Moderaternas trafikförsäkringspolitk

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Biturbo skrev:
2455660 Det jag menar är att hur i hela friden kan vi, i en högkonjunktur ha flest arbetslösa i hela europa? är så hög arbetslöshet?
/snip/?

Är du helt säker på att sverige har högst arbetslöshet i Europa?

andersbrink skrev:
2456956 Istället för att blankrösta, rösta in Piratpartiet i Riksdagen istället (och strunta i Landsting och Kommun). Det enda parti som verkligen värnar om din och min integritet. Citat från deras sajt:

"Piratpartiet siktar på att ta en vågmästarroll efter valet 2006. Vi tar upp frågorna om rätten till ett privatliv och personlig integritet, och rätten att dela med sig av kultur och kunskap. För att uppnå detta så behöver vi minst 4% av rösterna, vilket motsvarar 225 000 röster."

Utgången av riksdagsvalet är det som minst kommer att påverka vår vardag. Kommunvalet är det viktiga!
Jag kommer inte rösta samma i riksdagsvalet som i kommunvalet (som det känns just nu)..

En blankröst är så dumt för den blir ogiltig. Som jag ser finns ingen anledning att rösta blankt för det finns alternativ. Blankröstare är de som inte orkar sätta sig in och ta ställning och det tycker jag är svagt!
 
Last edited:

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
UltraMarine skrev:
2457273
Utgången av riksdagsvalet är det som minst kommer att påverka vår vardag. Kommunvalet är det viktiga!
Jag kommer inte rösta samma i riksdagsvalet som i kommunvalet (som det känns just nu)..
QUOTE]

Verkligen, i Fagersta har V egen majoritet. De har sänkt kommunalskatten med 10 öre 5 år i rad. Allt går om man vill.
 

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
UltraMarine skrev:
2457273 Är du helt säker på att sverige har högst arbetslöshet i Europa?

Jag tror faktiskt att Polen låg något sämre till men o andra sidan vet jag inte om Sverige hade räknat in precis alla som har låtsasjobb.
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
UltraMarine skrev:
2457273En blankröst är så dumt för den blir ogiltig. Som jag ser finns ingen anledning att rösta blankt för det finns alternativ. Blankröstare är de som inte orkar sätta sig in och ta ställning och det tycker jag är svagt!

Fel. Du blandar ihop "rösta blankt" med "inte rösta alls". En blankröst är en markering mot att alla är lika goda kålsupar och att ingen är värd min röst. De som röstar blankt är ofta tämligen insatta i politiken men gillar ingen av dem. De som inte är insatta och inte pallar ta ställning skiter oftast i att rösta över huvudtaget.
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
zykl0n skrev:
2457350 Jag tror faktiskt att Polen låg något sämre till men o andra sidan vet jag inte om Sverige hade räknat in precis alla som har låtsasjobb.

Polen hade 18% arbetslöshet jämfört med sverige på ca 6.4%, 2005, mätt enligt "Europastandard"
Tyskland hade också högre arbetslöshet.

Uppdatering av hur många som är arbetslösa sker, i vissa länder, med flera månaders eftersläpning så det går inte göra exakta jämförelser.
Men fakta och tendens finns och man kan rimligtvis anta att inga snabba, stora, förändringar har skett tills nu så därför vågar jag påstå att snacket om att sverige har högst arbetslöshet i Europa - är skitsnack!
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
UltraMarine skrev:
2458088sverige på ca 6.4%, 2005, mätt enligt "Europastandard"

8.2% var det sist jag kollade (enligt europastandard, inte GP-standard). Inte säker på om det var nuvarande eller för 2005 dock. Åt helvete för mycket om du frågar mig, alldeles oavsett hur det ser ut i Polen.
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Skalman skrev:
2457655 Fel. Du blandar ihop "rösta blankt" med "inte rösta alls". En blankröst är en markering mot att alla är lika goda kålsupar och att ingen är värd min röst. De som röstar blankt är ofta tämligen insatta i politiken men gillar ingen av dem. De som inte är insatta och inte pallar ta ställning skiter oftast i att rösta över huvudtaget.

Blanka röster skullle räknas ihop och generea tomma platser i riksdagen, det är det enda sättet man kan se att folk är missnöjda. Kanske inte skulle göra någon skillnad men om det sattes en skyltdocka i dom stolarna med en "dummer jöns" hatt så vore det något i alla fall :arsele
 

avfartsgatan

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Sålda
Vill igen poängtera att trafikförsäkringen i snitt kommer att dubbleras. För oss sporthojsåkare som ligger i den mer extrema olycksfallskategorin kommer den långt mer än dubbleras!
Man har från Alliansens håll utryckligen sagt "att en sådan hög premie för fordon i den högsta riskklassen kommer innebär att vi slipper dessa effekt monster i trafiken då ingen kommer ha råd att äga dom"

Dom vill inte ha oss i trafiken helt enkelt och det vill ingen annan heller. Att man utlämna en minoritetsgrupp helt och hållet (unga sporthojsåkare) var kanske inte tänkt så från första början, men kommer mer som en bonus på köpet. Och att agrumentera emot detta och likställa det med ett förbud mot sportfordon i trafiken blir svårt. "Vi tycker det är synd att ni glömmer bort oss sporthojsåkare som åker så fort och orsakar så svåra olyckor, tycker inte ni borde höja premien så mycket för oss"

Jag är för alliansens politik i övrigt och hade gärna röstat på dom, men nu blir det nog en blank röst. Och om dom vinner är det adiös med alla sporthojar, nog en del mc handlare som får lägga ner också.

Edit: För er som undrar - hade tydligen inte skrivit något tidigare i denna tråd... men hade för mig det
 
Last edited:

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
D_Sundsvall skrev:
2456388 Har vi ?

Ja. Som du själv säger så är det lite olika bud. Vi kan iaf enas om att vi ligger bland de högsta i den listan. Detta i en högkonjunktur och med mantrat "-Det går bra för sverige." Var fan då någonstans om jag får fråga? Karln är en idiot.

D_Sundsvall skrev:
Det gör de väl, och det får de väl jättekritik för av borgarna.

Nja.. De "gömmer" folk i åtgärder. Dessa åtgärder är det otoligt låg % som någons återgår i något annat än arbetlöshet, a-kassa eller soc så småning om.

D_Sundsvall skrev:
Det är väl många som blir utstämplade, eller vad det nu heter.. Då blir det soc..
Jag tror, och hoppas, att du har fel om svenskens arbetsmoral.

Visst är det en del som blir det. Men det är otrolig få. Å dessa, precis som jag sade innan, går på soc. Så pengar får de och jobba slipper de.


D_Sundsvall skrev:
Nej, lösningen är att i fallet med kvinnan i Söråker t.ex, så får hon se till att ta jobbet inne i stan, annars så blir hon utan A-kassa. Nivån skall dock ligga kvar på 80%.

Om hon blir utan a-kassa får hon ju soc iaf. Så det spelar ju ingen roll.

Jag säger sänk bidragen till hyra + mat. Soc bidragen idag är löjliga..

UltraMarine skrev:
2457273 Är du helt säker på att sverige har högst arbetslöshet i Europa?

Det beror på vem man frågar.. Men vi kan enas om att vi ligger högt på listan.

Men det går bra för sverige!
 
Last edited:

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
avfartsgatan skrev:
2458293 Vill igen poängtera att trafikförsäkringen i snitt kommer att dubbleras. För oss sporthojsåkare som ligger i den mer extrema olycksfallskategorin kommer den långt mer än dubbleras!
Man har från Alliansens håll utryckligen sagt "att en sådan hög premie för fordon i den högsta riskklassen kommer innebär att vi slipper dessa effekt monster i trafiken då ingen kommer ha råd att äga dom"

Dom vill inte ha oss i trafiken helt enkelt och det vill ingen annan heller. Att man utlämna en minoritetsgrupp helt och hållet (unga sporthojsåkare) var kanske inte tänkt så från första början, men kommer mer som en bonus på köpet. Och att agrumentera emot detta och likställa det med ett förbud mot sportfordon i trafiken blir svårt. "Vi tycker det är synd att ni glömmer bort oss sporthojsåkare som åker så fort och orsakar så svåra olyckor, tycker inte ni borde höja premien så mycket för oss"

Jag är för alliansens politik i övrigt och hade gärna röstat på dom, men nu blir det nog en blank röst. Och om dom vinner är det adiös med alla sporthojar, nog en del mc handlare som får lägga ner också.

Edit: För er som undrar - hade tydligen inte skrivit något tidigare i denna tråd... men hade för mig det

Synd att folk här på forumet inte klagar lika mycket på att storstadsbor får betala fett redan idag.

Om en landsortsbo får en ökad premie på 3000:- per år är det katastrof och voine voine, men det är ju idag bara en månadspremie för många andra som har oturen i sammanhanget att bo i en större stad. Det handlar om att prioritera och/eller välja hoj efter plånboken.
 

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
UltraMarine skrev:
2458088 Polen hade 18% arbetslöshet jämfört med sverige på ca 6.4%, 2005, mätt enligt "Europastandard"
Tyskland hade också högre arbetslöshet.

Uppdatering av hur många som är arbetslösa sker, i vissa länder, med flera månaders eftersläpning så det går inte göra exakta jämförelser.
Men fakta och tendens finns och man kan rimligtvis anta att inga snabba, stora, förändringar har skett tills nu så därför vågar jag påstå att snacket om att sverige har högst arbetslöshet i Europa - är skitsnack!

Och nu har vi drygt 8% om jag inte minns fel, stabil utveckling mitt i en stark högkonjunktur.

Tittade närmare på siffrorna och det var ungdomsarbetslöshet som endast Polen låg sämre till på än Sverige.

Jag litar för övrigt inte på de 8%+ (eller 4% enligt socialkommunisterna) som vi påstås ha nu.
De räknar troligen inte det gigantiska antalet personer som sjukpensionerats för att flyttas bort från arbetslöshetsstatistiken.
Inte heller alla dem som fått låtsasjobb av AMS och liknande.
:tomten
 
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Tycker att detta är skitbra. Unga vildhjärnor hör inte hemma på sporthojar..
 

Dr.Bike

Guest
Klabbe85 skrev:
2410046 Detta är den absolut största anledningen till att jag inte kommer rösta på högerblocket.

Edit: Att vara ung mc-kille och rösta på moderaterna är som att skjuta sig själv i ryggen!

Och röstar du rött så skjuter du Sverige i sank...
 

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Skalman skrev:
2457655 Fel. Du blandar ihop "rösta blankt" med "inte rösta alls". En blankröst är en markering mot att alla är lika goda kålsupar och att ingen är värd min röst. De som röstar blankt är ofta tämligen insatta i politiken men gillar ingen av dem. De som inte är insatta och inte pallar ta ställning skiter oftast i att rösta över huvudtaget.

Nänänä. Ingen politker bryr sig om blankröstare. Däremot anser de att de som inte röstar är ett problem. Därför är det bättre att inte rösta för då måste politikerna förändra sig.

Edit: Läste fel så mitt svar blev inte ett svar på ditt inlägg. Fast jag låter det stå kvar ändå :)
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Märkligt att en del här inte kan förstå att försäkringsfrågan kan få folk att välja parti i valet. Det är trots allt ett sporthojsforum där många lever för att åka sporthoj. Om Allians för sverige vinner så kommer ju rätt många här(speciellt de som bor i storstäderna) inte kunna åka sporthoj här längre.

Som för många andra här så stod det och vägde åt att rösta blått men just denna fråga om trafikförsäkringen bekymrar mig rätt mycket. För även om jag bara har en offroad och bil så är jag ung och bor i Sthlm vilket inte kommer bli så kul. Sen är det lite mer principen att bara lyfta ut vissa delar av allmänna sjukförsäkringen på fordonsägarna. Det tillsammans med de obligatoriska A-kasse höjningarna känns bara som ett billigt sätt att spara in pengarna som skattesänkningarna kostar. Synd att det inte finns något bra missnöjesparti som ligger någonstans mellan blocken. Känns som att det skulle finnas plats för det i dagens val.

Sen är hela den här bidragsdiskussionen rätt rolig. Folk som jobbar tycker alltid att de arbetslösa ska hänga gardiner och jobba åt parkförvaltningen (i o f s inte helt dumt att begära en motprestation). Men när dom själva blir arbetslösa så brukar dessa åsikter snabbt glömda och lagda på sophögen (vem vill hänga gardiner när man är civilingengör?).

Själv gillar jag miljö partiets förslag om att man ska kunna jobba mindre = mer tid för hojåkning :yoparty .
 

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
centertanksen skrev:
2462006 Märkligt att en del här inte kan förstå att försäkringsfrågan kan få folk att välja parti i valet. Det är trots allt ett sporthojsforum där många lever för att åka sporthoj. Om Allians för sverige vinner så kommer ju rätt många här(speciellt de som bor i storstäderna) inte kunna åka sporthoj här längre.

Det är tydligt i denna tråd att det spelar ingen roll åt vilket håll man röstar, det blir samma resultat i denna fråga ändå.
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
sweborn skrev:
2462057 Det är tydligt i denna tråd att det spelar ingen roll åt vilket håll man röstar, det blir samma resultat i denna fråga ändå.

Det låter väldigt märkligt. Speciellt med tanke på att Socialdemokrater gått och sågat detta förslag i mc-tidningar som Bike. Visst har en del med väldigt tydliga blåa sympatier skrivit det i denna tråd. Men det känns inte som de har haft så mycket fakta att backa upp det hela med. Så visa mig en källa på att så är fallet så tror jag dig :) .
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
zykl0n skrev:
2459741 Och nu har vi drygt 8% om jag inte minns fel, stabil utveckling mitt i en stark högkonjunktur.

Tittade närmare på siffrorna och det var ungdomsarbetslöshet som endast Polen låg sämre till på än Sverige.

Jag litar för övrigt inte på de 8%+ (eller 4% enligt socialkommunisterna) som vi påstås ha nu.
De räknar troligen inte det gigantiska antalet personer som sjukpensionerats för att flyttas bort från arbetslöshetsstatistiken.
Inte heller alla dem som fått låtsasjobb av AMS och liknande.
:tomten
Vad är det för mening med diskutera med påhittade "fakta" och nerdvärderande adjektiv hela tiden?
Bilden av högersympatisörer blir ju inte speciellt imponerande precis...
 

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
UltraMarine skrev:
2462418 Vad är det för mening med diskutera med påhittade "fakta" och nerdvärderande adjektiv hela tiden?
Bilden av högersympatisörer blir ju inte speciellt imponerande precis...
Precis som bilden av vänstersympatisörer...
 

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
centertanksen skrev:
2462264 Det låter väldigt märkligt. Speciellt med tanke på att Socialdemokrater gått och sågat detta förslag i mc-tidningar som Bike. Visst har en del med väldigt tydliga blåa sympatier skrivit det i denna tråd. Men det känns inte som de har haft så mycket fakta att backa upp det hela med. Så visa mig en källa på att så är fallet så tror jag dig :) .

Vad sossarna säger före valet spelar liten eller ingen roll, det är ungefär lika värdefullt som vad Electrolux VD säger dagen innan han säger upp 800 pers.

Måste erkänna att jag inte har kollat tråden så noga, men jag tror inte att Sverige på sikt kommer att vara speciellt olikt våra grannländer. Rött eller blått.

Om man tror på Gud kanske man tror på Mats Odell?

http://www.di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx?articleid=2006\07\12\193893

Edit (rörig länk):
...den privata försäkringen redan täcker ca 1/3 av kostnaderna för livränta och inkomstbortfall för trafikskadade. Dessa kostnader kan försäkringsbolagen i dagens system inte påverka genom egna stödjande insatser. Nu blir det mycket processer mot skadelidande för att få ned kostnaderna.

Vi har hämtat vår inspiration till den nya trafikförsäkringen från Finland, som haft en helt privat trafikförsäkring enligt lag sedan 1959. Trots detta är den finska försäkringen idag uppemot 25 procent billigare än den svenska för jämförbara bilister och kostar inte en enda krona för skattebetalarna.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top