Moderaternas trafikförsäkringspolitk

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Förstår inte riktigt alltid hur folk fungerar. Oavsett vilken partihörighet man tillhör så undrar jag hur någon kan säga att Sverige har fungerar bra de senaste 10 åren. Vi har haft en 4% tillväxökning, men trots detta en ökande arbetslöshet. Unga människor som går ut skolorna med höga studieskulder, men får inga jobb, då ingen har råd att anställa dem.

Det är så lätt att bara tänka på sig själ i den omedelbara stunden. Se bara på den här tråden. Försäkringarna går upp om Alliansen tar makten, skit jag röster på den rödgröna gröten - men sedan då?

Är det inte bättre att faktiskt försöka se positivt på någt för en gångs skull och inte bara racka ner och prata vad som är negativt. Om nu alla försäkringar går upp och ingen tjänar mer pengar på andra håll och vår arbetsöshet inte sjunker, då kan vi börjar prata om det är skit eller inte, men att säga att allt nu är skit, innan det faktiskt har visats några bevis för om så är fallet.

Vi betalar de högsta skatterna i hela världen. Vi har sjukt långa vårdköer vi har nästan 10% öppen arbetslöshet (i ett land med stor tillväxt), vi har skolbarn som inte ens för någon skolmat och tvingas gå i skolor där det är smutsigt och skitigt för kommunen inte har råd att städa. Listan går att göra hur lång som helst och oavsett vilken partitillhörighet man har, så är det svårt att säga att detta är bra.

Om nu försäkringen för MC blir lite högre, men allt annat blir bättre, är det inte värt det då? Om nu det är fallet, det kan bara tiden utvisa, men en sak är säker, gnälla om vilket av det som blir, leder ingenstans, då ingen förnärvarande faktiskt vet hur det blir med säkerhet.
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Yoshi_gixxeRR skrev:
2468149 Men dom lär ju kräva den som vållat olyckan på det DOM fått betala ut.
Det lär ju iaf bli dyrare än att åka med trafikförsäkring, dessutom är det (väl:va ) olagligt att åka utan trafikförsäkring.
Då borde man få vissa problem med lagens långa arm...



.../Yoshi

Rotade runt i detta för nåt år sen kanske, kan inte svara exakt men det är bara en mindre del man KAN bli skyldig... Finns mycket på nätet, bara leta så hittar du själv (då slipper vi kludda ner denna tråd med offtopic).
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Om trafikförsäkringen för mc stiger gör mig faktiskt inte så mkt, det är min hobby och jag prioriterar den högt. Skulle inte sluta åka pga det...

Det jag tycker är negativt är att trafikförsäkringen på bil också skulle höjas. Bor man i stan så spelar det ingen roll, man kan ta bussen eller spårvagn/tunnelbana.

MEN för dom som inte bor i stan då? Dom som kanske har 4 mil enkel resa eller mer till jobbet, där bussförbindelser saknas eller inte stämmer tidsmässigt med jobbet.

Är ni två vuxna i famljen med varsin bil, och pendlar säg 8 mil om dagen var. Soppan ligger på 12-13kr/l och sen ska då dessutom trafikförsäkringen höjas? Så jävla gott om pengar har inte dom flesta....

Eftersom man MÅSTE pendla så får man ju göra det enda man kan för att få ner utgifterna, man köper en gammal häck till bil. En rostig Fiesta 1.2 från -89 blir ju mycket billigare att åka i än en nyare bil.

Sverige som redan idag har extremt många gamla farliga bilar i trafik, lär ju knappast bli färre om det blir ännu dyrare att åka i en ny bil.

Hur får man ihop det med nollvisionen?


Visst, om det stämmer som dom säger att varje hushåll ska få mer pengar över varje månad.... Men hur stor chans är det att det blir så? Brukar politiker hålla det dom lovar innan valet?


Jag röstade blankt, kunde inte hitta ett enda parti med vettiga idéer.... Att lova guld och gröna skogar för att sedan inte genomföra det är inte värt ett skit i mina ögon.

Sk bli intressant att se hur det går iaf :)
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
MackeNo1 skrev:
2468116 Ok, om du har stenkoll på alla siffror så kanske du kan berätta för oss mindre vetande hur mycket staten tjänar/förlorar på bensin/diesel och fordonsskatt?

Om rökarnas tobaksskatt går till att betala deras sjukhusvistelser så borde väll även bensinskatten gå till att betala bilisters/motorcyklisters sjukhusvistelser? Givetvis ska vägar underhållas osv för samma pengar, men det finns inte en chans att alla skattade pengar går till det i dagens läge.


År 2005 fick staten in ca 41 miljarder (uppgifter från MM) i Bensinksatt, i bensinskatten ingår Energiskatt, koldioxidskatt, moms på bensin, moms på skatt:).

Flera faktorer är svåra att sätta prislappar på. Men de beräkningar som gjorts pekar på att de samlade kostnaderna uppgår till ca 35 miljarder kr per år.
 

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
Roger_Soderblom skrev:
2468230 Med hur mycket då?

Med 0,(noll), öre.

Moderaterna hade som enskilt parti förslag om att minska med ca 15 öre men har fått ge sig på den punkten för dom övriga i alliansen så det blir precis som det är idag.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1
Zilversurfer skrev:
2468274 År 2005 fick staten in ca 41 miljarder (uppgifter från MM) i Bensinksatt, i bensinskatten ingår Energiskatt, koldioxidskatt, moms på bensin, moms på skatt:).

Flera faktorer är svåra att sätta prislappar på. Men de beräkningar som gjorts pekar på att de samlade kostnaderna uppgår till ca 35 miljarder kr per år.

35 miljarder låter som en fantasisiffra från SNF, 15 miljarder går tillbaka till vägbyggen och underhåll enligt skattebetalarnas förening...så nog går staten plus på bensinskatten
 

avfartsgatan

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Sålda
Yoshi_gixxeRR skrev:
2467865 Förhoppningsvis så skaffar ni er en mindre hoj o orsakar mindre olyckor o kostar skattebetalarna mindre pengar o sen när ni blivit äldre o mer mogna har råd o köra stora 1000cc utan att (dom yngre) höjer din då blivande försäkringskostnader.

Finns ju vissa orsaker för att en i 20-25års åldern inte borde köra supersporthojar.



.../Yoshi

:rofl :rofl Behöver jag säga mer! :rofl :rofl :rofl :rofl :rofl :rofl

BabyBlade skrev:
2467775 *håller med.. Jordens jävla avskum..likaså alla som går på deras lögner* :argpådato

Det är mer våldsamt att dö eller skadas i trafiken, än att röka supa, punda mm. Därför gillar inte politikerna det.
 
Last edited:

Farstamannen

M-U-G-G MC
Gick med
21 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
tramp
MackeNo1 skrev:
2468218
Sverige som redan idag har extremt många gamla farliga bilar i trafik, lär ju knappast bli färre om det blir ännu dyrare att åka i en ny bil.

Hur får man ihop det med nollvisionen?

Gamla och farliga bilar blir givetvis dyrare än nya och säkrare bilar.
Detta då personerna som färdas i bilarna oftare får skador vid ev. olycka. Dvs mer sjukhus, rehab och sjukskrivningskostnader = högre premie.

Är det någon som har läst NÄR detta förslaget ska genomföras?
Gärna länk om ni har.


Mvh Nicklas.
 

D_Sundsvall

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
-01, Yamaha FZS 600
IronMike skrev:
2467854 Dom får gärna höja min trafikförsäkringspremie x3 om de höll övriga löften ang jobb, vård, trygghet/fler poliser & ordning å reda, samt få bukt med det ruttna bidragssamhället vi lever i.

Dock kommer jag åka utan försäkring, aldrig haft mer än trafik på mina fordon. Och jag kan lika gärna åka utan förs. helt och hållet :)

Trisst ifall du orsakar en olycka och blir vållande, då blir du betalningsskyldig till mortpartens rehabiliteringskostnader... Då framstår nog t.o.m borgararnas trafikförsäkring som "billig"..
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
D_Sundsvall skrev:
2468463 Trisst ifall du orsakar en olycka och blir vållande, då blir du betalningsskyldig till mortpartens rehabiliteringskostnader... Då framstår nog t.o.m borgararnas trafikförsäkring som "billig"..

Nej det blir han inte, TFF fixar biffen och deras regress är inte i närheten av några fantasisummor.
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Farstamannen skrev:
2468449 Gamla och farliga bilar blir givetvis dyrare än nya och säkrare bilar.
Detta då personerna som färdas i bilarna oftare får skador vid ev. olycka. Dvs mer sjukhus, rehab och sjukskrivningskostnader = högre premie.

Är det någon som har läst NÄR detta förslaget ska genomföras?
Gärna länk om ni har.


Mvh Nicklas.

Jag betalar 700 i månaden för en sketen V70 är inte den säker ???
NU kommer jag kanske få betala 1000 kr månaden 29 år gammal.
Köper jag en skitbil typ Nissan Micra så kanske jag kommer ner i premie men
kör knappast lika säkert.

Till de som röstat på Blått!!

* Jag hoppas bara inte jag får sparken från mitt jobb för då bli man ju socialbidragare om man skall överleva!

* Jag hoppas jag aldrig mer blir sjuk för det har man inte längre råd med!

* Jag hoppas inte jag behöver sälja hojen och lägga MC på hyllan!

Synd att människor röstar utan veta vad det är dem röstar på, det kommer slå hårt är min gissning mot oss "dödliga" människor.
Tjänar du 40-50.000 + i månaden så berörs man ju inte av sådant här heller och det är väl de personerna blå regieringspolitik vänder sig till inte oss vanliga.
 
Last edited:

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
Hårding skrev:
2468401 35 miljarder låter som en fantasisiffra från SNF, 15 miljarder går tillbaka till vägbyggen och underhåll enligt skattebetalarnas förening...så nog går staten plus på bensinskatten

Vem som har rätt eller fel, får ngn annan stå för. Men, det är trotts allt mer än underhåll- vägbyggen som skatten fördelas över som tex. Bullersanering, vägbyggen, trafikolyckor, underhåll, plogning, saltning, parkeringsplatser, trafikövervakning osv.

Men visst går dom med plus.

Eureka skrev:
2468482 Jag betalar 700 i månaden för en sketen V70 är inte den säker ???
NU kommer jag kanske få betala 1000 kr månaden 29 år gammal.
Köper jag en skitbil typ Nissan Micra så kanske jag kommer ner i premie men
kör knappast lika säkert.

Till de som röstat på Blått!!

* Jag hoppas bara inte jag får sparken från mitt jobb för då bli man ju socialbidragare om man skall överleva!

* Jag hoppas jag aldrig mer blir sjuk för det har man inte längre råd med!

* Jag hoppas inte jag behöver sälja hojen och lägga MC på hyllan!

Synd att människor röstar utan veta vad det är dem röstar på, det kommer slå hårt är min gissning mot oss "dödliga" människor.
Tjänar du 40-50.000 + i månaden så berörs man ju inte av sådant här heller och det är väl de personerna blå regieringspolitik vänder sig till inte oss vanliga.


Har du verkligen följt valdebatterna i år?
 
Last edited:

zeetX

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1
Macaper skrev:
2468155 Förstår inte riktigt alltid hur folk fungerar. Oavsett vilken partihörighet man tillhör så undrar jag hur någon kan säga att Sverige har fungerar bra de senaste 10 åren. Vi har haft en 4% tillväxökning, men trots detta en ökande arbetslöshet. Unga människor som går ut skolorna med höga studieskulder, men får inga jobb, då ingen har råd att anställa dem.


Vår omvärld har väl förändrats en hel del, dessutom så har en stor del av de arbeten som tidigare fanns inom industrin försvunnit till andra länder - utan att bli ersatta av något annat. Då detta till största delen beror på lönekonkurrens så måste lönerna i detta land komma ner en bra bit för att det ska bli nya jobb i större mängd.
Men bara för dem som redan befinner sig i en svår ekonomisk situation, det brukar fungera så när ingen vill betala i slutändan. Man kan ställa sig frågan vem det är som har haft nytta av tillväxtökningen, de som redan har - eller de som inte har gott om pengar.

Jag tror att klyftorna kommer att öka fortare med en borgerlig regering och att vi kommer att få ett hårdare samhälle där "bidragstagarna" ska sättas åt ordentligt och de "viktiga" i samhället kommer att dra sig ännu närmare grytan med sin slev.
 

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
avfartsgatan skrev:
2468441 :rofl :rofl Behöver jag säga mer! :rofl :rofl :rofl :rofl :rofl :rofl



Det är mer våldsamt att dö eller skadas i trafiken, än att röka supa, punda mm. Därför gillar inte politikerna det.

Ja, det är ju förjävligt att man inte som 23-åring kan köra det värsta som finns utan att betala höga premier. Det är självklart en mänsklig rättighet att alla ska ha råd att köra det värsta oavsett ålder osv
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Bästa sättet att sänka arbetslösheten är väl att slopa a-kassa och bidrag helt... då måste alla jobba om än för en tjuga om dagen... Men arbetslösheten går ju ner iaf... Minskad arbetslöshet och lägre inkomstskatt låter ju bra men det intressanta är ju hur dom tänker finansiera det... Skulle tro att sossarna är tillbaks om 4år men jag kan ju ha fel... F-N det kanske kommer att bli svettigt att ha både snöskoter,MC och bil... Lär ju bli att fara på jobbet fast man råkar vara småkrasslig för två karensdagar lät inte kul... Det där med att betala för sig själv är ju ett skämt. Ska jag då inte behöva betala för att någon småbarnsförälder tar VAB dagar när ungen är sjuk jag har ju inga ungar... Eller hur tänker dom där tomtarna på moderatsidan???
 

gamle

http://www.sydskanesemse.nu/
Gick med
3 Jul 2003
Ort
söder om bron till friheten
Hoj
Triumph Sprint St -05 Gixxer 1000 K6
zeetX skrev:
2468546 Vår omvärld har väl förändrats en hel del, dessutom så har en stor del av de arbeten som tidigare fanns inom industrin försvunnit till andra länder - utan att bli ersatta av något annat. Då detta till största delen beror på lönekonkurrens så måste lönerna i detta land komma ner en bra bit för att det ska bli nya jobb i större mängd.
Men bara för dem som redan befinner sig i en svår ekonomisk situation, det brukar fungera så när ingen vill betala i slutändan. Man kan ställa sig frågan vem det är som har haft nytta av tillväxtökningen, de som redan har - eller de som inte har gott om pengar.

Jag tror att klyftorna kommer att öka fortare med en borgerlig regering och att vi kommer att få ett hårdare samhälle där "bidragstagarna" ska sättas åt ordentligt och de "viktiga" i samhället kommer att dra sig ännu närmare grytan med sin slev.

Ska man tolka det som att Göran och hans kompisar inte har roffat åt sig det dom har kunat dom sista 12 åren
 

Farstamannen

M-U-G-G MC
Gick med
21 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
tramp
Eureka skrev:
2468482 Jag betalar 700 i månaden för en sketen V70 är inte den säker ???
NU kommer jag kanske få betala 1000 kr månaden 29 år gammal.
Köper jag en skitbil typ Nissan Micra så kanske jag kommer ner i premie men
kör knappast lika säkert.

Din V70 kommer procentuellt få en mindre ökning av försäkringspremien än en Micra från -82, om du nu inte sitter på en T5, R eller annan "högrisk-V70".

Vad är det som är så svårt att förstå?
I dagens läge betalar inte trafikförsäkringen för sjukhuskostnader (miljonbelopp vid en allvarlig olycka) + rehabiliteringskostnader (inga småpengar här heller) + inkomstersättning vid sjukskrivning (oj, detta kostade också pengar).

Kostnaden för en kvaddad bil är INGENTING jämfört med dessa kostnader.
Därför är idag en Micra -82 billig att försäkra, då den endast är tvungen att stå för skador på den andra bilen.
Dessa förhållanden i försäkringspremie mellan bilar kommer ändras helt då högriskbilar i personskade-synpunkt kommer få mycket högre premie.

Eureka skrev:
2468482
Synd att människor röstar utan veta vad det är dem röstar på, det kommer slå hårt är min gissning mot oss "dödliga" människor.
Tjänar du 40-50.000 + i månaden så berörs man ju inte av sådant här heller och det är väl de personerna blå regieringspolitik vänder sig till inte oss vanliga.

Jag röstade inte blått, jag röstade blankt och jag hatar alla politiker.
Jag hatar även förslaget då jag tycker det är dåligt genomtänkt och endast till för att få bort hojåkare från vägen.

Men bara för att jag hatar förslaget så betyder det inte att det inte kommer genomföras, så varför inte inse att det är verklighet och börja planera för framtida kostnader istället för att sitta och grina?


Mvh Nicklas.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top