Moderaternas trafikförsäkringspolitk

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Skalman skrev:
2426942 Med det skottet hade du inte träffat en ladugårdsvägg från 1 meters håll :D


Du la märke till att jag sa efter kraschen? Dvs, 1991 fick Kapten Bildt ta över rodret på Titanic efter att den tidigare kaptenen kört skutan i sank. Inte lätt att rädda sitationen när skutan redan fått bottenkänning.

Ja, jag hade rösträtt 1991 och röstade på precis samma sätt som jag kommer att göra 2006.
Jo men eftersom du bara kör dina partifloskler hela tiden så känns det meningslöst att bemöta dina inlägg mer seriöst.
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
UltraMarine skrev:
2426985 Jo men eftersom du bara kör dina partifloskler hela tiden så känns det meningslöst att bemöta dina inlägg mer seriöst.

Perfekt. SÅ talar en äkta sosse, du måste vara en god Kamrat i Partiet! Visa mig gärna vilka partifloskler jag "kör med hela tiden" istället för att, i god sosse-anda, roa dig mig att kasta skit när du inte har något vettigt att säga.

* Är det en partifloskel att Sverige var på väg utför med rasande fart vid maktskiftet 1991? Varför tror du det blev maktskifte?
* Är det en partifloskel att säga att man tar sig tid och pengar om man brinner för en hobby? (n.b. alla kommer inte att ha råd. Men så är det redan idag - alla har inte råd att unna sig en R1-06.)
* Är det en partifloskel att säga att jag inte låter en detaljfråga styra mitt val om två veckor?
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
MagnusK skrev:
2427415 synnerligen meningslöst och ointelligent inlägg

edit: Svarade på detta innan, men ditt inlägg är så löjligt att jag ids inte besvära mig med att svara på sådant. Kom igen när du har något vettigt att säga.
 
Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Skalman skrev:
2427462 edit: Svarade på detta innan, men ditt inlägg är så löjligt att jag ids inte besvära mig med att svara på sådant. Kom igen när du har något vettigt att säga.

Edit: haha men du vad vettigt sa du?
 
Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Skalman skrev:
2427585 Jag svarade UltraMarine, men det kanske du missade i din iver att lägga dig i.

ja det gjorde jag nog, jag är jätte ivrig!

inte en siffra har jag sett så här långt bara påhopp. Jag får nog aldrig se det heller tyvärr.


Puss.



Ja nu är jag fan tankad.
 

Nova

Back from California
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ZX9R-00 med Gianelli
Dags att få bort Fet-Göran från statsministerpositionen. :tomten
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Skalman skrev:
2427269 Perfekt. SÅ talar en äkta sosse, du måste vara en god Kamrat i Partiet! Visa mig gärna vilka partifloskler jag "kör med hela tiden" istället för att, i god sosse-anda, roa dig mig att kasta skit när du inte har något vettigt att säga.

* Är det en partifloskel att Sverige var på väg utför med rasande fart vid maktskiftet 1991? Varför tror du det blev maktskifte?
* Är det en partifloskel att säga att man tar sig tid och pengar om man brinner för en hobby? (n.b. alla kommer inte att ha råd. Men så är det redan idag - alla har inte råd att unna sig en R1-06.)
* Är det en partifloskel att säga att jag inte låter en detaljfråga styra mitt val om två veckor?
.
Jag låter inte detaljfrågor styra om de inte råkar vara smygare som glider in "under radarn" och Trafikförsäkringsfrågan är en sån.

Skillnaden mellan dej och mej är att jag inte lojalitetsröstar med något parti utan omprövar inför varje val.
Jag måste ha nuddat nån känslig nerv eftersom du kör dina "SÅ talar en äkta sosse" haranger.
Ditt titanic exempel tyckte jag var bra men du gillade inte min tolkning tydligen...För det var faktiskt många som efteråt ansåg att regeringen gjorde fel och att de lät prestige styra istället för förnuft. Fast det gör väl ont att "ditt parti" gjorde fel fast de är ofelbara...
Du väljer att bortse ifrån att lågkonjukturen började, i större delen av världen iochmed det första Irakkriget ,utan i din värld är det sossarnas fel...
Såna där förenklingar gör bara att du verkar inte vara med i matchen...

Nova skrev:
2427878 Dags att få bort Fet-Göran från statsministerpositionen. :tomten
Verkligen uttömmande speciellt med tanke på trådens namn...

Jag säger det igen - Risken är stor att vi kommer att stå med våra motorcyklar utan att ha råd att försäkra dom. De kommer därför inte heller att gå att sälja. Företag som lever på oss kommer få att slå igen...
I övrigt kommer vanliga människor inte märka nån större skillnad
 
Last edited:

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Tumba
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Nu får ni lite utomnordisk syn på det hela:

Jag flyttade hit till Sverige 1995 (från Storbritanien). Det som debateras här nu ägd rum i UK under Maggie Thatchers tid. Det som alliansen säger låter ju bra. Hur det sedan blir är INTE bra:

För att företagen måste bli konkuranskraftiga och på grund av den lägre anställningstrygghet sjunker lönerna på sikt med en högerregering. Även dom som har ett jobb har inte längre råd att leva bra. Kortfattat, dom rika blir rikare och dom icke-rika (normala hårtarbetande människor) blir fattigare. Vill ni leva i ett samhället där ingen bryr sig om varandra, där man får knappt någon hjälp under dom svåra stunder i livet, och där dom rika kan bli väldigt rika - så kan ni flytta till USA eller UK. Jag vill själv bo i ett mer empatiskt land, där människor hjälpa varandra och där dom högavlönade har en socialplikt att ge tillbaka.

Ska tillägga att jag själv är relativt högavlönad (35k) och skulle bli ännu mer så i UK men jag gillar Sverige som det är (och mina arbetsvillkor t.ex. 4-veckor sommarsemesterrätt). Jag är hyfsad nöjd hur mina skattepengar spenderas (hellre på fattiga förortsmänniskor än krig i alla fall).

Vinner Alliansen så slår jag vad att man kommer inte att känna igen Sverige om 10-år. Dom rika har redan för mycket makt i samhället med en S regering. Gudvet vad dom skulle göra under en borglig sån!
 
Last edited:

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
UltraMarine skrev:
2427883 .
Skillnaden mellan dej och mej är att jag inte lojalitetsröstar med något parti utan omprövar inför varje val.

Uttala dig inte om hur personer som du inte känner agerar, tack. Ovanstående kommentar visar bara att du inte har en aning om vem jag är.

UltraMarine skrev:
Jag måste ha nuddat nån känslig nerv eftersom du kör dina "SÅ talar en äkta sosse" haranger.

Du verkar redan ha glömt bort var den kommentaren kom ifrån. Det var ett svar på ditt generaliserande inlägg som bara hade till avsikt att provocera, utan något som helst substantiellt värde. Bäst att jag påminner dig om vad jag svarade på:

(quote=UM) Jo men eftersom du bara kör dina partifloskler hela tiden så känns det meningslöst att bemöta dina inlägg mer seriöst.

Om du studerar GP:s debatteknik (och Jan (S)värds om du bor i Skåne, flitig skitsnackare på insändarsidor i skånska tidningar) så märker du att det ofta går ut på att måla upp högerspöket och tala om hur illa det kommer att gå om högern vinner, men utan att presentera något eget substantiellt förslag. Jag är väl medveten om att du inte alltid kör den här stilen, men i några av dina inlägg, ovanstående t.ex., gör du.

UltraMarine skrev:
2427883
Ditt titanic exempel tyckte jag var bra men du gillade inte min tolkning tydligen...För det var faktiskt många som efteråt ansåg att regeringen gjorde fel och att de lät prestige styra istället för förnuft. Fast det gör väl ont att "ditt parti" gjorde fel fast de är ofelbara...

Jag har aldrig påstått att alliansen är felfri. Om du läst mina inlägg inser du att jag vet om att ett maktskifte kommer att innebära höjd försäkring för mig också. Jag har dock inte lagt några värderingar på hur det kommer att bli totalt (dvs den där 1000-lappen mer i månaden det snackas om har jag inte kommenterat), utan konstaterar bara att det blir dyrare att utöva min hobby.

Vad gäller 91-94 så håller jag med om att kronan borde släppts mycket tidigare. Men som redan sagts - nästan alla var överens, såväl regering som opposition. Man kan å andra sidan tänka ett steg längre - vad beror det på att kronan var övervärderad? Kan det rent utav vara så att det beror på att tidigare regeringar helt enkelt ansett kronan vara värd mer än vad den egentligen var? Allt är inte så svart eller vitt som det ibland verkar.
Man kan ju titta på hur det var med utförsäljningen av Telia. Regeringen basunerade ut att det minsann kommer att bli folkaktien och att gemene man kommer att bli rika på affären. Därför sålde de ut aktien till svenska folket för 65kr (eller vad det var) och basunerade ut att den egentligen var värd 80-90kr. Visst - aktien steg ganska snabbt till 90kr eller så (tänk vad lobbyism kan göra!) mem ganska snabbt fattade marknaden att den var övervärderad som fan av regeringen, och aktien tappade snabbt i värde. Numera ligger den på 45kr ungefär.

UltraMarine skrev:
2427883
Du väljer att bortse ifrån att lågkonjukturen började, i större delen av världen iochmed det första Irakkriget ,utan i din värld är det sossarnas fel...
Såna där förenklingar gör bara att du verkar inte vara med i matchen...

Du menar till skillnad från dig och dina jämlikar som hela tiden stöder er på att det entydigt var borgarna som körde Sverige i botten 91-94? Det är väl en gammal partifloskel om nåt.
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
varför bråka..vi vet ju redan vilka som vinner :arsele :tungan
 

RawLion

Kungen av kallstarter
Gick med
27 May 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha YZF 750R
Vill lägga korten på bordet från början och berätta att jag är politiskt obunden men har röstat blått sen jag fick rösträtt.

Självklart har jag hjärtat i halsgropen då moderaterna presenterar sin idé om höjd trafikförsäkringspremie då jag ska försäkra två bilar, en mc och en husvagn varje år.

Jag känner att jag får se det i ett större perspektiv och ha solidaritet (nä, de röda har inte ensamrätt på det ordet) med resten av befolkningen och rösta som jag alltid gjort.

(Man måste knäcka ett par ägg för att göra en omelett)

IMHO är sossarna ett populistiskt parti som gör allt för att sitta kvar vid makten hellre än att ta itu med det faktum att vårt land är på en fruktansvärd nedgång där varje arbetande person måste försörja minst en som inte arbetar.

Vi måste ha fler arbeten och färre bidrag!
 

Bifogat

  • arguing.jpg
    arguing.jpg
    36.7 KB · Visningar: 65
Last edited:

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
SirWankalot skrev:
2425755 Det är väl det som är politik?
Man ska genomföra det man säger man ska annars kommer det andra lägret och ställer en till svars och kanske vinner nästa val.

För övrigt har ju Sverige rätt bra fart nu, grym ekonomi, fast jobben inte kommer. Sabbar Alliansen detta liknande 1990-talet, ja då vet vi att dom har en kass politik och är inkompetenta.
Själv ska jag rösta på dom för att få reda på hur det ligger till.

Jag hoppas du röstar in dem i de två kommande valen då också så att de åtminstonde har en chans att visa vart de vill.. För du är väl inte så naiv att du tror att de kan vända hela skutan på 4 år?
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Skalman skrev:
2428066 Uttala dig inte om hur personer som du inte känner agerar, tack. Ovanstående kommentar visar bara att du inte har en aning om vem jag är.
Du gör ju precis samma sak... och tro mig - du har ingen aning om vem jag är.
Skalman skrev:
2428066
Jag har aldrig påstått att alliansen är felfri. /snip/
Det var ju precis det du gjorde fast du gjorde det indirekt...
Jag tror förövrigt att sossarna hade släppt kronan fri i ett betydligt tidigare skede och att de ställt mer krav på bankerna innan de fick sina mång-miljarder.
Skalman skrev:
2428066
Du menar till skillnad från dig och dina jämlikar som hela tiden stöder er på att det entydigt var borgarna som körde Sverige i botten 91-94? Det är väl en gammal partifloskel om nåt.
Nu gör du det igen "Uttalar dig om hur personer du inte känner agerar"..
Jag drog upp det exemplet eftersom borgliga jämt anklagar sossarna för inkompetens... det är ju faktiskt inte så. Att ni inte gillar ideologin har ju inte med kompetens att göra. Göran må vara fet och otroligt dryg, hatad i sina led, men han är inte inkomptetent. Han skulle aldrig tagit sig till den position han har om han vore det.

Ja "att sossarna kört landet i botten" är en bortförklaring som ni kör med i varje val sedan dess. Det är inte sossarna som kört stockholms landsting i botten vilket den borgeliga majoriteten gjorde med flit.
 
Last edited:

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
UltraMarine skrev:
2428896Det var ju precis det du gjorde fast du gjorde det indirekt...
Nu gör du det igen "Uttalar dig om hur personer du inte känner agerar"..

Det är inte som du agerar, det är vad du själv säger. Att citera något som någon sagt är inte samma sak som att anta hur en person tänker utan att ha en aning. Jag har aldrig någonsin påstått att jag röstar som jag alltid gjort, utan tar ställning varje gång. Men, men...inte lönt att försöka diskutera med en betongvägg, dessutom i en tråd som numera spårat ur totalt :huvet
 
Last edited:

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati S2R1000
Biturbo skrev:
2428682 Jag hoppas du röstar in dem i de två kommande valen då också så att de åtminstonde har en chans att visa vart de vill.. För du är väl inte så naiv att du tror att de kan vända hela skutan på 4 år?

Vända skuta på 4 år? Sverige går ju toppenbra.

Det är bara att förvalta, inte vända. Inte ens borgarna kan väl misslyckas med det?
 

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Ort
Götet
Hoj
BMWs
Åter till trådämnet :)

Det blir dyrare att försäkra sin hoj efter valet... oavsett parti då även GP önskar föra över mer av de faktiska kostnaderna på de som orsakar dem (är väl utredning/ förslag lagt från S om det såvitt jag förstått? och alliansen lagt förslag på det i sitt valprogram?).

Förslaget missgynnar oss hojåkare. Ja, det blir dyrare att försäkra sin hoj. Ja, en del kommer sluta åka för de inte anser sig ha råd eller prioriterar andra nöjjen än hojåkning. Många kommer fortsätta som inget hänt. Detsamma som gällde när t.ex. Bensinpriset raka i höjden när S, V, MP beslutade att höja skatterna på drivmedel och att oljepriset gick upp (mesta höjningen även då de ökade skatterna).

Vissa förespråkar "rättvisa" där det är rättvist att andra solidariskt betalar för hojåkningsnöjjet för ett fåtal. Andra förespråkar även de "rättvisa" i att de som kör hoj betalar de extra kostnader de orsakar. Är man 20år så anser man det "rättvist" att andra borde betala de många och dyra skadorna unga oerfarna förare på R1or orsakar och helst även betala inköpet av en ny R1. Är man 50-60 år och kör Volvo anser man det är "rättvist" om var och en ska betala sina egna skador (dock inte för rökning, fetma, försoffning, alkohol, som är andra stora risker för det skulle höja deras försäkringar).

Min egen åsikt är att förslaget är vettigt, detta även om jag kommer få betala högre premie och inte får igen de pengarna på sänkt skatt eller annat. Särskilt vettigt för mc är det då det snarare är frivilligt jämfört med att ha bil som är ett måste för många barnfamiljer (jag har ingen bil, inga barn, och använder även hojen som transportmedel).

Blir premierna alldeles på tok för höga för sporthojjar kanske det leder till de flesta av oss hamnar på bana istället? Är där en sporthoj gör sig bäst :) Tänk vilket uppsving det hade blivit som givit med sig fler racebanor och färre skadade i trafiken.

Är trafikförsäkringen en fråga som bör avgöra hur man röstar? Definitivt inte!
Rösta nu på något parti i MP, S, V alliansen eller C, FP, KD, M alliansen eller annat parti efter vilka som totalt sett verkar vettigast för Sverige :) Tänk gärna steget längre än enbart om en fråga gynnar/missgynner dig i dagsläget.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top