Moderaternas trafikförsäkringspolitk

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Farstamannen skrev:
2468606 Din V70 kommer procentuellt få en mindre ökning av försäkringspremien än en Micra från -82, om du nu inte sitter på en T5, R eller annan "högrisk-V70".

Vad är det som är så svårt att förstå?
I dagens läge betalar inte trafikförsäkringen för sjukhuskostnader (miljonbelopp vid en allvarlig olycka) + rehabiliteringskostnader (inga småpengar här heller) + inkomstersättning vid sjukskrivning (oj, detta kostade också pengar).

Kostnaden för en kvaddad bil är INGENTING jämfört med dessa kostnader.
Därför är idag en Micra -82 billig att försäkra, då den endast är tvungen att stå för skador på den andra bilen.
Dessa förhållanden i försäkringspremie mellan bilar kommer ändras helt då högriskbilar i personskade-synpunkt kommer få mycket högre premie.



Jag röstade inte blått, jag röstade blankt och jag hatar alla politiker.
Jag hatar även förslaget då jag tycker det är dåligt genomtänkt och endast till för att få bort hojåkare från vägen.

Men bara för att jag hatar förslaget så betyder det inte att det inte kommer genomföras, så varför inte inse att det är verklighet och börja planera för framtida kostnader istället för att sitta och grina?


Mvh Nicklas.

Säg hoppa och du hoppar ?
Man får väl komma på ett sätt att utnyttja systemet, mer svartjobb kanske är framtiden för att ha råd med det man vill göra!
Jag har 8 mil fram & tillbaka / dag för att komma till jobbet och hem, hur skall man börja plannera ?
Ingen som grinar men man får väl för fan ha åsikter !
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Eureka skrev:
2468624 Säg hoppa och du hoppar ?
Man får väl komma på ett sätt att utnyttja systemet, mer svartjobb kanske är framtiden för att ha råd med det man vill göra!
Jag har 8 mil fram & tillbaka / dag för att komma till jobbet och hem, hur skall man börja plannera ?
Ingen som grinar men man får väl för fan ha åsikter !


Avdrag för resa till och från jobbet kan vara en bra början?
 

zeetX

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1
gamle skrev:
2468578 Ska man tolka det som att Göran och hans kompisar inte har roffat åt sig det dom har kunat dom sista 12 åren

Naturligtvis har de det, och jag tror att det är därför det ser ut som det gör i stor utsträckning.
 

Farstamannen

M-U-G-G MC
Gick med
21 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
tramp
Eureka skrev:
2468624 Säg hoppa och du hoppar ?
Man får väl komma på ett sätt att utnyttja systemet, mer svartjobb kanske är framtiden för att ha råd med det man vill göra!
Jag har 8 mil fram & tillbaka / dag för att komma till jobbet och hem, hur skall man börja plannera ?
Ingen som grinar men man får väl för fan ha åsikter !

Verkligen inte.
Jag försökte få folk att ställa sig upp och protestera redan innan dom kom till makten. Det jag menar är att det är lite sent att börja grina nu.
Jag får se om jag säljer hojen till förmån för en tråkig effektsvag meshoj eller om jag kör utan försäkring (också obes, oskattad, utan skylt, osv).

Är ni missnöjda? Gör likadant.
Kul när tusentals sporthojsåkare åker varje dag utan försäkring och skylt och skiter i vad snuten än gör. Hejdå nollvisionen.

Lär bli en del dödsfall men vi får nog våran vilja igenom.


Mvh Nicklas.
 

avfartsgatan

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Sålda
Zam skrev:
2468561 Ja, det är ju förjävligt att man inte som 23-åring kan köra det värsta som finns utan att betala höga premier. Det är självklart en mänsklig rättighet att alla ska ha råd att köra det värsta oavsett ålder osv

Är du avundsjuk för att du endast har råd med en silvertejp edition?
 

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
avfartsgatan skrev:
2468729 Är du avundsjuk för att du endast har råd med en silvertejp edition?
Nope, inte det minsta, och jag skulle ha råd med nåt annat om jag ville, vad det nu hade med saken att göra?!

Däremot tycker jag inte det är det minsta synd om dig, och jag tycker att grundidén för förslaget är bra. Jag ser det inte alls som ett problem att en 25-åring inte skulle ha råd att köra det värsta...
 

zeetX

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1
emullo skrev:
2468639 Avdrag för resa till och från jobbet kan vara en bra början?

Räkna inte med att avdrag för resa till jobbet kommer att finnas kvar i den utsträckning det hittills har funnits.
 

jens_rock

SMC Väst - AI
Gick med
17 May 2004
Ort
Göteborg - Björkekärr
Hoj
GSX-R 1000 K7 dirt edition
Vi får pröjsa i vilket fall som helst

Enda generella skillnaden är om man vill betala försäkringen med lönen eller via skattsedeln. Känns som att det i längden är fullständigt skitsamma.

Jag bestämmer hellre vad jag vill lägga pengar på, istället att staten ska bestämma det.
 

Richi_rich

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Köping
Hoj
R1-99
Suomalainen skrev:
2468121 Fel, där försäkring saknas går TFF in och betalar. Du vet dem som skickar såna där svindyra brev när man missat några dagars försäkring tex vid köp av ny hoj... Vet tyvärr fler som tänkt som IronMike men inte vågat skriva det här.

Å fan...? Hade jag ingen aning om. Har själv fått ett par såna där brev du talar om...
 

Bifogat

  • DSC00021.JPG
    DSC00021.JPG
    15.9 KB · Visningar: 84

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Zam skrev:
2468739 Nope, inte det minsta, och jag skulle ha råd med nåt annat om jag ville, vad det nu hade med saken att göra?!

Däremot tycker jag inte det är det minsta synd om dig, och jag tycker att grundidén för förslaget är bra. Jag ser det inte alls som ett problem att en 25-åring inte skulle ha råd att köra det värsta...

Det handlar inte bara om man har råd eller inte

Att betala 20.000 och mer / år för försäkring handlar om att det börjar bli orimliga summor!

Höj självriskerna istället så får de som klotar pröjsa mest eller så står de själva för lagningen. Ser inget problem med 50.000 i självrisk om jag får betala 200 kr / månaden istället, då kör man medvetet lugnare också.

jens_rock skrev:
2468864 Enda generella skillnaden är om man vill betala försäkringen med lönen eller via skattsedeln. Känns som att det i längden är fullständigt skitsamma.

Jag bestämmer hellre vad jag vill lägga pengar på, istället att staten ska bestämma det.

Helt rätt.. men jag vill inte betala för alkholister, knarkare, diabetes mm mm.. gör allt privat istället så får man betala för sina egna hobby, problem osv
 
Last edited:

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
Eureka skrev:
2469074
Höj självriskerna istället så får de som klotar pröjsa mest eller så står de själva för lagningen. Ser inget problem med 50.000 i självrisk om jag får betala 200 kr / månaden istället, då kör man medvetet lugnare också.

Helt rätt.. men jag vill inte betala för alkholister, knarkare, diabetes mm mm.. gör allt privat istället så får man betala för sina egna hobby, problem osv

Kan inte göra annat än att hålla med :tummenupp.
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Någon som vet när dessa ändringar kommer ske? Mitt tips är att alliansen kommer försöka får ändringarna till stånd till årsskiftet för att finansiera deras skattesänkningar.


Höj självriskerna istället så får de som klotar pröjsa mest eller så står de själva för lagningen. Ser inget problem med 50.000 i självrisk om jag får betala 200 kr / månaden istället, då kör man medvetet lugnare också.
Kanske inte en helt dum idé... Tror dock inte folk kommer köra så mycket lungnare för det.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
centertanksen skrev:
2469207 Någon som vet när dessa ändringar kommer ske? Mitt tips är att alliansen kommer försöka får ändringarna till stånd till årsskiftet för att finansiera deras skattesänkningar.



Kanske inte en helt dum idé... Tror dock inte folk kommer köra så mycket lungnare för det.


Du har en bra poäng där...själv skulle jag också hällre betala mer i självrisk när jag klotar än högre månads kostnad.
 

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Landet
Hoj
Yamaha R1 -05
Lam-Kaka skrev:
2469266 Du har en bra poäng där...själv skulle jag också hällre betala mer i självrisk när jag klotar än högre månads kostnad.

Hört talas om halvförsäkring?
 

vx

Lysekilare dee du!
Gick med
26 Oct 2005
Ort
Lysekil
Hoj
Kawasaki ER 6N+ Suzuki Quad
gamle skrev:
2468578 Ska man tolka det som att Göran och hans kompisar inte har roffat åt sig det dom har kunat dom sista 12 åren
10 år är det väl.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
goodspeed skrev:
2469294 Hört talas om halvförsäkring?

Den ger ju inget om man klotar...jag vill ha något mellanting.Jag kör själv halv och resonerar så här: Antingen är man glad att man överlever om man crashar riktigt o då skiter man i hojen.. annars gör man streetfighter av hojen, om det är en mindre crash.

Visst...halv funkar men men. Den lär ju inte häller bli biligare om förslagen går igenom.
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
goodspeed skrev:
2469294 Hört talas om halvförsäkring?

Halvförsäkring innebär ju att du betalar kostnaderna på din egen hoj om du klotar eller är skyldig till olyckan. Denna tråd handlar ju om att trafikförsäkringen ska täcka sjukhuskostnader mm vid en klotning. Så alltså menades det att självrisken borde höjas på trafikförsäkringen vid en vurpa som innebär sjukhusvistelse, skada på annan trafikant mm.
 

vx

Lysekilare dee du!
Gick med
26 Oct 2005
Ort
Lysekil
Hoj
Kawasaki ER 6N+ Suzuki Quad
centertanksen skrev:
2469330 Halvförsäkring innebär ju att du betalar kostnaderna på din egen hoj om du klotar eller är skyldig till olyckan. Denna tråd handlar ju om att trafikförsäkringen ska täcka sjukhuskostnader mm vid en klotning. Så alltså menades det att självrisken borde höjas på trafikförsäkringen vid en vurpa som innebär sjukhusvistelse, skada på annan trafikant mm.
Trafikförs. har ingen självrisk, iallafall inte min. Varken bilen eller mcn. Möjligen finns det självrisk för dom yngre förarna.
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
vx skrev:
2469370 Trafikförs. har ingen självrisk, iallafall inte min. Varken bilen eller mcn. Möjligen finns det självrisk för dom yngre förarna.
Nä men det var ju det som var grejen. Dom kanske borde införa en hög självrisk på trafikförsäkringen som dom som kör farligt och gör misstag får betala för det också.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top