Moderaternas trafikförsäkringspolitk

erikp

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2006
Ort
Skaune
Hoj
cbr 600
LAS är den stora boven i dramat och facket har överlevt sig själv. Anställningstrygghet? "Tryggheten" innebär bara att ingen vågar anställa. Se på danskarna, enkelhet att hitta nytt jobb innebär en minst lika stor trygghet på arbetsmarknaden med låg arbetslöshet som följd.

Det är bara om man gillar bidrag och är lat som sossarna är ett alternativ. Man ska tjäna rejält på att jobba, annars skiter ju folk bevisligen i det och allt går åt helvete.

Höjd mc-försäkring suger men man får ju se den i det stora sammanhanget. Den är ingenting mot alternativet.
 

Fet albatross

Guest
Trodde denna diskussion handlade om moderaternas förslag gällande trafikförsäkringen, och inte partipolitik. Men det kanske bara är jag...

Vad det gäller det förslaget blir jag nästan mörkrädd. Det är min åsikt...
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Biturbo skrev:
2416384 700kr för en ensamstånde mamma i glesbygden är en ganska stor peng. Inte alls lika viktigt för de som redan tjänar massor. Är inte det bra?
Du väljer att bortse från det som ska finansiera detta: höjd avgift till Akassa, Trafikförsäkringen blir höjd även för bilburna i glesbygd. slopad avdragsrätt för fackföreningsavgift som tillsammans medför att de där 700kronorna blir det inte så mycket kvar av.
Biturbo skrev:
2416384
Du vet inte hur mycket det kommer att kosta. Inte jag heller. Svårt att argumentara då! Hur som helst så är det förhoppningsvis väldigt få som är så egocentriska att de väljer sitt eget MC åkande före Sveriges väl?
Du måste ha missat något - Jag försökte visa att "Sveriges Väl" inte alls står och faller med om moderaterna får makten eller ej.
Sök i forumet på "Olycka" och säg mig: Tror du premien blir lägre eller högre?
För trafikförsäkring för bil tror branchen att den blir Dubbelt så hög. Jag drar slutsatsen att för motorcyklar och för unga så blir det betydligt högre än så!

Biturbo skrev:
2416384
Detta fenomen du beskriver är det Sossarna som ställt till med. Det finns inga jobb. Å varför då? Jo.

Skatten är hög att svensken inte har råd att konsumera.
Konsumeras det lite behövs det inte produceras.
Produceras det inte behöver inte företagen anställa.
Anställs det inte finns det inga jobb.
Nu är du ute och cyklar tror jag - Vi har aldrig haft sån stark köpkraft som nu - det kan vem som helst se med egna ögon!!!
som ett litet exempel:
1988 kostade en "bigmac meny" 49kr och nåt/några år senare så sänktes priset till 39kr- Fortfarande är priset inte uppe på den nivån och det är anmärkningsvärt!
Jag köpte en färgtv 1989 för 8995:- och den pajjade och 2001 köpte jag motsvarande modell som kostade 3995:-
1988 var jag tjänsteman med ca 10000/mån idag är jag kollektivare med ca 19000mån.
Det mesta vi konsumerar tillverkas utomlands och det gäller även Ericssons mobiltelefoner.
Det som vi tillverkar i sverige är mestadels "dyrare" sällanköps- och industriprodukter. D
et som tillverkas i sverige, för konsumenter, är ofta mycket automatiserat och genererar inte så många jobb.
Sverige måste satsa på att utbilda och skapa nya jobb i nya områden för vi kommer aldrig kunna konkurrera med Kina, Thailand, Malaysia, Korea, Ungern, Baltikum osv.
Grejjen är att alla inte har förutsättningar utbilda sig och en del kommer inte klara av att ställa om.
Biturbo skrev:
2416384
Moment 22?

Dessa människor lever på bidrag istället för att akivt bidra till en växande ekonomi. Rätt enkelt.
Ja de är parasiter och det är väl bara att sluta ge dom pengar.
Biturbo skrev:
2416384
Vad har du får belägg för att det blir större spänningar och mer kriminalitet och av vad?
Jag har bott i TENSTA. Jag har ögon att se med.
Redan idag så finns det ett stort gap mellan "förorter" och välbärgade områden. Jag tror vi ska undvika att förvärra läget.
Biturbo skrev:
2416384
Att det inte finns några pengar kvar trot höga skatter är för att varje, icke offentligt anställd svensk, försöjer tre andra. I sverige är det endast 3 kommuner där inte staten är största arbetsgivare. Och vem är det som betalar för dessa? Jo Vi, skattebetalare. Å färre skattebetalare blir det för varje år iom att arbetslösheten ökar.
Vilken typ av statliga jobb är det där så många är anställda?
Du menar väl anställda av kommuner?

Du menar att de som är sjuka bara inbillar sig och ska tvingas ut till icke existerande jobb, Arbetslösa latmaskar ska få sina ersättningar indragna så de oxå tvingas ut till icke existerande jobb och alla förtidspensionärer ska få sin pension återtagen och även de uttvingade till icke existerande jobb?
Vilken typ av jobb ska vi skapa till dessa genom sänkt skatt?

När pengarna tar slut för dessa hur ska dom klara sig då? Tänk om de börjar konkurrera med dig så du blir tvungen att gå ner i lön för att inte få sparken?

Du glömmer statsskulden...
Men du har rätt i att ett mycket stort problem är att så få har jobb!

Biturbo skrev:
2416384
Själklart kommer det inte gå att vända skeppet på en mandatperiod. men Sossarna har ju försökt, med några få undantag, i 70 år. Var har det tagit oss?
Enligt mig så kan man inte det. Om man inte är extremt trångsynt och egocentrisk. Tyvärr så finns det allt för många som bara ser till själv istället för till sverige som land. Det är därför vi har den regeringen och det sverige vi har idag.
Med tanke på att de har styrt sverige så pass ofta och länge så måste en majoritet av svenskarna tycka att det är så som landet ska styras...

Trångsynt och egoistiskt - då måste jag nog dra in framtid och miljöpolitik för är något trångsynt så är det både sosse-politik och moderater...
Jag hoppas inte det landar några intelligenta utomjordingar och ställer oss till svars för att vi skövlar vår planet för vår bekvämlighet, låter människor svälta till döds av snålhet och vi tillverkar vapen... men nu får jag dåligt samvete och huvudvärk.

erikp skrev:
2416665 LAS är den stora boven i dramat och facket har överlevt sig själv. Anställningstrygghet? "Tryggheten" innebär bara att ingen vågar anställa. Se på danskarna, enkelhet att hitta nytt jobb innebär en minst lika stor trygghet på arbetsmarknaden med låg arbetslöshet som följd.
/snip/.

Hjösses!!! vem har hjärntvättat dej???

Vi kan ta den diskussionen när du fått lite arbetslivserfarenhet.

af Nygren skrev:
2416664 Kvittar fan hur man röstar. Riksdagen är en lekstuga för dom som inte pallar jobba som normalt folk...

Jag har hört av fd politiker att det faktiskt är så...
 
Last edited:

Freedom

Guest
Nu börjar denna tråd spåra ur och likna mer partipolitik än nåt som hör hemma på SH, forsätt gärna diskutionen på annat håll och försök att hålla SH lite renare från valpropaganda oavsett partifärg.
 

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Timrå
Hoj
Hojlös pga skada
Henning! skrev:
2416486 Du skall INTE gnälla på de som kostar samhället MINST! De som super på torgen i vårat land är fanimej inte de som kostar mest! I förhållande är a-laganrna nästan LÖNSAMMA!

De får 100:-. Av 100:- går 100:- till sprit. Av 100:- spritpris är 80% skatt. Av de 20% som är över är 10% sprittillverkarens pris och 10% bolagets omkostnader. Av bolagets omkostnader är bland annat löner till de anställda varav c:a 50% är statliga avgifter och skatter. Av de skatterna går en liten del av pengarna till socialkontoren som ger a-lagare pengar. De pengarna går till sprit.

Nära sanningen.

/H

Jamen då är det ju perfekt, klart de ska få varfa kvar :mad:
Så du menar att en jävla alkoholist inte kostar pengar? Boende, bidrag m.m, var kommer de pengarna ifrån? Jo, det får jag betala med min skitlön som jag får för att slita 8h/dag, 20 dagar i veckan....
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
SirWankalot skrev:
2416605 Mitt företag gjorde vinst med 14 miljarder. Ändå kickades 300 pers för att öka vinsten mer.

Vad säger att företagen kommer anställa folk istället för att stoppa mellanskillnaden i fickan?

Det kanske kommer som en total överraskning för dig.. Men det enda intresse ett företag har är att tjäna pengar.
 

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Vid hoppet på Skånelavägen
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
En annan detalj är ju att så länge inte trafikförsäkringen blir höjd mer än 12 000:-/år blir det ju ingen skillnad då Moderaterna vill att alla ska ha en tusenlapp mer per månad kvar av lönen.

/H
 

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1-03 såld
Rösta blått :) då får ni över en massa pengar som ni kan lägga på trafikförsäkringen också.. smart va? :tungan
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
shoei skrev:
2417213 Rösta blått :) då får ni över en massa pengar som ni kan lägga på trafikförsäkringen också.. smart va? :tungan

Om det enbart gällde MIG och MITT då skulle jag rösta blått. Nu är ju ett samhälle lite mer än så plus att man lite då och då får lov att bevisa att man är MÄNNISKA inte SCHIMPANS. Åsså röstar jag INTE blått...
 

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Vid hoppet på Skånelavägen
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
G-L skrev:
2417221 Om det enbart gällde MIG och MITT då skulle jag rösta blått. Nu är ju ett samhälle lite mer än så plus att man lite då och då får lov att bevisa att man är MÄNNISKA inte SCHIMPANS. Åsså röstar jag INTE blått...

Vänta här nu... Förslaget vill ju bara du bär din egen kostnad! Det hela handlar ju INTE om dig och ditt ur den aspekten! Skulle jag enligt detta förslag tänka på mig och mitt skulle jag låta ANDRA betala mina eventuella kostander och INTE rösta blått.
Om detta gällde mig och mitt skulle jag alltså INTE rösta blått!

/H
 

TrueBlue

Snäll
Gick med
31 May 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Ducati 900 SSie
Jag tycker moderaternas förslag är bra, jag vill inte ha ett samhälle där alla lämpar över sina kostnader på någon annan. Kör man i trafiken tar man ansvar och försäkrar sig. Kör man som en idiot får man en idiothög premie, kör man vettigt får man en vettig premie.

Finland har haft en trafikförsäkring som inkluderar sjukvårdskostnader sedan 1959. Funkar alldeles utmärkt.

Den beräknade premiehöjningen för motorcyklar är 246 kronor i månaden. Och då har man inte räknat med premieeffekten av den förbättrade trafiksäkerhet som blir följden.

Ska man granska moderaterna ska man dessutom ta med hela bilden.
246 kronor i månaden känns kanske surt. Men samtidigt sänks skatten med ca1000 kronor i månaden för alla som arbetar. Det blir över 700 spänn plus i månaden för en hojåkare.

Därtill sänks bensinpriset, och kör man en del bil gynnas man dessutom av avskaffade biltullar i stockholm i stället för sossarnas planerade utbyggnad och avgiftshöjning. Reseavdraget höjs också.

Lägg dessutom till kraftiga satsningar på rättsväsendet så att hojtjyvarna får skaka galler i stället för att bryta på hojar. Samt 7 miljarder mer för underhåll av vägar än sossarna. Hur många trafikförsäkringar tjänar man in genom att slippa en enda avåkning på grund av risigt underhållna vägar?

mvh, Calle
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
TrueBlue skrev:
2417405 Jag tycker moderaternas förslag är bra, jag vill inte ha ett samhälle där alla lämpar över sina kostnader på någon annan. Kör man i trafiken tar man ansvar och försäkrar sig. Kör man som en idiot får man en idiothög premie, kör man vettigt får man en vettig premie.
Hur ska försäkringsbolaget veta om man kör ansvarsfullt eller inte?

TrueBlue skrev:
2417405
/snip/
Den beräknade premiehöjningen för motorcyklar är 246 kronor i månaden. Och då har man inte räknat med premieeffekten av den förbättrade trafiksäkerhet som blir följden.
/snip/
246kr/mån är ju inte mycket att bråka om speciellt med tanke på de som betalar 15-20000kr per år. Var har du hittat dessa siffror?
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
UltraMarine skrev:
2417587 Hur ska försäkringsbolaget veta om man kör ansvarsfullt eller inte?

Man skulle kunna använda ett poängsystem där man samlar på sig poäng vid trafikbrott som i sin tur påverkar försäkringspremien. Samtidigt erbjuds det kurser i "säker" körning (av tex SMC...) som man kan genomgå för att skala av lite poäng, om man inte vill vänta ut tiden det tar att bli av med dom.

Fast, nä, så funkar det ju i vilda västern, då är det skit... :tungan
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Lugn skrev:
2417640 Man skulle kunna använda ett poängsystem där man samlar på sig poäng vid trafikbrott som i sin tur påverkar försäkringspremien. Samtidigt erbjuds det kurser i "säker" körning (av tex SMC...) som man kan genomgå för att skala av lite poäng, om man inte vill vänta ut tiden det tar att bli av med dom.

Fast, nä, så funkar det ju i vilda västern, då är det skit... :tungan

Även om jag skulle tillhöra vinnarna så känns det inte som om jag vill att försäkringsbolagen ska ha tillgång till mitt brottsregister...
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
UltraMarine skrev:
2417650 Även om jag skulle tillhöra vinnarna så känns det inte som om jag vill att försäkringsbolagen ska ha tillgång till mitt brottsregister...

Jag håller med dig i den frågan.

Men röstas Sossarna in igen kommer bodström snart se till att alla som vill, vet allt om dig.

Förövrigt kan det ju bygga på vållande i trafikolyckor och stölder istället.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top