Modifieringar XT660 X/R

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Det stämmer bra att min orangea står på MC-varuhuset. Den är i grymt skick, är ju lite pedant:D :D :D
Jag har ju blivit dumpad av min fru så jag har all tid i världen för hojåkning nu, så slå bara en pling Holtis...
Ha det gott så länge alla andra galningar :yoparty :yoparty :yoparty

jaja vi höres ta det lungt kör in den bra nu hoppas du hinner köra dina 100 mil i är utan o skada dej :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty





//Robin :tummenupp :tummenupp
 

HaLLE

Gasa så går de fortare.
Gick med
21 May 2007
Ort
Uppsala / Kalix
Hoj
KTM Superduke 990 -06
=)

Då polerade man pärlan idag och gjorde han redo för vintern och när vi ändå höll på så monterade jag den nyinköpta PCIII och förde över en hyffsat passande mapp, men jäkla nog blev de skillnad alltid.. Leendet bakom hjälmen var svårt att missa :D SKa bli kul att bänka han till våren och få en mapp till just min hoj..:yoparty
 

mp_jr

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
-
Hoj
Ktm 1290 Superduke R - 14
Hur kommer det egentligen sig att nästintill alla 660 som säljs endast gått 150-500 mil, ibland t.o.m två ägare?

Funderingar?
 

Filthgrinder

Grusätare!
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Skaraborg
Hoj
Yamaha XT660Z Ténéré -09
Svårt å säga!

Vissa ägare köper en XT och kanske upptäcker senare att den upplevs slö eftersom "många" kanske bara kör på större vägar där stånkan kan kännas lite svag mot den övriga trafiken!
Det blåser och lever och det drar i armarna i 110!
Dom tröttnar å säljer vidare!

Sen finns det ju dom som kör hojen i dess rätta element också självklart, dom hojarna tenderar ju till att ha rullat lite mer! Jag körde själv 70 mil i September och då på 80% grusvägar! Till våren blir det grus-safari på allvar!
XT`n går fint som snus på grus, trots sin "relativt" höga vikt jämnfört mot t.ex XR650 och TTR600!

Kör man dom där dom hör hemma är XTR/X skitroliga hojar!

Min fundering! Vad säger ni andra??
 

Knorten

NCS
Gick med
11 Jan 2004
Ort
Trbg
Hoj
Grön ZX6R-03*borta* Orange XT660X-06*borta* Kawasaki ER6-n-09
Svårt å säga!

Vissa ägare köper en XT och kanske upptäcker senare att den upplevs slö eftersom "många" kanske bara kör på större vägar där stånkan kan kännas lite svag mot den övriga trafiken!
Det blåser och lever och det drar i armarna i 110!
Dom tröttnar å säljer vidare!

Sen finns det ju dom som kör hojen i dess rätta element också självklart, dom hojarna tenderar ju till att ha rullat lite mer! Jag körde själv 70 mil i September och då på 80% grusvägar! Till våren blir det grus-safari på allvar!
XT`n går fint som snus på grus, trots sin "relativt" höga vikt jämnfört mot t.ex XR650 och TTR600!

Kör man dom där dom hör hemma är XTR/X skitroliga hojar!

Min fundering! Vad säger ni andra??

Håller med, ingen hoj att åka motorväg med direkt. Men små kurviga vägar samt grusvägar är den super.
Jag har skitkul på min, de få ggr jag hinner köra. :tummenupp
 

HaLLE

Gasa så går de fortare.
Gick med
21 May 2007
Ort
Uppsala / Kalix
Hoj
KTM Superduke 990 -06
Hur kommer det egentligen sig att nästintill alla 660 som säljs endast gått 150-500 mil, ibland t.o.m två ägare?

Funderingar?

Tjenaa..!

De är som de säger att vissa kan uppfatta den som slö och tung och trodde kanske den skulle gasa på mer som den motard (x) som den är och byter då till nått lättare och med mer krut i.. Jag vill dock hävda att XT motorn har helt klart en hel del att hämta för den som vill..

Men det man får med Yamahan är en riktigt härlig hoj utan problem, vem kan klaga på 1000mila service? De är klart om man inte heller gillar sånt lull lull som elstart och 15L tank och en mätare på displayen som säger åt dig att det är dags och tanka snart så visst..:D sen att tjejen som du plockat upp på stan kan sitta behagligt med rejäla fotpinnar och bortplockade handtag så hon tvingas hålla i dig istället :D

Visst de blåser lite på stora vägen men han är riktigt stabil hoj och vibrerar inte som "vissa" lättare motarder gör i de högre hastigheterna.. Kan gå i god för att han går lätt att köra långa svängar med då jag gjort bland annat en 100mils sväng på en dag med han och kunnat sitta på en stol dagen efter..:yoparty

men han trivs ju trots allt bäst på kurviga vägar och spottar ju int i glaset ifall man råkar svänga in på en grusväg, riktigt rolig att använda som leksak också!:)
 

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
Är det någon som har några tips om vart man kan få tag på intyg samt strypsats (Om det behövs eller om man gör det via elektroniken).

Sonen skall nu kliva upp på mellanklass och "bäckna" sin Honda XR125:a och ha en XT660X. (Då han kör på min när tillfällen ges)

Någon?

bra val av pipor, GPR knallar finfint! :tummenupp


funderar på att köpa ny "färdig" bakdel från off-de-road under vintern... den för 130 euro.
hur gör man med blinkersen sen? original varken kan eller vill man ju använda sen? köper man miniblinkers därifrån också? hur kopplas dessa in?
 
Last edited:

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Svårt å säga!

Vissa ägare köper en XT och kanske upptäcker senare att den upplevs slö eftersom "många" kanske bara kör på större vägar där stånkan kan kännas lite svag mot den övriga trafiken!
Det blåser och lever och det drar i armarna i 110!
Dom tröttnar å säljer vidare!

Sen finns det ju dom som kör hojen i dess rätta element också självklart, dom hojarna tenderar ju till att ha rullat lite mer! Jag körde själv 70 mil i September och då på 80% grusvägar! Till våren blir det grus-safari på allvar!
XT`n går fint som snus på grus, trots sin "relativt" höga vikt jämnfört mot t.ex XR650 och TTR600!

Kör man dom där dom hör hemma är XTR/X skitroliga hojar!

Min fundering! Vad säger ni andra??

Köpte min just av anledningen som du radar upp, den är bra på allt som min 675a är öken på, tex i stan, på grus etc, och jag är skit nöjd, den är ruskigt rolig att köra och det går att åka undan jäkligt fort när det blir riktigt kurvigt trots det låga hk talet.

Faktum är att om man rensar av allt onödigt och gör de små ingrepp som alla gör så är man i kapp de övriga konkurenterna både i vikt och pulver, nu jämför jag med 600cc och uppåt, inga anorektiska tävlingsmotarder med hysteriskt servicbehov, org ljuddämparna väger bly, passagerarpinnarna är av på 2min etc, att banta närmare20kg är relativt enkelt, tex.1 org dämpare väger mer en bägge mina Leovince.

toppfarten på 180 knyck behövs inte så dreva om och du får en hoj som är superkul att köra, enda minuset är att 1an som är låg från början blir löjligt låg,

Sen att många säljs med få mil på mätarna är nog en sanning med modifikation, 660an har sålt som smör och så många har inte blivt tillsalu, kanske de som direkt tycker hojen är fel, innan dom märkt att det med enkla och relativt billiga medel går att få en hoj som är minst lika kul som konkurenterna dock med mycket bättre serviceintervaller och kvalitet.
 
Last edited:

Filthgrinder

Grusätare!
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Skaraborg
Hoj
Yamaha XT660Z Ténéré -09
Toppfarten på 180 knyck behövs inte så dreva om och du får en hoj som är superkul att köra, enda minuset är att 1an som är låg från början blir löjligt låg.

Bra att du nämner detta med omdrevning!
Jag kommer sätta på ett framdrev med en tag mindre till våren!
Jag vet att hastigheten mäts i motorn nånstans och likaså trippen, om jag byter utväxling blir det fel siffror i displayen då?
Har märkt att grussträckor tenderar att vara längre på trippen än i verkligheten vilket beror på att man kör med lite spinn på bakhjulet i kurvor och på rakor! Om jag drevar vad blir följderna då?
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Bra att du nämner detta med omdrevning!
Jag kommer sätta på ett framdrev med en tag mindre till våren!
Jag vet att hastigheten mäts i motorn nånstans och likaså trippen, om jag byter utväxling blir det fel siffror i displayen då?
Har märkt att grussträckor tenderar att vara längre på trippen än i verkligheten vilket beror på att man kör med lite spinn på bakhjulet i kurvor och på rakor! Om jag drevar vad blir följderna då?

Hastigheten mäts på utgående axel, följden blir att du får lite för hög hastighet på mätaren.
 

Filthgrinder

Grusätare!
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Skaraborg
Hoj
Yamaha XT660Z Ténéré -09
Hastigheten mäts på utgående axel, följden blir att du får lite för hög hastighet på mätaren.

Okej!

Trippen måste därför räkna snabbare än verkligheten, vet du med vilken "faktor" det missvisar? Måste väl bli en marginell skillnad om man bara går ner en tagg, eller?
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Okej!

Trippen måste därför räkna snabbare än verkligheten, vet du med vilken "faktor" det missvisar? Måste väl bli en marginell skillnad om man bara går ner en tagg, eller?

exakt besked om hur missvisande den blir vet jag inte,diffar mellan olika hojar, min ca 6km/h, enklast är ju att köra med en gps så får du svart på vitt
 

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Ort
Kronoberg
Hoj
BMW R1200R -11
Nu har jag ställt in hojen för vintervila. Vad rekommendera nu för underhåll av batteriet? Vilka batteriladdare passar till det uttaget som finns under sadeln?
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N

Testpilot

Yamaha
Gick med
4 Aug 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
FZ1-n 07
Okej!

Trippen måste därför räkna snabbare än verkligheten, vet du med vilken "faktor" det missvisar? Måste väl bli en marginell skillnad om man bara går ner en tagg, eller?

Är också sugen på att pröva dreva om. Surt att ettan blir så kort men det blir nog betydligt roligare på tvåan istället :yoparty Men de e ju surt om trippen visan att hojen gått längre än de egentligen gjort :va Tror ni att de blir stor skillnad på en säsong isf:va Och hur mycket rekomenderas att dreva- en kugg fram, men ovärt att byta bak eller???????
 

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Triumph Thruxton -09 Suzuki GS1000G -81
Hur kommer det egentligen sig att nästintill alla 660 som säljs endast gått 150-500 mil, ibland t.o.m två ägare?

Funderingar?

Kan också vara att den är relativt billig att köpa som ny och flera har råd att köpa, och sen inte tycker att det inte är den typ av hoj dom vill ha. Kallas visst inpuls köp...
Jag gjorde ett inpuls köp men jag fattade direkt att detta är hojen man vill ha.:D

Som första ägare är väl butiken? Därför två ägare kanske.
 

Filthgrinder

Grusätare!
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Skaraborg
Hoj
Yamaha XT660Z Ténéré -09
Är också sugen på att pröva dreva om. Surt att ettan blir så kort men det blir nog betydligt roligare på tvåan istället :yoparty Men de e ju surt om trippen visan att hojen gått längre än de egentligen gjort :va Tror ni att de blir stor skillnad på en säsong isf:va Och hur mycket rekomenderas att dreva- en kugg fram, men ovärt att byta bak eller???????

Är lite osäker på detta men jag tror att en tagg fram är lika med tre tagg bak.
Ett fram drev är billigare och mer lättmekat.
 

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
Det stämmer bra att min orangea står på MC-varuhuset. Den är i grymt skick, är ju lite pedant:D :D :D
Jag har ju blivit dumpad av min fru så jag har all tid i världen för hojåkning nu, så slå bara en pling Holtis...
Ha det gott så länge alla andra galningar :yoparty :yoparty :yoparty

Tjenis Mannen... fan va trist, hoppas allt ordnar upp sig.
Hoppas du skall trivas med nya hojen, vi får väl ut och "brappa" ändå, jag vet ju att du kommer att sakna din XT så vill du s¨å får du låna min så åker jag på frugans ZR750 :)

Lycka till med allt, kanske dags för en bira i garaget i vinter och torrbryta på hojarna.:)
 

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
Är också sugen på att pröva dreva om. Surt att ettan blir så kort men det blir nog betydligt roligare på tvåan istället :yoparty Men de e ju surt om trippen visan att hojen gått längre än de egentligen gjort :va Tror ni att de blir stor skillnad på en säsong isf:va Och hur mycket rekomenderas att dreva- en kugg fram, men ovärt att byta bak eller???????


Var det bästa jag gjort med hojen, på med 14 tandat fram, vart en helt annan karaktär på hojen... (Har skrivit om det tidigare i tråden)
Hamnande mycket bättre med förhållandet med farten - rätt växel... som tex att allt "rappande" försvann då man nu kan ligga på rätt växel och ha rätt "vrid" när det behövs, samt att sporthojarna blir långa i ansiktet vid rödlysena när man hänger med de försa 60 metrarna :yoparty
Sedan så är det ju sjukt nice att kunna "vrida" upp den på 2:ans växel och lätt få upp den med att "dumpa" kopplingen på 2-3:an... (fast min egen feghet är en begränsning fortfarande, men jobbar på det)

Enda nackdelen... missvisande hastighet, samt förvrängd trippel... men vet inte hur mycket det gör per km.
BYT....Inget att tveka på...men välj inte yamahacenter, jag beställde drev i september, i torsdags sms dom att drevet hade kommit... lovar att de fick ett lätt arrogant samtal om sina lev. tider. MC Varuhuset hade det på hyllan.

Kolla med grabbarna på Mc-Kompaniet i Väring!
Dom hjälpte mig när jag hade mellanklass och jag vet att dom är "stora" när det gäller strypningar! Ändras motoreffekten måste hojen även besiktigas!

Gå in på www.mc-kompaniet.se och klicka på strypsatser i menyn till vänster!

Kanon... har mailat dem :)
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top