Moderaternas trafikförsäkringspolitk

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati S2R1000
Smartswede skrev:
2432379 Är trafikförsäkringen en fråga som bör avgöra hur man röstar? Definitivt inte!

Man kan också se denna privatisering som ett steg på vägen att privatisera all sjukvård.

Således är det mer tyngd i frågan är vad man spontant ser. Vill vi ha en sjukvård i Sverige där högriskgrupper inte har råd att försäkra sig?
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
SirWankalot skrev:
2432398 Man kan också se denna privatisering som ett steg på vägen att privatisera all sjukvård.

Således är det mer tyngd i frågan är vad man spontant ser. Vill vi ha en sjukvård i Sverige där högriskgrupper inte har råd att försäkra sig?
Man kan också se TjockisGörans politik med "alla ska med" som ett inslag till en ÄN mer bidragsberoende befolkning. Där det INTE lönar sig att arbeta.

Om vi nu ska hårddra allting.

Det där snacket med ALL sjukvård privatiserad är ju ett skrämselpåhitt från den röda sidan. Visst, alliansen, eller framförallt Moderaterna vill införa viss privatiserad sjukvård. De kommer dock aldrig att ta bort den skattefinansierade sjukvården. Så du kan sluta oroa dig. Privat sjukvård finns redan idag. Den är RÄTT mycket bättre, om du frågar mig.
 

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati S2R1000
hållundan skrev:
2432406 Man kan också se TjockisGörans politik med "alla ska med" som ett inslag till en ÄN mer bidragsberoende befolkning. Där det INTE lönar sig att arbeta.

Du predikar för kören, jag röstar blått.
Min poäng var att en till synes harmlös egoistik fråga kan ha en vidare agenda. Det går inte att jämföra effekten av Piggys 'alla ska med' med en konkret enfråga som trafikförsäkringen.

hållundan skrev:
2432406Så du kan sluta oroa dig. Privat sjukvård finns redan idag. Den är RÄTT mycket bättre, om du frågar mig.

Inte mig emot, jag har råd. Synd bara att dom privatiserade bolaget som äger landstingens lokaler och höjde driftkostnaderna med 30-70% eftersom privata bolag 'måste' ha direktörer med fallskärmar och bonusar. OT.
 

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Götet
Hoj
BMWs
Lite OT

SirWankalot skrev:
2432398 Man kan också se denna privatisering som ett steg på vägen att privatisera all sjukvård.

Således är det mer tyngd i frågan är vad man spontant ser. Vill vi ha en sjukvård i Sverige där högriskgrupper inte har råd att försäkra sig?

De man vill ha är väl att de grupper som själva valt högriskhobbies (tveksamt egentligen om hojåkning är det, möjligtvis extrema delen av sporthojsåkarna) ska få betala mer av de kostnader de orsakar. Möjligtvis blir det tuffare för barnfamiljen som måste ha bil men å andra sidan kör de knappast R1a till dagis, jobbet och storhandlar med den. Så jag ser det faktiskt positivt att koppla kostnad och vad som ger upphov till kostnaden närmare varandra (ger vinster ur ett nationalekonomiskt perspektivt). Med det inte sagt att de sämst lottade i samhället inte förtjänar stöd.

Sen måste jag poängetera att man måste skilja på finansiering och den som gör själva jobbet. Det är ingen motsägelse att staten fortfarande är ansvarig för själva finansieringen men att den som utför det är privata företag. (edit: Hållundan va visst snabbare med den poängen :) )

Staten behöver t.ex. inte tillverka & sälja maten, tillverka & hyra ut bostäderna, äga & driva alla transporter, vara arbetsgivare åt alla eller bygga sjukhusen & driva dem för att kunna FINANSIERA dessa för de människor i Sverige som har det sämst ställt.

Det är ingen motsägelse att bara för de rika får möjlighet att betala mer för att få bättre vård att de sämst ställda skulle få det sämre. Det är inget nollsummespel. Sker det så beror det uteslutande på att någon beslutat att ge de sämst ställda sämre vård. Privata alternativ och viss egenfinansiering om man vill ha bättre vård leder rimligtvis till att det finns något mer pengar till just vården för de som har det sämst ställt.
 
Last edited:

Nova

Back from California
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ZX9R-00 med Gianelli
UltraMarine skrev:
2427883 .



Verkligen uttömmande speciellt med tanke på trådens namn...


Tycker det var väldigt uttömmande. Det är väl det hela debatten går ut på. Nej det är dags att få ett stopp på detta bidrags-samhälle. Låt oss rika få ha våra pengar ifred :D

OBS Jag är inte 100 % seriös...
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
vet inte om jag drömde att jag sett tråd om folkpartiet och att fördela ut kostnader på bil/mc-försäkring, en liten undran är varför inte kostnaderna för alkohol och drogskador fördelas ut på inköpspriset, det ger nog mer effekt än jaga saker som gör nytta ibland.
 

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Östhammar
Hoj
Formally known as Gulan
Vi i Sverige är så förbannat fogliga jämt.
Om alla som har åsikter om denna försäkring istället slängde iväg ett mail och KRÄVDE ett bra svar av politikerna kanske dom kom lite närmare verkligheten.
Om ingen vågar säga sin mening till politikerna så kommer dom inte heller att behöva bry sig.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
...i slutänden kan det bli som för mig i USA, den försäkring jag var tvungen att teckna för att få jobba på kontakt där i 5 år angav att jag inte fick ägna mig åt någon form av motoriserad tävlingsverksamhet, ingen flygrelaterad hobby, ingen dykning, ingen bergsklättring och använda skyddsglasögon hela tiden på jobbet så fort man vistades ute i elektronikproduktionen.
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
det blir att köra avställt fordon och ta böterna som man får stå ut med. Hur ofta åker man fast om man har en cykel som ser laglig ut?

har inte varit i kontakt med polis under mina 6år på hoj iaf... bara mött dem i 160 ett par ggr... :)
 

ChristianSTHLM

Trafikpolisen finns för Din skull!
Gick med
12 Aug 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Gul Hornet 600
andersbrink skrev:
2448273 Som t.ex. innebandyspelare, fotbollsspelare och hemmasnickare?

Absolut. Hårt men rättvist, är inte mer än fair. Tycker jag. Men då ska det vara så för alla.
 

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Landet
Hoj
Yamaha R1 -05
Jag har insett att sossarna också kommer att genomföra detta. Ända skillnaden är att de som vanligt mörkar och inte lägger korten på borden. Skulle de låta bli att genomföra detta så skulle de trycka hårdare på det och försöka vinna över väjare från högerblocket - men inte då! Därför är det min åsikt att sossarna som vanligt väntar till efter valet genomför förändringen och Svensson knyter näven i byxfickan och glömmer alltihopa till nästa val.

Så har det varit de senaste 12 åren.
 

Farstamannen

M-U-G-G MC
Gick med
21 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
tramp
goodspeed skrev:
2449812 Jag har insett att sossarna också kommer att genomföra detta. Ända skillnaden är att de som vanligt mörkar och inte lägger korten på borden. Skulle de låta bli att genomföra detta så skulle de trycka hårdare på det och försöka vinna över väjare från högerblocket - men inte då! Därför är det min åsikt att sossarna som vanligt väntar till efter valet genomför förändringen och Svensson knyter näven i byxfickan och glömmer alltihopa till nästa val.

Så har det varit de senaste 12 åren.

Nej du har rätt, sossarna är också för förslaget.
www.socialdemokraterna.se/upload/Rapporter/Rapport Chockhojning.pdf


Mvh Nicklas.
 

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
SirWankalot skrev:
2432398 Således är det mer tyngd i frågan är vad man spontant ser. Vill vi ha en sjukvård i Sverige där högriskgrupper inte har råd att försäkra sig?

Man måste inte tro på allt man hör. Framförallt inte när de som pratar har en lastgammal retorik att försvara.

Så länge staten vackert betalar för den sjukvård som utförs är det högriskgrupperna som de privata sjukhusen kommer att slåss om, eftersom det är de som ger mest jobb och intäkter.

På samma sätt anser Volvo/Bilia att Taxi Stockholm är en viktigare kund än mig.
 

D_Sundsvall

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
-01, Yamaha FZS 600
hållundan skrev:
2432406 Man kan också se TjockisGörans politik med "alla ska med" som ett inslag till en ÄN mer bidragsberoende befolkning. Där det INTE lönar sig att arbeta.
.

Lönar det sig inte att arbeta ?? Vad kommer det påståendet ifrån ? För vilka lönar det sig inte att arbeta? Lönar det sig inte att arbeta för dig ?
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
D_Sundsvall skrev:
2452612 Lönar det sig inte att arbeta ?? Vad kommer det påståendet ifrån ? För vilka lönar det sig inte att arbeta? Lönar det sig inte att arbeta för dig ?

Om man får ut 10-11.000 varje månad utan att lyfta ett finger, är det många som inte känner för att ta ett heltidskneg för att få ut ytterligare en tusenlapp i månaden. Det är helt enkelt inte värt/lönt att ta det jobbet. Besvara inte detta med att det är skitsnack, tack. Jag vet många som resonerar så. I ärlighetens namn gjorde jag också det när jag var arbetslös. Var inte det minsta sugen på att ta ett sådant kneg, för en sketen tusenlapp extra.
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
D_Sundsvall skrev:
2452612 Lönar det sig inte att arbeta ?? Vad kommer det påståendet ifrån ? För vilka lönar det sig inte att arbeta? Lönar det sig inte att arbeta för dig ?

För den arbetslösa kontorsråttan i söråker som får 11000 i akassa / socbidrag och som måste ta bilen in till sundsvall varje dag för att kunna jobba. På jobbet tjänar hon 13200. Med dagen soppapris, värdeminskning på bilen osv så lgår hon back varje månad om hon jobbar. Hur ska man motivera henne att jobba och betala skatt och bidra till sammhället?
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
D_Sundsvall skrev:
2452612 Lönar det sig inte att arbeta ?? Vad kommer det påståendet ifrån ? För vilka lönar det sig inte att arbeta? Lönar det sig inte att arbeta för dig ?

Jo visst lönar det sig att arbeta i sverige. De allra flesta som förlorar jobbet efter mångårig anställning förlorar stort på a-kassan.
Att bli uppsagd är en stor mental påfrestning speciellt om man står där med hus, barn, amorteringar och stora skulder.
Att några missbrukar systemet får inte innebära att tryggheten, för de som verkligen förtjänat den, hotas!

Istället för att diskutera om akasssan är för hög jämfört med lågavlönade skitjobb så kanske man borde diskutera varför det inte betalas skäliga löner!

Jag har aldrig haft akassa själv men jag har fd kollegor som fortfarande inte hittat ett nytt jobb utan de måste delta i deprimerande och förnedrande arbetsmarknadspolitiska program som i princip bara är till för att hindra att dom sitter hemma. Det är närvarokontroll morgon och eftermiddag för att hindra de från att smita undan. (går de inte med på detta så får de ingen förlängd akasseperiod)
Det ställs krav på att de ska söka ett visst antal jobb vilket medfört att arbetsgivarna får en massa ansökningar från personer som ändå aldrig kan komma på tal.

Biturbo skrev:
2452764 För den arbetslösa kontorsråttan i söråker som får 11000 i akassa / socbidrag och som måste ta bilen in till sundsvall varje dag för att kunna jobba. På jobbet tjänar hon 13200. Med dagen soppapris, värdeminskning på bilen osv så lgår hon back varje månad om hon jobbar. Hur ska man motivera henne att jobba och betala skatt och bidra till sammhället?
13200? måste vara ett exempel med deltidslön...
Förövrigt så är socialbidrag behovsprövat och det är inte lätt att få.
Ersättning från akassa ÄR skattepliktigt så skatt betalar hon.
Skalman skrev:
2452629 /snip/
I ärlighetens namn gjorde jag också det när jag var arbetslös. Var inte det minsta sugen på att ta ett sådant kneg, för en sketen tusenlapp extra.
Då kan man slå hål på myten att det bara är "sossar" som tänker så...
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
UltraMarine skrev:
2452877 13200? måste vara ett exempel med deltidslön...
Förövrigt så är socialbidrag behovsprövat och det är inte lätt att få.
Ersättning från akassa ÄR skattepliktigt så skatt betalar hon.

Deltid? Inte ens halvtid?

Så du tjänar så bra alltså? Hur försvarar du att du skall tjäna så mycket mer än folk i norrland?

Dessutom så är det väl precis skit samma om folk på bidrag betalar skatt eller? Det innebär i praktiken bara att de kostar lite mindre skattepenger.

Socbidrag är behovsprövat, ja. Men sen när började det fungera?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top