Moderaternas trafikförsäkringspolitk

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
vx skrev:
..
Sista inlägget från mej, gillar inte att tjata ...

Du är inte speciellt bra på det heller. Vad tror du om att.. tja, försöka argumentera för din sak? Du brinner ju onekligen för något ideal, kanske läge att klä det hela i ord lite grann och försöka få med lite kamrater istället?
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
UltraMarine skrev:
2420377 Eller så finns de dom som låter politisk indoktrinering och lojalitet mot sitt parti förstöra det som verkligen är livskvalitét, det som gör att man står ut med sitt skitjobb! Varför är du på sporthoj.com egentligen?

...

Det är mycket vi riskerar att förlora!
Hela branschen kan hotas! - den är ju inte precis extrem-lönsam i dagsläget...

Skitjobb? De finns många som älskar sitt jobb och finner mycket livskvalitét i att göra något nyttigt på dagarna. Och så finns det ju många andra positiva förströelser än att köra mc...

Jag uppmärksammade det eftersom de flesta jag känner har ett flertal saker såsom jobb / familjesituation / fritidssysselsättningar som totalt påverkar deras politik. Alltså inte en enda punkt såsom en eventuellt kommande höjd försäkring( som det verkade i detta fallet ). Samtidigt myser jag lite inombords när jag läser det. Att mc kan vara en sådan stark sak att det påverkar ens livsstil så mycket!

Branschen hotas ja men samtidigt kanske detta är lösningen? Vi kanske måste bli av med alla unga kamikaze piloter innan det blir bättre med gatkörningen? De unga får helt enkelt vänta tills de blivit äldre, mognare och har mer pengar i kistan.
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
TukTuk skrev:
2420700
Branschen hotas ja men samtidigt kanske detta är lösningen? Vi kanske måste bli av med alla unga kamikaze piloter innan det blir bättre med gatkörningen? De unga får helt enkelt vänta tills de blivit äldre, mognare och har mer pengar i kistan.

Den genomsnitliga fartsyndaren är(har jag för mig enl. expressen):
-Man
-ca 40-50 år
-Höginkomsttagare
-Kör bil av tyskt märke

Jag anser att det vore bättre att ha en högre/svårare, mer komplett körkortsutbildning istället, det skulle förhindra många olyckor.

Edit:
Från moderaternas hemsida:

"Frågan du undrade över var:
Vem ska betala för sjukvården?
Svaret är: Sjukvården ska finansieras av staten via skatten. Vi betalar alla solidariskt för vården och vården ges till alla efter behov. "

Vad är det som gäller?:va
 
Last edited:

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
IronMike skrev:
2420425
*SNIPP*
..skulle det kosta för mkt så kör jag oförsäkrat
*SNIPP*
..och vill jag dra ut och slanga jordbrorakan, dra bulten, så gör jag det utan reggad hoj i fortsättningen.
Vad som för mig är mer viktigt, eller väsentligt är att få bort bidragsfuskare. Få ner skatter, montera kameror överallt för att förebygga / få bevismaterial (spara på resurser), tillåta buggning å massa annat som sparar pengar, men genererar med effektivitet. sjukvård.... etc.
*SNIPP*
..sålänge jag är frisk, får åka hoj sommartid, så skiter jag i resten.

Du sågar hårt på den gren du sitter på!
Om snyltarna, fuskarna och tjyvarna skall sättas fast (det tycker jag med för övrigt) då kommer du själv att tillhöra de haffade! Att köra oförsäkrat och o-reggat är väl paradexempel på att fuska och snylta!
 

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
UltraMarine skrev:
2420377 Eller så finns de dom som låter politisk indoktrinering och lojalitet mot sitt parti förstöra det som verkligen är livskvalitét, det som gör att man står ut med sitt skitjobb! Varför är du på sporthoj.com egentligen?

Eller så finns de som faktiskt gillar sitt jobb & inte sitter hemma & är bittra över hur jävligt allt är.

UltraMarine skrev:
2420377
Det är mycket vi riskerar att förlora!
Hela branschen kan hotas! - den är ju inte precis extrem-lönsam i dagsläget...

Helt rätt - vi är redan på god väg som det är nu. Alla har alltså chansen att ändra detta. I övrigt anser jag inte att en höjning av försäkringspremien får mig att sluta motorcykla. Om det dessutom kompenseras upp m.h.a. en skattesänkning så behöver man väl inte ens vara matematiskt begåvad för att förstå att det borde bli ungefär +-0. Men lever man i en bitter värld kan man förstås aldrig se ljuset i slutet av tunneln.
 

AdamGS500

Ny medlem
Gick med
5 May 2006
Ort
Lidköping
Hoj
Suzza
SirWankalot skrev:
2410000 Finns säkert en miljon trådar och detta, sorry i så fall.

Klippt från moderaterna.se

"En privatisering av hela trafikförsäkringen innebär dessutom att hela premien kan bestämmas utifrån risken för att föraren och fordonet orsakar personskador. Det kommer sannolikt att leda till en ökad trafiksäkerhet, både därför att de mest farliga förarna och fordonen försvinner från vägarna (unga killar på motorcykel) när det blir för dyrt att köra."

Ja dom hymlar i alla fall inte. Raka puckar. Det verkar som om alliansen är överens om detta dessutom.

Typiskt. Måste man rösta på Kalle Anka-partiet nu? Ps, är 32 år och har en 620 så jag drabbas kanske inte så hårt, men är sympatisk med 'MC-community:t'.

Fast det är klart, den dag nån jag känner får en 20-åring med en R1 i 190 i sidan så kanske man tänker annorlunda vad vet jag? Blev skjutsad hem från uppkörningen (jo jag klarade det) av en 21åring som hade en R1 hemma. Han kunde inte ens hålla sig från att gazza järnet med uppkörningshoj, 20 minuter gammalt körkort och passagerare. Hoppas han blir 22 år inte tar med sig nån i fallet.

Vart hittade du detta?
 

Falafelbabianen

Pessimist (Leg)
Gick med
9 Dec 2003
Ort
i en kartong på botten av en sjö
Hoj
Honda VFR 03
AdamGS500 skrev:
2421255 Vart hittade du detta?

Ungefär lika står det i Allt om Mc partiöversikt i nr9. Där står det också att sjukpenning och sjukersättning ska betalas via trafikförsäkringen

Där står ordagrant:
"Vi ser hellre en modell där riskfyllt beteende i trafiken synliggörs genom kostnaderna för att ha motorcykel"

Vad menas med den texten? Att man genom att äga en hoj är ett "riskfyllt beteende" Jag har kanske problem med min läsförståelse?
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Valen skrev:
2421130Heltt rätt - vi är redan på god väg som det är nu. Alla har alltså chansen att ändra detta. I övrigt anser jag inte att en höjning av försäkringspremien får mig att sluta motorcykla. Om det dessutom kompenseras upp m.h.a. en skattesänkning så behöver man väl inte ens vara matematiskt begåvad för att förstå att det borde bli ungefär +-0. Men lever man i en bitter värld kan man förstås aldrig se ljuset i slutet av tunneln.


Kan du vara vänlig och specificera vilka skattesänkningar det är på tal om och vilka som kan väga upp en ökad försäkringskostnad på kanske upp till 10.000:- ?
 

Falafelbabianen

Pessimist (Leg)
Gick med
9 Dec 2003
Ort
i en kartong på botten av en sjö
Hoj
Honda VFR 03
MagnusK skrev:
2421464 Kan du vara vänlig och specificera vilka skattesänkningar det är på tal om och vilka som kan väga upp en ökad försäkringskostnad på kanske upp till 10.000:- ?

Nej det kan han inte - på samma sett som folk i kyrkan blint tror på gud så tror han på sin.
Dessa går inte att nå med argument utan de måste upptäcka det själva.

Undrar vad alla ska göra med sina mc för enligt senaste mätningarna kommer alliansen att vinna.
Det kommer nog bli billigt på blocket.
 

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
Falafelbabianen skrev:
2421476 Nej det kan han inte - på samma sett som folk i kyrkan blint tror på gud så tror han på sin.
Dessa går inte att nå med argument utan de måste upptäcka det själva.

Undrar vad alla ska göra med sina mc för enligt senaste mätningarna kommer alliansen att vinna.
Det kommer nog bli billigt på blocket.

Herregud, är du på riktigt? :3freak Jag har fortfarande inte sett ett enda konkret bevis på att detta kommer bli realitet - att sossarna kör en, i vanlig ordning, pajkastarkampanj mot borgarna är inget underlag jag hänger upp mig på. Det som är saxat från moderaterna.se är väl rätt luddigt beskrivet - min tolkning är att den inte kommer vara generell. Om det ändå blir högre försäkringskostnader spelar mig mindre roll. Comprende?

Kan du utveckla det där med "tror på gud så tror han på sin"? Är inte riktigt med på vilken gud som du menar?
 
Last edited:

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
Falafelbabianen skrev:
2421476
Undrar vad alla ska göra med sina mc för enligt senaste mätningarna kommer alliansen att vinna.
Det kommer nog bli billigt på blocket.

Det finns gott om Stockholmare som köper dem, vi är redan vana vid svinaktiga försäkringspremier.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Valen skrev:
2421130 Eller så finns de som faktiskt gillar sitt jobb & inte sitter hemma & är bittra över hur jävligt allt är.



Helt rätt - vi är redan på god väg som det är nu. Alla har alltså chansen att ändra detta. I övrigt anser jag inte att en höjning av försäkringspremien får mig att sluta motorcykla. Om det dessutom kompenseras upp m.h.a. en skattesänkning så behöver man väl inte ens vara matematiskt begåvad för att förstå att det borde bli ungefär +-0. Men lever man i en bitter värld kan man förstås aldrig se ljuset i slutet av tunneln.
Haha, ska DU, av alla, prata om att vara bitter. Har du någonsin skrivit ett inlägg med positiv grundton? Vart anser du att Sverige är på väg :lol

Om man tror att det blir +-0 för den enskilda individen så saknar man nog all matematisk begåvning. Alla annan också. Skattesänkningarna fördelar sig rimligtvis någotsånär jämt över befolkningen medan det aktuella förslaget slår hårdare mot motorcyklisterna än mot genomsnittsmedborgaren. Det begriper du väl själv att det kommer att kosta oss mer än vad vi kan räkna med i skatesänkning?

Därmed inte sagt att det är ett dåligt förslag. Försäkringslösningar är bättre än skattelösningar. Man ska bära sina egna kostnader. Skall man kräva att andra skall vara med och betala för sin hobby får man vara beredd att vara med och dela på kostnaderna för deras. Enda felet med förslaget är att det inte är nog långtgående, dvs att det inte omfattar annat än kostnaderna för trafikskador. Men vaffan, nånstans får man börja.
 

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
Bingo skrev:
2421636 Haha, ska DU, av alla, prata om att vara bitter. Har du någonsin skrivit ett inlägg med positiv grundton? Vart anser du att Sverige är på väg :lol

Here we go again. :rolleyes:

Bingo skrev:
2421636
Om man tror att det blir +-0 för den enskilda individen så saknar man nog all matematisk begåvning. Alla annan också. Skattesänkningarna fördelar sig rimligtvis någotsånär jämt över befolkningen medan det aktuella förslaget slår hårdare mot motorcyklisterna än mot genomsnittsmedborgaren. Det begriper du väl själv att det kommer att kosta oss mer än vad vi kan räkna med i skatesänkning?

Tja, vad kan jag säga? Om man tolkar klippet så drabbar det väl främst de kategorier som ligger står för flest skador. Min gissning är att jag som 30+ inte kommer drabbas särkilt hårt.
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Mares skrev:
2420978 Den genomsnitliga fartsyndaren är(har jag för mig enl. expressen):
-Man
-ca 40-50 år
-Höginkomsttagare
-Kör bil av tyskt märke

Jag anser att det vore bättre att ha en högre/svårare, mer komplett körkortsutbildning istället, det skulle förhindra många olyckor.

Mmm, men om vi ser åt sporthojskollektivet så är det nog de unga ändå. Se bara på dagens försäkringar så förstår du vad jag menar. Fler och fler "lappen-i-flingorna" förare försvinner av naturliga orsaker och ju mindre sådana destro lägre tror jag medelåldern bland olycksfallen kommer bli.

Teknik och kunskap minskar nog olyckorna( vissa påstår dock att det kan öka då man pressar ännu hårdare på gatan med tekniken som falsk trygghet ) men i grund och botten är det nog mognaden( som allra oftast följer åldern ) som avgör.
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
Mailade moderaterna idag för att veta exakt var dem står i denna fråga.

Fick svaret samma dag, jäkligt snabbt.
Ber om ursäkt för ett grymt långt inlägg men jag ville iaf. veta vad som är rykten och vad som är sanning och kanske vill några till det så här är mailet.

"Hej och tack för ditt brev,

Allians för Sverige är överens om att genomföra en trafikförsäkringsreform
som innebär att de trafikrelaterade kostnaderna för sjukpenning och
sjukersättning överförs från socialförsäkringssystemet till
trafikförsäkringen. Förslaget har flera viktiga syften. Ett syfte är att
tydligare koppla skaderisken till kostnaden för att färdas i trafiken.
Försäkringspremiens storlek kan vara ett viktigt instrument för att
förebygga olyckor. Antalet anmälda skador minskade med 20 procent när en
kontrollgrupp med unga förare mellan 20 och 25 år fick en bonus som
betalades ut efter fem skadefria år.
Försiktiga förare kommer att gynnas med Alliansens förslag. I dagens
system subventionerar lågrisktrafikanter exempelvis medelålders bilförare
i glesbygd trafikanter som tar stora risker i trafiken exempelvis unga män
på sportmotorcyklar. Det menar vi är både orättvist och olämpligt.
Alliansens mål är naturligtvis inte enbart att minska de materiella
skadorna i trafiken, utan också att bidra till att det lidande som orsakas
av trafikolyckor i största möjliga mån reduceras. Premien för
trafikförsäkringen varierar redan i dag beroende på olycksrisk. Unga män
på sportmotorcyklar betalar exempelvis en högre premie än medelålders
förare i glesbygd. Det är rimligt att även kostnaderna för den
sjukfrånvaro som är relaterad till trafikskador skall påverka
premiesättningen.
Ett annan viktigt syfte med reformen är att stimulera utvecklingen av
säkra fordon. Det gäller förstås inte bara säkerheten för förare och
passagerare, utan också säkerheten för omgivningen. Trafikförsäkringen
utgör nämligen inte enbart ett ekonomiskt skydd för trafikanterna själva,
utan är också ett skydd för omgivningen. En bil som är säker för gående
kommer med vårt förslag att få en lägre trafikförsäkringspremie än en bil
som har visat sig vålla allvarliga skador på fotgängare och andra
oskyddade trafikanter.
Trafiksäkerhetsaspekten är inte det enda skälet för att samordna ansvaret
för trafikskadorna. Genom att samla ansvaret för trafikrelaterade
kostnader på en part kommer denna kostnad att tydliggöras på ett helt
annat sätt än i dag. Det innebär att samhällets insatser för att förebygga
och förhindra trafikrelaterade skador underlättas. Samtidigt ges
försäkringsbolagen drivkrafter för att effektivisera skadehanteringen och
rehabiliteringen samt minimera skadekostnaden. Dagens
skaderegleringsprocess, där flera parter inblandade, är administrativt
betungande. En samlad process ökar både effektiviteten och kvaliteten i
skaderegleringen. Detta resonemang gäller även ansvaret för att
rehabilitera trafikskadade. Om en part fullt ut blir ansvarig för
rehabiliteringsprocessen blir den mer ändamålsenlig och rationell. I
nuvarande system svarar olika parter för olika kostnadsposter, vilket kan
vara till nackdel för den drabbade.
Alliansens förslag till en ny och mer rationell trafikförsäkring innebär
att kostnadsansvaret för nya skadefall förs över från staten till
försäkringsbolagen. Ansvaret för redan inträffade skador stannar
emellertid hos staten. Kostnaderna för de gamla skadorna finansieras med
en ny avgift som bolagen åläggs att betala. Denna avgift sätts på ett
sådant sätt att den motsvarar kostnaderna för de kvarvarande skadefallen,
varken mer eller mindre. Då de gamla skadorna försvinner med tiden kan
avgiften sättas lägre än den genomsnittliga årliga kostnaden för de gamla
skadorna. Genom denna trafikskadeavgift förstärks den ekonomiska
styreffekten mot förbättrad trafiksäkerhet ytterligare.
Sammantaget betyder detta att bolagen kommer att ta över kostnadsansvaret
för nya skador och höja sina premier till hushållen (se tabell 12.6).
Höjningen kommer att motsvara den genomsnittliga årliga kostnaden för nya
skador plus avgiften för gamla skador. Staten kommer att slippa
kostnaderna för nya skador samtidigt som nuvärdet av avgiften täcker gamla
skadors kostnader.
[Marker]Tabell 12.6 Typiska premiehöjningar som följd av
trafikförsäkringens övertagande av kostnader för trafikskadades
sjukpenning och sjukersättning

Fordonsslag Premiehöjning TF-avgift Total höjning per månad Personbil,
privat 878 kr 303 kr 1 181 kr 98 kr Personbil, företag 1 625 kr 560 kr 2
185 kr 182 kr Motorcykel 2 196 kr 757 kr 2 953 kr 246 kr Moped 162 kr 56
kr 218 kr 18 kr Traktor 292 kr 101 kr 393 kr 33 kr Lastbil 1 801 kr 621
kr 2 422 kr 202 kr Buss 5 811 kr 2 004 kr 7 815 kr 651 kr Skoter 162 kr 56
kr 219 kr 18 kr Rent tekniskt måste sambandet på lång sikt mellan premier
och skadekostnader vara absolut. En övergång från ett offentligt
försäkringssystem, som det nuvarande, till ett fonderat system innebär en
kostnadsbesparing. I dag uppgår den kostnad för sjukpenning och
sjukersättning som kan relateras till trafikolyckor till ca åtta miljarder
kronor årligen. När försäkringen tas över av försäkringsbolagen kommer
kostnaden att bli ca 2 miljarder kronor lägre. Skälet är att de premier
som betalas in av försäkringstagarna inte omedelbart försvinner ur
försäkringsbolagens kassa som utbetalning för skador. Den tid som
förflyter mellan premieinbetalning och utbetalning för skador uppgår i
genomsnitt till flera år. Under tiden förräntas pengarna hos
försäkringsbolagen. Vårt förslag innebär att varken staten eller
försäkringsbolagen förlorar eller vinner på övergången. Båda parter skall
gå jämt upp. För att åstadkomma detta kommer staten att ta ut en avgift av
försäkringsbolagen som räcker för att jämna ut de finansiella flödena vid
övergången till ett fonderat system. När försäkringsbolagen tar över nya
försäkringsfall kommer staten alltjämt att ansvara för gamla fall. Så
småningom kommer kostnaden för gamla fall att helt fasas ut. Summan över
tiden av de nya avgifterna som tas ut av försäkringsbolagen skall exakt
motsvara kostnaden för att avveckla gamla skadefall.
Reformen har en rad positiva finansiella effekter på sikt: För det första
räknar försäkringsbolagen med att effektivare kunna hantera frågor som rör
rehabilitering efter trafikskador om man har det samlade ansvaret för alla
kostnader. Det är ett viktigt skäl till att försäkringsbranschen under
många år har verkat för att ta över resten av det ekonomiska ansvaret för
trafikrelaterade olycksfall.
För det andra räknar vi med att en mer riskjusterad försäkringspremie
leder till färre trafikolyckor och därmed mindre utgifter.
För det tredje kommer Allians för Sverige att vidta kraftfulla åtgärder
för att minska fusket i sjukförsäkringen. Det får naturligtvis även effekt
på kostnaderna för trafikrelaterade sjukskrivningar.

Med vänlig hälsning,

Johan T"
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1
Kan alliansen även ordna så att jag som Stockholmare slipper betala för infrastruktur utanför Stockholms län, tycker det är jätte orättvist att jag skulle behöva betala för saker som bönder använder och inte kommer mig tillhanda.
 

Nautilus

Livsnjutare
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Sprint RS
Mares skrev:
2422528 Mailade moderaterna idag för att veta exakt var dem står i denna fråga.
..............

Budskapet var i korthet "det är bra att premierna höjs, för det minskar statens utgifter" (och en förhoppning om att skadehantering går snabbare då försäkringsbolagen själva får ansvara för processen), och att "säkra förare betalar mindre". Men inte ett ord om bonussystem som grundar sig på skadefria år (det absolut bästa mätverktyget för att se om en enskild förare är säker eller inte, till skillnad från olika grupper i statistiksamlingen), eller på vilket sätt dessa sparade miljarder ur statskassan bidrar till mindre utgifter för mig som privatperson.

Så ett helt egoistiskt sätt att se på det blir ju då: Jag tycker förslaget suger, för det kommer bli dyrare för mig än det är idag.


Men å andra sidan tycker jag (egentligen) att principen är rätt, dvs att de som orsakar skador (då det var deras eget fel) på sig själv och/eller andra ska stå för kostnaden. Det som blir åt helvete med det resonemanget är att den principen inte tillämpas generellt, utan bara för trafiken.

(Som exempel kan man ta misshandelsfall. Om jag inte har fel info (rätta mig om jag har fel) så funkar det så att offret får skadestånd som täcker _offrets_ sjukvårdskostnader och lite bonus för sveda och värk. Men sjukvården i sig är grymt skattefinansierad. Personen som utförde misshandeln får inte betala den faktiska vårdkostnaden, inkl material, löner för läkare, etc. Jämför man då trafikolyckor som nästan alltid är just olyckor utan ont uppsåt så är det klart att det känns väldigt orättvist.)


Jaja, lite luddigt kanske, men några tankar om förslaget....
 

Nautilus

Livsnjutare
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Sprint RS
Fast med lite tur betyder en sådan reform att priserna för halv- och helförsäkring (utan trafikförsäkring) går ner... Men eftersom försäkringsbolagen vill tjäna pengar, och det inte verkar något som tvingar dem, lär väl de priserna vara konstanta...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top