Mailade moderaterna idag för att veta exakt var dem står i denna fråga.
Fick svaret samma dag, jäkligt snabbt.
Ber om ursäkt för ett grymt långt inlägg men jag ville iaf. veta vad som är rykten och vad som är sanning och kanske vill några till det så här är mailet.
"Hej och tack för ditt brev,
Allians för Sverige är överens om att genomföra en trafikförsäkringsreform
som innebär att de trafikrelaterade kostnaderna för sjukpenning och
sjukersättning överförs från socialförsäkringssystemet till
trafikförsäkringen. Förslaget har flera viktiga syften. Ett syfte är att
tydligare koppla skaderisken till kostnaden för att färdas i trafiken.
Försäkringspremiens storlek kan vara ett viktigt instrument för att
förebygga olyckor. Antalet anmälda skador minskade med 20 procent när en
kontrollgrupp med unga förare mellan 20 och 25 år fick en bonus som
betalades ut efter fem skadefria år.
Försiktiga förare kommer att gynnas med Alliansens förslag. I dagens
system subventionerar lågrisktrafikanter exempelvis medelålders bilförare
i glesbygd trafikanter som tar stora risker i trafiken exempelvis unga män
på sportmotorcyklar. Det menar vi är både orättvist och olämpligt.
Alliansens mål är naturligtvis inte enbart att minska de materiella
skadorna i trafiken, utan också att bidra till att det lidande som orsakas
av trafikolyckor i största möjliga mån reduceras. Premien för
trafikförsäkringen varierar redan i dag beroende på olycksrisk. Unga män
på sportmotorcyklar betalar exempelvis en högre premie än medelålders
förare i glesbygd. Det är rimligt att även kostnaderna för den
sjukfrånvaro som är relaterad till trafikskador skall påverka
premiesättningen.
Ett annan viktigt syfte med reformen är att stimulera utvecklingen av
säkra fordon. Det gäller förstås inte bara säkerheten för förare och
passagerare, utan också säkerheten för omgivningen. Trafikförsäkringen
utgör nämligen inte enbart ett ekonomiskt skydd för trafikanterna själva,
utan är också ett skydd för omgivningen. En bil som är säker för gående
kommer med vårt förslag att få en lägre trafikförsäkringspremie än en bil
som har visat sig vålla allvarliga skador på fotgängare och andra
oskyddade trafikanter.
Trafiksäkerhetsaspekten är inte det enda skälet för att samordna ansvaret
för trafikskadorna. Genom att samla ansvaret för trafikrelaterade
kostnader på en part kommer denna kostnad att tydliggöras på ett helt
annat sätt än i dag. Det innebär att samhällets insatser för att förebygga
och förhindra trafikrelaterade skador underlättas. Samtidigt ges
försäkringsbolagen drivkrafter för att effektivisera skadehanteringen och
rehabiliteringen samt minimera skadekostnaden. Dagens
skaderegleringsprocess, där flera parter inblandade, är administrativt
betungande. En samlad process ökar både effektiviteten och kvaliteten i
skaderegleringen. Detta resonemang gäller även ansvaret för att
rehabilitera trafikskadade. Om en part fullt ut blir ansvarig för
rehabiliteringsprocessen blir den mer ändamålsenlig och rationell. I
nuvarande system svarar olika parter för olika kostnadsposter, vilket kan
vara till nackdel för den drabbade.
Alliansens förslag till en ny och mer rationell trafikförsäkring innebär
att kostnadsansvaret för nya skadefall förs över från staten till
försäkringsbolagen. Ansvaret för redan inträffade skador stannar
emellertid hos staten. Kostnaderna för de gamla skadorna finansieras med
en ny avgift som bolagen åläggs att betala. Denna avgift sätts på ett
sådant sätt att den motsvarar kostnaderna för de kvarvarande skadefallen,
varken mer eller mindre. Då de gamla skadorna försvinner med tiden kan
avgiften sättas lägre än den genomsnittliga årliga kostnaden för de gamla
skadorna. Genom denna trafikskadeavgift förstärks den ekonomiska
styreffekten mot förbättrad trafiksäkerhet ytterligare.
Sammantaget betyder detta att bolagen kommer att ta över kostnadsansvaret
för nya skador och höja sina premier till hushållen (se tabell 12.6).
Höjningen kommer att motsvara den genomsnittliga årliga kostnaden för nya
skador plus avgiften för gamla skador. Staten kommer att slippa
kostnaderna för nya skador samtidigt som nuvärdet av avgiften täcker gamla
skadors kostnader.
[Marker]Tabell 12.6 Typiska premiehöjningar som följd av
trafikförsäkringens övertagande av kostnader för trafikskadades
sjukpenning och sjukersättning
Fordonsslag Premiehöjning TF-avgift Total höjning per månad Personbil,
privat 878 kr 303 kr 1 181 kr 98 kr Personbil, företag 1 625 kr 560 kr 2
185 kr 182 kr Motorcykel 2 196 kr 757 kr 2 953 kr 246 kr Moped 162 kr 56
kr 218 kr 18 kr Traktor 292 kr 101 kr 393 kr 33 kr Lastbil 1 801 kr 621
kr 2 422 kr 202 kr Buss 5 811 kr 2 004 kr 7 815 kr 651 kr Skoter 162 kr 56
kr 219 kr 18 kr Rent tekniskt måste sambandet på lång sikt mellan premier
och skadekostnader vara absolut. En övergång från ett offentligt
försäkringssystem, som det nuvarande, till ett fonderat system innebär en
kostnadsbesparing. I dag uppgår den kostnad för sjukpenning och
sjukersättning som kan relateras till trafikolyckor till ca åtta miljarder
kronor årligen. När försäkringen tas över av försäkringsbolagen kommer
kostnaden att bli ca 2 miljarder kronor lägre. Skälet är att de premier
som betalas in av försäkringstagarna inte omedelbart försvinner ur
försäkringsbolagens kassa som utbetalning för skador. Den tid som
förflyter mellan premieinbetalning och utbetalning för skador uppgår i
genomsnitt till flera år. Under tiden förräntas pengarna hos
försäkringsbolagen. Vårt förslag innebär att varken staten eller
försäkringsbolagen förlorar eller vinner på övergången. Båda parter skall
gå jämt upp. För att åstadkomma detta kommer staten att ta ut en avgift av
försäkringsbolagen som räcker för att jämna ut de finansiella flödena vid
övergången till ett fonderat system. När försäkringsbolagen tar över nya
försäkringsfall kommer staten alltjämt att ansvara för gamla fall. Så
småningom kommer kostnaden för gamla fall att helt fasas ut. Summan över
tiden av de nya avgifterna som tas ut av försäkringsbolagen skall exakt
motsvara kostnaden för att avveckla gamla skadefall.
Reformen har en rad positiva finansiella effekter på sikt: För det första
räknar försäkringsbolagen med att effektivare kunna hantera frågor som rör
rehabilitering efter trafikskador om man har det samlade ansvaret för alla
kostnader. Det är ett viktigt skäl till att försäkringsbranschen under
många år har verkat för att ta över resten av det ekonomiska ansvaret för
trafikrelaterade olycksfall.
För det andra räknar vi med att en mer riskjusterad försäkringspremie
leder till färre trafikolyckor och därmed mindre utgifter.
För det tredje kommer Allians för Sverige att vidta kraftfulla åtgärder
för att minska fusket i sjukförsäkringen. Det får naturligtvis även effekt
på kostnaderna för trafikrelaterade sjukskrivningar.
Med vänlig hälsning,
Johan T"