Nautilus skrev:2422710Fast med lite tur betyder en sådan reform att priserna för halv- och helförsäkring (utan trafikförsäkring) går ner... Men eftersom försäkringsbolagen vill tjäna pengar, och det inte verkar något som tvingar dem, lär väl de priserna vara konstanta...
Skalman skrev:2422712Tabellen i snyggare form:
goodspeed skrev:2422858Nu har du nog missuppfattat det hela lite granna. TF är det du har i botten. Denna kommer du alltså inte undan. Om du sedan själv väljer att bygga på med stöld, vagnskada etc det är upp till dig. Men höjningen kommer att drabba alla, oavsett vilken nivå på försäkringen man väljer (nåja oförsäkrade fordon kommer såklart undan då).
Stämmer den där tabellen så är det ju knappast något problem.
En tusenlapp i månaden vore något att bita i däremot.
Hårding skrev:2422602Kan alliansen även ordna så att jag som Stockholmare slipper betala för infrastruktur utanför Stockholms län, tycker det är jätte orättvist att jag skulle behöva betala för saker som bönder använder och inte kommer mig tillhanda.
goodspeed skrev:2422858Stämmer den där tabellen så är det ju knappast något problem.
En tusenlapp i månaden vore något att bita i däremot.
Skalman skrev:2422939Jag tog inlägget från vemdetnuvar och klippte ur tabellen från moderaternas svar. Därefter bytte jag ut mellanslagen mot tabbar och fick fram detta, jag antar att jag läst moderaternas svar korrekt.
Dock misstänker jag att detta är "typfallet", dvs ett genomsnitt, såtillvida att högriskgrupper får pröjsa mer än 246kr/mån och lågriskgrupper mindre. Men jag är inte säker, utan det är bara vad jag tror.
Falafelbabianen skrev:2423111Det är nog för tidigt att pusta ut... Räkna med att Moderaterna räknar på nåt för dom fördelaktigt exempel! Se bara på benämningen "Motorcykel" ?!
Jag kan tänka mig att de menar en 50årig gubbe på en 600cc virago...
Skalman skrev:2423474Nja...citerar: "Tabell 12.6 Typiska premiehöjningar som följd av
trafikförsäkringens övertagande av kostnader för trafikskadades
sjukpenning och sjukersättning".
F.ö. skulle jag aldrig låta EN fråga, som dessutom inte är jätteviktig, avgöra hur jag röstar. Det finns så många andra frågor som är mycket viktigare för Sverige,
Hårding skrev:2423593Så du sitter på ett forum där sporthoj är grejen och inte tycker att frågan som egentligen betyder sporthojens död är speciellt viktig för dig...märkligt tycker jag själv men vi är alla olika.
Vinner borgarna så får man hoppas att de driver förslaget till sin spets så att alla riskgrupper få stå för sina egna kostnader med försäkringar så man slipper betala för sånt som själv inte är intresserad av.
Skalman skrev:2424222Är man intresserad av sin hobby, tar man sig tid och pengar till att utföra den. Detta förslaget kommer naturligtvis inte att innebära sporthojens död, det handlar om prioriteringar. Redan idag är det många som inte har råd att köra sporthoj fast de vill, innebär det att det borde vara en gratis rättighet för alla och att staten (dvs alla andra skattebetalare) ska stå för fiolerna?
Att undvika att rösta på ett parti pga man skulle få höjd försäkring är för egoistiskt för min smak. Jag försöker tänka längre än min egen näsa.
Då är det ju tur att dessa isåfall ändå inte tänker längre än näsan räcker, utan sväljer sossarnas "hemska propaganda" att sverige går under vid ett maktskifte med hull och hår.MagnusK skrev:2424509Men det kan kanske vara så att endel inte helhjärtat brinner för någon sida utan ser det mer som pest eller kolera? Då kan detta vara en sak som kan falla ganska tungt i brist på annat.
MagnusK skrev:2424509Men det kan kanske vara så att endel inte helhjärtat brinner för någon sida utan ser det mer som pest eller kolera? Då kan detta vara en sak som kan falla ganska tungt i brist på annat.
Men, alla ska ju med...Skalman skrev:Den som, även bland sporthojsåkare, anser att trafikförsäkringsfrågan är viktigast för Sveriges framtid (inte jobben skolan eller vården t.ex.) har en ganska egoistisk livssyn IMO.
hållundan skrev:2424618Men, alla ska ju med...
Tänk på det!
Klabbe85 skrev:2410572Jo, men jag går efter det som gynnar MIG mest, och jag får mindre pengar över om det blir en regering med moderaterna.
Edit: Kanske ska tillägga att jag har fast jobb så du inte tror att jag lever på andras arbete!
Skalman skrev:2424222Är man intresserad av sin hobby, tar man sig tid och pengar till att utföra den. Detta förslaget kommer naturligtvis inte att innebära sporthojens död, det handlar om prioriteringar. Redan idag är det många som inte har råd att köra sporthoj fast de vill, innebär det att det borde vara en gratis rättighet för alla och att staten (dvs alla andra skattebetalare) ska stå för fiolerna?
Att undvika att rösta på ett parti pga man skulle få höjd försäkring är för egoistiskt för min smak. Jag försöker tänka längre än min egen näsa.
Alla som drar upp Moderaternas senaste mandatperiod betänker knappast vilka omständigheter som rådde, samt att Carl Bildt och hans gäng hade rätt möe att göra för att försöka styra upp den röda röran som åsamkats under de tidigare 60 åren. Eller hur länge det nu var.Hårding skrev:Kommer du ihåg 91-94? inte blev det så mycket lägre skatter på arbete eller nya arbeten i huvudtaget. Bensinskatten rörde de inte och droppa några procent på arbetsgivaravgiften kommer inte rädda några jobb från att flytta till Kina/Polen när deras folk jobbar för 1200 kr/mån
hållundan skrev:2425190Alla som drar upp Moderaternas senaste mandatperiod betänker knappast vilka omständigheter som rådde, samt att Carl Bildt och hans gäng hade rätt möe att göra för att försöka styra upp den röda röran som åsamkats under de tidigare 60 åren. Eller hur länge det nu var.
Risken är väl att, om det blir maktskifte nu (vilket vi innerligen hoppas), kommer röda armén tuta järnet om fyra år och skälla på alliansen att de inte lyckats göra något under sina fyra år, återigen.
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|