Moderaternas trafikförsäkringspolitk

stiffmaster

roligast på ett hjul
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
honda crf450 motard-04 och yama 426-02a
hur som

hur som helst blir det borgarna som vinner detta så kommer ingen att ha råd med att ha mc bil nästan dom vill ju att staten skall slippa ta upp en hel del kostnader o läga det på försäkrnigarna istället då lär det bli dyrt att försäkra om jag förstått det hela rätt:argpådato

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Honda CBR900RR
sweborn skrev:
2462853 Vad sossarna säger före valet spelar liten eller ingen roll, det är ungefär lika värdefullt som vad Electrolux VD säger dagen innan han säger upp 800 pers.

Måste erkänna att jag inte har kollat tråden så noga, men jag tror inte att Sverige på sikt kommer att vara speciellt olikt våra grannländer. Rött eller blått.

Om man tror på Gud kanske man tror på Mats Odell?

http://www.di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar/Artikel.aspx?articleid=2006\07\12\193893

Edit (rörig länk):
...den privata försäkringen redan täcker ca 1/3 av kostnaderna för livränta och inkomstbortfall för trafikskadade. Dessa kostnader kan försäkringsbolagen i dagens system inte påverka genom egna stödjande insatser. Nu blir det mycket processer mot skadelidande för att få ned kostnaderna.

Vi har hämtat vår inspiration till den nya trafikförsäkringen från Finland, som haft en helt privat trafikförsäkring enligt lag sedan 1959. Trots detta är den finska försäkringen idag uppemot 25 procent billigare än den svenska för jämförbara bilister och kostar inte en enda krona för skattebetalarna.

Först säger du att det står tidigare i tråden att det blir samma sak oberoende på vad man röstar. Sen skriver du att du inte läst tråden så noga. :tummenupp
Att du tror att det kommer bli samma sak med röd/grön regering är ju inte riktigt samma sak som att det i realiteten kommer bli det (som det ju blir om alliansen vinner).

Mats Odell nämner ju inte riktigt vad detta kommer innebära på kort sikt för fordonsägarna utan är väldigt luddig. Det är mycket snack om långsiktighet vilket oftast brukar vara oroande på kort sikt :) .

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle
centertanksen skrev:
2462966 Först säger du att det står tidigare i tråden att det blir samma sak oberoende på vad man röstar. Sen skriver du att du inte läst tråden så noga. :tummenupp
Att du tror att det kommer bli samma sak med röd/grön regering är ju inte riktigt samma sak som att det i realiteten kommer bli det (som det ju blir om alliansen vinner).

Mats Odell nämner ju inte riktigt vad detta kommer innebära på kort sikt för fordonsägarna utan är väldigt luddig. Det är mycket snack om långsiktighet vilket oftast brukar vara oroande på kort sikt :) .

Jag erkände att jag inte hade fast mark under fötterna?

På kort sikt lär det ju blir dyrare. På lång sikt lär det bli som i exempelvis Finland, som tillämpat det privata systemet i snart 50 år. Men om det egentligen är dyrare eller billigare är en annan fråga. Det är säkert billigare för bilisterna som Odell säger, men nog också dyrare för mc-åkarna? Finns det några finnar här på forumet?

Freedom

Guest
sweborn skrev:
2463093 Jag erkände att jag inte hade fast mark under fötterna?

På kort sikt lär det ju blir dyrare. På lång sikt lär det bli som i exempelvis Finland, som tillämpat det privata systemet i snart 50 år. Men om det egentligen är dyrare eller billigare är en annan fråga. Det är säkert billigare för bilisterna som Odell säger, men nog också dyrare för mc-åkarna? Finns det några finnar här på forumet?
Finnarna har ju bevisligen lägre premier än vi i i Svedala.

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Freedom skrev:
2463102 Finnarna har ju bevisligen lägre premier än vi i i Svedala.

Hur lång tid tror du det dröjer innan vi får lägre premier än nu i svedala om aliansen vinner?:confused:

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
sweborn skrev:
2463093 Jag erkände att jag inte hade fast mark under fötterna?

Jag får faktiskt inte ihop den där ekvationen alls, vi lägger alltså över MER kostnader på trafikförsäkringen och det ska ändå bli billigare på sikt? Menar man då att vi slutar vurpa efter ett tag för att alliansen sitter vi makten... för det är ju det vi måste göra för att premien ska kunna bli billigare på sikt! :näsblod

Freedom

Guest
Kanse vi får mer pengar på annat håll som mer än väl kompenserar högre premier.

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
Freedom skrev:
2463132 Kanse vi får mer pengar på annat håll som mer än väl kompenserar högre premier.

För vilka då? studenten, den lågavlönade eller till den som redan nu inte har några problem att betala försäkringen? :confused:

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Suomalainen skrev:
2463114 Jag får faktiskt inte ihop den där ekvationen alls, vi lägger alltså över MER kostnader på trafikförsäkringen och det ska ändå bli billigare på sikt? Menar man då att vi slutar vurpa efter ett tag för att alliansen sitter vi makten... för det är ju det vi måste göra för att premien ska kunna bli billigare på sikt! :näsblod

Vi kan nog räkna ihjäl oss utan att få ihop deras ekvation, försäkringarna är till exempel redan hutlöst dyra i storstäderna men folk vurpar och slår sig ändå så det är nog mer ett önsketänkade i en förenklad värld.

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Helt otroligt hur många i den här tråden är beredda att få in en kommunist i regeringen bara för att hindra en smärre höjning av föräkringspremien.

Skulle ni också rösta fram NSF om de lovade att ta bort trafikförsäkringen helt?

Freedom

Guest
Stuff skrev:
2463172 Helt otroligt hur många i den här tråden är beredda att få in en kommunist i regeringen bara för att hindra en smärre höjning av föräkringspremien.

Skulle ni också rösta fram NSF om de lovade att ta bort trafikförsäkringen helt?
Problemet att det har blivit en partipolitisk enfråga, det är lätt att fokusera på en enda fråga utan att titta till helheten.

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
Stuff skrev:
2463172 Helt otroligt hur många i den här tråden är beredda att få in en kommunist i regeringen bara för att hindra en smärre höjning av föräkringspremien.

Om du kallar sossarna för kommunister så kan ju alliansen kallas för NSF, eller? :confused:

Tror inte försäkrings frågan kommer avgöra detta val. :va

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Honda CBR900RR
Stuff skrev:

Smärre höjning. Har du läst tråden överhuvudtaget? Vem är kommunist?

Freedom

Guest
[- sNaIjK -] skrev:
2463185 No shit när det handlar om att vissa kanske får sluta med sin hobby.
Jag tror inte du kommer att sluta med din hobby för att din premie höjs några spänn, du kanse får igen pengarna på annat håll så det blir ett nollsummespel som det alltid blir när våra politiker leker med våra skattepengar.

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
Freedom skrev:
2463199 Jag tror inte du kommer att sluta med din hobby för att din premie höjs några spänn, du kanse får igen pengarna på annat håll så det blir ett nollsummespel som det alltid blir när våra politiker leker med våra skattepengar.

Med tanke på att vissa pungar ut över 10 k för sin trafikförsäkring och vi kanske snackar en dubbling så blir det inte så mycket pengar över =/

Studenter, pensionärer som äger bil/mc kommer ju gå back på detta hur man än ser det. Dessa får ju inte den extra "tusenlappen" som är utlovad.

Freedom

Guest
[- sNaIjK -] skrev:
2463210 Med tanke på att vissa pungar ut över 10 k för sin trafikförsäkring och vi kanske snackar en dubbling så blir det inte så mycket pengar över =/

Studenter, pensionärer som äger bil/mc kommer ju gå back på detta hur man än ser det. Dessa får ju inte den extra "tusenlappen" som är utlovad.
Vad har du fått uppgifterna från att det det skulle bli en dubbling? Från dom rödas sida eller? Vad det handlar om är ett par hundralappar som du får igen på andra åtgärder om den så kallade alliansen vinner.

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
Freedom skrev:
2463225 Vad har du fått uppgifterna från att det det skulle bli en dubbling? Från dom rödas sida eller? Vad det handlar om är ett par hundralappar som du får igen på andra åtgärder om den så kallade alliansen vinner.

Vilka andra åtgärder?:confused:

Freedom

Guest
Bajen-Sam skrev:
2463233 Vilka andra åtgärder?:confused:
Vad jag förstått så försöker man genomföra skattesänkning för löntagarna, och även på sikt slopa fastighetsskatten som kommert alla till del, även dom som är hyresgäster.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln