Moderaternas trafikförsäkringspolitk

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Tabellen i snyggare form:
 

Bifogat

  • forsakring.jpg
    forsakring.jpg
    39.5 KB · Visningar: 126

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Ort
Landet
Hoj
Yamaha R1 -05
Nautilus skrev:
2422710 Fast med lite tur betyder en sådan reform att priserna för halv- och helförsäkring (utan trafikförsäkring) går ner... Men eftersom försäkringsbolagen vill tjäna pengar, och det inte verkar något som tvingar dem, lär väl de priserna vara konstanta...


Nu har du nog missuppfattat det hela lite granna. TF är det du har i botten. Denna kommer du alltså inte undan. Om du sedan själv väljer att bygga på med stöld, vagnskada etc det är upp till dig. Men höjningen kommer att drabba alla, oavsett vilken nivå på försäkringen man väljer (nåja oförsäkrade fordon kommer såklart undan då).

Skalman skrev:
2422712 Tabellen i snyggare form:

Stämmer den där tabellen så är det ju knappast något problem.:confused:
En tusenlapp i månaden vore något att bita i däremot.
 
Last edited:

Nautilus

Livsnjutare
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Sprint RS
goodspeed skrev:
2422858 Nu har du nog missuppfattat det hela lite granna. TF är det du har i botten. Denna kommer du alltså inte undan. Om du sedan själv väljer att bygga på med stöld, vagnskada etc det är upp till dig. Men höjningen kommer att drabba alla, oavsett vilken nivå på försäkringen man väljer (nåja oförsäkrade fordon kommer såklart undan då).



Stämmer den där tabellen så är det ju knappast något problem.:confused:
En tusenlapp i månaden vore något att bita i däremot.

Jo, jag vet det... Kanske kunde uttryckt mig bättre. Jag tänkte nåt i stil med att om deras "plan" fungerar och antalet olyckor går ner för att folk kör säkrare (för att det är dyrare), något jag iofs inte tror kommer hända, borde utbetalningarna för glasskada, vagnskada etc bli lägre, och därmed premierna. För jag tolkade förslaget som att det var personskadorna som skulle lyftas ut ur den statsfinansierade vården till försäkringsbolagen. Staten pröjsar väl knappast våra kraschade hojar idag?


Och nej, några hundralappar till i månaden har man väl råd med. Men principen är ju densamma.
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Hårding skrev:
2422602 Kan alliansen även ordna så att jag som Stockholmare slipper betala för infrastruktur utanför Stockholms län, tycker det är jätte orättvist att jag skulle behöva betala för saker som bönder använder och inte kommer mig tillhanda.

OT
Ja, asfalt är ju näringsrikt... :rolleyes:
/OT

Bra jobbat skalman!

Tycker det generellt låter som en bra förslag. Dock får man med stor sannolikhet bita i det sura äpplet och slanta upp när det kommer till kritan.
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
goodspeed skrev:
2422858Stämmer den där tabellen så är det ju knappast något problem.:confused:
En tusenlapp i månaden vore något att bita i däremot.

Jag tog inlägget från vemdetnuvar och klippte ur tabellen från moderaternas svar. Därefter bytte jag ut mellanslagen mot tabbar och fick fram detta, jag antar att jag läst moderaternas svar korrekt.

Dock misstänker jag att detta är "typfallet", dvs ett genomsnitt, såtillvida att högriskgrupper får pröjsa mer än 246kr/mån och lågriskgrupper mindre. Men jag är inte säker, utan det är bara vad jag tror.
 

Falafelbabianen

Pessimist (Leg)
Gick med
9 Dec 2003
Ort
i en kartong på botten av en sjö
Hoj
Honda VFR 03
Skalman skrev:
2422939 Jag tog inlägget från vemdetnuvar och klippte ur tabellen från moderaternas svar. Därefter bytte jag ut mellanslagen mot tabbar och fick fram detta, jag antar att jag läst moderaternas svar korrekt.

Dock misstänker jag att detta är "typfallet", dvs ett genomsnitt, såtillvida att högriskgrupper får pröjsa mer än 246kr/mån och lågriskgrupper mindre. Men jag är inte säker, utan det är bara vad jag tror.

Det är nog för tidigt att pusta ut... Räkna med att Moderaterna räknar på nåt för dom fördelaktigt exempel! Se bara på benämningen "Motorcykel" ?!
Jag kan tänka mig att de menar en 50årig gubbe på en 600cc virago...
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Falafelbabianen skrev:
2423111 Det är nog för tidigt att pusta ut... Räkna med att Moderaterna räknar på nåt för dom fördelaktigt exempel! Se bara på benämningen "Motorcykel" ?!
Jag kan tänka mig att de menar en 50årig gubbe på en 600cc virago...

Nja...citerar: "Tabell 12.6 Typiska premiehöjningar som följd av
trafikförsäkringens övertagande av kostnader för trafikskadades
sjukpenning och sjukersättning".

F.ö. skulle jag aldrig låta EN fråga, som dessutom inte är jätteviktig, avgöra hur jag röstar. Det finns så många andra frågor som är mycket viktigare för Sverige,
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1
Skalman skrev:
2423474 Nja...citerar: "Tabell 12.6 Typiska premiehöjningar som följd av
trafikförsäkringens övertagande av kostnader för trafikskadades
sjukpenning och sjukersättning".

F.ö. skulle jag aldrig låta EN fråga, som dessutom inte är jätteviktig, avgöra hur jag röstar. Det finns så många andra frågor som är mycket viktigare för Sverige,

Så du sitter på ett forum där sporthoj är grejen och inte tycker att frågan som egentligen betyder sporthojens död är speciellt viktig för dig...märkligt tycker jag själv men vi är alla olika.

Vinner borgarna så får man hoppas att de driver förslaget till sin spets så att alla riskgrupper få stå för sina egna kostnader med försäkringar så man slipper betala för sånt som själv inte är intresserad av.
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Hårding skrev:
2423593 Så du sitter på ett forum där sporthoj är grejen och inte tycker att frågan som egentligen betyder sporthojens död är speciellt viktig för dig...märkligt tycker jag själv men vi är alla olika.

Vinner borgarna så får man hoppas att de driver förslaget till sin spets så att alla riskgrupper få stå för sina egna kostnader med försäkringar så man slipper betala för sånt som själv inte är intresserad av.

Är man intresserad av sin hobby, tar man sig tid och pengar till att utföra den. Detta förslaget kommer naturligtvis inte att innebära sporthojens död, det handlar om prioriteringar. Redan idag är det många som inte har råd att köra sporthoj fast de vill, innebär det att det borde vara en gratis rättighet för alla och att staten (dvs alla andra skattebetalare) ska stå för fiolerna?
Att undvika att rösta på ett parti pga man skulle få höjd försäkring är för egoistiskt för min smak. Jag försöker tänka längre än min egen näsa.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Skalman skrev:
2424222 Är man intresserad av sin hobby, tar man sig tid och pengar till att utföra den. Detta förslaget kommer naturligtvis inte att innebära sporthojens död, det handlar om prioriteringar. Redan idag är det många som inte har råd att köra sporthoj fast de vill, innebär det att det borde vara en gratis rättighet för alla och att staten (dvs alla andra skattebetalare) ska stå för fiolerna?
Att undvika att rösta på ett parti pga man skulle få höjd försäkring är för egoistiskt för min smak. Jag försöker tänka längre än min egen näsa.


Men det kan kanske vara så att endel inte helhjärtat brinner för någon sida utan ser det mer som pest eller kolera? Då kan detta vara en sak som kan falla ganska tungt i brist på annat.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
MagnusK skrev:
2424509 Men det kan kanske vara så att endel inte helhjärtat brinner för någon sida utan ser det mer som pest eller kolera? Då kan detta vara en sak som kan falla ganska tungt i brist på annat.
Då är det ju tur att dessa isåfall ändå inte tänker längre än näsan räcker, utan sväljer sossarnas "hemska propaganda" att sverige går under vid ett maktskifte med hull och hår.

Nej, tacka vet jag världens högsta skatter, europas högsta arbetslöshet eller varför inte en jättebra sjukvård. Eller poliserna (vilka då?) som sätter efter hojtjyven som snor min hoj, eller...

Men, det går ju bra för sverige. Tänk på det.
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
MagnusK skrev:
2424509 Men det kan kanske vara så att endel inte helhjärtat brinner för någon sida utan ser det mer som pest eller kolera? Då kan detta vara en sak som kan falla ganska tungt i brist på annat.

Så KAN det naturligtvis vara. Men ännu är det ingen jag debatterat med som tillhör denna grupp, och de torde vara ganska lätträknade. Att man ser allt som pest eller kolera betyder inte att man inte brinner för någon sida utan snarare att man inte orkar/vill/pallar sätta sig in i vad de står för. Den som, även bland sporthojsåkare, anser att trafikförsäkringsfrågan är viktigast för Sveriges framtid (inte jobben skolan eller vården t.ex.) har en ganska egoistisk livssyn IMO.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Skalman skrev:
Den som, även bland sporthojsåkare, anser att trafikförsäkringsfrågan är viktigast för Sveriges framtid (inte jobben skolan eller vården t.ex.) har en ganska egoistisk livssyn IMO.
Men, alla ska ju med...

Tänk på det! :tungan :zpy
 

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
hållundan skrev:
2424618 Men, alla ska ju med...

Tänk på det! :tungan :zpy

Ja, naturligtvis! Kaptenen känner sig väl rätt ensam på den sjunkande skutan annars - framförallt som det var han själv som slog upp det bautastora hålet i skrovet :D
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Klabbe85 skrev:
2410572 Jo, men jag går efter det som gynnar MIG mest, och jag får mindre pengar över om det blir en regering med moderaterna. :arsele

Edit: Kanske ska tillägga att jag har fast jobb så du inte tror att jag lever på andras arbete!


Problemet med sossarna är att de tror att det är de som bestämmer bara för att de sitter i regeringen. Så är det inte. INGEN REGERING BESTÄMMER NÅTT ÖVER HUVUD TAGET. Men eftersom det tror det så spelar de fotboll med ishockeyregler.

Det en regering SKA göra är att anpassa sig efter verkligheten. Så blir det dock sällan.

Staten kan inge ge jobb åt folk (vilket Göran Persson tror). Det de däremot kan göra är att ge folk förutsättningar att skaffa jobb själva. Det de istället gör är att tala om för företagen att de ska betala en HÖG avgift för att anställa folk. Det som då händer är att de anställer folk i nått annat land istället. Kontentan blir att en gubbe som kunde tjäna 20.000kr och betala in 7.000kr i skatt istället kostar 7-10.000kr i A-kassa. Skillnad = 14-17.000kr/mån för staten.

Sen kan man ju tänka sig att det är 500.000 som står utanför arbetsmarknaden och att flertalet av dessa kunde få dessa jobb om man styrde landet på rätt sätt. Blir ju en jävla massa miljarder som vi säjer nej till varje år.

Med den mellanskillnaden så kan staten betala alla premier för vad bakhjulsåkningen kostar varje år. DVS gratis försäkring + att du skulle kunna slippa sitta med kölapp i höger hand och en lunga i den andra när du väntar på akuten.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1
Skalman skrev:
2424222 Är man intresserad av sin hobby, tar man sig tid och pengar till att utföra den. Detta förslaget kommer naturligtvis inte att innebära sporthojens död, det handlar om prioriteringar. Redan idag är det många som inte har råd att köra sporthoj fast de vill, innebär det att det borde vara en gratis rättighet för alla och att staten (dvs alla andra skattebetalare) ska stå för fiolerna?
Att undvika att rösta på ett parti pga man skulle få höjd försäkring är för egoistiskt för min smak. Jag försöker tänka längre än min egen näsa.

Jag vet inte hur det i Skåne men i Stockholm är det redan snuskigt dyrt att köra hoj...

Själv hade jag en tanke på att rösta blått för första gången i mitt liv men detta förslag samt deras tankevurpa om fastighetsskatten visade på deras inkompetens att räkna på saker och ting. Vad blir nästa lilla sak som de räknat fel på som kommer göra att det inte blir några sänkta skatter för oss som arbetar? Hur skall de finansiera allt de lovar själva? Kommer du ihåg 91-94? inte blev det så mycket lägre skatter på arbete eller nya arbeten i huvudtaget. Bensinskatten rörde de inte och droppa några procent på arbetsgivaravgiften kommer inte rädda några jobb från att flytta till Kina/Polen när deras folk jobbar för 1200 kr/mån
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Hårding skrev:
Kommer du ihåg 91-94? inte blev det så mycket lägre skatter på arbete eller nya arbeten i huvudtaget. Bensinskatten rörde de inte och droppa några procent på arbetsgivaravgiften kommer inte rädda några jobb från att flytta till Kina/Polen när deras folk jobbar för 1200 kr/mån
Alla som drar upp Moderaternas senaste mandatperiod betänker knappast vilka omständigheter som rådde, samt att Carl Bildt och hans gäng hade rätt möe att göra för att försöka styra upp den röda röran som åsamkats under de tidigare 60 åren. Eller hur länge det nu var.

Risken är väl att, om det blir maktskifte nu (vilket vi innerligen hoppas), kommer röda armén tuta järnet om fyra år och skälla på alliansen att de inte lyckats göra något under sina fyra år, återigen.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1
hållundan skrev:
2425190 Alla som drar upp Moderaternas senaste mandatperiod betänker knappast vilka omständigheter som rådde, samt att Carl Bildt och hans gäng hade rätt möe att göra för att försöka styra upp den röda röran som åsamkats under de tidigare 60 åren. Eller hur länge det nu var.

Risken är väl att, om det blir maktskifte nu (vilket vi innerligen hoppas), kommer röda armén tuta järnet om fyra år och skälla på alliansen att de inte lyckats göra något under sina fyra år, återigen.

Det var väl cirka 9 år innan som borgarna hade haft en dubbel mandat period, hur det gick? ingen aning men jag har hört att samarbetet kraschade.

Du menar Calle B´s schyssta jobb med att försvara kronan? Strålande jobb eller hur...

Kan dock hålla med om att det kan behövas ett maktskifte då och då eftersom makt förblindar...dock vore det synd om de pajar trafikförsäkringen som fungerar idag bara för att spara 800 millar
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top