Moderaternas trafikförsäkringspolitk

its play time

Clutch it up or die trying!!
Gick med
17 Aug 2006
Ort
helsingborg
Hoj
ducati 900ss
Bajen-Sam skrev:
2463187 Om du kallar sossarna för kommunister så kan ju alliansen kallas för NSF, eller? :confused:

Tror inte försäkrings frågan kommer avgöra detta val. :va
tror att det e samma piss vilka som än vinner bara en bunke höns ändå
 

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Freedom skrev:
2463248 Vad jag förstått så försöker man genomföra skattesänkning för löntagarna, och även på sikt slopa fastighetsskatten som kommert alla till del, även dom som är hyresgäster.

På sikt? Bor i en bostadsrätt och vi som bor så får betala en betydligt högre fastighetsskatt en villaägare. Hur lång tid ska vi få vänta på sänkningen? Det man ofta hör från villaägare är att de inte har råd att sälja och flytta till en hyresrätt eller köpa en bostadsrätt då det blir dyrare en att bo i huset de betalt och bor i. De är dyrt att köpa ett hus i vissa delar i landet, men för de som har betalt av stora delar av sina lån är det billigare att bo i hus en i lägenhet. Alliansen gynnar de som har pengar, så är det bara.
 

Freedom

Guest
Bajen-Sam skrev:
2463265 På sikt? Bor i en bostadsrätt och vi som bor så får betala en betydligt högre fastighetsskatt en villaägare. Hur lång tid ska vi få vänta på sänkningen? Det man ofta hör från villaägare är att de inte har råd att sälja och flytta till en hyresrätt eller köpa en bostadsrätt då det blir dyrare en att bo i huset de betalt och bor i. De är dyrt att köpa ett hus i vissa delar i landet, men för de som har betalt av stora delar av sina lån är det billigare att bo i hus en i lägenhet. Alliansen gynnar de som har pengar, så är det bara.
Du skriver att alliansen gynnar dom som har pengar, vad grundar du det på? Jag råkar bo i ett hus som jag ärvt och jag jobbar inom den kommunala sektorn och har ingen fet lön men ändå måste jag betala en jävla massa pengar i skatt för mitt boende som att det skulle vara nåt jag tjänar pengar på. Jag kan inte ta ner en takpanna och käka den. Slopa fastigehetskatten och ta ut skatt den dag du säljer och gör eventuell fet vinst.
 

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Freedom skrev:
2463306 Du skriver att alliansen gynnar dom som har pengar, vad grundar du det på? Jag råkar bo i ett hus som jag ärvt och jag jobbar inom den kommunala sektorn och har ingen fet lön men ändå måste jag betala en jävla massa pengar i skatt för mitt boende som att det skulle vara nåt jag tjänar pengar på. Jag kan inte ta ner en takpanna och käka den. Slopa fastigehetskatten och ta ut skatt den dag du säljer och gör eventuell fet vinst.

Men hur mycket betalar du i månaden för något du kan sälja och få pengar för? En som bor i hyresrätt eller en bostadsrätt har oftare dyrare boendekostnader en de som inte har fullt belånade hus med topplån.
 

Freedom

Guest
Bajen-Sam skrev:
2463265 På sikt? Bor i en bostadsrätt och vi som bor så får betala en betydligt högre fastighetsskatt en villaägare. Hur lång tid ska vi få vänta på sänkningen? Det man ofta hör från villaägare är att de inte har råd att sälja och flytta till en hyresrätt eller köpa en bostadsrätt då det blir dyrare en att bo i huset de betalt och bor i. De är dyrt att köpa ett hus i vissa delar i landet, men för de som har betalt av stora delar av sina lån är det billigare att bo i hus en i lägenhet. Alliansen gynnar de som har pengar, så är det bara.
Din hemsida funkar inte! Du kanse inte betalat skatten.
 

Freedom

Guest
Bajen-Sam skrev:
2463326 Men hur mycket betalar du i månaden för något du kan sälja och få pengar för? En som bor i hyresrätt eller en bostadsrätt har oftare dyrare boendekostnader en de som inte har fullt belånade hus med topplån.
Jag har nåt jag kan sälja, javisst men jag vill inte sälja för detta är mitt boende och varför ska jag sälja det jag bor i och flytta ut på gatan för att bevisa att vi alla är slavar under politikernas skattepolitik. Jag betalar mer än du kan föreställa dig i månaden för att bo i mitt lilla ruckel.
 

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Freedom skrev:
2463377 Jag har nåt jag kan sälja, javisst men jag vill inte sälja för detta är mitt boende och varför ska jag sälja det jag bor i och flytta ut på gatan för att bevisa att vi alla är slavar under politikernas skattepolitik. Jag betalar mer än du kan föreställa dig i månaden för att bo i mitt lilla ruckel.

Jo men det kostar även att bo i lägenhet, specielt för de i lägenheter från 80 talet och framåt. Slopa fastighetsskatten för allt boende då hade aliansen förslag varit nåt att tänka på.

Skulle dock vara kul att veta vad din boende kostnad är i månaden, då kan vi jämföra.
 

Freedom

Guest
Bajen-Sam skrev:
2463403 Jo men det kostar även att bo i lägenhet, specielt för de i lägenheter från 80 talet och framåt. Slopa fastighetsskatten för allt boende då hade aliansen förslag varit nåt att tänka på.

Skulle dock vara kul att veta vad din boende kostnad är i månaden, då kan vi jämföra.
Om du är så jäkla intresserad så är min boendekostnad 67000:- om året efter skatt om det kan intressera dig. Det är en jävla massa pengar innan skatt.
 

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Freedom skrev:
2463429 Om du är så jäkla intresserad så är min boendekostnad 67000:- om året efter skatt om det kan intressera dig. Det är en jävla massa pengar innan skatt.

Då är min boende kostnad på min bostadsrätt dyrare, 71000 om året. Det tragiska är dock att det finns normala hyresrätter som är dyrare. Så sänk fastighetsskatten för allt boende eller för ingen.
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Stuff skrev:
2463352 Det borde du vara insatt i om du har rösträtt.

Nä snälla berätta du allvetande orakel.. Kan du inte fylla detta forum med mer av din gudomliga visdom och skriva fler välformulerade inlägg.

Eftersom du vägrar dela med dig av din kunskap så blir det väl till att gissa. Tror du syftar på Fredrik Reinfeldt. Anade nästan att han var lite av en smygkommunist. Moderaterna flyttar ju sakta men säkert mer åt vänster för var dag som går. Dessutom är ju Reinfeldt uppvuxen i Stockholms hårda förorter och var med på tiden då Ebba grön var som störst.
 

Freedom

Guest
Bajen-Sam skrev:
2463449 Då är min boende kostnad på min bostadsrätt dyrare, 71000 om året. Det tragiska är dock att det finns normala hyresrätter som är dyrare. Så sänk fastighetsskatten för allt boende eller för ingen.
Och jag trodde att du röstade vänster.
 

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Freedom skrev:
2463469 Och jag trodde att du röstade vänster.

Är varken höger eller vänster, men politisktfloskler hatar jag från båda hållen.

En sak är säker försäkringen på hojar och bilar blir dyrare med alliansen som vinnare på söndag.
 

Dr.Bike

Guest
Bajen-Sam skrev:
2463498 Är varken höger eller vänster, men politisktfloskler hatar jag från båda hållen.

En sak är säker försäkringen på hojar och bilar blir dyrare med alliansen som vinnare på söndag.

Tror jag inte ett dugg på.
Det är försäkringsbolagen som sätter permierna inte politikerna.
Kom ihåg det.


Som motorcyklist kan man ju nyktert konstatera att riktigt unga förare inte borde ha tillgång till de starkaste maskinerna.
Det är alltså bara bra om folk styrs om mot mindre effektstarka hojar. Iaf tills de mognat på sig lite.
Men... hur stor skillnad är det EGENTLIGEN på en ny 600 och en 1000?
Kanske många hästar.
Men oftast bara EN sekund per varv på bana.

Visst är det enkelt för mig som är gammal att säga såhär. Men jag TYCKER verkligen det.
Jag hade hatat mig själv om jag hade hört mig själv säga detta när jag var 16, eller 18 eller vilken ålder som helst under 24 som ju är förslaget på gräns för tung hoj.

Men det har hänt FÖR mycket i sommar som visar på att det tyvärr är sant.

Så på ETT eller annat sätt KOMMER vi snart se en förändring på åldersstrukturen i sporthojssammanhang.
Vare sig VI vill det eller ej.
Utstraffade via skyhöga omänskliga premier, eller bortmotade genom lagstiftning, oavsett vilket, så KOMMER samhället inte se på passivt längre.

Oavsett vad ni röstar på.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Dr.Bike skrev:
2463567 Tror jag inte ett dugg på.
Det är försäkringsbolagen som sätter permierna inte politikerna.
Kom ihåg det.


Som motorcyklist kan man ju nyktert konstatera att riktigt unga förare inte borde ha tillgång till de starkaste maskinerna.
Det är alltså bara bra om folk styrs om mot mindre effektstarka hojar. Iaf tills de mognat på sig lite.
Men... hur stor skillnad är det EGENTLIGEN på en ny 600 och en 1000?
Kanske många hästar.
Men oftast bara EN sekund per varv på bana.

Visst är det enkelt för mig som är gammal att säga såhär. Men jag TYCKER verkligen det.
Jag hade hatat mig själv om jag hade hört mig själv säga detta när jag var 16, eller 18 eller vilken ålder som helst under 24 som ju är förslaget på gräns för tung hoj.

Men det har hänt FÖR mycket i sommar som visar på att det tyvärr är sant.

Så på ETT eller annat sätt KOMMER vi snart se en förändring på åldersstrukturen i sporthojssammanhang.
Vare sig VI vill det eller ej.
Utstraffade via skyhöga omänskliga premier, eller bortmotade genom lagstiftning, oavsett vilket, så KOMMER samhället inte se på passivt längre.

Oavsett vad ni röstar på.

...eller med ett psykologiskt personlighetstest à la Flygvapnet innan lämplighetsintyg. Ty det finns ju trots allt yngre hojfrälsta som är utan omedveten dödslängtan.

Helst skulle jag vilja hoppas att det går att lyckas utan gallring, med bättre utbildning. Även då hos bilister.

Annars är jag nog böjd att hålla med...

Jag har aldrig nyttjat min hojförsäkring sedan jag började åka för 21 år sedan, jag har blott betalt. Ett lågt pris förvisso, då jag ännu är här bland oss raska. Det är på något vis ödets ironi att vi Stockholmshojåkare samlas vid en skoglig kyrkogård om onsdagskvällarna, som att vi väntar...

Byter vi regering på sön lär jag trafikförsäkringsledes komma undan billigare. Med det skiter jag faktiskt i. Det skulle lätta mer att slippa några ynglingabegravningar.

/J
 
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Dr.Bike skrev:
2463567 Som motorcyklist kan man ju nyktert konstatera att riktigt unga förare inte borde ha tillgång till de starkaste maskinerna.
Det är alltså bara bra om folk styrs om mot mindre effektstarka hojar. Iaf tills de mognat på sig lite.
Eller så är det mer logiskt att göra tvärt om. De flesta riskoptimerar på liknande sätt d v s vill "betala" samma pris för varorna vi erhåller. De oerfarna (överrepresenterade och oskickliga) förarna borde endast få köra de starkaste och värsta maskinerna. De upplever då situationen som farligare (ökad subjektiv risk) och de anpassar sina handlingar i rätt riktning (minskad objektiv risk). De med längre/bättre erfarenheter är mer medvetna om att kopplingen faror-motoreffekt är väldigt marginell i sammanhanget och kan tillåtas köra mindre hojar.


(TÖI 2003)

Förbud mot att unga förare kör tung motorcykel ser inte ut att ha någon säkerhetsvinst. Undersökningar tyder på att antal olyckor reduceras kraftigt för den typ motorcykel man förbuds köra, men nedgången uppvägs av en ökning i antal olyckor med lätta motorcyklar.



Jörgen Karlsson skrev:
2463730 ...eller med ett psykologiskt personlighetstest à la Flygvapnet innan lämplighetsintyg. Ty det finns ju trots allt yngre hojfrälsta som är utan omedveten dödslängtan.

Helst skulle jag vilja hoppas att det går att lyckas utan gallring, med bättre utbildning. Även då hos bilister.
Vad ska man mäta? Vilka egenskaper bör man ha för MC-körning? Jag tvivlar på att det existerar mätmetoder som kan urskilja en säker MC-förare från en mindre säker förare. Flyget tittar på ganska allmäna saker t ex simultankapacitet och som ganska direkt visar sig som extremt tydliga problem i en skarp verklighet, om man saknar de egenskaperna.

Jag gillar däremot ditt andra stycke, det är utbildningen som saknas. Den borde utföras enligt standard - vilket inte i närheten sker. Bl a därför kan man också anta att de som sätter upp ett "personlighetstest" för MC, gör det med ett finger i luften och höftar till några frågor och som verkar "vettiga". Inte för att de ska hjälpa men för att marknadsföra sig. Det blir inget annat än ett jippo, likt den idag ordinarie MC-utbildningen.
 

Dr.Bike

Guest
#Olsson# skrev:
2464028 Eller så är det mer logiskt att göra tvärt om. De flesta riskoptimerar på liknande sätt d v s vill "betala" samma pris för varorna vi erhåller. De oerfarna (överrepresenterade och oskickliga) förarna borde endast få köra de starkaste och värsta maskinerna. De upplever då situationen som farligare (ökad subjektiv risk) och de anpassar sina handlingar i rätt riktning (minskad objektiv risk).

Mnja...omvänd logik i all ära, det kanske skulle funka.

Ett par dar...

Sen när den oerfarne övervinner skräcken och nyfikenhet och ökad självkänsla tar över så har vi olyckan i en liten ask!
(funderar bara på hur JAG hade reagerat/agerat i den åldern)
Men din teori är intressant, och förklarar litegrann ditt eget val av cykel! :D :tummenupp *häpp*
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Dr.Bike skrev:
2464048
Sen när den oerfarne övervinner skräcken och nyfikenhet och ökad självkänsla tar över så har vi olyckan i en liten ask!

Ja, troligen är det så. Och än värre när det blir känt av allmänheten hur det funkar så kanske redan på sin första tur så blir det på bakhjulet rakt fram i första kurvan.

Kanske vinsten är att man kommer till en punkt där folk slutar snacka om CC och ålder men istället med fokus på annat?


Dr.Bike skrev:
2464048 Men din teori är intressant, och förklarar litegrann ditt eget val av cykel! :D :tummenupp *häpp*
Det är såklart inte inte min "teori", jag bara tillämpar allmäntillgänglig vetenskap.

Ang. mitt hojval gjorde jag mitt val för att vara tuff. Att jag gillar hojen är bara inbillning för att jag inte ska förakta mig själv och min oerhörda ytlighet. :1pajas
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top