Åter till trådämnet
Det blir dyrare att försäkra sin hoj efter valet... oavsett parti då även GP önskar föra över mer av de faktiska kostnaderna på de som orsakar dem (är väl utredning/ förslag lagt från S om det såvitt jag förstått? och alliansen lagt förslag på det i sitt valprogram?).
Förslaget missgynnar oss hojåkare. Ja, det blir dyrare att försäkra sin hoj. Ja, en del kommer sluta åka för de inte anser sig ha råd eller prioriterar andra nöjjen än hojåkning. Många kommer fortsätta som inget hänt. Detsamma som gällde när t.ex. Bensinpriset raka i höjden när S, V, MP beslutade att höja skatterna på drivmedel och att oljepriset gick upp (mesta höjningen även då de ökade skatterna).
Vissa förespråkar "rättvisa" där det är rättvist att andra solidariskt betalar för hojåkningsnöjjet för ett fåtal. Andra förespråkar även de "rättvisa" i att de som kör hoj betalar de extra kostnader de orsakar. Är man 20år så anser man det "rättvist" att andra borde betala de många och dyra skadorna unga oerfarna förare på R1or orsakar och helst även betala inköpet av en ny R1. Är man 50-60 år och kör Volvo anser man det är "rättvist" om var och en ska betala sina egna skador (dock inte för rökning, fetma, försoffning, alkohol, som är andra stora risker för det skulle höja deras försäkringar).
Min egen åsikt är att förslaget är vettigt, detta även om jag kommer få betala högre premie och inte får igen de pengarna på sänkt skatt eller annat. Särskilt vettigt för mc är det då det snarare är frivilligt jämfört med att ha bil som är ett måste för många barnfamiljer (jag har ingen bil, inga barn, och använder även hojen som transportmedel).
Blir premierna alldeles på tok för höga för sporthojjar kanske det leder till de flesta av oss hamnar på bana istället? Är där en sporthoj gör sig bäst
Tänk vilket uppsving det hade blivit som givit med sig fler racebanor och färre skadade i trafiken.
Är trafikförsäkringen en fråga som bör avgöra hur man röstar? Definitivt inte!
Rösta nu på något parti i MP, S, V alliansen eller C, FP, KD, M alliansen eller annat parti efter vilka som totalt sett verkar vettigast för Sverige
Tänk gärna steget längre än enbart om en fråga gynnar/missgynner dig i dagsläget.