Moderaternas trafikförsäkringspolitk

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Henning! skrev:
2417264 Vänta här nu... Förslaget vill ju bara du bär din egen kostnad! Det hela handlar ju INTE om dig och ditt ur den aspekten! Skulle jag enligt detta förslag tänka på mig och mitt skulle jag låta ANDRA betala mina eventuella kostander och INTE rösta blått.
Om detta gällde mig och mitt skulle jag alltså INTE rösta blått!
/H

Jag är en gammal gubbe med riktigt hyfsad inkomst, skadefri på mc sedan 1973, med BMW-försäkring och bara tillräckliga prestanda i RS-en; alltså skulle jag till och med kunna tjäna några spänn på ett blått maktövertagande ("sköt dig själv och skit i andra!"). Jag vill att min fina hobby skall kunna nyrekrytera ungdomar och att de inte bara skall kunna köra Royal Enfield. Dessutom anser jag att sjukvård är ett paradexempel på något som vi skall betala solidariskt.
 

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
Med sossarna bakom regeringsstyret så har man inte råd att skaffa hoj ändå för det blir ju inget kvar efter skatt ändå :tungan .

För mig blir det blått.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1
TrueBlue skrev:
2417405
Den beräknade premiehöjningen för motorcyklar är 246 kronor i månaden. Och då har man inte räknat med premieeffekten av den förbättrade trafiksäkerhet som blir följden.

Därtill sänks bensinpriset, och kör man en del bil gynnas man dessutom av avskaffade biltullar i stockholm i stället för sossarnas planerade utbyggnad och avgiftshöjning. Reseavdraget höjs också.

mvh, Calle

De 246 kr per månaden var väl ett genomsnitt i sverige. Som yngre Stockholmare kommer det med stor sannolikhet bli bra mycket dyrare. Skulle min trafikförsäkring gå upp 4 ggr som jag tror SMC har beräknat så är det bra mycket mer än 246 kr per månad...dessutom har de med denna reform ännu en gång visat att de inte kan räkna då de först trodde de skulle spara 8 miljarder vilket sen blev klena 800 millar.

Bensinskatten sänkte in borgarna förra gången de hade makten och det lär de inte göra denna gång heller eftersom de är en för stor inkomstkälla för staten.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
sweborn skrev:
2417858 Vilket parti säger något annat?

Öööööööööh?
Läst rubriken på tråden?
Om sjukvårdskostnader för trafikolyckor lyfts ut och läggs på fordonsförsäkringarna så är det ju inte längre solidariskt delade kostnader!?!

För övrigt är det lätt att glömma att alla skadestånd, invaliditetsersättningar, med mera redan betalas försäkringsvägen.
No-Faultreglerna + bolagens ovilja att reglera mellan sig med avseende på vållande är förresten något som borde ifrågasättas mer.
Åsså har vi, som vanligt, själva det största ansvaret för hur dyr räkningen ska bli. Så länge som så många av oss betraktar vägen som ett tivoli eller en äventyrspark, så länge lär det förbli orimligt dyrt....
 

RRickard

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vasastan
Hoj
R1
Jag har aldrig uttnyttjat min försäkring på nån av mina motorcyklar ELLER bilar, trots det får jag pröjsa alla andras klantigheter i trafiken, som gång på gång gör om samma misstag? Tycker prickar verkar som en vettig lösning.
Har du många fortkörningsbötrar och skador efter vurpor så SJÄLVKLART ska du betala mycket! Så pass mycket att du kanske måste byta ner dig och köpa en äldre, klenare hoj! Varför? Jo, för du kan tydligen inte uppföra dig på en värstinhoj!

...kanske :näsblod
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Går inte en försäkring (eller ett försäkringsbolag) ut på att kollektivet delar på kostnaderna så att de som råkar drabbas inte ska behöva ta en för stor kostnad? Är inte detta grunpelaren för hur en försäkring ska fungera?

Isf, ni som tycker att det ska löna sig att inte krocka och så vidare, hur hänger det ihop med ovanstående? Om ngn har otur och klotar varje år, ska denna då ha en orimligt hög försäkring?

Ni som inte behövt nyttja era försäkringar ska väl vara glada för det. Om det visar sig att kollektivet gör att er personliga premie går upp, vad ska man göra åt det?

Det hela låter motsägelsefullt för mig.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Zee skrev:
2418668 Går inte en försäkring (eller ett försäkringsbolag) ut på att kollektivet delar på kostnaderna så att de som råkar drabbas inte ska behöva ta en för stor kostnad? Är inte detta grunpelaren för hur en försäkring ska fungera?

Isf, ni som tycker att det ska löna sig att inte krocka och så vidare, hur hänger det ihop med ovanstående? Om ngn har otur och klotar varje år, ska denna då ha en orimligt hög försäkring?

Ni som inte behövt nyttja era försäkringar ska väl vara glada för det. Om det visar sig att kollektivet gör att er personliga premie går upp, vad ska man göra åt det?

Det hela låter motsägelsefullt för mig.

Bonussystemen och den senaste klassningsvarianten löser ju en del av det svåra du nämner...
 

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
G-L skrev:
2418286 Öööööööööh?
Läst rubriken på tråden?
Om sjukvårdskostnader för trafikolyckor lyfts ut och läggs på fordonsförsäkringarna så är det ju inte längre solidariskt delade kostnader!?!

För övrigt är det lätt att glömma att alla skadestånd, invaliditetsersättningar, med mera redan betalas försäkringsvägen.
No-Faultreglerna + bolagens ovilja att reglera mellan sig med avseende på vållande är förresten något som borde ifrågasättas mer.
Åsså har vi, som vanligt, själva det största ansvaret för hur dyr räkningen ska bli. Så länge som så många av oss betraktar vägen som ett tivoli eller en äventyrspark, så länge lär det förbli orimligt dyrt....

Ok jag förstår vad du menar, för mig är sjukvårdsförsäkring och olycksfallsförsäkring olika saker. Eller rättare sagt, mitt försäkringsbolag anser det :)
 

vx

Lysekilare dee du!
Gick med
26 Oct 2005
Ort
Lysekil
Hoj
Kawasaki ER 6N+ Suzuki Quad
TrueBlue skrev:
2417405 Jag tycker moderaternas förslag är bra, jag vill inte ha ett samhälle där alla lämpar över sina kostnader på någon annan. Kör man i trafiken tar man ansvar och försäkrar sig. Kör man som en idiot får man en idiothög premie, kör man vettigt får man en vettig premie.

Finland har haft en trafikförsäkring som inkluderar sjukvårdskostnader sedan 1959. Funkar alldeles utmärkt.

Den beräknade premiehöjningen för motorcyklar är 246 kronor i månaden. Och då har man inte räknat med premieeffekten av den förbättrade trafiksäkerhet som blir följden.

Ska man granska moderaterna ska man dessutom ta med hela bilden.
246 kronor i månaden känns kanske surt. Men samtidigt sänks skatten med ca1000 kronor i månaden för alla som arbetar. Det blir över 700 spänn plus i månaden för en hojåkare.

Därtill sänks bensinpriset, och kör man en del bil gynnas man dessutom av avskaffade biltullar i stockholm i stället för sossarnas planerade utbyggnad och avgiftshöjning. Reseavdraget höjs också.

Lägg dessutom till kraftiga satsningar på rättsväsendet så att hojtjyvarna får skaka galler i stället för att bryta på hojar. Samt 7 miljarder mer för underhåll av vägar än sossarna. Hur många trafikförsäkringar tjänar man in genom att slippa en enda avåkning på grund av risigt underhållna vägar?

mvh, Calle
Du tror på Tomten också, eller?
 

Farstamannen

M-U-G-G MC
Gick med
21 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
tramp
TrueBlue skrev:
2417405
Den beräknade premiehöjningen för motorcyklar är 246 kronor i månaden. Och då har man inte räknat med premieeffekten av den förbättrade trafiksäkerhet som blir följden.

Vart har du fått denna siffra?
Om man räknar på Folksams beräkning på en medelHÖJNING på 200% för motorcyklar (notera: medelhöjning på 200% betyder 3ggr normalkostnaden), så betyder det att den höjningen du talar om motsvarar en person som idag betalar 1416:-/år i trafik. Låter lite lågt va?

Nu vet jag inte exakt vem medelförsäkringstagaren på en motorcykel i sverige är, men jag skulle gissa på en effektsvag (50-70hk?) hoj och en förare på kanske runt 40 år som inte bor i storstad.

Dvs har du en hoj på 150 hk+ lär du få räkna med kanske 5ggr dagens trafikförsäkring (jag gissar bara). Om du dessutom är ung och bor i storstad skulle iaf inte jag bli förvånad över närmare 10 ggr.

JUSTE, GLÖMDE EN SAK!
Dessutom så kommer alliansen lägga på ytterligare en avgift på 20% efter försäkringsbolagens höjning (räknas på totala premiebeloppet för trafik).
Denna avgift går rakt in i statskassan och ska stå för, lyssna noga nu;
Olyckor som skett förut! (HELT SJUKT!)


Dvs är du en medelhojföraren i sverige (vad nu det är),
räkna på detta för att få ett ungefär:

Tidigare trafikförsäkringsavgift * 3 = X
X * 1,2 = Y
Y = Ny trafikförsäkringsavgift.



Mvh Nicklas
 

vx

Lysekilare dee du!
Gick med
26 Oct 2005
Ort
Lysekil
Hoj
Kawasaki ER 6N+ Suzuki Quad
Skalman skrev:
2419110 De välformulerade och konstruktiva inläggen från herr fackpamp i Lysekil fortsätter att imponera :tummenupp
Var har du fått de ifrån att jag är fackpamp?
Sista inlägget från mej, gillar inte att tjata med bortskämda småpojkar som dej.
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
RRickard skrev:
2418585 Jag har aldrig uttnyttjat min försäkring på nån av mina motorcyklar ELLER bilar, trots det får jag pröjsa alla andras klantigheter i trafiken, som gång på gång gör om samma misstag? Tycker prickar verkar som en vettig lösning.
Har du många fortkörningsbötrar och skador efter vurpor så SJÄLVKLART ska du betala mycket! Så pass mycket att du kanske måste byta ner dig och köpa en äldre, klenare hoj! Varför? Jo, för du kan tydligen inte uppföra dig på en värstinhoj!

...kanske :näsblod

Jag tänker inte betala för för att jag vurpar hojen när en annan kör på mig. Får jag en prick då med bara för att jag hade en värstinghoj?
 

TrueBlue

Snäll
Gick med
31 May 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Ducati 900 SSie
Farstamannen skrev:
2418905 Vart har du fått denna siffra?
Om man räknar på Folksams beräkning på en medelHÖJNING på 200% för motorcyklar (notera: medelhöjning på 200% betyder 3ggr normalkostnaden), så betyder det att den höjningen du talar om motsvarar en person som idag betalar 1416:-/år i trafik. Låter lite lågt va?

Alliansen brukar använda riksdagens utredningstjänst (RUT) att göra beräkningar. Den så kallade trafikförsäkringsavgiften som du nämner nedan är medräknad i de 246 kronorna.

Farstamannen skrev:
2418905
Dvs har du en hoj på 150 hk+ lär du få räkna med kanske 5ggr dagens trafikförsäkring (jag gissar bara). Om du dessutom är ung och bor i storstad skulle iaf inte jag bli förvånad över närmare 10 ggr.

Jo, det är nog bara gissningar. Såvitt jag vet är det många som kör sporthoj också i Finland där de redan har detta system.
Å andra sidan, är det vettigt att en 22-årig hetsporre sätter sig på en 150+ hoj och skickar räkningen till de som tar ansvar i trafiken? är det rättvist?
Jag tycker inte att det är orimligt att han får en högre premie. Sjukvård ska han självklart alltid ha. Det finns inget parti som föreslår privatfinansierad sjukvård.

Om man ens funderar på att rösta rött pga denna ändring i försäkringen ska man tänka efter rejält noga. Vad har de gjort den senaste tiden för de som kör hoj/bil?

Bara trängselskatten tickar lungt iväg över 1000 kronor i månaden, ständigt höjd bensinskatt. Sämre vägunderhåll, chockhöjd fordonsskatt, allt sämre brottsbekämpning etc

Mot detta står:
Lägre bensin/dieselskatt
Högre reseavdrag
Skattesänkningar med 1000 kronor i månaden
Satsning på förbättrat vägunderhåll, ringen i Stockholm
Avskaffade trängselskatter
Förbättrad brottsbekämpning etc

mvh, Calle

Fabbe skrev:
2419483 Jag tänker inte betala för för att jag vurpar hojen när en annan kör på mig. Får jag en prick då med bara för att jag hade en värstinghoj?

Självklart är det inget som ska pröjsas när någon kör på en. Då är ju den vållandes försäkring som löser ut.
mvh, Calle
 
Last edited:

RRickard

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vasastan
Hoj
R1
Fabbe skrev:
2419483 Jag tänker inte betala för för att jag vurpar hojen när en annan kör på mig. Får jag en prick då med bara för att jag hade en värstinghoj?

tänker inte ens svara på det där! Det kan du väl räkna ut vad som skulle hända/händer i den situationen!
 

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
TrueBlue skrev:
2419495
Mot detta står:
Lägre bensin/dieselskatt
Högre reseavdrag
Skattesänkningar med 1000 kronor i månaden
Satsning på förbättrat vägunderhåll, ringen i Stockholm
Avskaffade trängselskatter
Förbättrad brottsbekämpning etc

mvh, Calle

Var ska dom få alla dom resuserna ifrån? :confused:
Det låter ju bra när du säger det så men dom får in mindre till stadskassan men ändå blir allt så mycket bättre! Jag får inte det riktigt att hänga ihop. Hur löser dom det?
Tro inte att allt löser sig bara för att det blir en högerstyrd regering!

Sen är jag väldigt tveksam till att dom skulle avskaffa trängselskatten om den får majoritet i folkomröstningen! :rolleyes:
 

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Mares skrev:
2419399 Snacka om att i detta val blir det att välja mellan pest och kolera.

Ja det kan inte vara kul att vara röd nu. :mad:

Socialdemokraterna(Pest) eller Vänsterpartiet Kommunisterna(Kolera) :huvet




Tur att det finns ett block till med partier man faktiskt kan rösta på! :tummenupp
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
zykl0n skrev:
2419634 Ja det kan inte vara kul att vara röd nu. :mad:

Socialdemokraterna(Pest) eller Vänsterpartiet Kommunisterna(Kolera) :huvet
Tur att det finns ett block till med partier man faktiskt kan rösta på! :tummenupp

Jo jag är helt klart inne på att allt blir blått men fan om detta förslag går igenom. Inte nog med att det blir en höjning på premien men att de ska ta en 20% skatt oxå blir man ju tokig på. Nu kommer nog inte detta drabba mig så mycket då jag kör en ganska billig hoj men ändå.
De skulle gärna få skippa det här, får hoppas att det just bara är ett "vallöfte"
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top