Modifieringar XT660 X/R

Dyson

Angler
Gick med
7 Dec 2007
Ort
Dalarna
Hoj
MT-09 Tracer
:tungan Fan så nice.... kunde inte låta bli idag... vart en 50 minutersrep idag... så jäkla skönt... Nu blir det soffan med ett sjukt härligt leende på läpparna...

mmmm.... själv blev det en 4-timmars. Köpte ju hojen i oktober, så jag är ju himla åksugen. Gäller att passa på när tempen tillåter.
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Jo jag skulle tveklöst byta till mineral om den levreades med helcyntet! . När jag beställde min xr650 ny så krävde jag mineral,, det var inga problem.. vart ju bara billigare för firman.. samma med en kompis ktm 660 inga problem. den sprittans nya ktm660ien 04 kördes in på detta sätt och vi har haft stenkoll på den!! Snacka om att vi blev förbluffade när vi efter flera hundra mil skulle trimma lite med slipon filter o bestyckning,,, när vi skulle läsa av stiftes färg så gick det inte pga att det såg ut som nytt!! och då menar jag verkligen nytt! jag trodde inte mina ögon det fanns inget sot att kolla färgen på:va Då tog vi framm en ficklampa för att se kolvtoppen den borde ju vara sotig!.... men samma där 0000 sot såg ut som den inte var körd:confused: jag skruvar i stort sett varje dag med mc motorer (20år) och jag har aldrig varit med om något liknande. Så sedan 2000 har jag kört in alla nya som renoverade motorer på detta sätt....Alltid på mineral minst 100-200 mil..:tummenupp

Triumph levererade min daytona 675a med mineral av samma anl, max 6000varv första 40 milen därefter ökning till max 8000 varv osv. och inkörning som tidigare nämts i tråden, ingen segdragning, växla mycket och därefter vid 1 service helsynthet, Motul 300w, rinner som vatten.

Så mineral i början är nog modellen:tummenupp
 
Last edited:

maxx

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
Ängelholm
Hoj
zx6rr
Gjorde det stor skillnad med distanserna i gaffeln? Bytte du till tjockare olja också?

Berätta gärna hur du tillverkade distanserna, mått och material.

Skar till en av en murar hink he he och stack ner mellan intrumentet och kåpan.
WR 450 plåt med förstärkningar av stål mellan rören med gummi i mellan för att minska reonanns i plåten.
funkar bra att dunka i med utan att knäcka rören,
Har höjt den bak genom att förlänga dämparen 6 mm
och fram 20mm distanser i gaffeln,
Som Offroad hoj duger den bra.
14 k fram och GPR rör.

Min xt har börjat uppföra mig underligt. Tomgången vandrar upp när jag lägger i växel. Lägger jag den i friläge går den ner igen. Märks tydligt när man stannar vid ett rödljus. Varvet går inte ner förrän man petar i friläget.

Någon som har erfarenhet av liknande.
 
Last edited:

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Gjorde det stor skillnad med distanserna i gaffeln? Bytte du till tjockare olja också?

Berätta gärna hur du tillverkade distanserna, mått och material.



Min xt har börjat uppföra mig underligt. Tomgången vandrar upp när jag lägger i växel. Lägger jag den i friläge går den ner igen. Märks tydligt när man stannar vid ett rödljus. Varvet går inte ner förrän man petar i friläget.

Någon som har erfarenhet av liknande.

Hur gammal är hojjen?
Tidigare i denna tråden står det ganska mycket om elektronikboxar som krånglar, vilket gav problem med tomgång mm.
Som jag fattade det fick de flesta bytt den på garantin.
 

Dyson

Angler
Gick med
7 Dec 2007
Ort
Dalarna
Hoj
MT-09 Tracer
Här kommer ännu en fråga från en med tummen i fel hand:confused: . Hur o var fäster man remmarna bak på Touratech´s tankväska?? Blir glad om någon har lust att svar på denna simpla fråga...........
 

Filthgrinder

Grusätare!
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Skaraborg
Hoj
Yamaha XT660Z Ténéré -09
Svårt å se på denna bild kanske.
Men om du trär remmen runt det röret som går precis vid luftburken och sen flyttar upp den till där den är på bilden så löser du säkert problemet.

Prova detta, löser du inte problemet så skriv igen!
 

Bifogat

  • test.jpg
    test.jpg
    84.8 KB · Visningar: 162

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
Då har man provat semestertillbehören också, skall bli intressant och se hur min "X" funkar som "Packåsna" för kommande hojsemester :)
Här med nya pakehållaren som skall få axla tält och packsäcken samt packväskorna och tankväskan som kompliment för resten...

12_sem.jpg

13_sem.jpg

14_sem.jpg

Ang tankväskan... Vet inte om detta löser ditt problem, men jag gjorde snabbfäste på "en" rem på varje sida, då man blir ju tvungen att lufta på väslan vid tankning... jag drog denna rem från ena fästet till det andra fästen på väskan under vänter resp höget "tankplast", så det dessutom låg fritt utan att skvava osv samt att jag den vart lätt att "klicka" upp och bara dra i remmen så man kan vika upp väskan vid tankning osv.

Hoppas du löser det...
 

Dyson

Angler
Gick med
7 Dec 2007
Ort
Dalarna
Hoj
MT-09 Tracer
Blir så glad så glad.......... vilka sköna snälla människor det finns...... tackar för hjälpen//Dyson
 

Filthgrinder

Grusätare!
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Skaraborg
Hoj
Yamaha XT660Z Ténéré -09
Jag har monterat min väska exakt som den på bilden. Om du gör så, så kommer väskan sitta som ett smäck!

Sen använder du bara snabbfästena i den främre remmen och viker väskan bakåt när du ska tanka.
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Hmm, någon härifrån som försökte logga in på min ftp i veckan för att få tag på manualen till XT660 -04?

Hade installerat om ftp-servern och glömt xt660 kontot :rolleyes:

Nu är den där igen :)
 

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Jag upplevde samma sak på min R eftersom jag kör med feta crosstövlar, size 43.
Jag löste problemet med en växelspak från www.touratech.se. Den ger bättre utrymme och växlingen blev återigen en fröjd. :tummenupp
Kolla länken och ska du beställa så ring till butiken lättast!

Kika här!

"It is also ideal for bigger feet."

Nu har jag monterat det nya växelspaken, monterade även en höjningssats till styret, helt klart blev det bra, nu kan jag stå upp o växla.
Precis jag skulle ut o testa började det snöa!!!!
Djävla typiskt, fick bli en väldigt kort tur för att testa de nya grejorna, men som sagt det blev mycket bättre.
 

Filthgrinder

Grusätare!
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Skaraborg
Hoj
Yamaha XT660Z Ténéré -09
Perfekt, kul att kunna hjälpa till!

Styrhöjare är det enda jag saknar, ska se till å skaffa ett par så fort som möjligt!
 

frukt

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2004
Ort
vbg
Hoj
XTX -08 / GS160 -64 / Runner 180SP -01
Nu har jag och 2 compadres beställt varsin xtx -08 med slipon, moddad luftburk, k&n, pc och bänkning. Jag får tyvärr inte den innan 13e mars, men då kommer lite uppdateringar och bilder...

Wish me welcome:)
 
Last edited:

Filthgrinder

Grusätare!
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Skaraborg
Hoj
Yamaha XT660Z Ténéré -09
Grattis till bågarna, dom lär gå rätt gött kan jag tro! Glöm inte lägga upp bilder här i forumet för oss att se!
 

frukt

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2004
Ort
vbg
Hoj
XTX -08 / GS160 -64 / Runner 180SP -01
Grattis till bågarna, dom lär gå rätt gött kan jag tro! Glöm inte lägga upp bilder här i forumet för oss att se!


Det kommer. Det blev två vita och en svart. Tanken är väl att det ska bli ännu mer fart i dom efterhand:hojsmilie
 
Last edited:

Kärsta Carlsson

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
XT660R 07
Svar till Maxx nej jag har samma olja i gaffeln bara en dl mer, Jag hadde stora brickor som jag la i ca 18 mm, det blir en enorm skilnad och hojen säckar inte som förut, Jag kör rätt hårt och en hel del offraod/Enduro och den funkar rätt bra, Jag körde våran E slinga här i V-ås och fick tuta för att få fritt spår he he då det var en massa fjunisar med 450 mm i vägen. Roligt om ni är några st som vill hänga med i sommar och köra lite bus, Ska försöka slå mitt 8 km slangning på e 18 i sommar med Hummlan.
 

roka01

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Härnösand
Hoj
Honda Transalp RTG 2008, Motogino 125, PW50, Minimoto x2
Fråga till er experter :)

Jag har satt på x-racing slipon , DNA stage2 filer + sportluftfilter DNA
jag bör ställa upp CO:n den står idag på 10 vad bör vara lagom att börja med.

Har någon liknand kitt och vad har ni er CO ställd på ?
 

Bifogat

  • xt660.jpg
    xt660.jpg
    128.1 KB · Visningar: 188

Jeans

trampcykel?
Gick med
5 May 2004
Ort
Jönköping
Hoj
såld
Jag ställde upp COn och ryckte snorkeln idag och körde en vända, jäklar vilken skillnad det blev med hanterbarheten på låga varv, jag har upplevt den som ryckig innan men nu blev det klart bättre.

Blir lite sugen på att köpa båda filtrerna (finns fresten via xt660.com för ca 1150:- för båda inkl. frakt från england för den som är intresserad av att spara några hundra) och se hur det går, men det får vänta tills det blir riktig vår.

roka01, Powercommander nästa?
 
Last edited:

roka01

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Härnösand
Hoj
Honda Transalp RTG 2008, Motogino 125, PW50, Minimoto x2
Jo jag tror det blir det, den kommer nog att gå jämnare och finare med en sådan
frågan är ju måste man ställa in den i bänk ?

För det är ju typ samma pris att bänka det jag har eller köpa en PS3:a om jag då slipper bänka :D

Jag ställde upp COn och ryckte snorkeln idag och körde en vända, jäklar vilken skillnad det blev med hanterbarheten på låga varv, jag har upplevt den som ryckig innan men nu blev det klart bättre.

Blir lite sugen på att köpa båda filtrerna (finns fresten via xt660.com för ca 1150:- för båda inkl. frakt från england för den som är intresserad av att spara några hundra) och se hur det går, men det får vänta tills det blir riktig vår.

roka01, Powercommander nästa?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top