Moderaternas trafikförsäkringspolitk

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Hårding skrev:
2425299 Det var väl cirka 9 år innan som borgarna hade haft en dubbel mandat period, hur det gick? ingen aning men jag har hört att samarbetet kraschade.

Du menar Calle B´s schyssta jobb med att försvara kronan? Strålande jobb eller hur...

Kan dock hålla med om att det kan behövas ett maktskifte då och då eftersom makt förblindar...dock vore det synd om de pajar trafikförsäkringen som fungerar idag bara för att spara 800 millar
Samtliga riksdagspartier utom Ny Demokrati (läs Ian) stod bakom beslutet att försöka skydda den fasta svenska växelkursen.
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Hårding skrev:
2425167 Jag vet inte hur det i Skåne men i Stockholm är det redan snuskigt dyrt att köra hoj...

Själv hade jag en tanke på att rösta blått för första gången i mitt liv men detta förslag samt deras tankevurpa om fastighetsskatten visade på deras inkompetens att räkna på saker och ting. Vad blir nästa lilla sak som de räknat fel på som kommer göra att det inte blir några sänkta skatter för oss som arbetar? Hur skall de finansiera allt de lovar själva? Kommer du ihåg 91-94? inte blev det så mycket lägre skatter på arbete eller nya arbeten i huvudtaget. Bensinskatten rörde de inte och droppa några procent på arbetsgivaravgiften kommer inte rädda några jobb från att flytta till Kina/Polen när deras folk jobbar för 1200 kr/mån

Stockholm och Malmö brukar såvitt jag vet sorteras under samma zon. Ja, jag står för min blade själv, boende i centrala Malmö.

Vad gäller allas kommentarer om 91-94:

Kommer du ihåg Titanic 1912? Tror du att, efter kraschen med isberget, en annan kapten fått skutan på rätt köl och alla passagerarna överlevde och levde lyckliga i alla sina da'r? Likheten är slående.
 

Thure

Tjoo tjoo
Gick med
30 Jan 2006
Ort
Järfälla
Hoj
Kawasaki zx10r 04
Nog med höjd försäkring men kommer skatten sänkas så går det kanske +-0 för många?

Jag kanske är helt ute och cyklar :D
 

TrueBlue

Snäll
Gick med
31 May 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Ducati 900 SSie
Thure skrev:
2425420 Nog med höjd försäkring men kommer skatten sänkas så går det kanske +-0 för många?

Jag kanske är helt ute och cyklar :D



Som sagt, premiehöjningen blir i snitt 246 kr/mån.
För värstinghojen med hetsporren i sadeln blir det säkert högre. Men skatten sänks samtidigt med ca 1000 kronor i månaden, så nog går det jämt upp och blir över alltid.
Och återigen, någon får gärna nämna en enda sak som sosseriet med miljöpartiet och vänsterpartiet gjort för fordonstrafiken/motorcyklismen det senaste århundradet..

Lägre bensinskatt? knappast - ständigt högre
Bättre vägunderhåll? knappast
Bättre brottsbekämpning? glömma det
Trängselskatt? ofta och gärna
Högre fordonsskatt? chockhöjning i år
Billigare/enklare körkort? knappast
Förmånsskatt på jobbparkering..
etc etc..

mvh, Calle
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
TrueBlue skrev:
2425479 ....
För värstinghojen med hetsporren i sadeln blir det säkert högre. Men skatten sänks samtidigt med ca 1000 kronor i månaden, så nog går det jämt upp och blir över alltid.

Vilka skattesänkningar är det på tal om som ger en skattesänkning på ca 1000:-/ månad?

Alla pratar om dem men det är svårt att få siffror på :va
 

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati S2R1000
hållundan skrev:
2425190 Risken är väl att, om det blir maktskifte nu (vilket vi innerligen hoppas), kommer röda armén tuta järnet om fyra år och skälla på alliansen att de inte lyckats göra något under sina fyra år, återigen.

Det är väl det som är politik?
Man ska genomföra det man säger man ska annars kommer det andra lägret och ställer en till svars och kanske vinner nästa val.

För övrigt har ju Sverige rätt bra fart nu, grym ekonomi, fast jobben inte kommer. Sabbar Alliansen detta liknande 1990-talet, ja då vet vi att dom har en kass politik och är inkompetenta.
Själv ska jag rösta på dom för att få reda på hur det ligger till.
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Skalman skrev:
2425375 /snip/
Kommer du ihåg Titanic 1912? Tror du att, efter kraschen med isberget, en annan kapten fått skutan på rätt köl och alla passagerarna överlevde och levde lyckliga i alla sina da'r? Likheten är slående.
Det var ett bra exempel - Rederiets prestige och intresse sattes före passagerarnas säkerhet, av en kapten som var fullt medveten om faran...

MagnusK skrev:
2425741 Vilka skattesänkningar är det på tal om som ger en skattesänkning på ca 1000:-/ månad?

Alla pratar om dem men det är svårt att få siffror på :va
Som jag har förstått det så är det något slags avdrag - "jobb-avdrag". Det är alltså bara de som jobbar som kan utnyttja avdraget.
SirWankalot skrev:
2425755 /snip/
För övrigt har ju Sverige rätt bra fart nu, grym ekonomi, fast jobben inte kommer. Sabbar Alliansen detta liknande 1990-talet, ja då vet vi att dom har en kass politik och är inkompetenta.
Själv ska jag rösta på dom för att få reda på hur det ligger till.
Problemet för de borgeliga är, och var, att de inte har regeringsvana medarbetare - det är ju inte EN person, som är regeringen...
Företagen går bra men de har inte behov av mer arbetare utan expansionen har skett i andra områden där de med rätt utbildning skär guld med kniv. Se på Ericsson som gör sig av med anställda över 35år samtidigt som de nyanställer yngre.

TrueBlue skrev:
2425479 Som sagt, premiehöjningen blir i snitt 246 kr/mån.
/snip/
etc etc..

mvh, Calle

Önsketänkande, förnekelse och välkända politiska förenklingar, i en salig röra.
Nu är det inte moderaterna som driver försäkringsbolagen, och de är inte opartiska i sin bedömning!

Opinionssiffrorna visar på en stor övervikt för Högersidan så det är bara att stålsätta sig inför den nya trafikförsäkringen.
Jag hoppas verkligen att jag slipper köra "vavarejasa" om nåt år....
 
Last edited:

Svemack

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
Kawa
SirWankalot skrev:
2410000
Klippt från moderaterna.se

"En privatisering av hela trafikförsäkringen innebär dessutom att hela premien kan bestämmas utifrån risken för att föraren och fordonet orsakar personskador. Det kommer sannolikt att leda till en ökad trafiksäkerhet, både därför att de mest farliga förarna och fordonen försvinner från vägarna (unga killar på motorcykel) när det blir för dyrt att köra."

Var hittar du citatet? Var inne på hemsidan och kan inte hitta det. Det enda jag hittar berör endast bilar och det säger ingenting om fordon som ska försvinna från vägarna. :confused:
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
UltraMarine skrev:
2425818
Som jag har förstått det så är det något slags avdrag - "jobb-avdrag". Det är alltså bara de som jobbar som kan utnyttja avdraget.

Som på något magiskt sätt ger 1000:-/månad? Jag vill ha siffror!

men det kanske inte man kan få.. "det bara är så" är en tyvärr ganska vanlig argumentationsteknik från vissa blå regioner här på forumet.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
MagnusK skrev:
2426182 Som på något magiskt sätt ger 1000:-/månad? Jag vill ha siffror!

men det kanske inte man kan få.. "det bara är så" är en tyvärr ganska vanlig argumentationsteknik från vissa blå regioner här på forumet.
Tycker att en än mer vanlig argumentationsteknik är i stil med...

HAR DU EN LÖN PÅ 17500:- OCH RÖSTAR PÅ HÖGERN? DU MÅSTE VARA DUM, ELLER.
MEN DU HAR GÅTT PÅ HÖGERNS PROPAGANDA SER JAG. MYCKET MÄRKLIGT.

Lyssna på din tjej och mamma, dom verkar ha fått bra mycke mer förstånd än dej.
Vi kommer inte att tjäna på att rösta blått, med vi menar jag medelsvensson.

Behöver jag fortsätta? Nej, det går ju bra för sverige!
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
MagnusK skrev:
2425741 Vilka skattesänkningar är det på tal om som ger en skattesänkning på ca 1000:-/ månad?

Alla pratar om dem men det är svårt att få siffror på :va

Den gäller väl bara vissa kommuner i Sthlm?

Sen tror jag inte på några 1000:-/ mån heller
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
hållundan skrev:
2426228
Behöver jag fortsätta? Nej, det går ju bra för sverige!

Är du ironisk? Att det går bra eller dåligt för Sverige har väl mer med det allmänna konjunkturläget för tillfället att göra? Om några år går det dåligt igen eftersom konjunkturen har vänt...
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
DR-Zätare skrev:
2426425 Är du ironisk? Att det går bra eller dåligt för Sverige har väl mer med det allmänna konjunkturläget för tillfället att göra? Om några år går det dåligt igen eftersom konjunkturen har vänt...
Jag citerar bara vår underbart kompetenta statsminister. Huruvida jag sympatiserar med honom eller ej låter jag vara osagt.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
hållundan skrev:
2426228 Tycker att en än mer vanlig argumentationsteknik är i stil med...

Behöver jag fortsätta? Nej, det går ju bra för sverige!

Det är bra att du följer samma argumenteringsteknik så man slipper läsa något läsvärt.

Svara med fakta nästa gång tack.

Edit: Skriv gärna vilka det var du citerade också.
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
hållundan skrev:
2426428 Jag citerar bara vår underbart kompetenta statsminister. Huruvida jag sympatiserar med honom eller ej låter jag vara osagt.

Och när det är lågkonjunktur är det konjunkturens fel att det går dåligt för Sverige. Å andra sidan skulle en borgerlig regering säga samma sak.
 

Svemack

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
Kawa
Skalman skrev:
2422712 Tabellen i snyggare form:

Egentligen är uträkningen helt ointressant eftersom det är försäkringsbolagen som bestämmer priserna på försäkringen och inte politikerna.
Försäkringsbolagen kommer att få ökade kostnader på ca 8 miljarder. Pengarna ska tas in genom höjd trafikförsäkring. Hur de fördelar detta mellan bilar, motorcyklar etc. och mellan olika modellar bestämmer ju varje försäkringsbolag själv. Med det nuvarande tänkandet hos försäkringsbolagen, att varje modell ska bära sina egna kostnader, riskerar det att bli små höjningar på customhojar och mycket stora höjningar på sporthojar.
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
UltraMarine skrev:
2425818 Det var ett bra exempel - Rederiets prestige och intresse sattes före passagerarnas säkerhet, av en kapten som var fullt medveten om faran...

Med det skottet hade du inte träffat en ladugårdsvägg från 1 meters håll :D

Du la märke till att jag sa efter kraschen? Dvs, 1991 fick Kapten Bildt ta över rodret på Titanic efter att den tidigare kaptenen kört skutan i sank. Inte lätt att rädda sitationen när skutan redan fått bottenkänning.

Ja, jag hade rösträtt 1991 och röstade på precis samma sätt som jag kommer att göra 2006.
 
Last edited:

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
MagnusK skrev:
2426182 Som på något magiskt sätt ger 1000:-/månad? Jag vill ha siffror!

men det kanske inte man kan få.. "det bara är så" är en tyvärr ganska vanlig argumentationsteknik från vissa blå regioner här på forumet.
Jag läste det i en tidning som jag har kastat...

Avdraget nämns:
http://www.moderaterna.net/

Närmaste jag kom 1000kr:
http://www.moderat.se/micrositer/arbetarpartiet/index.asp?id=1
Moderaterna tar igen pengarna på: slopad avdragsrätt till fackföreningsavgift och försämrade villkor för utbetalning av a-kassa.
http://www.moderat.se/micrositer/arbetarpartiet/index.asp?id=8
Det innebär oxå att medlemmar i facket inte kommer att få några 1000kr mer i plånboken.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top