Farstamannen skrev:
2418905 Vart har du fått denna siffra?
Om man räknar på Folksams beräkning på en medelHÖJNING på 200% för motorcyklar (notera: medelhöjning på 200% betyder 3ggr normalkostnaden), så betyder det att den höjningen du talar om motsvarar en person som idag betalar 1416:-/år i trafik. Låter lite lågt va?
Alliansen brukar använda riksdagens utredningstjänst (RUT) att göra beräkningar. Den så kallade trafikförsäkringsavgiften som du nämner nedan är medräknad i de 246 kronorna.
Farstamannen skrev:
2418905
Dvs har du en hoj på 150 hk+ lär du få räkna med kanske 5ggr dagens trafikförsäkring (jag gissar bara). Om du dessutom är ung och bor i storstad skulle iaf inte jag bli förvånad över närmare 10 ggr.
Jo, det är nog bara gissningar. Såvitt jag vet är det många som kör sporthoj också i Finland där de redan har detta system.
Å andra sidan, är det vettigt att en 22-årig hetsporre sätter sig på en 150+ hoj och skickar räkningen till de som tar ansvar i trafiken? är det rättvist?
Jag tycker inte att det är orimligt att han får en högre premie. Sjukvård ska han självklart alltid ha. Det finns inget parti som föreslår privatfinansierad sjukvård.
Om man ens funderar på att rösta rött pga denna ändring i försäkringen ska man tänka efter rejält noga. Vad har de gjort den senaste tiden för de som kör hoj/bil?
Bara trängselskatten tickar lungt iväg över 1000 kronor i månaden, ständigt höjd bensinskatt. Sämre vägunderhåll, chockhöjd fordonsskatt, allt sämre brottsbekämpning etc
Mot detta står:
Lägre bensin/dieselskatt
Högre reseavdrag
Skattesänkningar med 1000 kronor i månaden
Satsning på förbättrat vägunderhåll, ringen i Stockholm
Avskaffade trängselskatter
Förbättrad brottsbekämpning etc
mvh, Calle
Fabbe skrev:
2419483 Jag tänker inte betala för för att jag vurpar hojen när en annan kör på mig. Får jag en prick då med bara för att jag hade en värstinghoj?
Självklart är det inget som ska pröjsas när någon kör på en. Då är ju den vållandes försäkring som löser ut.
mvh, Calle