Moderaternas trafikförsäkringspolitk

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Biturbo skrev:
2454255
Så du tjänar så bra alltså? Hur försvarar du att du skall tjäna så mycket mer än folk i norrland?

Försvarar? - jag skulle aldrig ta ett jobb med så låg lön för lönen är inte skälig!
Jag slutade mitt förra jobb när min lön sänktes från 14700 till 12700/mån och chefen kunde inte förstå varför!!!
Det var iochförsig inte fulltidsjobb men det var slitsamt och borde gett betydligt högre lön med tanke på arbetsbelastning, ansvar och utsatthet.
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
UltraMarine skrev:
2454309 Försvarar? - jag skulle aldrig ta ett jobb med så låg lön för lönen är inte skälig!
Jag slutade mitt förra jobb när min lön sänktes från 14700 till 12700/mån och chefen kunde inte förstå varför!!!
Det var iochförsig inte fulltidsjobb men det var slitsamt och borde gett betydligt högre lön med tanke på arbetsbelastning, ansvar och utsatthet.

Och allt detta i ett sossesamhälle sedan 80 år? Hur är det möjligt?

Vart var förresten facket när din lön sänktes helt omotiverat?
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Biturbo skrev:
2454329 Och allt detta i ett sossesamhälle sedan 80 år? Hur är det möjligt?
:confused:
Biturbo skrev:
2454329
Vart var förresten facket när din lön sänktes helt omotiverat?
Självklart fick jag en motivation efter det att jag kontaktade chefen då jag såg lönespecifikationen - "Du har fått fel lön tidigare och det är nu justerat" och jag var då inte med i facket.
Jag utgick från att allt gått rätt till och fixade ett jobb med betydligt bättre betalt som tillråga på allt var mindre slitsamt.
De som erbjuder skitjobb utan att ge skäligt betalt kan göra jobbet själv...
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
UltraMarine skrev:
2452877 Då kan man slå hål på myten att det bara är "sossar" som tänker så...

Jag har aldrig påstått något annat, och kan inte erinra mig att någon annan gjort det heller. "Myten" är i mina ögon något du/ni själva skapat.

Men det är för mig fullständigt självklart att det är fel på systemet när många människor kan resonera så här. Om jag istället för 80% fått ut 65% (8-9000) samtidigt som arbetsförmedlingen ställer krav på mig att söka vettiga jobb för att fortsätta få denna ersättning, tror fasiken att man fått eld i baken till att hitta ett jobb så snabbt som möjligt.
 

a_xc

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Malmö
Hoj
ZX-6R
jaja, räknat lite på det nu
jobbar som student så pass mycket nu att jag knappt får något bidrag alls
trots att jag pluggar 100% o klarar mig bra
hur mycket än alliansen kommer sänka skatten kommer jag bli tvungen att sälja min mc om de vinner valet. Kommer ha helt omöjligt att betala 10.000 till om året om jag inte vill sluta äta 8 av 12 månader

synd att sådana här förändringar drabbar oss som redan är fattiga..
för jag kan inte göra så mycket mer än att sluta plugga om jag vill behålla hojjen.. en hojj som jag arbetat var sommar och varannan helg för att få råd till
 

D_Sundsvall

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
-01, Yamaha FZS 600
Biturbo skrev:
2452764 För den arbetslösa kontorsråttan i söråker som får 11000 i akassa / socbidrag och som måste ta bilen in till sundsvall varje dag för att kunna jobba. På jobbet tjänar hon 13200. Med dagen soppapris, värdeminskning på bilen osv så lgår hon back varje månad om hon jobbar. Hur ska man motivera henne att jobba och betala skatt och bidra till sammhället?

Blir man erbjuden ett jobb som bevisligen har samma / högre ersättning än A-kassan så är det bara att ta det, annars blir man avstängd, är det inte så det fungerar ??!!

Vart skall man hitta jobb då, ifall man tycker att Sundsvall ligger för långt bort om man bor i Söråker ?

Skalman skrev:
2452629 Om man får ut 10-11.000 varje månad utan att lyfta ett finger, är det många som inte känner för att ta ett heltidskneg för att få ut ytterligare en tusenlapp i månaden. Det är helt enkelt inte värt/lönt att ta det jobbet. Besvara inte detta med att det är skitsnack, tack. Jag vet många som resonerar så. I ärlighetens namn gjorde jag också det när jag var arbetslös. Var inte det minsta sugen på att ta ett sådant kneg, för en sketen tusenlapp extra.

Ja, men hur skall man komma runt det problemet ? Om man sänker A-kassan till 8000:- i månaden så har man precis samma fenomen, det finns ett antal som inte vill jobba för 9000:- i månaden..

Ja, du talar av egen erfarenhet.. Det är väl ofta så att man känner andra genom sig själv..
 
Last edited:

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
Med tanke på Moderaternas skattepolitik så borde ju det jämna ut sej för en normal knegare. Orkade inte läsa igenom allt men kan det inte finnas en anledning till att alla vill ha bort unga killar på sporthoj eller är det bara något f-bolag, regering och andra makthavare fått om bakfoten?

Sossarna gör ju samma sak fast de går inte ut med det utan myglar fram höjningar på olika sätt för att komma åt problemet och föröker med en massa föörbud odyl. Man ser ju sossarnas ärlighet och törst efter att vinna poppularitet nu. I går gick göran p ut med att de kan tänka sej att hjälpa till i lagstiftningen så det blir lagligt att tanka hem musik? Är det inte samma sossar som för något år sen gav polisen mer resurser och ändrade i lagen för att komma åt problemet? :arsele


Moderaterna har min röst iaf. De säger iaf vad de står för!
 

D_Sundsvall

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
-01, Yamaha FZS 600
Skalman skrev:
2454847 Jag har aldrig påstått något annat, och kan inte erinra mig att någon annan gjort det heller. "Myten" är i mina ögon något du/ni själva skapat.

Men det är för mig fullständigt självklart att det är fel på systemet när många människor kan resonera så här. Om jag istället för 80% fått ut 65% (8-9000) samtidigt som arbetsförmedlingen ställer krav på mig att söka vettiga jobb för att fortsätta få denna ersättning, tror fasiken att man fått eld i baken till att hitta ett jobb så snabbt som möjligt.

Eller så tar man bort A-kassan helt och hållet, det borde ju öka på arbetslusten något enormt... :whip :whip :whip :rolleyes:

Master_ skrev:
2455460 Med tanke på Moderaternas skattepolitik så borde ju det jämna ut sej för en normal knegare. Orkade inte läsa igenom allt men kan det inte finnas en anledning till att alla vill ha bort unga killar på sporthoj eller är det bara något f-bolag, regering och andra makthavare fått om bakfoten?

Sossarna gör ju samma sak fast de går inte ut med det utan myglar fram höjningar på olika sätt för att komma åt problemet och föröker med en massa föörbud odyl. Man ser ju sossarnas ärlighet och törst efter att vinna poppularitet nu. I går gick göran p ut med att de kan tänka sej att hjälpa till i lagstiftningen så det blir lagligt att tanka hem musik? Är det inte samma sossar som för något år sen gav polisen mer resurser och ändrade i lagen för att komma åt problemet? :arsele


Moderaterna har min röst iaf. De säger iaf vad de står för!

Gör dom ?
 
Last edited:

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
D_Sundsvall skrev:
2455462 Eller så tar man bort A-kassan helt och hållet, det borde ju öka på arbetslusten något enormt... :whip :whip :whip :rolleyes:

Nej, det är säkert bättre för arbetslusten att höja a-kassan till 110%. Den som inte vill jobba ska inte få några bidrag heller, så enkelt är det.
Fast så funkar det inte idag, idag heter det att den som vill jobba ska få göra det, när det borde vara "den som kan jobba, ska göra det".

Freedom, om du inte visste det, så är det samma tråd som du gnällde om samma sak i för en vecka sen eller så. Det är inget måste att klicka på och läsa varenda tråd, vetdu.
 

D_Sundsvall

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
-01, Yamaha FZS 600
Skalman skrev:
2455499 Nej, det är säkert bättre för arbetslusten att höja a-kassan till 110%.

Vill du höja den till 110% nu ?? I tidigare inlägg ville du sänka en från 80 till 65 %... Hur skall du ha det, "väljarna vill ha besked" ...::hihi
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Orkade inte läsa hela tråden. Men är det inte så att stora företag knappast kommer att flytta tillbaks till sverige för att moderaterna går till makten. Dom flyttar tillbaks när vi går med på lika låg lön som tex en thailändare arbetar för... Men det lustiga är att företagen flyttar till länder där folk arbetar för en krona om dagen och sen flyttar det hit folk från samma länder å lever mkt bättre utan att behöva arbeta över huvudtaget... Tänk då när det flyttat bort så mkt folk från dom länderna till rikare länder och så måste dom leva på bidrag för att det inte finns jobb här... Då kommer dom som finns kvar där kräva högre löner med motiveringen att det inte finns arbetskraft kvar... Då har vi inga företag kvar och arbetslösa svenskar och invandrare här... Slutsats sverige har mest invånare i världen och minst arbetsplatser...:tungan
 
Last edited:

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
a_xc skrev:
2454925 kommer jag bli tvungen att sälja min mc om de vinner valet. Kommer ha helt omöjligt att betala 10.000 till om året ..

Om det nu blir så - kommer det nog en mängd sporthojer ut på säljmarknaden.
Dvs att begagnad priserna sjunkar reellt - även mera elände..

Ett annat problem är hur man tar hand om dom skadelidte när det nu blir bolagen som ska pröjsa för sjukpenning och sjukersättning. Tror mig att det kan ge problem och sämra service för dom skadelidna.

ibland får man välja mellom pest eller kolera!
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
UltraMarine skrev:

Det jag menar är att hur i hela friden kan vi, i en högkonjunktur ha flest arbetslösa i hela europa? Hur i hela friden kan den finnas jobb där lönen inte är skälig? Hur i hela friden kommer det sig att det finns så pass med jobb att du kan byta jobb för att få högre lön trots att det är så hög arbetslöshet?

UltraMarine skrev:
Självklart fick jag en motivation efter det att jag kontaktade chefen då jag såg lönespecifikationen - "Du har fått fel lön tidigare och det är nu justerat" och jag var då inte med i facket.
Jag utgick från att allt gått rätt till och fixade ett jobb med betydligt bättre betalt som tillråga på allt var mindre slitsamt.
De som erbjuder skitjobb utan att ge skäligt betalt kan göra jobbet själv...

De som har jobba att erbjuda har kanske inte alltid råd att betala så hög lön med de arbetsgivare avgifter och skatter som är idag. Hur vore det om S subventionerade skatt och arbetsgivare avgift på ett sådant jobb så att det lönade sig att ta det? Nej det går inte. Då kan ju nån känna sig mindre värd.

D_Sundsvall skrev:
2455441 Blir man erbjuden ett jobb som bevisligen har samma / högre ersättning än A-kassan så är det bara att ta det, annars blir man avstängd, är det inte så det fungerar ??!!

Vart skall man hitta jobb då, ifall man tycker att Sundsvall ligger för långt bort om man bor i Söråker ?

I teorin fungerar det så. Men S är fiffigare än så. För om de bli avstängda ser dt inte alls bra ut i siffrorna. Nej då stoppar man in dem i någon projekt/datortek eller annan åtgärd. Å visst, de måste ju faktiskt dyka upp på plats ibland för att visa intresse. Å om du bli avstängd då? Då får du iaf soc. Så det spelar ingen roll. Om folk hade någon slags moral och den "gemensamhets/komunism anda S vill åt så skulle de säkerligan ta ett jobb om det dök upp. Om inte annat bara för att få in en fot och få känna sig nyttiga. Men S har förlamat svensken så till den milda grad att de inte längre klarar av att fungera och tänka själva.


D_Sundsvall skrev:
Ja, men hur skall man komma runt det problemet ? Om man sänker A-kassan till 8000:- i månaden så har man precis samma fenomen, det finns ett antal som inte vill jobba för 9000:- i månaden..

Ja, du talar av egen erfarenhet.. Det är väl ofta så att man känner andra genom sig själv..

Är lösningen att höja den?
 
Last edited:

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
D_Sundsvall skrev:
2455517 Vill du höja den till 110% nu ?? I tidigare inlägg ville du sänka en från 80 till 65 %... Hur skall du ha det, "väljarna vill ha besked" ...::hihi

De flesta vet nog var jag står.
 

D_Sundsvall

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
-01, Yamaha FZS 600
Skalman skrev:
2456038 De flesta vet nog var jag står.

Hmm..... det var lite ironi i mitt inlägg..
"Väljarna vill ha besked" är för övrigt den fras som Reinfeldt brukar slänga sig med när han vill att G.P skall besvara kritik....
 

D_Sundsvall

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
-01, Yamaha FZS 600
Biturbo skrev:
2455660 Det jag menar är att hur i hela friden kan vi, i en högkonjunktur ha flest arbetslösa i hela europa? Hur i hela friden kan den finnas jobb där lönen inte är skälig? Hur i hela friden kommer det sig att det finns så pass med jobb att du kan byta jobb för att få högre lön trots att det är så hög arbetslöshet?
Har vi ? Det finns lite olika bud om det där och jag tror att sanningen ligger någonstans mitt emellan. Sossarna pratar om "öppet arbetslösa" och där räknas inte folk in som går i någon slags åtgärd. Det är fel, de borde ingå i denna statistik.

Moderaterna räknar med studenter och föräldralediga + annat löst folk, och det är ju inte heller rätt. De som skall räknas in är de som är arbetslösa + i någon form av åtgärd.

Förtidspensionärer ( heter iofs inte så längre ) skall också beaktas, men det går inte att föra in dem i arbetslöshetsstatistiken rakt av, eftersom man då förutsätter att alla dessa kan jobba, vilket troligtvis inte stämmer. En del av dem myglar och jobbar svart osv, det är oacceptabelt däremot.
Dessutom så blir man inte förtidspensionär för resten av livet längre, vilket är jättebra. Jag har för mig att man blir det i 3 år åt gången, sedan sker någon utvärdering.


Biturbo skrev:
2455660
De som har jobba att erbjuda har kanske inte alltid råd att betala så hög lön med de arbetsgivare avgifter och skatter som är idag. Hur vore det om S subventionerade skatt och arbetsgivare avgift på ett sådant jobb så att det lönade sig att ta det? Nej det går inte. Då kan ju nån känna sig mindre värd.
Det gör de väl, och det får de väl jättekritik för av borgarna.

Biturbo skrev:
2455660
I teorin fungerar det så. Men S är fiffigare än så. För om de bli avstängda ser dt inte alls bra ut i siffrorna. Nej då stoppar man in dem i någon projekt/datortek eller annan åtgärd. Å visst, de måste ju faktiskt dyka upp på plats ibland för att visa intresse. Å om du bli avstängd då? Då får du iaf soc. Så det spelar ingen roll. Om folk hade någon slags moral och den "gemensamhets/komunism anda S vill åt så skulle de säkerligan ta ett jobb om det dök upp. Om inte annat bara för att få in en fot och få känna sig nyttiga. Men S har förlamat svensken så till den milda grad att de inte längre klarar av att fungera och tänka själva.
Det är väl många som blir utstämplade, eller vad det nu heter.. Då blir det soc..
Jag tror, och hoppas, att du har fel om svenskens arbetsmoral.


Biturbo skrev:
2455660
Är lösningen att höja den?
Nej, lösningen är att i fallet med kvinnan i Söråker t.ex, så får hon se till att ta jobbet inne i stan, annars så blir hon utan A-kassa. Nivån skall dock ligga kvar på 80%.
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Klabbe85 skrev:
2410046 Detta är den absolut största anledningen till att jag inte kommer rösta på högerblocket.

Edit: Att vara ung mc-kille och rösta på moderaterna är som att skjuta sig själv i ryggen!
Joo. Rösta på VPK så slipper du söka jobb efter att man har gått ur skolan också. Då kan du ligga hemma och pilla navel och ändå få i stort sett lika mycket pengar som om du jobbar. Kanon ju!
 

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
mr_rockster skrev:
2456406 Joo. Rösta på VPK så slipper du söka jobb efter att man har gått ur skolan också. Då kan du ligga hemma och pilla navel och ändå få i stort sett lika mycket pengar som om du jobbar. Kanon ju!

Varför skulle jag rösta på VPK? :va
Jag tänker inte rösta på dom som höjer min försäkringspremie.
Troligtvis blir det blankröst i år!

Obs! Jag har jobb! :näsblod

Edit: Hade inte fp varit i allians med M hade jag röstat på fp.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Istället för att blankrösta, rösta in Piratpartiet i Riksdagen istället (och strunta i Landsting och Kommun). Det enda parti som verkligen värnar om din och min integritet. Citat från deras sajt:

"Piratpartiet siktar på att ta en vågmästarroll efter valet 2006. Vi tar upp frågorna om rätten till ett privatliv och personlig integritet, och rätten att dela med sig av kultur och kunskap. För att uppnå detta så behöver vi minst 4% av rösterna, vilket motsvarar 225 000 röster."
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top