Biturbo skrev:
2455660 Det jag menar är att hur i hela friden kan vi, i en högkonjunktur ha flest arbetslösa i hela europa? Hur i hela friden kan den finnas jobb där lönen inte är skälig? Hur i hela friden kommer det sig att det finns så pass med jobb att du kan byta jobb för att få högre lön trots att det är så hög arbetslöshet?
Har vi ? Det finns lite olika bud om det där och jag tror att sanningen ligger någonstans mitt emellan. Sossarna pratar om "öppet arbetslösa" och där räknas inte folk in som går i någon slags åtgärd. Det är fel, de borde ingå i denna statistik.
Moderaterna räknar med studenter och föräldralediga + annat löst folk, och det är ju inte heller rätt. De som skall räknas in är de som är arbetslösa + i någon form av åtgärd.
Förtidspensionärer ( heter iofs inte så längre ) skall också beaktas, men det går inte att föra in dem i arbetslöshetsstatistiken rakt av, eftersom man då förutsätter att alla dessa kan jobba, vilket troligtvis inte stämmer. En del av dem myglar och jobbar svart osv, det är oacceptabelt däremot.
Dessutom så blir man inte förtidspensionär för resten av livet längre, vilket är jättebra. Jag har för mig att man blir det i 3 år åt gången, sedan sker någon utvärdering.
Biturbo skrev:
2455660
De som har jobba att erbjuda har kanske inte alltid råd att betala så hög lön med de arbetsgivare avgifter och skatter som är idag. Hur vore det om S subventionerade skatt och arbetsgivare avgift på ett sådant jobb så att det lönade sig att ta det? Nej det går inte. Då kan ju nån känna sig mindre värd.
Det gör de väl, och det får de väl jättekritik för av borgarna.
Biturbo skrev:
2455660
I teorin fungerar det så. Men S är fiffigare än så. För om de bli avstängda ser dt inte alls bra ut i siffrorna. Nej då stoppar man in dem i någon projekt/datortek eller annan åtgärd. Å visst, de måste ju faktiskt dyka upp på plats ibland för att visa intresse. Å om du bli avstängd då? Då får du iaf soc. Så det spelar ingen roll. Om folk hade någon slags moral och den "gemensamhets/komunism anda S vill åt så skulle de säkerligan ta ett jobb om det dök upp. Om inte annat bara för att få in en fot och få känna sig nyttiga. Men S har förlamat svensken så till den milda grad att de inte längre klarar av att fungera och tänka själva.
Det är väl många som blir utstämplade, eller vad det nu heter.. Då blir det soc..
Jag tror, och hoppas, att du har fel om svenskens arbetsmoral.
Biturbo skrev:
2455660
Är lösningen att höja den?
Nej, lösningen är att i fallet med kvinnan i Söråker t.ex, så får hon se till att ta jobbet inne i stan, annars så blir hon utan A-kassa. Nivån skall dock ligga kvar på 80%.