Moderaternas trafikförsäkringspolitk

avfartsgatan

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Sålda
zykl0n skrev:
2465448 200kr kanske.
De pengarna får du tillbaks med råge på andra sänkningar.

200 kanske ja, i det fall du tillhör genomisnitts trafikanten. Det GÖR INTE VI SOM ÅKER SPORTHOJ!!!!!!!!!! Snubben kan räkna med minst det dubbla i månaden. en 25 åring med en sport hoj på 100 hk skulle - läste jag någonstans - få en dubblering av avgiften. Och det är inte röding propaganda då jag själv lutat åt att rösta blått, men nu kanske det blir blankt.

Läste du inte vad som skrevs i början av denna tråd. Citat:

Klippt från moderaterna.se

"En privatisering av hela trafikförsäkringen innebär dessutom att hela premien kan bestämmas utifrån risken för att föraren och fordonet orsakar personskador. Det kommer sannolikt att leda till en ökad trafiksäkerhet, både därför att de mest farliga förarna och fordonen försvinner från vägarna (unga killar på motorcykel) när det blir för dyrt att köra."

Att rösta blått kan i praktiken innebära - vad så många moralister länge predikat om - ett stopp för sportmaskiner på allmänväg.

OBS! har även hört rykten om att trafikpremierna på något skumt sätt skulle betalas tillbaka rektroaktivt. Skulle för vissa som haft bil/hoj länge kunna bli enormt dyrt. Men vet dock inte exakt hur det var med det.
 

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sollentuna, Edsviken
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Klippt från Moderaterna.se
Varför föreslår moderaterna att kostnaderna för sjukskrivningar överförs till trafikförsäkringen?

Svaret är: Våra tankegångar bakom förslaget att överföra kostnaderna för sjukskrivningar efter trafikolyckor från sjukförsäkringen till trafikförsäkringen är flera.

Först och främst gör vi en prioritering i att minska subventioner av det här slaget. I stället väljer vi att sänka skatten på arbete. Därtill kompenserar vi bilisterna genom att sänka bensin- och dieselskatterna, inledningsvis med 15 respektive 30 öre per liter, samt höja reseavdraget till 20 kronor per mil. Vi vill också göra betydande väginvesteringar och säger nej till biltullar. Det innebär att vår politik ger plus i plånboken för människor.

Det finns också andra skäl till att vi vill genomföra förändringen. I dag är kopplingen mellan de risker människor utsätter sig för i trafiken och kostnaderna för försäkringspremien för liten.

Själva kostnadshöjningen som förslaget leder till är sedan inte så hög som en del hävdar. För lågriskbilister handlar det om mindre än 40-50 kronor per månad och för de med hög risk runt 290 kronor per månad. Viktigt att poängtera är också att sjukvårdskostnaderna inte påverkas, utan enbart sjukskrivningskostnaderna.

Förslaget är inte heller nytt, utan har funnits med i cirka 10 år. Även andra borgerliga partier har liknande förslag och tanken finns med även i en nyutkommen utredningen från regeringen, men då utan kompensation i form av skattesäkningar.
 

avfartsgatan

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Sålda
Ullis skrev:
2466169 Klippt från Moderaterna.se
Varför föreslår moderaterna att kostnaderna för sjukskrivningar överförs till trafikförsäkringen?

Svaret är: Våra tankegångar bakom förslaget att överföra kostnaderna för sjukskrivningar efter trafikolyckor från sjukförsäkringen till trafikförsäkringen är flera.

Först och främst gör vi en prioritering i att minska subventioner av det här slaget. I stället väljer vi att sänka skatten på arbete. Därtill kompenserar vi bilisterna genom att sänka bensin- och dieselskatterna, inledningsvis med 15 respektive 30 öre per liter, samt höja reseavdraget till 20 kronor per mil. Vi vill också göra betydande väginvesteringar och säger nej till biltullar. Det innebär att vår politik ger plus i plånboken för människor.

Det finns också andra skäl till att vi vill genomföra förändringen. I dag är kopplingen mellan de risker människor utsätter sig för i trafiken och kostnaderna för försäkringspremien för liten.

Själva kostnadshöjningen som förslaget leder till är sedan inte så hög som en del hävdar. För lågriskbilister handlar det om mindre än 40-50 kronor per månad och för de med hög risk runt 290 kronor per månad. Viktigt att poängtera är också att sjukvårdskostnaderna inte påverkas, utan enbart sjukskrivningskostnaderna.

Förslaget är inte heller nytt, utan har funnits med i cirka 10 år. Även andra borgerliga partier har liknande förslag och tanken finns med även i en nyutkommen utredningen från regeringen, men då utan kompensation i form av skattesäkningar.

Okej, men hur blir det med extremhögrisktagarna, en grupp som vi tjugoåringar som kör sporthoj tillhör, för jag antar att det inte hjälper att säga att man kör lugnt för att få en lägre premie?
 

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sollentuna, Edsviken
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
avfartsgatan skrev:
2466227 Okej, men hur blir det med extremhögrisktagarna, en grupp som vi tjugoåringar som kör sporthoj tillhör, för jag antar att det inte hjälper att säga att man kör lugnt för att få en lägre premie?

Jag har frågat på chatten, den första frågan var tydligen inte ok för dem att svara på så jag skrev igen. Har även skickat en ny fråga, mer specifikt för mc-förare. Väntar på svar.

Det har kommit en fråga från Ullis som undrar:


Formulerar om frågan. Tycker ni att det är rimligt att höja försäkringarna bara för vissa "risktagare"? Som att bil/mc sport ska "straffas", men inte rid/fallskämshoppare/rökare mfl?


På det svarar vi:


Att lägga om trafikförsäkringen så som vi föreslår är en åtgärd för att öka trafiksäkerheten. På samma sätt har man gjort i Finland och har där gett positiv effekt. Finland har i dag dessutom lägre trafikförsäkringspremier än Sverige - så även om premien först höjs kan omläggningen leda till sänkningar på längre sikt. Vi har gjort bedömningen att detta är en effektiv åtgärd och har i nuläget inga förslag på att ändra för någon annan grupp. Det är dock inte frågan om att "straffa" bilister. Tvärtom är moderaterna ett bra parti för bilister eftersom vi vill stoppa den gröna skatteväxlingen som annars höjer energiskatterna med 13 miljarder under de kommande fyra åren och vi vill också sänka bensinskatten. Vi vill rusta upp och bygga ut vägnätet och säger nej till biltullar. Med vårt jobbavdrag på 1000 kronor i månaden blir det ändå mer pengar kvar i plånboken.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ullis skrev:
2466094 Vilken jävla soppa detta är. Sitter här & har fortfarande inte bestämt mej:confused:

Skulle behövt en sida med ALLA fakta från de olika partierna, med rubriken LÄTTLÄST & LÄTTFÖRSTÅTT för BARN!!!

Kanske lite väl förenklat... :)

http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=686539

Edit: Får väl lägga in en länk till vänsterns program också. Det är nästan så att det är än mer övertygande till högerns fördel. 200,000 nya jobb i offentliga sektorn... Det verkar ju otroligt smart... :rolleyes:

http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=686530
 
Last edited:

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sollentuna, Edsviken
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
avfartsgatan skrev:
2466227 Okej, men hur blir det med extremhögrisktagarna, en grupp som vi tjugoåringar som kör sporthoj tillhör, för jag antar att det inte hjälper att säga att man kör lugnt för att få en lägre premie?

Detta var vad jag fick till svar. Att det sen ska sänkas, det tror jag iofs inte en sekund på. Återstår att se vad som händer om blått segrar....om det verkligen blir 250:- & inte 550:-.

Jag frågade & poängterade att det i första hand är som mc-burna vi undrar. Vad innebär er höjning för oss som redan betalar 10-15000 kr per år i försäkring för en sporthoj?

Svaret blev: "Enligt beräkningar från Sveriges Television och Föreningssparbanken kommer premiehöjningen för en normalbilist bli knappt 100 kronor i månaden, 250 kronor för en MC och 20 kronor för moped och skoter. På sikt, när skadefrekvensen minskar, kommer premien att sänkas."
 
Last edited:

bsajanne

Först in i kurvan väljer spår!
Gick med
29 Jul 2003
Ort
Märsta
Hoj
Multistrada 1100 -08
Ullis skrev:
2466125 Inget illa ment, men varje gång jag kollar på ditt nick så läser jag bajsjanne :D
Ja, jag vet. Du är inte den första att läsa fel. I de inre, bättre vetande kretsarna, så läser mina knuttekompisar: BSA Janne.
Solklart, lr hur?!! Har haft och åkt/kört en BSA A65L Rocket Lightning i 20 år. Så bsajanne har en skitbra anledning till sitt nick. *Ler stolt* Fast idag borde jag ha ett nick i stil med ducatijanne lr nåt sånt.
Hej hopp.
P.S. Hälsa Gabor från mig.
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Mares skrev:
2467433 :fyllisar
Till er andra :arsele
hi hi

Du menar:arsele till oss sporthojjare?

Vi som förnyar försäkringen nu till hösten har väl ett år till med gamla premien...
Kanske så hinner de inte med ändringarna förräns 2008 och då har vi kanske 2år till...
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
UltraMarine skrev:
2467463 Du menar:arsele till oss sporthojjare?

Vi som förnyar försäkringen nu till hösten har väl ett år till med gamla premien...
Kanske så hinner de inte med ändringarna förräns 2008 och då har vi kanske 2år till...

Nä inte till sh:are
Om man prioriterar saker och ting så kommer det att gå.
Och sedan är det bara ett förslag, och förmodligen ligger det inte högst upp på listan av saker som ska göras om det ens kommer gå igenom
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Mares skrev:
2467492 Nä inte till sh:are
Om man prioriterar saker och ting så kommer det att gå.
Och sedan är det bara ett förslag, och förmodligen ligger det inte högst upp på listan av saker som ska göras om det ens kommer gå igenom

Jag är rätt övertygad om att "vi" prioriterar rätt hårt redan nu...
Jag pratade med en ung R1 ägare på en bankörning i augusti och han berättade att han ställde av och på hojjen för enskilda dagar!
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Förhoppningsvis kan ju rödblocket vara tillräckligt stort för att rösta bort det här förslaget. Det hoppas min ekonomi i alla fall... Annars får man väl ställa av hojen varje gång man ska köra istället... :rolleyes:
 

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Stockholm/Nacka
Hoj
Suzuki GSXR1100
UltraMarine skrev:
2467544 Jag är rätt övertygad om att "vi" prioriterar rätt hårt redan nu...
Jag pratade med en ung R1 ägare på en bankörning i augusti och han berättade att han ställde av och på hojjen för enskilda dagar!

men man ska köra det man har råd med och inte låta andra betala.
jag har t.ex inte råd att köra en R1 och därför kör jag inte en även fast jag skulle vilja det. Min lösning är att bygga en egen hoj av en gammal gsx som jag vill ha den och få en blillig försäkring, jag vet att den inte kommer bli lika bra som en R1 men jag kommer ha råd att köra den iaf.
 

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sollentuna, Edsviken
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Mares skrev:
2467492 Nä inte till sh:are
Om man prioriterar saker och ting så kommer det att gå.
Och sedan är det bara ett förslag, och förmodligen ligger det inte högst upp på listan av saker som ska göras om det ens kommer gå igenom

Klart som fan det kommer att gå igenom. Enligt ett av de personliga svaren jag fått från dem så skriver de så här.

"Det moderata förslaget, att flytta kostnaderna för sjukskrivningar efter
trafikolyckor från sjukförsäkringen till trafikförsäkringen, är faktiskt
inte nytt. Vi har haft det i snart tio år.

Det finns två motiv till förslaget.

Om en rejäl skattesänkning på arbete skall kunna ske snabbt, måste vi
också besluta om besparingar i statens utgifter - och det måste handla om
besparingar som verkligen ger en omedelbar effekt. Annars blir det inte
någon verklig skattesänkning, utan den äts bara upp av inflation.

En överflyttning av trafikens sjukkostnader till trafikförsäkringen
innebär självfallet att försäkringspremien ökar. Men i andra vågskålen
ligger ännu större skattesänkningar."

Det är bara & vänta & se hur stor höjningen blir. Personligen är jag väldigt nyfiken på hur dessa 4 år kommer att se ut. Kul med något nytt, hoppas bara att den ekonomiska delen jämnar ut sej i slutänden.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Mares skrev:
2467561 men man ska köra det man har råd med och inte låta andra betala.
jag har t.ex inte råd att köra en R1 och därför kör jag inte en även fast jag skulle vilja det. Min lösning är att bygga en egen hoj av en gammal gsx som jag vill ha den och få en blillig försäkring, jag vet att den inte kommer bli lika bra som en R1 men jag kommer ha råd att köra den iaf.

Det gäller ju trots allt inte bara hojar. Även unga bilägare lär ju få sig en känga.
 

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
UltraMarine skrev:
Jag pratade med en ung R1 ägare på en bankörning i augusti och han berättade att han ställde av och på hojjen för enskilda dagar!
Jag kan inte säga att mitt hjärta brister. Killen får köpa sig en hoj som kostar mindre helt enkelt. Det är precis samma princip som för mycket annat.
 

avfartsgatan

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Sålda
Tack för att alliansen van! Nu kan jag fortsätta vara stolt ägare av en 1000kubikare! Tyvärr är det av modelen VW Polo 1.0, men det är ju nästan lika kul att åka som min fd Giixer som jag inte skulle ha råd att äga.

Om några år kan vi renutav lägga ner detta gnäll forum i brist på medlemar.

/ en som rösta blankt

bye bye sporthoj
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top