Modifieringar XT660 X/R

Filthgrinder

Grusätare!
Gick med
2 Jul 2007
Hoj
Yamaha XT660Z Ténéré -09
Jag klämde lite på den. Fattar inte riktigt vad man ska ha i den avlånga väskan på fågelpinnen...

Det kan man ju fundera på, men telefon och plånbok blir ju lättåtkomligt i den väskan om man tycker tankväskan är i vägen. Fast jag skulle nog montera en GPS på fågelpinnen istället.

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
*hojlös*
Någon som är sugen på att byta färg eller fräscha upp sin XT? Har sadelöverdrag, sidovingar, bakskärm och framkåpa i grå/svart från en -05. Allt är splitternytt då jag bytte till orange plast när jag köpte min. Lägg ett bud vettja o låt din XT få den make-over som den är värd..

Helvete var befann du dig i vintras...innan jag beställde svarta kåpor av Yamaha.. too late nu, synd som fan!

:huvet

vadåbabek

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2008
Hoj
KTM 950SM-06
Varvstopp

Är det någon mer än jag som tycker varvstoppet på XTn ligger lite lågt? 7000varv nånting. Går det att öka? Fördelar, nackdelar?

Kanske redan har disskuterats men vem orkar kolla genom hela tråden...kom till sidan 56 ..

Filthgrinder

Grusätare!
Gick med
2 Jul 2007
Hoj
Yamaha XT660Z Ténéré -09
Är det någon mer än jag som tycker varvstoppet på XTn ligger lite lågt? 7000varv nånting. Går det att öka? Fördelar, nackdelar?

Kanske redan har disskuterats men vem orkar kolla genom hela tråden...kom till sidan 56 ..

Aldrig känt att varvstoppet ligger lågt. Nya XT`n varvar nog mer än den gamla gjorde tror jag.

Tveksamt om det går att ändra på varvtalsregulatorn dock.
Finns egentligen ingen anledning att köra på så höga varv eftersom vridmomentet ligger i det nedre registret. XT`ns effekt kurva dyker neråt innan varvtalsregulatorn går till, så höja den är meninglöst om det är kraft du är ute efter. Gå ner en tagg på framdrevet istället så får du en mycket piggare hoj.

vadåbabek

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2008
Hoj
KTM 950SM-06
Aldrig känt att varvstoppet ligger lågt. Nya XT`n varvar nog mer än den gamla gjorde tror jag.

Tveksamt om det går att ändra på varvtalsregulatorn dock.
Finns egentligen ingen anledning att köra på så höga varv eftersom vridmomentet ligger i det nedre registret. XT`ns effekt kurva dyker neråt innan varvtalsregulatorn går till, så höja den är meninglöst om det är kraft du är ute efter. Gå ner en tagg på framdrevet istället så får du en mycket piggare hoj.

7200 rpm för att vara exact tror jag att det är på min XT.
Jag har mest problem med det om jag axar iväg eller kör bakhjul, då slår den helt plötsligt av och blöddrar så man nästan kastas över styret.

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Det blev en överraskning för mig när jag var ute och körde i veckan. Så jäkla skitig XT'n blir! Från att ha kört sporthoj som hade kåpor som man lätt kunde tvätta av till xt som är naken. Hur gör ni för att tvätta era hojar?
Står ni med tandborste och petar i alla vrår på motorn eller använder ni högtryckstvätt? :va
Jag blir galen, kommer ju inte åt överallt!:huvet

Filthgrinder

Grusätare!
Gick med
2 Jul 2007
Hoj
Yamaha XT660Z Ténéré -09
Det blev en överraskning för mig när jag var ute och körde i veckan. Så jäkla skitig XT'n blir! Från att ha kört sporthoj som hade kåpor som man lätt kunde tvätta av till xt som är naken. Hur gör ni för att tvätta era hojar?
Står ni med tandborste och petar i alla vrår på motorn eller använder ni högtryckstvätt? :va
Jag blir galen, kommer ju inte åt överallt!:huvet

Hemligheten är att hela tiden hålla en hög "grund renlighet". Aldrig ställa in hojen med skiten kvar utan alltid rengöra när den blivit skitig. Är den ren i grunden är det lättare att fortsätta hålla den fräsch. Högtryckstvätt är bra ihop med avfettning, gå inte för när med högtrycket bara, det är aldrig bra.

Men sånt här är individuellt, jag är nästan pedantisk med min hoj. Men mest för skydda min investering.

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Tight växelspak

Jag har nyligen hämtat min R, det första jag märkte var att det är så trångt mellan fotpinne-växelspak, jag har 45 i skor.
Hur har ni andra gjort?

Filthgrinder

Grusätare!
Gick med
2 Jul 2007
Hoj
Yamaha XT660Z Ténéré -09
Jag har nyligen hämtat min R, det första jag märkte var att det är så trångt mellan fotpinne-växelspak, jag har 45 i skor.
Hur har ni andra gjort?

Jag upplevde samma sak på min R eftersom jag kör med feta crosstövlar, size 43.
Jag löste problemet med en växelspak från www.touratech.se. Den ger bättre utrymme och växlingen blev återigen en fröjd. :tummenupp
Kolla länken och ska du beställa så ring till butiken lättast!

Kika här!

"It is also ideal for bigger feet."

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
Hemligheten är att hela tiden hålla en hög "grund renlighet". Aldrig ställa in hojen med skiten kvar utan alltid rengöra när den blivit skitig. Är den ren i grunden är det lättare att fortsätta hålla den fräsch. Högtryckstvätt är bra ihop med avfettning, gå inte för när med högtrycket bara, det är aldrig bra.

Men sånt här är individuellt, jag är nästan pedantisk med min hoj. Men mest för skydda min investering.

Min tanke var hur känslig motorn är, med tanke på högtrycksvätten. Men jag provade efter dagenstur med en svag högtryckstvätt på lite avstånd. Gick riktigt bra!

När vi snackar växelreglage kommer jag att tänka på bromspedalen. Jag kan inte ställa ner bromspedalen så mycket som jag vill. Gör jag något fel eller går den inte att ställa ner så mycket orginal?

Filthgrinder

Grusätare!
Gick med
2 Jul 2007
Hoj
Yamaha XT660Z Ténéré -09
Motorn är nog ganska tålig.
Som sagt, gå inte för nära med högtrycken bara.

Vad menar du med att ställa ner bromspedalen?
Menar du justering för när du vill att bromsen ska börja ta?

Filthgrinder

Grusätare!
Gick med
2 Jul 2007
Hoj
Yamaha XT660Z Ténéré -09
Aha!

Jag har faktiskt inte kollat hur den justeringen funkar. Skulle du vilja ha ner den lite eller vad är det som är problemet?

Filthgrinder

Grusätare!
Gick med
2 Jul 2007
Hoj
Yamaha XT660Z Ténéré -09
Om du inte kan justera mer än vad du gjort så finns det nog inte mer du kan göra. Du får byta bromspump om du inte blir nöjd.

Får man fråga varför du vill ha ner den?
Själv önskar jag nog att justera upp den en aning för bättre koll på bromsen när man står upp och kör. Du kör ju en X visserligen så du står väl inte upp så ofta i kurvorna på den?

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
gammal vana bara!:tummenupp

Men det funkar ju att köra med den som det är nu!

IXXUS

stånkaljud,öl och kvinnofolk...
Gick med
25 Dec 2007
Hoj
gammel gixxer Martin, TT600, Xt660x -08
Hur har ni andra gjort?

Såg att du badpitt har börjat din inkörning av XT, tänkte fråga hur gör man vid inkörningen? Ska man köra i gubbfart de första 100 milen, eller vad gäller egentligen?
Hämtar ut min om ca 4 veckor så jag är lite nyfiken.
Fan jag har också 45:eek:r...

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...