Moderaternas trafikförsäkringspolitk

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Många här måste vara väldigt lyckliga människor för det enda problem de har är huruvida försäkringen går upp eller ej. Jag borde starta ett parti som bara hanterar den frågan: hoppas jag får politisk majoritet.

Socialdemokraterna har, med få undantag, styrt det här landet sedan gudvetnär. Trots det är vi påväg ner i en spiral där vi gått från att vara ett av de ledande länderna inom utveckling, vård och omsorg till att ligga bra långt ner gentemot jämförbara länder. Jag har röstat blått hela mitt liv, och jag fortsätter med det för jag vill pröva på en förändring. Jag vill ge tjejerna och killarna inom aliansen en chans att minska bidragsberoendet (observera att a-kassa inte är ett bidrag) samt att skapa fler jobb genom att stimulera små och medelstora företag.

Jag vill också betala lika mycket i skatt som mina medmänniskor, PROCENTUELLT sätt. Ingen, och då menar jag ingen, har på ett acceptabelt sätt förklarat för mig varför jag skall betala mer i skatt än bara kommunalskatten bara för att jag har låtit utbilda mig och jobbat/jobbar häcken i bitar för att få mer pengar så jag kan göra mer roliga saker. "Att visa solidaritet" är tamigtusan inget hållbart argument då solidaritet redan visas i rena kronor och ören.

Till sist, angående trafikförsäkringspolitiken: Det finns en risk att det blir dyrare. Så är det. Det är surt som f-n. Det gör dock inte att jag kommer rösta på Socialdemokraterna.
 

HojBruden

Glad
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Blajd
Om nu alla som inte kör hoj/gillar hojar/tycker att det är nödvändigt att köra hoj ska vara med att betala för våra olyckor, är det då inte rimligt att de vill förbjuda oss att köra?

Om jag måste betala för rökarnas extra sjukvårdskostnader, så vill jag faktist förbjuda rökning.

Det blir nog blått den här gången med...
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
-dB skrev:
2411560 tack sossar, nu har jag utnyttjat den gratis skolan som alla andra betalar för, men jag är inte intresserad av att bidra till alla som kommer efter mig och vill ha gratis skolgång. du är inte ett dugg bättre än dom som bara sitter hemma och tar emot bidrag utan att försöka skaffa ett jobb.


Gratis? Sen när är det gratis att ta en magisterexamen i Sverige? Detta får du gärna utveckla för mig.
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Tänk efter lite - Blir det lägre skatt om ni röstar på moderaterna? Hur mycket?
Det talas om 700:- månaden för en *arbetare* och det är alliansens siffror.
Det är att skippa äta på mcdonalds 10ggr...

Trafikförsäkringen - hur mycket kommer den bli i månaden?
Freppa skrev:
2415596
/snip/
Till sist, angående trafikförsäkringspolitiken: Det finns en risk att det blir dyrare. Så är det. Det är surt som f-n. Det gör dock inte att jag kommer rösta på Socialdemokraterna.
Tror du det kommer stanna vid en risk? Du kommer få en stor höjning om det genomförs! Du skulle rösta på moderaterna oavsett politik va?

Borgeliga kan inte sänka skatter så mycket som "extremisterna" här skriker om.
Man kan försämra så de som lever på bidrag får allt mindre att leva på i syfte att de ska börja jobba istället men då kommer en ny faktor in och det är det att det inte finns jobb åt dessa.
Trots högkonjuktur så är det få lediga jobb och det nya är att de som blivit arbetslösa och sedan får nytt jobb allt oftare måste acceptera lägre lön. Detta är ett trendbrott jämfört med tidigare som jag tror vi kommer för höra mer om nästa år!.

Följden kommer att bli större spänningar i samhället och mer kriminalitet.
Det kommer vi vanliga känna av i form av ökad otrygghet!

Tänk på att trots våra höga skatter så får staten inte mycket pengar över!

Martin_Ch skrev:
2412013 /snip/
Själv blir jag i alla fall kvar ett par år oavsett vilka som vinner valet. Bytte nyss jobb och det vore inte juste mot nya arbetsgivaren att byta jobb efter knappt ett år, men jag har definitivt motiv till att ge mig iväg. Skatterna i kombination med lägre löner i Sverige gör att jag uppskattningsvis skulle tjäna mellan 10.000:- och 20.000:- per månad (räknat efter skatt) på att ge mig iväg härifrån.
Grattis - Du är en vinnare!
Jag hoppas du trivs i ditt nya land för du kommer nog inte märka någon större skillnad i plånboken med moderaterna vid makten.

Du och de andra som skjuter in er på "skatter" använder bara ett förenklat tankesätt.
Man kan inte ha vårt system och samtidigt ha låga skatter utan man måste isåfall förändra hela samhället och det som vuxit fram sedan 50år kan man inte bara ändra på över några mandatperioder.
Detta har även moderaterna insett! Det är inga stora förändringar de talar om!

Alltså: - man *kan* rösta på sossarna i detta val för att även fortsättningsvis ha möjlighet att köra motorcykel.
Det betyder *inte* att man säljer sin själ till djävulen. (tror jag)
Skillnaden i övriga områden kommer inte märkas i någon större utsträckning för oss normal-avlönade.
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Jag skulle säga MEGA protest "a la france" med blockering av infarter till sthlm, gbg , malmö m.m. om detta försag skulle gå igenom.
Jag är blå, har alltid varit blå och kommer nog alltid vara det men MC åka är en så stor del i mitt liv så detta val blir svårt.
Skulle detta förslag ändå gå igenom kan ni hoppa upp och sätta er på att om jag inte skulle ha råd så blir det "mamma" som tar över min hoj.
Jag kör långt ifrån klass 7 just för att jag vill kunna betala för mig själv men om det inte finns ett annat val så....
Och ja, moraltanter hit me.:arsele
 

falconiii

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Karlstad
Hoj
R1 Svart 2007
UltraMarine skrev:
2415712 Tänk efter lite - Blir det lägre skatt om ni röstar på moderaterna? Hur mycket?
Det talas om 700:- månaden för en *arbetare* och det är alliansens siffror.
Det är att skippa äta på mcdonalds 10ggr...

Trafikförsäkringen - hur mycket kommer den bli i månaden?

Tror du det kommer stanna vid en risk? Du kommer få en stor höjning om det genomförs! Du skulle rösta på moderaterna oavsett politik va?

Borgeliga kan inte sänka skatter så mycket som "extremisterna" här skriker om.
Man kan försämra så de som lever på bidrag får allt mindre att leva på i syfte att de ska börja jobba istället men då kommer en ny faktor in och det är det att det inte finns jobb åt dessa.
Trots högkonjuktur så är det få lediga jobb och det nya är att de som blivit arbetslösa och sedan får nytt jobb allt oftare måste acceptera lägre lön. Detta är ett trendbrott jämfört med tidigare som jag tror vi kommer för höra mer om nästa år!.

Följden kommer att bli större spänningar i samhället och mer kriminalitet.
Det kommer vi vanliga känna av i form av ökad otrygghet!

Tänk på att trots våra höga skatter så får staten inte mycket pengar över!


Grattis - Du är en vinnare!
Jag hoppas du trivs i ditt nya land för du kommer nog inte märka någon större skillnad i plånboken med moderaterna vid makten.

Du och de andra som skjuter in er på "skatter" använder bara ett förenklat tankesätt.
Man kan inte ha vårt system och samtidigt ha låga skatter utan man måste isåfall förändra hela samhället och det som vuxit fram sedan 50år kan man inte bara ändra på över några mandatperioder.
Detta har även moderaterna insett! Det är inga stora förändringar de talar om!

Alltså: - man *kan* rösta på sossarna i detta val för att även fortsättningsvis ha möjlighet att köra motorcykel.
Det betyder *inte* att man säljer sin själ till djävulen. (tror jag)
Skillnaden i övriga områden kommer inte märkas i någon större utsträckning för oss normal-avlönade.


Får alla 700 kr mer i månaden så tror jag de flesta är nöjda jag blir iallfall jag glad det blir en eller två härliga utomlandssemestrar:tummenupp

Sen att jag får ta ansvar för att jag har köpt mig en ultrapresterande livsfarlig sporthoj som är inblandad i alldeles för många olyckor kan jag bara skylla på mig själv. Även om jag tycker det är surt att det blir dyrare om förslaget genomförs.

Förresten hur mycket dyrare kommer försäkringen att bli om nu eventuellt detta förslag skulle genomföras?
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
UltraMarine: Jag skulle sluta rösta på de borgerliga lika lite som du skulle lämna vänstern. Jag kan tänka mig att rösta ännu mer höger om det fanns ;)
 

njelger

Guest
UltraMarine skrev:
2415712 bla bla bla som går ut på att eftersom man inte kan ändra något på en sekund ska man aldrig börja jobba på det.

Kul inställning. Hellre glida långsamt ner i skiten än att börja jobba sig ur...

Varför är de så få som har jobb i Sverige?
Jävlas företagen helt enkelt och tar förluster på pin kiv eller är det helt enkelt väldigt dyrt med dessa höga skatter och avgifter?
Ordet "Arbetsgivaravgift" tycker jag summerar det väldigt bra. Man måste betala för att få anställa. Lyckat drag av Sträng o Grabbarna.
Men som sagt du vill ha höga skatter så jobben flyttar utomlands, sjukvården dras med enorma problem (jätteköer), Kriminaliteten är högre än i New York City.
Förresten. Hur mycket har den solidariske statsministern höjt sin egen lön med sedan han blev vald första gången? 1 krona i månaden? 10000 kronor, 40000 kronor? Så löser han sin skattesituation.
Allt detta vill du ha istället för något du inte har en aning om vad det kommer innebära.
 

c.falk

15000 RPM är fanimej livsfarligt..
Gick med
6 Aug 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R6
Om man nu säger att man skulle rösta på det partiet som är mest vänligt mot Mc åkare.. Vilket parti är det då?
 

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
c.falk skrev:
2416002 Om man nu säger att man skulle rösta på det partiet som är mest vänligt mot Mc åkare.. Vilket parti är det då?

Låg skatt = mer pengar till hobbyn. Vilken hobby du än har.

Försäkringsfrågan lär på sikt lösas på samma sätt oavsett partifärg, då är snarare övriga EU-länders planer viktigare än partifärgen.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Förvirring

Ni gör mig förvirrad!
Efter att ha hängt här i två år (bytt alias på grund av inloggningsstrul) och läst en väldigt hög andel inlägg som går ut på att man själv skall få bestämma alla regler i trafiken samt blåsa snuten och liknande, trodde jag de flesta var anarkister - inte lag-och-ordning-flera-poliser-och-hårdare-tag-moderater.
Ni måste ha det knepigt att få ihop de diametralt motsatta ståndpunkterna...

Yepp; jag gillar en solidarisk ordning där de som lyckats bra i livet stöttar dem som det gått sämre för! Även när det går via skatteuttag...
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
njelger skrev:
2415994 Kul inställning. Hellre glida långsamt ner i skiten än att börja jobba sig ur...

Varför är de så få som har jobb i Sverige?
Jävlas företagen helt enkelt och tar förluster på pin kiv eller är det helt enkelt väldigt dyrt med dessa höga skatter och avgifter?
Ordet "Arbetsgivaravgift" tycker jag summerar det väldigt bra. Man måste betala för att få anställa. Lyckat drag av Sträng o Grabbarna.
Men som sagt du vill ha höga skatter så jobben flyttar utomlands, sjukvården dras med enorma problem (jätteköer), Kriminaliteten är högre än i New York City.
Förresten. Hur mycket har den solidariske statsministern höjt sin egen lön med sedan han blev vald första gången? 1 krona i månaden? 10000 kronor, 40000 kronor? Så löser han sin skattesituation.
Allt detta vill du ha istället för något du inte har en aning om vad det kommer innebära.

Kanske för att det är billigare att ha tillverkningen i kina?
Många företag tycker "sverige är en för liten marknad" och bemödar sig inte att finnas här...

Jag vill inte ha höga skatter - jag vill att vanliga människor ska ha det bra.
Statsministerns lön är väl ganska normal för en statsman eller?

Kanske du skulle vara lite mindre upprörd och skippa kafferastsnacket för jag har hört det förut, Kolla istället upp hur saker och ting förhåller sig - det är inte så enkelt som du tror.

Freppa skrev:
2415992 UltraMarine: Jag skulle sluta rösta på de borgerliga lika lite som du skulle lämna vänstern. Jag kan tänka mig att rösta ännu mer höger om det fanns ;)

Det säger mycket om dig.
 
Last edited:

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
UltraMarine skrev:
2415712Trots högkonjuktur så är det få lediga jobb

Vad tror du det beror? För inte kan det väl bero på att företagsklimatet suger getpung i Sverige, så att ingen vågar anställa eftersom det (a) antingen är för dyrt med alla avgifter eller (b) är så svårt att skära ned på personalen när det börjar kärva ihop sig pga den alltför strikta lagstiftningen.
Det kan också vara så att (c) farbror staten formligen kastar arbetsmarknadsåtgärder till företagen. Om jag som föeetagare har att välja på att anställa en som kostar mig 30.000/månaden eller en arvetslös som kan göra samma jobb för en bråkdel med hjälpav statens bidrag, vad tror du jag väljer?

Du kan i alla fall inte skylla avsaknaden av jobb trots högkonjunktur på någon annan än Bidragsdemokraterna, som tvingat fram detta läge med sitt företagsfientliga klimat i Sverige. I Sverige är det idag tydligen något fult att vara arbetsgivare.
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
UltraMarine skrev:
2415712 Tänk efter lite - Blir det lägre skatt om ni röstar på moderaterna? Hur mycket?
Det talas om 700:- månaden för en *arbetare* och det är alliansens siffror.
Det är att skippa äta på mcdonalds 10ggr...

700kr för en ensamstånde mamma i glesbygden är en ganska stor peng. Inte alls lika viktigt för de som redan tjänar massor. Är inte det bra?


UltraMarine skrev:
Trafikförsäkringen - hur mycket kommer den bli i månaden?

Tror du det kommer stanna vid en risk? Du kommer få en stor höjning om det genomförs!

Du vet inte hur mycket det kommer att kosta. Inte jag heller. Svårt att argumentara då! Hur som helst så är det förhoppningsvis väldigt få som är så egocentriska att de väljer sitt eget MC åkande före Sveriges väl?

UltraMarine skrev:
Borgeliga kan inte sänka skatter så mycket som "extremisterna" här skriker om.
Man kan försämra så de som lever på bidrag får allt mindre att leva på i syfte att de ska börja jobba istället men då kommer en ny faktor in och det är det att det inte finns jobb åt dessa.
Trots högkonjuktur så är det få lediga jobb och det nya är att de som blivit arbetslösa och sedan får nytt jobb allt oftare måste acceptera lägre lön. Detta är ett trendbrott jämfört med tidigare som jag tror vi kommer för höra mer om nästa år!.

Detta fenomen du beskriver är det Sossarna som ställt till med. Det finns inga jobb. Å varför då? Jo.

Skatten är hög att svensken inte har råd att konsumera.
Konsumeras det lite behövs det inte produceras.
Produceras det inte behöver inte företagen anställa.
Anställs det inte finns det inga jobb.

Moment 22?

Dessa människor lever på bidrag istället för att akivt bidra till en växande ekonomi. Rätt enkelt.

UltraMarine skrev:
Följden kommer att bli större spänningar i samhället och mer kriminalitet.
Det kommer vi vanliga känna av i form av ökad otrygghet!

Tänk på att trots våra höga skatter så får staten inte mycket pengar över!

Du och de andra som skjuter in er på "skatter" använder bara ett förenklat tankesätt.
Man kan inte ha vårt system och samtidigt ha låga skatter utan man måste isåfall förändra hela samhället och det som vuxit fram sedan 50år kan man inte bara ändra på över några mandatperioder.
Detta har även moderaterna insett! Det är inga stora förändringar de talar om!

Vad har du får belägg för att det blir större spänningar och mer kriminalitet och av vad?

Att det inte finns några pengar kvar trot höga skatter är för att varje, icke offentligt anställd svensk, försöjer tre andra. I sverige är det endast 3 kommuner där inte staten är största arbetsgivare. Och vem är det som betalar för dessa? Jo Vi, skattebetalare. Å färre skattebetalare blir det för varje år iom att arbetslösheten ökar.

Själklart kommer det inte gå att vända skeppet på en mandatperiod. men Sossarna har ju försökt, med några få undantag, i 70 år. Var har det tagit oss?

UltraMarine skrev:
Alltså: - man *kan* rösta på sossarna i detta val för att även fortsättningsvis ha möjlighet att köra motorcykel.
Det betyder *inte* att man säljer sin själ till djävulen. (tror jag)
Skillnaden i övriga områden kommer inte märkas i någon större utsträckning för oss normal-avlönade.

Enligt mig så kan man inte det. Om man inte är extremt trångsynt och egocentrisk. Tyvärr så finns det allt för många som bara ser till själv istället för till sverige som land. Det är därför vi har den regeringen och det sverige vi har idag.
 

Dalan

Sotare
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Timrå
Hoj
Hojlös pga skada
Är värdelös på politik, men har försökt sätta mig in i det inför valet.
De frågor jag intresserar mig för är såklart bensinskatten och de kostnaderna som kommer med att äga bil och mc. Sedan har vi det jävla systemet som många ytnyttjar sig av så de slipper arbeta, och istället kan sitta och supa på torget. Det känns som jag inte skulle tveka en sekund på att rösta på de som lovar att tjäna sverige, och inte bara sig själva, jag menar vem av alla dessa politiker kan sova gott på kvällen och tänka: Jag är verkligen värd min feta lönecheck, och mina förmåner?
 

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Vid hoppet på Skånelavägen
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Dalan skrev:
2416441 Sedan har vi det jävla systemet som många ytnyttjar sig av så de slipper arbeta, och istället kan sitta och supa på torget.


Du skall INTE gnälla på de som kostar samhället MINST! De som super på torgen i vårat land är fanimej inte de som kostar mest! I förhållande är a-laganrna nästan LÖNSAMMA!

De får 100:-. Av 100:- går 100:- till sprit. Av 100:- spritpris är 80% skatt. Av de 20% som är över är 10% sprittillverkarens pris och 10% bolagets omkostnader. Av bolagets omkostnader är bland annat löner till de anställda varav c:a 50% är statliga avgifter och skatter. Av de skatterna går en liten del av pengarna till socialkontoren som ger a-lagare pengar. De pengarna går till sprit.

Nära sanningen.

/H
 

ogge18

Snorloskan.....
Gick med
25 Dec 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
Zx10r -05
Freppa skrev:
2415596 Många här måste vara väldigt lyckliga människor för det enda problem de har är huruvida försäkringen går upp eller ej. Jag borde starta ett parti som bara hanterar den frågan: hoppas jag får politisk majoritet.

Socialdemokraterna har, med få undantag, styrt det här landet sedan gudvetnär. Trots det är vi påväg ner i en spiral där vi gått från att vara ett av de ledande länderna inom utveckling, vård och omsorg till att ligga bra långt ner gentemot jämförbara länder. Jag har röstat blått hela mitt liv, och jag fortsätter med det för jag vill pröva på en förändring. Jag vill ge tjejerna och killarna inom aliansen en chans att minska bidragsberoendet (observera att a-kassa inte är ett bidrag) samt att skapa fler jobb genom att stimulera små och medelstora företag.

Jag vill också betala lika mycket i skatt som mina medmänniskor, PROCENTUELLT sätt. Ingen, och då menar jag ingen, har på ett acceptabelt sätt förklarat för mig varför jag skall betala mer i skatt än bara kommunalskatten bara för att jag har låtit utbilda mig och jobbat/jobbar häcken i bitar för att få mer pengar så jag kan göra mer roliga saker. "Att visa solidaritet" är tamigtusan inget hållbart argument då solidaritet redan visas i rena kronor och ören.

Till sist, angående trafikförsäkringspolitiken: Det finns en risk att det blir dyrare. Så är det. Det är surt som f-n. Det gör dock inte att jag kommer rösta på Socialdemokraterna.



Det sa du bra!


Inte en Sosseregering till, är ju för fan rena lekskolan i regeringen...
Bort med Göran!!!
 

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati S2R1000
njelger skrev:
2415994 Kul inställning. Hellre glida långsamt ner i skiten än att börja jobba sig ur...

Varför är de så få som har jobb i Sverige?
Jävlas företagen helt enkelt och tar förluster på pin kiv eller är det helt enkelt väldigt dyrt med dessa höga skatter och avgifter?

Mitt företag gjorde vinst med 14 miljarder. Ändå kickades 300 pers för att öka vinsten mer.

Vad säger att företagen kommer anställa folk istället för att stoppa mellanskillnaden i fickan?
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
SirWankalot skrev:
2416605 Mitt företag gjorde vinst med 14 miljarder. Ändå kickades 300 pers för att öka vinsten mer.

Vad säger att företagen kommer anställa folk istället för att stoppa mellanskillnaden i fickan?

Varför ska företag tvingas behålla överflödig personal vid tex effektivisering?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top