt enkelt onödig lyx...
Jag borde kanske börja cykla istället:va

Martin_Ch skrev:
2411833 /snip/

Detta är lite komiskt... "arbetarpartierna" har lyckats åstadkomma följande:
- Om jag jobbar extra så får jag behålla strax under 43% av lönen.
- Tjänar jag in samma summa på att köpa och sälja värdepapper så får jag behålla 70% av vinsten.
De tycker alltså att jag skall arbeta mindre och istället bli kapitalist ;)

Hålle med dig om att det behövs förändring - men det finns en anledning till att saker är som det är...

Tråden du leter efter är:
RIKSDAGSVALET 2006
 
Last edited:

DiscoDuck IV

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Lund
Hoj
R1M -17
Martin_Ch skrev:
2411833- Tjänar jag in samma summa på att köpa och sälja värdepapper så får jag behålla 70% av vinsten.

Har för mig att beskattningen på värdepapper var 50% innan de borgerliga vann valet (Bildt) då beskattningen sänktes till 30%. När soss. sen tog över (skon?, GP?) så lät man den vara. Någon som kan bekräfta?

/Disco
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
Martin_Ch skrev:
2411833 Finns hur många inlägg som helst i denna tråd som visar på "jag har inte råd att stå för mina egna kostnader så jag vill att någon annan skall betala"-mentalitet... Skall du kommentera alla som tänker på sig själva så blir det rätt många inlägg.

om jag vänder på det så:jag gnäller inte när jag måste dela med mig till staten, alltså vill jag inte heller att någon annan gnäller när jag behöver hjälp av staten.
 

Martin_Ch

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Kista
Hoj
F800ST
UltraMarine skrev:
2411890Sjuka, arbetslösa, idrottskadade, allergiker, diabetiker, handikappade, feta, deprimerade, psyksjuka, missbrukare och flyktingar (bara som exempel) borde kanske alla betala sina egna kostnader och i den världen kanske jag tillhör vinnarskaran och har råd... Men frågan är hur en sån värld ser ut...

Rent moraliskt sett har sporthojar inget existensberättigande...

Poängen med försäkringar är riskspridning. Annars blir det lotto av det hela, dvs klarar man sig utan olyckor så har man det bra ställt och råkar man illa ut så är det personlig konkurs det man har att vänta sig. Fanns det inga försäkringar så skulle hela samhället haverera. Vem skulle bry sig om att tänka långsiktigt om allt kan raseras över en dag? Finns nog ingen som vill vara helt utan "skyddsnät".

Angående det moraliska i att spendera pengar på en sporthoj... Är ditt enda syfte i livet att generera pengartill staten? Naturligtvis inte. Skulle de i ytterlighetsfallet ta alla pengar utöver existensminimum ifrån dig så skulle du sluta jobba. De provade den modellen borta i öst. Fungerade jättebra...
Det måste finnas balans mellan vad man bidrar med och vad man har kvar att spendera som man vill.

Det är korkat att ha så hög skatt på inkomst som vi har här. När jag tjänar på att ta tjänstledigt och utföra hantverk själv, trots att yrkesfolk (t.ex. mc-mekaniker) skulle klara av samma jobb på mindre än halva tiden, så är något sjukt. Vad tjänar samhället på att jag jobbar mindre istället för att sätta andra i arbete? Alla som i andra trådar klagat över priserna hos trafikskolorna borde läsa på lite om hur systemet fungerar innan de häver skällsord över skolorna.

Själv blir jag i alla fall kvar ett par år oavsett vilka som vinner valet. Bytte nyss jobb och det vore inte juste mot nya arbetsgivaren att byta jobb efter knappt ett år, men jag har definitivt motiv till att ge mig iväg. Skatterna i kombination med lägre löner i Sverige gör att jag uppskattningsvis skulle tjäna mellan 10.000:- och 20.000:- per månad (räknat efter skatt) på att ge mig iväg härifrån.
 

ViRuZ

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Åstorp
Hoj
Honda Sp1 -01
SirWankalot skrev:
2410000 Finns säkert en miljon trådar och detta, sorry i så fall.

Klippt från moderaterna.se

"En privatisering av hela trafikförsäkringen innebär dessutom att hela premien kan bestämmas utifrån risken för att föraren och fordonet orsakar personskador. Det kommer sannolikt att leda till en ökad trafiksäkerhet, både därför att de mest farliga förarna och fordonen försvinner från vägarna (unga killar på motorcykel) när det blir för dyrt att köra."

Ja dom hymlar i alla fall inte. Raka puckar. Det verkar som om alliansen är överens om detta dessutom.

Typiskt. Måste man rösta på Kalle Anka-partiet nu? Ps, är 32 år och har en 620 så jag drabbas kanske inte så hårt, men är sympatisk med 'MC-community:t'.

Fast det är klart, den dag nån jag känner får en 20-åring med en R1 i 190 i sidan så kanske man tänker annorlunda vad vet jag? Blev skjutsad hem från uppkörningen (jo jag klarade det) av en 21åring som hade en R1 hemma. Han kunde inte ens hålla sig från att gazza järnet med uppkörningshoj, 20 minuter gammalt körkort och passagerare. Hoppas han blir 22 år inte tar med sig nån i fallet.


Spelar ingen roll vad man röstar på samma skit allt ihopa ändån. behåll våra pengar och spendera dom på våra gammla och unga istället för att skicka en massa bistånd som tillfaller någon knark kung på andra sidan världen. det kvittar vad dom gör jag kommer köra hoj ändån även om det kostar mig 5000:- i månaden med försäkring.. Mina tankar ( trött på detta tycka synd och måste hjälpa andra landet)
 

Martin_Ch

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2006
Ort
Kista
Hoj
F800ST
-dB skrev:
2411975 om jag vänder på det så:jag gnäller inte när jag måste dela med mig till staten, alltså vill jag inte heller att någon annan gnäller när jag behöver hjälp av staten.

Det går inte att jämställa de som behöver stöd när de blir sjuka med de som gör ett aktivt val. Ordet "behöver" är det relevanta. Vad är det som säger att vi "behöver" köra hoj?

Att bli sjuk kan man inte rå för. Då skall man naturligtvis vara med och betala trots att den personen tar mer resurser än den bidrar med. Det trygghetsnätet vill allt alla ha.

Att aktivt välja att köra hoj, fullt medveten om att man som grupp inte bär sina kostnader, är en helt annan sak. Då parasiterar man på de som får betala notan. Att då komma och tjafsa om att andra skall betala för ens hobby med "göra rätt för sig"-argument är rent hyckleri. Det är bara att inse att man som motorcyklist inte tillför något utan att man är lite egotrippad.

Skall alla sluta köra hoj? Naturligtvis inte... men det kan väl knappast förvåna någon att gemene man lessnar på att sponsra vår hobby?

Är det någon som har statistik på hur stor del av trafikförsäkringsutgifterna som motorcyklister står för? Tycker allt som oftast att det är bilister som kör katastrofalt illa. Så sent som häromveckan fick jag hårdtesta bromsarna när ett ärkepucko körde in i rondell utan att titta åt vänster...
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Vet inte om det varit uppe tidigare i tråden, men en orsak till att undvika Sossarna, är Bodström. Har någon läst "Marchen mot Bodströmsamhället" av Oscar Swartz? Den som oroar sig för sin personliga integritet och övervakningssamhället bör läsa den. Det är 60 sidor, lämplig kvällslektyr.
Länk till boken i PDF-format här, bara att ladda ner gratis:
http://www.timbro.se/bokhandel/books.asp?isbn=9175666227
 

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati S2R1000
Peterlan skrev:
2412038 Vet inte om det varit uppe tidigare i tråden, men en orsak till att undvika Sossarna, är Bodström. Har någon läst "Marchen mot Bodströmsamhället" av Oscar Swartz?

Jag har inte mycket till övers för Bodström och/eller övervakning.

Man bör dock tänka på att Timbro är en tankesmedja rätt långt ut på högerkanten. (Därmed inte sagt att dom har fel).

Martin_Ch skrev:
2412032
Skall alla sluta köra hoj? Naturligtvis inte... men det kan väl knappast förvåna någon att gemene man lessnar på att sponsra vår hobby?

Jag tror att fetton, rökare och alkisar kostar bra mycket mer än MC-olyckor.
Dom vill inte jag sponsra.

Jag vill inte betala för Botniabanan som inte en jävel kommer åka med. Den kostar ett par miljarder.

Det borde finnas en kryssruta på skattsedeln på vad man vill att ens pengar ska gå till. Det man inte kryssar i får man inte heller använda :)
 
Last edited:

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Vid hoppet på Skånelavägen
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Jag är inte helt 100 på hur, eller ens om, jag röstar nu här. En sak är dock säker; jag tycker förslaget är helt rimligt.

Det är inte ett drömscenario för mitt eget intresse men jag känner jag måste tänka som jag gör.

Dessvärre tror jag merparten av alla tänker just såhär; "Detta gynnar kanske inte Sverige - men mig. Så gör jag. Då får jag ju MIN VILJA igenom".

/H
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Men herre gud.. Vad är viktigast?

1 Att jag får billig försäkring på min hoj?

2 Att Sverige, sakta men säkert, är på väg att bli ett U-land?
______________________________________________________________________________________________
UltraMarine skrev:
2411805
Men så förlorade jag jobbet på det stora företaget som flyttade utomlands (jag tackade nej till att flytta med) - började jobba natt på bensinmack i city och såg en sån misär jag inte kunnat drömma om.
Hade 12500:- i månadslön för en tjänst där jag blev hotad till livet regelbundet, och fick jobba arslet av mig...
bytte till annat lågstatus-låglönejobb (min kontaktperson på "trygghetsrådet" uttryckte stor förvåning över att jag gjorde det) men jag stortrivdes på mitt nya jobb...
Med tiden börjar jag upptäcka att arbetsgivare göra fula saker mot sina anställda, både på mitt företag och i branchen.
Jag blev sedan indraget i facket - jag var den ende medlemmen som dök upp på mötet! Där fick jag lite insyn i vad som sker runt om och det var inga roliga nyheter.

Jag beundrar alla som driver företag men inte giriga, snåla, halvkriminella skitstövlar.

Du menar att allt detta hemska händer och sker idag? I vårat fina Sverige? :skrämd

Detta trots att Sossarna styrt landet de senaste 70 åren? :va
 
Last edited:

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Peterlan skrev:
2412038 Vet inte om det varit uppe tidigare i tråden, men en orsak till att undvika Sossarna, är Bodström. Har någon läst "Marchen mot Bodströmsamhället" av Oscar Swartz? Den som oroar sig för sin personliga integritet och övervakningssamhället bör läsa den. Det är 60 sidor, lämplig kvällslektyr.
Länk till boken i PDF-format här, bara att ladda ner gratis:
http://www.timbro.se/bokhandel/books.asp?isbn=9175666227
Hmm, man blir ju lätt paranoid av att läsa detta :confused:, har bara läst en del av den men det är ett ruggigt storebrorssamhällescenario som målas upp i alla fall :va
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
LowFlyer skrev:
2412184 Hmm, man blir ju lätt paranoid av att läsa detta :confused:, har bara läst en del av den men det är ett ruggigt storebrorssamhällescenario som målas upp i alla fall :va

Ja dels det.. Men även sättet han gör det på.. Fy fan.
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
FORSLUND skrev:
2411779 Röste på moderaterna..Ni kommer att märka en mkt större och bättre skillnad i vårat svenska samhälle...

För dom som är rika ja, dom som e "fattiga" blir mer fattiga och dom som är "rika" blir mer rika:rolleyes:
 

Otemanu

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
CBR1000RR -10 & Speed Triple -11
Martin_Ch skrev:
2411833
Detta är lite komiskt... "arbetarpartierna" har lyckats åstadkomma följande:
- Om jag jobbar extra så får jag behålla strax under 43% av lönen.
- Tjänar jag in samma summa på att köpa och sälja värdepapper så får jag behålla 70% av vinsten.
De tycker alltså att jag skall arbeta mindre och istället bli kapitalist ;)
Du får inte behålla 43% av vad arbetsgivaren betalar dig. Arbetsgivaravgiften (läs löneskatt) är ca 33% sen får du resten och ska betala 30-57% i skatt beroende på inkomst. Du får alltså behålla 46-28% av den lön som arbetsgivaren betalar. I princip alla som tjänar mer än 30K betalar alltså över 70% i skatt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top