Modifieringar XT660 X/R

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
*hojlös*
damn..feta arschlen gubbar! :tummenupp

Okey..tänkte köpa offderoads baklyse nu, en ny regplåthållare från densamma samt "led blinker oval" för 32 euro.

Nån som vet hur dessa kopplas in sen, ska man borra i baklyshuset sen eller?
Behöver jag beställa något annat kablage eller motstånd samtidigt?
All köphjälp uppskattas enormt! :)

Last edited:

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Hoj
Triumph Thruxton -09 Suzuki GS1000G -81
Har någon bild på mitt arsle i mitt "garage" om du vill kolla. Enduro skärm med godkänt lyse för ett par hundra. GPR och blinkers ryms båda två. :tummenupp

The dr

The Dr
Gick med
9 Aug 2007
Hoj
2004, Yamaha XT660X
700cc

Skall finnas ett 700cc kit till denna båge :va .

Finns här någon som har detta på sin båge, och kan uttala sig om det ger trevlig prestanda för pengarna.:D

Last edited:

skoldkvist

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2007
Hoj
2005, Yamaha XT660X
Tjena!

Ny här, fixade hoj och kort för en månad sen! Är det någon här som testat "Kev mod"?

http://www.captnmoto.co.uk/20603.html

Beställde en sån på Ebay och funderar om den förverkar garantin.. I kort så är det ett variabelt motstånd som kopplas så att man lurar motorn att få annan blandning=mer hp

Har någon testat att "rensa" original dämparna förresten?

/Calle

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
*hojlös*
behöver hjälp med att hitta en sporthojs-medlem,

I sitt garage finns bilder när han kör en svart xt660x på bana.
Tror han haft hojen ute för försäljning också,
vet nån vem han är? Skulle behöva fråga lite om hans hoj! :tummenupp

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
*hojlös*
jaha...igen detta med att bygga om bakdelen..nu är jag lite inne på att vända på originallyset helt sonika.
Vad krävs för detta? Måste man borra och skruva massa själv?

edit: fick tag på medlem stoppsladd som tipsade om följande!

Vill man ha sin xtx med svarta kåpor och har modell -04 till -06 kan man tydligen köpa svarta kåpor tillhörandes xtr-modellen från -04, dessa passar tydligen alldeles utmärkt på en xtx också!
beställde just alla kåpor + två yamaha-märken till kylarvingarna för 2994 kr ! :yoparty :tummenupp

Last edited:

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
jaha...igen detta med att bygga om bakdelen..nu är jag lite inne på att vända på originallyset helt sonika.

edit: fick tag på medlem stoppsladd som tipsade om följande!

Vill man ha sin xtx med svarta kåpor och har modell -04 till -06 kan man tydligen köpa svarta kåpor tillhörandes xtr-modellen från -04, dessa passar tydligen alldeles utmärkt på en xtx också!
beställde just alla kåpor + två yamaha-märken till kylarvingarna för 2994 kr ! :yoparty :tummenupp

Yamahamärken?
Är de små runda svarta/silver märkena du menar, är själv inne på att köpa vit plast men vill ha den röda dekoren.

Lämnade min på första servicen i dag, körde ca 2 mil till Bike i Trollhättan, kan sammanfattat resan med att det var friskt och relativt myggfritt, bara att gilla läget årets mcåka är slut.:gråta

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
*hojlös*
Yamahamärken?
Är de små runda svarta/silver märkena du menar, är själv inne på att köpa vit plast men vill ha den röda dekoren.

Lämnade min på första servicen i dag, körde ca 2 mil till Bike i Trollhättan, kan sammanfattat resan med att det var friskt och relativt myggfritt, bara att gilla läget årets mcåka är slut.:gråta

Yes de små svart/silvermärkena ja, yamahas logotype som tydligen är 3 st korslagda stämgafflar..så lärde man sig något nytt där också!

Vit plast.. du vill inte köpa mina röda kåpor sen då när jag bytt? :tummenupp

edit: såg att du hade en -07a..då går det ju inte :(

Ares

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Hoj
Speed Triple -09

du kan använda dig av samma hål som finns tidigare,men eventuellt kanske du måste använda några distanser för att förlänga det lite och trycka upp det mer mot bakplasten. Man får pröva sig fram lite, men det är riktigt snyggt

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
*hojlös*
du kan använda dig av samma hål som finns tidigare,men eventuellt kanske du måste använda några distanser för att förlänga det lite och trycka upp det mer mot bakplasten. Man får pröva sig fram lite, men det är riktigt snyggt

Jag ser det ja! Du har inget bättre närbild rakt bakifrån på baken?
Dina garagebilder visar bara lite på baken...

Vore grymt att få se! Är lite sugen på att se hur du löst det med reg-plåten och blinkers också.

Har bestämt mig för att jag SKA vända på baklyset nu och inte lägga ned 1500 kr på offderoads lyse :tummenupp

Filthgrinder

Grusätare!
Gick med
2 Jul 2007
Hoj
Yamaha XT660Z Ténéré -09
Jag har varit ute nu i garaget å skruvat lite!
Det här med att vända baklampan verkar ju lite knivigt! Eller är det bara jag som är korkad?

Det du har gjort Ares går alltså att göra UTAN att skära sönder någon plast?
Du har tagit loss hela den plast detaljen som lampan fäster i, den som är innerskärm och som går på var sida om sadeln? Stämmer det?

Ge oss klarhet i detta är du snäll!

Ares

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Hoj
Speed Triple -09
Jag har varit ute nu i garaget å skruvat lite!
Det här med att vända baklampan verkar ju lite knivigt! Eller är det bara jag som är korkad?

Det du har gjort Ares går alltså att göra UTAN att skära sönder någon plast?
Du har tagit loss hela den plast detaljen som lampan fäster i, den som är innerskärm och som går på var sida om sadeln? Stämmer det?

Ge oss klarhet i detta är du snäll!

Nej tyvär måste man kapa i plasten men det blir riktigt bra, de kan jag intyga. du har rätt i att jag har kapat i innerskärmen (s. k bakskärm)

ska försöka förklara. med bakplasten (bakskärm) i kommande förklaring menar jag den svarta plastskärman som sitter mellan ramen och går ner mot svingen och "under" sitsen, alltså inte bakkåpan.

OBS!
ett tips är att beställa en ny bakskärm hos en mc handlare då man kanske inte vill kapa i orginaldelar eller om man ändrar sig, vill köra med orginal utförande igen eller om man kapar fel (var därför väldigt noga med kapningen så detta blir rakt.

ohh sry om jag har varit lite oklar , har skrivit om detta lite tidigare i tråden tror jag, men men.
Från början i bakplasten= (Innerskärm, bakskärm) går det ut en liten bit över baklyse, denna har jag kappat av för att kunna vända på lampan.
kapningen blir riktigt bra och ser proffsigt ut. om du tar av bakkåpan så ser du på bakplasten att det är en liten spårad rund cirkel precis innan utbuktingen(som lampan fäster i) ovanför baklampa.
Jag kapade bakplasten så att cirkeln bara blev en halvcirkel, kapa rätt ner bara (obs!-rakt ner). det blir sedan ganska spetsigt och kantigt efter din kapning, då kanske du får runda till lite med såg och fil.

sedan är det bar å vända på baklampan och fixa 2 nya hål in i plasten,
sätt två spikar i skruvhålen på baklampan och stick in dom mot plasten där du vill ha dom och borra sendan där du gjort markeringarna.

sen kanske du måste lägga lite distanser i mellan skruvarna för att få de lite snyggare. jag gjorde de för att få lyset mer upptryckt och mindre mellanrum till själva "bakkåpan"

Fölåt om det är luddigt, men hojta till om det är nåt som är extra oklart, tyvärr så kan jag som sagt inte lägga upp några bilder för tillfället....:(

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
*hojlös*
okey, lite klokare blev jag iaf!
man måste nog ha hojen och en helt ledig dag framför sig om man skall kunna fixa detta på ett schysst sätt.

Shit va hårt det är med svart alltså... snart har jag också det! :tummenupp

Ares

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Hoj
Speed Triple -09
man måste nog ha hojen och en helt ledig dag framför sig om man skall kunna fixa detta på ett schysst sätt.

ja hojen måste du nog ha i alla fall annars blir det svårt:D , tog nog runt 3 timmar för mig, mkt tid går till att fundera ut hur man ska ha det å att testa olika varianter med vinklar osv. sen vill man ju vara noogran så att det blir snyggt.

ja svart är asgrymt, ska nog ta bort mina dekaler på lykt kåpan och bakkåpan:tummenupp

Testpilot

Yamaha
Gick med
4 Aug 2007
Hoj
FZ1-n 07
Tjabba tjabba. De va ett tag sen man va här o skrev. Men nu vill jag byta mitt bakljus (orginal) till ett diodbakljus. Måste jag byta relä då????? Var tvungen att göra det till miniblinkersena ja monterade dit i sommras.

Kan även intyga att det Ares har gjort blir grymt bra. Vi har nämligen gjort likadant. Kolla mitt garage, de finns nog nån hyffsad bild iaf.

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj

Vill du inte lägga ner en hel dag går det att få upp skylten ganska ordentligt utan att vända lampan.

Jag har köpt diodlampa som ligger och väntar på montering, när jag köpte min hoj så kapade jag stänkan och tryckte upp skylten max.
Se i mina bilder. http://www.sporthoj.com/gallery/search.php?uid=19716

Ares

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Hoj
Speed Triple -09
Vill du inte lägga ner en hel dag går det att få upp skylten ganska ordentligt utan att vända lampan.

Jag har köpt diodlampa som ligger och väntar på montering, när jag köpte min hoj så kapade jag stänkan och tryckte upp skylten max.

Blev rättt bra de me genom att bara kapa stänkan, so sagt så sparar man tid genomen sån lösning även om min och testpilots gick loss på runt 3h. De e ju när den hänger ner sådär orginal som det blir fult, och då är din lösning heltklart än väldig förbättring.
ska ta bort dekalerna på lykt o bakkåpa så att det blir hel svart, har bara testat på lyktkåpan än, riktigt snyggt. Eftersom vi har likadana vad tror du stephan? Har även funderat på fälgstripes men vet inte vilken färg rikigt?

Last edited:

djcliff

DJ
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Endast en PitPro... med den skall snart få en storebror
Byta fälgar

Skall i dagarna skaffa en ny XT660X och det enda som jag inte gillar till 100% är dom svarta fälgarna (Jo jag vet att den blå 08'an har guldeloxerade, men jag vill ha en svart.... Det ska inte vara enkelt :tummenupp )

Då tänkte jag att det finns säkert dom dom tycker att dom svarta fälgarna är grymma, så då kanske man kan sälja dom medans dom är helt nya.

Eller om nån har köpt en blå 08'a och hellre vill ha svarta fälgar..

//Jocke

Last edited:

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
*hojlös*

Hmm..fyndigt! Dock ska jag nog ända vända på lampan eller köpa en diod bara för att du nämnde det igen nu.. har du köpt offderoads diodlampa eller på annat håll?

Stephan: dina backspeglar du har på.. ser man mycket bakåt i dem tycker du, om du jämför med originalspeglarna? å vad pröjsade du för dem?

Så här under vintern, vilka åtgärder på hojarna gör xtx-ägarna?

Underhållsladdar batteriet och upp på depåstöd såklart men oljan t.ex. , tappar ni ur den och fyller på med ny så att den står med fräsch under vintern? Övriga "vårdande" åtgärder?

Last edited:

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
Blev rättt bra de me genom att bara kapa stänkan, so sagt så sparar man tid genomen sån lösning även om min och testpilots gick loss på runt 3h. De e ju när den hänger ner sådär orginal som det blir fult, och då är din lösning heltklart än väldig förbättring.
ska ta bort dekalerna på lykt o bakkåpa så att det blir hel svart, har bara testat på lyktkåpan än, riktigt snyggt. Eftersom vi har likadana vad tror du stephan? Har även funderat på fälgstripes men vet inte vilken färg rikigt?
Fom -08 finns svarta dekaler på svart plast:tummenupp .
Tror röda strips på hjulen är det som gör sig bäst, dämparen är röd och du kan spara Exel dekalen på fälgarna.

Skall i dagarna skaffa en ny XT660X och det enda som jag inte gillar till 100% är dom svarta fälgarna (Jo jag vet att den blå 08'an har guldeloxerade, men jag vill ha en svart.... Det ska inte vara enkelt :tummenupp )

Varför inte köpa en uppsättning hjul till, lägg på grövre däck på dom svarta så kan du busa året runt.:tummenupp

Hmm..fyndigt! Dock ska jag nog ända vända på lampan eller köpa en diod bara för att du nämnde det igen nu.. har du köpt offderoads diodlampa eller på annat håll?

Stephan: dina backspeglar du har på.. ser man mycket bakåt i dem tycker du, om du jämför med originalspeglarna? å vad pröjsade du för dem?

Så här under vintern, vilka åtgärder på hojarna gör xtx-ägarna?

Underhållsladdar batteriet och upp på depåstöd såklart men oljan t.ex. , tappar ni ur den och fyller på med ny så att den står med fräsch under vintern? Övriga "vårdande" åtgärder?

Min diodlampa köpte jag från Alrights sortiment, satt en stänka för crosshoj monterad på den, lampan är ca 5cm bred och 1-1,5cm hög, en rad med dioder och e-märkt.

Speglarna kommer från http://www.hojskoj.se
Priset var tror jag runt 700:-
Sikten är faktiskt bättre en med orginalspeglarna.

Ny olja under vintern är aldrig fel, själv gjorde jag första service i samband med vintervilan, att ladda batteriet är livsviktigt.

Vad det gäller depåstöd så är det mindre viktigt, flytta hjulen då och då så slipper du ståplattor på däcken, enda anl till depåstöd.

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...