D_Sundsvall skrev:
2452612 Lönar det sig inte att arbeta ?? Vad kommer det påståendet ifrån ? För vilka lönar det sig inte att arbeta? Lönar det sig inte att arbeta för dig ?
Jo visst lönar det sig att arbeta i sverige. De allra flesta som förlorar jobbet efter mångårig anställning förlorar stort på a-kassan.
Att bli uppsagd är en stor mental påfrestning speciellt om man står där med hus, barn, amorteringar och stora skulder.
Att några missbrukar systemet får inte innebära att tryggheten, för de som verkligen förtjänat den, hotas!
Istället för att diskutera om akasssan är för hög jämfört med lågavlönade skitjobb så kanske man borde diskutera varför det inte betalas skäliga löner!
Jag har aldrig haft akassa själv men jag har fd kollegor som fortfarande inte hittat ett nytt jobb utan de måste delta i deprimerande och förnedrande arbetsmarknadspolitiska program som i princip bara är till för att hindra att dom sitter hemma. Det är närvarokontroll morgon och eftermiddag för att hindra de från att smita undan. (går de inte med på detta så får de ingen förlängd akasseperiod)
Det ställs krav på att de ska söka ett visst antal jobb vilket medfört att arbetsgivarna får en massa ansökningar från personer som ändå aldrig kan komma på tal.
Biturbo skrev:
2452764 För den arbetslösa kontorsråttan i söråker som får 11000 i akassa / socbidrag och som måste ta bilen in till sundsvall varje dag för att kunna jobba. På jobbet tjänar hon 13200. Med dagen soppapris, värdeminskning på bilen osv så lgår hon back varje månad om hon jobbar. Hur ska man motivera henne att jobba och betala skatt och bidra till sammhället?
13200? måste vara ett exempel med deltidslön...
Förövrigt så är socialbidrag behovsprövat och det är inte lätt att få.
Ersättning från akassa ÄR skattepliktigt så skatt betalar hon.
Skalman skrev:
2452629 /snip/
I ärlighetens namn gjorde jag också det när jag var arbetslös. Var inte det minsta sugen på att ta ett sådant kneg, för en sketen tusenlapp extra.
Då kan man slå hål på myten att det bara är "sossar" som tänker så...