Modifieringar XT660 X/R

Testpilot

Yamaha
Gick med
4 Aug 2007
Hoj
FZ1-n 07
Varför inte byta till offroad försäkring på samma bolag. Jag är 24 och får ge c:a 3500 hel/hel.

Jo men jag är 20 och när jag har basförsäkringen på min far så får ju även jag köra hojen. Har man den som offroadförsäkrad får väl bara farsan köra den. Det blir nog ännu dyrare att ha den på mig. Men jag vet inte. Ska ju kolla upp hur det ligger till me skiten imon.

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Jo men jag är 20 och när jag har basförsäkringen på min far så får ju även jag köra hojen. Har man den som offroadförsäkrad får väl bara farsan köra den. Det blir nog ännu dyrare att ha den på mig. Men jag vet inte. Ska ju kolla upp hur det ligger till me skiten imon.

Vet inte hur det är med bilsport, men ofta brukar det innebära höjd självrisk om någon annan kör hojen.:va

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Hoj
Triumph Thruxton -09 Suzuki GS1000G -81
Vet inte hur det är med bilsport, men ofta brukar det innebära höjd självrisk om någon annan kör hojen.:va

Stämmer!

Försäkringar är en djungel. Man får sitta i timmar och jämföra och be dom skicka offerter. Tillslut blir man bara trött och tar det som "känns" bäst.

Har själv Bilsport & MC, kostar kring 3400 tror jag...

Man känner sig alltid lurad :tungan

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
X'n testas i nya bike, mot Ktm 690, Aprilia Pegaso, Bmw X-moto. :tummenupp

Jeans

trampcykel?
Gick med
5 May 2004
Hoj
såld
Är det någon här som har problem med att motorlacken lossnar?

Jag va och kolla på den 660x som står i haninge idag och det var inte mycket färg kvar på blocket på den! den lät göttans dock.

// Jens

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
X'n testas i nya bike, mot Ktm 690, Aprilia Pegaso, Bmw X-moto. :tummenupp

Är det någon som läst testet?
Ett kanontest tycker jag, effektkurvor, ljusstyrka mm.

Utfallet blev som "väntat" en "lagom" hoj inte sämst på något, men sticker inte ut någonstans. Det var väl inga överraskningar direkt.
Däremot att ljuset var så dåligt var en överraskning (jag hämtar min R den 19e januari) för mig.

Är det någon som testat Xenonljus på "våra" hojjar?
Jag är inne på att byta det kostar endast 1500 kr på Xenonkungen.

OXYD

OXYD
Gick med
4 May 2007
Hoj
2005, Yamaha, xt660r
Det är inte jättedåligt. Men jag har känt att man skulle vilja ha lite bättre ljus. JAg köpte en lite bättre blå/vit lampa som skall ge lite mer ljus. Vet inte om det hjälpte så mkt men kändes bättre :)

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Hoj
Det finns H4 lampor med 80/100w. Men jag undrar om reflektorn håller för det. Har det på en bil och det fungera bra. Jätte stor skilnad mot original 55/60w.

OXYD

OXYD
Gick med
4 May 2007
Hoj
2005, Yamaha, xt660r
Det finns H4 lampor med 80/100w. Men jag undrar om reflektorn håller för det. Har det på en bil och det fungera bra. Jätte stor skilnad mot original 55/60w.

Skulle jag aldrig våga sätta i. För litet hålrum och plastglas. Satte det i en Saab en gång fästet smälte och reflektor folien ramlade av :)

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Hoj
Skulle jag aldrig våga sätta i. För litet hålrum och plastglas. Satte det i en Saab en gång fästet smälte och reflektor folien ramlade av :)

Jo antagligen får man deformation i plast glaset.
Hur är det med xenon, blir dom varma som fan eller hur fungerar det?

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
Är det någon som läst testet?
Ett kanontest tycker jag, effektkurvor, ljusstyrka mm.

Utfallet blev som "väntat" en "lagom" hoj inte sämst på något, men sticker inte ut någonstans. Det var väl inga överraskningar direkt.
Däremot att ljuset var så dåligt var en överraskning (jag hämtar min R den 19e januari) för mig.

Är det någon som testat Xenonljus på "våra" hojjar?
Jag är inne på att byta det kostar endast 1500 kr på Xenonkungen.

Det var som väntat. Jag blev glatt överaskad av att den blev två i testet.

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Jo antagligen får man deformation i plast glaset.
Hur är det med xenon, blir dom varma som fan eller hur fungerar det?

En xenon drar ca 35 W mao lägre än en H4, en Xenon lyser nästan dubbelt så mycket som en H4. Jag är inne på min 2a bil med Xenon, kan inte tänka mig att vara utan.
Kolla
http://www.xenonkungen.se/bixenon.htm
Den som heter Premium kostar 3 100kr till en bil, det går att köpa en halv sats. Det är bara att koppla in, enda kruxet är att Xenonlampan är något längre i bakkant, ev får man "modda" skyddsplasten som täcker för lampan på baksidan lamphuset.
Själv tänkte jag välja 6 000K, det blir ett blåare (stickigare) ljus, jag inbillar mig att man syns bättre då och inte blir tagen för en moped.
Obs det är inte lagligt med Xenon om man inte har automatisk nivåreglering på ljuset. Jag får byta vid besiktningen.

Hästbo

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Hoj
yamaha xt660r-04
xt 660

Detta var en bra tråd.Jag har läst en del.Jag blev jätte glad åt den nerladdnings bara verkstads handboken.Man tackar.Jag har nyss köpt min cyckel.660r-04.De är tänkt att jag ska ha den som pendlar hoj.Men om jag känner mig rätt så blir de en hel del grus sprättning också.Jag ska köra året runt på min.Nu är de första gången som ja åker på bil dubb.Så man är lite osäker på hur mycke dom håller i.Men jag är ny på hojen också de bidrar lite(bara åkt en vecka).Jag har åkt på is dubb förr och dom vet jag att greppar bra.De ända som jag märkt är att den är lite spår känslig känns lite fram tung.(när man åker i snöslask,is spår)Är de bara jag som är ovan med cyckeln eller är de så?

Filthgrinder

Grusätare!
Gick med
2 Jul 2007
Hoj
Yamaha XT660Z Ténéré -09
XT`n är väl inte den bästa hojen för den typen utav körning som du beskriver i slask och snö. Men med rätta prylar på och rätt förare så är XT`n duktig på det mesta.

Jag vill också passa på att ge ett tips inför mässan "På två Hjul" i GBG!
Touratech kommer antagligen ha en fullkittad XT660R i deras monter. Allt i deras utbud ska sitta på och för er som är sugna på tillbehör rekomenderar jag er varmt att besöka grabbarna på Touratech.

Hästbo

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Hoj
yamaha xt660r-04
pc

Jag undrar ni som har pc monterad och injusterad.Hur mycke mindre soppa drar hojen efter de? eller är den bara injust på mycke häst?

XTrem

Trevlig jävel
Gick med
7 Aug 2005
Hoj
XT`n är väl inte den bästa hojen för den typen utav körning som du beskriver i slask och snö. Men med rätta prylar på och rätt förare så är XT`n duktig på det mesta.

Bästa bud hojen enligt dom flesta åkarna...och dom kör endel snö och slask...
Har hört från en att dom till och med är "svåra" att ta död på :)
Men att ta en rulle eltape och se över kabelstammarna kan vara klokt.
Sonen kör en gammal XT600 som gått kring 30000mil. Ingen skönhet men den går och går och går :yoparty
Bra med dom långa service intervallerna också, även om dom servar oftare.

Dyson

Angler
Gick med
7 Dec 2007
Hoj
MT-09 Tracer
Har problem med att montera handskydden (yamaha orginal) på min 660r. Fästet kommer precis vid fågelpinnen. Nån som vill berätt hur ni gjort, eller ännu hellre bild//Tummen mitt i handen..............

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Har problem med att montera handskydden (yamaha orginal) på min 660r. Fästet kommer precis vid fågelpinnen. Nån som vill berätt hur ni gjort, eller ännu hellre bild//Tummen mitt i handen..............

Är det en stålbygel i dem (orginalen) eller är de helt av plast?

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras