Modernare MC med "låg" försäkring?

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Hypermotard 1100 kan väl inte falla bort på grund av dålig effekt..? :näsblod

Force

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Hoj
Aprilia RSV1000R
Min Husqvarna motard på 125cc och 110kg är klart roligaste hojen jag har haft, gick inte särskilt fort men jäklar vad kul och enkelt det var att köra bakhjul och busa runt på smala kurviga vägar.
Min TL1000S var också sjukt rolig, men det gick för fort och chassi/fjädring gjorde den till en dödsfälla :näsblod
Åk och testa en KTM 690SMC, du kan få en riktigt fin sådan med din budget!

Ibland är man blind på hästkrafter, men la upp lite krav för att sortera bort slöa hojar.

TL1000S är sjukt rolig, men som du säger dämpningen hänger inte alls med så fort det börjar svänga. :3freak

Hypermotard 1100 kan väl inte falla bort på grund av dålig effekt..? :näsblod

Hmm när jag kollade upp den låg den på 90-95hk?

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Ibland är man blind på hästkrafter, men la upp lite krav för att sortera bort slöa hojar.

TL1000S är sjukt rolig, men som du säger dämpningen hänger inte alls med så fort det börjar svänga. :3freak
Bytar man bakre dämparen till bitubo eller liknande så blir man av med rotationsdämparen och alla dess nackdelar, blir en helt annan hoj.
Jag kommer lätt skaffa en TL igen någon gång för att jag fullkomligt älskar motorn och försäkringen, men aldrig en -97a igen haha.

Finns en del mods som gör det till en riktigt trevlig hoj, för i std utförande så kom man aldrig hem utan bajs i kallingarna :fakta

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tack för alla förslag :D Gjorde en snabb undersökning(hel/hel försäkring):

Suzuki B-King: 25000kr/år hos suzukis märkesförsäkring
Aprilia Tuono: 90000kr/år hos Dina AB, gick inte alls hos svedea/folksam/bilsport
Kawasaki Z1000SX: 85000kr/år hos Dina AB, gick inte hos svedea/folksam/bilsport
Suzuki SV1000: för omodern(liknar min tl1000s väldigt mycket).
Yamaha FZ1S: över 25000kr för trafik, lyckades inte få fram något annat.

Ingen hamnade tyvärr innanför ramarna :( :död

Å herrijävlar! :3freak

Flytta?

Force

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Hoj
Aprilia RSV1000R
Å herrijävlar! :3freak

Flytta?

Haha, är nog bästa tipset hitills :huvet
Jag testade på bilsport&mc att slå in ett postnummer 2 mil bort, plötsligt blev det nästan "gratis" att försäkra vad som helst.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
HAHA :D det är lyxigt att vara "gammal" och bo utanför centrala Göteborg/Stockholm.

Mjo, hamnar precis under 20000kr/år men då är den rätt omodern(slutade tillverkas 2003/2004?).

Hypermotard och Shiver fallerbort rent hästkraftmässigt! Men kanske borde pröva de innan jag sorterar bort :/

Men tack för alla förslag hittills!

Kallar du mig gammal pojkvasker! :gnissla
Men ja, det är rätt trevligt att bo så man har 300 meter till närmaste granne, och de fina hojvägarna precis utanför garageutfarten. :fakta

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Alltså det kan verka som jag skämtar men kolla rsv4 hos länsförsäkringar, jag betalade 11000 hel/hel dock 34 och landet men alla andra fick jag 30kkr/år av.

Husker

Medlem
Gick med
25 Oct 2008
Hoj
Z1000SX
Tack för alla förslag :D Gjorde en snabb undersökning(hel/hel försäkring):

Suzuki B-King: 25000kr/år hos suzukis märkesförsäkring
Aprilia Tuono: 90000kr/år hos Dina AB, gick inte alls hos svedea/folksam/bilsport
Kawasaki Z1000SX: 85000kr/år hos Dina AB, gick inte hos svedea/folksam/bilsport
Suzuki SV1000: för omodern(liknar min tl1000s väldigt mycket).
Yamaha FZ1S: över 25000kr för trafik, lyckades inte få fram något annat.

Ingen hamnade tyvärr innanför ramarna :( :död

Kanske skulle nämna var jag kollade min B-King försäkring, jag fick offerten från bilsport mc på 6200kr Halvförsäkrad / helår med SMC rabatt

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Haha, är nog bästa tipset hitills :huvet
Jag testade på bilsport&mc att slå in ett postnummer 2 mil bort, plötsligt blev det nästan "gratis" att försäkra vad som helst.

Allvarligt. Det där låter ju helt vansinnigt, försäkrade min nia som sjuttonåring och betalade inte mer än ca 3500.
Är ju gammal hoj, men. Vafan nästan 100 papp i försäkring är ju en årslön för vissa av oss.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
herregud vilka priser du får betala för dina hojar!

Måste det vara helförsäkrat då? tänkte om du skall köpa något billigare kanske o klara dig med insikten : Om jag klotar så kostar det ändå mindre o köpa en helt ny hoj än försäkringen kostar…

Lite så jag lever, har för visso en extrem förmån… hehe

Force

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Hoj
Aprilia RSV1000R
Kallar du mig gammal pojkvasker! :gnissla
Men ja, det är rätt trevligt att bo så man har 300 meter till närmaste granne, och de fina hojvägarna precis utanför garageutfarten. :fakta

Det har jag rätt till, när min Sporthoj.com ålder snart är 11 år :rock
Allt har sina för och nackdelar tyvärr :(

Alltså det kan verka som jag skämtar men kolla rsv4 hos länsförsäkringar, jag betalade 11000 hel/hel dock 34 och landet men alla andra fick jag 30kkr/år av.

"Prisförfrågan kan inte hanteras

Fordonet är av en modell som måste prisberäknas manuellt. Fyll i dina uppgifter, så kontaktar vi dig"

Gissar att det är över 100k...men tack för tipset :D

Kanske skulle nämna var jag kollade min B-King försäkring, jag fick offerten från bilsport mc på 6200kr Halvförsäkrad / helår med SMC rabatt
Kollade bilsport mc, men de låter mig inte kolla priset för det antagligen överstiger 25000kr/år.
Knappade in ett postnummer 2 mil bort och plötsligt var det 6800kr för halv/hel eller 13500kr hel/hel.

Allvarligt. Det där låter ju helt vansinnigt, försäkrade min nia som sjuttonåring och betalade inte mer än ca 3500.
Är ju gammal hoj, men. Vafan nästan 100 papp i försäkring är ju en årslön för vissa av oss.

Tyvärr vansinne :) försäkringsbolag mjölkar gärna de som bor i storstäderna.

herregud vilka priser du får betala för dina hojar!

Måste det vara helförsäkrat då? tänkte om du skall köpa något billigare kanske o klara dig med insikten : Om jag klotar så kostar det ändå mindre o köpa en helt ny hoj än försäkringen kostar…

Lite så jag lever, har för visso en extrem förmån… hehe

Jo, den tanken har slagit mig många gånger :D men inte ens trafikförsäkring är billigt på mig...eller så skiljer det sig bara lite.

TACK alla :)!

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
"låg" försäkring 15000kr... Herrejävlar vad glad jag är att jag inte bor i storstad. Helt sinnessjuka försäkringspriser ju.

Köp nåt naket

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Vad kostar en CBR900 från -96 i försäkring för dej, bara som jämförelse? Här är reg nr på en jag hade en gång i tiden BWO578.

Force

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Hoj
Aprilia RSV1000R
"låg" försäkring 15000kr... Herrejävlar vad glad jag är att jag inte bor i storstad. Helt sinnessjuka försäkringspriser ju.

Köp nåt naket

Inte ens naket hjälper ;)...får ha "tur" för att hitta något som är vettigt prissatt!

Vad kostar en CBR900 från -96 i försäkring för dej, bara som jämförelse? Här är reg nr på en jag hade en gång i tiden BWO578.

Bilsport mc och svedea gick inte...
Folksam:
Screen Shot 2015-08-31 at 00.37.19.png

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Jag har samma problem som dig när det gäller försäkring och sporthojar. Jag är också ung och dum som överbelastar en storstad.

Svedea kan du glömma när det gäller sporthojar!

Du fick ett bra förslag tidigare...Ducati Hypermotard...JÄVLIGT roliga hojar. Det de saknar i effekt saknar de i vikt också.

Själv valde jag Aprilia Falco pga försäkring på liknande millen osv var för hög. Och med falcon förlorar man väldigt lite jämfört med millen i prestanda!

Däremot så har du ju redan något som har bra med hästar och vrid i motorn. Har du provat ringa och kolla med svedea och deras Aprilia märkesförsäkring? Det gäller bara när du köper från butik om jag minns rätt. Vilket är idiotiskt. Men där borde du få bättre offert när det gäller Tuonon.

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Kollde lite på Bilsport-Mc ang:
Suzuki Bking. tog en 2009a. valde att bo i gbg och är 25. fick olika offerter beroende på när jag sa jag tog mitt kort: (endast hel/hel)
2012: 16000
2013: 18000
2014: 20000
2015: går inte o teckna / får ingen offert.

för nöjes skull:
2011: 15500
2010: 14900
2009--> 2005: 14900kr
så det verkar inte gå o få lägre pris för mig (om jag inte tar min hem ort).

halv försäkringen ligger mellan 5-10k billigare än hel, och trafik betalar jag endast 3500kr för. Frågan är varför får du så fruktansvärt saftig premie? även om jag väljer att jag tog kort 2014 ligger det bara på dryg 4000kr / år

Låter skumt

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Flytta en bit utanför GBG och bli "gubbe" verkar ju vara ett alternativ? :)

Skämt åsido, har du kollat vad ett Ducati Monster av olika årsmodell kostar? Inte lika många kusar men djäkligt fina hojar och bra vrid. Men de kanske liknar TL1000 för mycket?

Biscaya har kvar en Aprillia SL1000 Falco -01 som gått 0 mil!! Väldigt bra pris på den.

Husker

Medlem
Gick med
25 Oct 2008
Hoj
Z1000SX
Hehe jag vet vad du menar slever men bilsport mc fungerar inte riktigt så. Deras system reagerar tydligen på hk och cc inte nödbändigtvis priser. Så testa och sök på pris utan regnr. Så kan du få ett humm vad de kommer ge för offert när du väl kontaktar dem. Hade en mailkonversation med dem om detta. Skrivet från tele så lite stavfel i texten

Toya

Med Lem
Gick med
15 Jun 2007
Hoj
Aprilia Touno V4
Kolla svedea istället dom har märkesförsäkring.
Jag har haft en Aprilia Tuono-07 roligaste hojen jag ägt tills nu.
Nu har jag en nyare Tuono -12:a med v4:an antagligen för dyr för dig antar jag men den blev försäkringen billigare ?

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...