Modifieringar XT660 X/R

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Tjabba!
Har länge smugit runt i tysthet och läst denna tråd, men känner att det är dags att göra sig synlig nu.
Ska i vinter börja med kortet, och planerar ett inköp av en XT till sommaren. Dock är jag hemskt osäker på om jag ska köpa X eller R. Jag bor i södra norrland, med tillgång till mkt grusvägar och även landsvägarna är väl sisådär :/
Jag har på något vis ramlat dit för X, då jag tycker den ser mycket aggressivare ut, och även ha hårdare dämpning? Men har jag rätt om jag påstår att R har lite längre fjädringsväg?
Hade väl ev. tänkt att slänga på ett par vinterdäck på vinterhalvåret (landsvägsdubbade tror jag det får bli) så man även kan åka under vintern. Hjärnan säger satsa på R, men hjärtat slår lite extra för X.

Hjälp mig o du vise! :)

EDIT; Skulle även vara kul o se era hojar i "vinterskrud"! :)

/Kryckan

Last edited:

HaLLE

Gasa så går de fortare.
Gick med
21 May 2007
Hoj
KTM Superduke 990 -06
X eller R?

Tycker ditt hojval låter alldeles utmärkt vad de gäller märke och modell:tummenupp

Det stämmer helt rätt att X har hårdare fjädring, vad det gäller fjädringsväg vågar jag inte svara på om R har längre sådan men de skulle kunna tänkas att den har det. Hur som helst finns det höj och sänkningssatser till dessa cyklar.
Framgaffeln ska även skilja sig mellan R och X, resten ska vara samma, förutom dekalerna:D

Klart att Xen ger lite råare look med motardfälgar, men de där är en smaksak:) Vilken du ska välja beror väl mer på vilken typ av körning du gillar att köra och kommer köra mest av, Ren är ju en offroad maskin så mer behöver väl inte sägas där.. men på med ett par grövre däck på Xen så ger den dig nog en trevlig upplevelse på grus.. dock äter asfalten upp dessa grövre däck lite snabbare då de oftast är lite mjukare. men blir det mycket stadskörning och asfalt är nog Xen att föredra.
Hoppas de blev lite klarare..

//HaLLE

Tjabba!
/Kryckan

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
*hojlös*
tufft val, även om hjärtat klappar för X:en verkar det ju som om att R:en passar dina behov och din "situation" bättre.

Visst, X:en kanske ser en aning råare ut men R:en är inte direkt någon fjantmaskin..släng på ett par grymma slip-on så har du grym hoj oavsett! :tummenupp
Köp R:en säger jag om det nu är mkt grusvägar du kommer köra på, kommer kännas dumt tror jag om du köper en XTX och titt som tätt kommer känna att den begränsar dig i åkandet. :)

darest

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2006
Hoj
XT660R
Köp en R... ( Står ju för RACING ;) )

Har dock byggt om min lite för att den ska bli som den borde varit från fabrik. Höjd 35mm bak, 20mm distans i framgaffeln, överliggande 2-1 system, rejäl hasplåt och ett par barkbusters. Lägg på ett par TKC80 om du vill klara dig bra på både AS-falt och grus. Kan lägga ner bra med de däcken!

Grus spritzen ist schön!!!!

Mvh David

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Låter verkligen som att jag får försöka sikta in mig på en R, då den förmodligen kommer passa mina behov allra bäst.
Som Xt_660 sa, så är det hemskt tråkigt att känna att begränsningarna sitter i materialet! Är det någon av er som kört lite snö med hojen? Vore kul o veta om det är en gå-rakt-fram-maskin eller om den styr kvickt fint? :)

Men en stor fråga, jag är "bara" 22 år och antar att jag kommer få betala ruskiga pengar i försäkring på en sån här hoj? Inte jämfört med en 1000cc's sporthoj kanske, men nog för att det ska svida rejält på kontot? Läste lite om bilsport-mc's offroadförsäkring, men den var endast för 24+ tyvärr!

Hur har ni era försäkrade, samt hur gamla är ni? :)

(Antar att jag snackar OT nu, iom att det är modifieringar det gäller, men det känns som bästa sättet att få kontakt med folk som verkligen kan och vet saker om modellen!)

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
*hojlös*
26 år, bor i storstan, har Folksam, halvförsäkrat, betalar ca 21kr per dag under sommarhalvåret då den är påställd.
Vintertid=garageförsäkring, något lägre, jag överlever! :tummenupp

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Köp en R... ( Står ju för RACING ;) )

Har dock byggt om min lite för att den ska bli som den borde varit från fabrik. Höjd 35mm bak, 20mm distans i framgaffeln, överliggande 2-1 system, rejäl hasplåt och ett par barkbusters. Lägg på ett par TKC80 om du vill klara dig bra på både AS-falt och grus. Kan lägga ner bra med de däcken!

Grus spritzen ist schön!!!!

Mvh David

Vore kul att få se bilder på din hoj

pirja-jani

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2007
Hoj
07 Kawasaki Z750
Glöm inte snokeln, den väger säker 2hg.. :) Dom flesta ink mig själv, kan säkert också banta bort 5kg eller något dyligt från magen! Ha ha ha :yoparty

Haha helt rätt bara att banta ner sig!!

Hallå allihopa!
Snart slut på säsongen men visst han jag bekanta mig med 3 av Uppsalas 12mc-poliser. De är 1500kr i böter på att inte ha nr.plåts belysning bara så ni vet, dock ryckte den norrländska övertalningsförmågan in så man slapp böter.:)

Hur som helst angående att byta till KN-filter och DNA-S2 utan Pc så är detta inge vidare då den kommer gå jäkla torrt, vilket kan i sin tur skada de ena och de andra.. Så på med en PC i samband med detta och se till att den har en passande mapp så får du ut betydligt mer av hojen då den får RÄTT luft och soppaflöde=)

Hej att den kommer att gå torrt då är det något som du vet säkert eller tror du det bara?

Last edited:

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
Haha, skönaste avataren på länge! :tummenupp

Min vinterhoj, tyvärr är den lite kinkig, startar bara när den vill och är jäkligt dyr i drift.:D

Men jag kan inte leva utan den.

Hej att den kommer att gå torrt då är det något som du vet säkert eller tror du det bara?

Ja. Den kommer att gå torrt eller magert som kanske är ett bättre ord.
Du ökar luftflödet utan att öka bränsletillskottet, som på en turbomotor om du höjer ladd utan att ge mer soppa.

Om du är i gränslandet för motorskador vet jag inte.

HaLLE

Gasa så går de fortare.
Gick med
21 May 2007
Hoj
KTM Superduke 990 -06

Ja det är ju som StephanD säger.. den får för mycket luft i förhållande till soppa och med en PC ändrar du inställningen så att han får mer soda..

Var gränsen för motorskada ligger är ju då en annan fråga. Men man vet ju att få en vit hinna på stiftet är tecken på att han går snålt och de var det jag fick också efter att ha satt på K/N och DNA filtret så en PC3 inköptes, efter det så försvann problemet med stiftet plus att det resulterade att han gick upp på bakhjulet så lätt:D

pirja-jani

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2007
Hoj
07 Kawasaki Z750
Ja det är ju som StephanD säger.. den får för mycket luft i förhållande till soppa och med en PC ändrar du inställningen så att han får mer soda..

Var gränsen för motorskada ligger är ju då en annan fråga. Men man vet ju att få en vit hinna på stiftet är tecken på att han går snålt och de var det jag fick också efter att ha satt på K/N och DNA filtret så en PC3 inköptes, efter det så försvann problemet med stiftet plus att det resulterade att han gick upp på bakhjulet så lätt:D

ok! trodde att det bara kunde bli så med förgasare och inte med Bränsleinsprutning! tack för ditt svar!

Hansolo

Ordningstörande
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
Ducati, Ducati, XT660X
Varvräknare

Någon XT-kamrat som vet om en lämplig/passande varvräknare, gärna liten LED till XTn?

/H

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
Någon XT-kamrat som vet om en lämplig/passande varvräknare, gärna liten LED till XTn?

/H

Har för mig att det gick att få fram varvtal i befintligt instrument, är inte helt säker men har som sagt för mig att jag läst det i instruktionsboken.

Varför saknar du varvräknare?

OXYD

OXYD
Gick med
4 May 2007
Hoj
2005, Yamaha, xt660r
Lägre försäkringsklass, XT660R

Detta jublar vi som har R för :tummenupp

Yamaha XT660RFrån 5 till 4...

Yamaha har lyckats få Bilsport & MC Specialförsäkring att sänka offroadhojen XT660R från försäkringsklass 5 till 4. Även den nya offroadtourern XT660Z Tenere kommer att gå i klass 4.

Exakt vad som gjort sänkningen möjlig kan inte ens Yamaha Motor Scandinavia svara på.
De berättar dock att de har ett bra samarbete med Bilsport & MC Specialförsäkring som är det bolag som du får ett års fri vagnskada hos när du köper en ny Yamaha (sporthojar undantagna). Vi förmodar att gynnsam skadestatistik (om man nu kan skriva så) ligger bakom den positiva förändringen

http://www.fastbikes.se/index.php?option=com_content&task=view&id=301&Itemid=1

Hansolo

Ordningstörande
Gick med
10 Jan 2004
Hoj
Ducati, Ducati, XT660X
Har för mig att det gick att få fram varvtal i befintligt instrument, är inte helt säker men har som sagt för mig att jag läst det i instruktionsboken.

Varför saknar du varvräknare?

Vad jag förstår så går det inte att få fram varvräknaren och hastighetsmätaren i displayen samtidigt.
Jag vill ha den för att mer exakt kunna justera PCn själv, för att få mätvärden på exakta varvtal...

/H

Dyson

Angler
Gick med
7 Dec 2007
Hoj
MT-09 Tracer
Hej på Er
50-årskrisen slog till med full kraft, 4 månader för "ung" för att få MC-kortet med på bilkortet. Tog MC-kortet i september o "hittade" en demokörd (19 mil) xt660r. Har lusläst tråden o kände att nu vill jag va med.

Ha de//Dyson

Ares

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Hoj
Speed Triple -09
Hej på Er
50-årskrisen slog till med full kraft, 4 månader för "ung" för att få MC-kortet med på bilkortet. Tog MC-kortet i september o "hittade" en demokörd (19 mil) xt660r. Har lusläst tråden o kände att nu vill jag va med.

Ha de//Dyson

välkommen i gänget:tummenupp !

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras