Modifieringar XT660 X/R

Filthgrinder

Grusätare!
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Skaraborg
Hoj
Yamaha XT660Z Ténéré -09
Inga rödvarv och inte ligga på för höga växlar så motorn jobbar för hårt, det räcker egentligen.

Normal körning på normala varv helt enkelt.
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Där jag köpte min X sa de att jag skulle ta det lugnt de första 10-15 milen, och att köra med sunt förnuft tex inte tokvarva en kall motor.:tummenupp
 

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Jag upplevde samma sak på min R eftersom jag kör med feta crosstövlar, size 43.
Jag löste problemet med en växelspak från www.touratech.se. Den ger bättre utrymme och växlingen blev återigen en fröjd. :tummenupp
Kolla länken och ska du beställa så ring till butiken lättast!

Kika här!

"It is also ideal for bigger feet."

Tack för hjälpen! :tummenupp
Funderar faktiskt på att köra dit, det endast 12 mil enkel, inte billigare men roligare.
Tänkte även köpa en förhöjningssats till styret.

Såg att du badpitt har börjat din inkörning av XT, tänkte fråga hur gör man vid inkörningen? Ska man köra i gubbfart de första 100 milen, eller vad gäller egentligen?
Hämtar ut min om ca 4 veckor så jag är lite nyfiken.
Fan jag har också 45:eek:r...

Inkörningen var "lindrig" man skall undvika segdragning, annars kan man i princip köra som vanligt, självklart varvar jag inte "skiten ur den" heller.
Om du oxå har 45or så får du lika trångt som jag, jag justerade upp spaken lite det hjälpte litegrann men fortfarande är det görsvårt att växla när man står upp.
Det få bli en ny spak.
 
Last edited:

Filthgrinder

Grusätare!
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Skaraborg
Hoj
Yamaha XT660Z Ténéré -09
Jag skulle montera loss framhjulet och upptäckte att det inte fanns något verktyg i satsen under sadeln för det. Saknar ni andra oxå det??

Det behövs en stor insex nyckel eller liknande för att lossa axeln, fick åka å köpa en. Om ni andra saknar det så köp en nyckel så ni har det i satsen ifall ni blir stående nånstans!
 

Kärsta Carlsson

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
XT660R 07
Vind avisare mm.

Skar till en av en murar hink he he och stack ner mellan intrumentet och kåpan.
WR 450 plåt med förstärkningar av stål mellan rören med gummi i mellan för att minska reonanns i plåten.
funkar bra att dunka i med utan att knäcka rören,
Har höjt den bak genom att förlänga dämparen 6 mm
och fram 20mm distanser i gaffeln,
Som Offroad hoj duger den bra.
14 k fram och GPR rör.
 

Bifogat

  • 8642962466.jpg
    8642962466.jpg
    45.5 KB · Visningar: 284

Jeans

trampcykel?
Gick med
5 May 2004
Ort
Jönköping
Hoj
såld
kedjekletvax

Någon som har nått bra tips på hur man får bort kletigt kedjevax från fälgar och ekrar? :gnissla
Borde petroleumbaserad avfettning vara bättre?

Idag monterade jag strypningen... fullgas nu är som knappt halvgas tidigare :huvet
Nu ska jag bara kränga på mitt nya däck (pilot power 2ct) och göra reggbes sen kan våren komma!
 

Kärsta Carlsson

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
XT660R 07
Någon som har nått bra tips på hur man får bort kletigt kedjevax från fälgar och ekrar? :gnissla
Borde petroleumbaserad avfettning vara bättre?

Idag monterade jag strypningen... fullgas nu är som knappt halvgas tidigare :huvet
Nu ska jag bara kränga på mitt nya däck (pilot power 2ct) och göra reggbes sen kan våren komma!

Sluta med vax, använd vanlig motor olja tex Röd Castrol TT på kedjan och smörj lite varje ggn du kört, du tre dubblar livs längden, min har gått 1200 mil och är som ny. Vax tar du bort med 556 eller typ vd 40.
 

Jeans

trampcykel?
Gick med
5 May 2004
Ort
Jönköping
Hoj
såld
Sluta med vax, använd vanlig motor olja tex Röd Castrol TT på kedjan och smörj lite varje ggn du kört, du tre dubblar livs längden, min har gått 1200 mil och är som ny. Vax tar du bort med 556 eller typ vd 40.

Mjo, jag kör inte med vax men tidigare ägaren hade uppenbarligen gjort det. Ska prova med 5-56 ikväll så får vi se vad som händer.
 

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
Mjo, jag kör inte med vax men tidigare ägaren hade uppenbarligen gjort det. Ska prova med 5-56 ikväll så får vi se vad som händer.

Grattis till hojen.... vi letar fortfarande...
Vart det sådan skillnad på hojen när du stypte den...
Vart den "seg" eller? Tänkte bara ifall det kanske hjälper med en "neddrevning" med ett 14 taggat fram som jag gjorde med min...

Någon som går i säljartankar!!!

ute efter en XTX till sonen... helst nu! :)
 
Last edited:

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Grattis till hojen.... vi letar fortfarande...
Vart det sådan skillnad på hojen när du stypte den...
Vart den "seg" eller? Tänkte bara ifall det kanske hjälper med en "neddrevning" med ett 14 taggat fram som jag gjorde med min...

Någon som går i säljartankar!!!

ute efter en XTX till sonen... helst nu! :)

Har min till salu, råkade beställa ny hoj.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Såg att du badpitt har börjat din inkörning av XT, tänkte fråga hur gör man vid inkörningen? Ska man köra i gubbfart de första 100 milen, eller vad gäller egentligen?
Hämtar ut min om ca 4 veckor så jag är lite nyfiken.
Fan jag har också 45:eek:r...

För att kolven/cylindern ska få bra tätyta= bra effekt och inte dra olja i framtiden så krävs en ganska hård inkörning! Bästa inkörning är faktist på roadracingbana:tummenupp med mycket axande upp över halv gas och lika viktigt mycket motorbromsande för att kyla/smörja cylinderväggen efter hårdare drag. Men man kan ju inte köra bana i flera dagar!! så kör lite konstigt de första viktigaste milen typ om ni årkar 50-100 mil med mycket hårda korta pådrag upp till 5000-6000v och omedelbar motorbroms. Orkar man genomföra en sådan inkörning har man sedan en sotfri kolvtopp och en garantert bra tätyta mot cylinderväggen & 0 oljedragande + 2 kusar extra!

Den dummaste inkörning man någonsin kan hitta på är att köra på gämn gas utan belastning DVS hålla hastighetsbegränsningen för då glaseras cylinderväggen/kolv i för dåligt tätläge och ger inte full effekt + kan dra en hel del olja!! ... Så leta åt små kurviga vägar:tummenupp

Oj höll på att glömma det viktigaste...Kör på mineralolja de första 100 milen!! Helcyntet är helt enkelt för bra och hindrar bra inslitning!! Men sedan helt klart Helcyntet:tummenupp
 
Last edited:

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Boost3

OT, men intressant under din hoj står det XR650Turbo, låter spännande dela gärna med dig.:)
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Boost3

OT, men intressant under din hoj står det XR650Turbo, låter spännande dela gärna med dig.:)

Jo den är turbomatad ibland:D det har redan skrivits överallt om den på forumet så det är bara att leta jag har en typ byggtråd på supermoto trimmtråden.. kan ju ta det som är på G...Just nu håller jag på att vässa upp motorn utan turbo till förhoppningstvis 80 bakhjulshästar på endast 8250v förmodligen svårt att få till på så låga varv kan visserligen fuska och öka varvet till9500 men då skulle jag behöva byta till annan vevstake . Sist jag bromsade med mildare trimm så gav den 72hk 71nm på baken med endast en mikuni40mm förgasare! och snikportning,orginal kolv 10-1!
så nu när jag uppdaterar till 13-1komp-f,,min senaste portningsteknik med igensvetsat golv i utblås & plastat tak för att få ordentlig tumbling & och högre gashastighet ,eget patent på turbulenceriktare,lättat svänghjul,,Lectron 44mm förgasare med powerjet,,vässat tändsystem,, ombyggt avgas, Har ej ökat cc fortfarande 650cc och orginal ventiler, ska snart bromsa den hoppas på minst 75-80kusar:va
Så när målet 80 kus är uppnått sopar jag tillbaka turbon och laddar på 1bar och då har jag säkerligen 160 brp!! men jag kommer att ladda vidare till det tar stopp:D Minst 1,5bar!! 1 hg gör 10% effektök!! Så med turbo är målet 170hk 170nm!! Ska bara bygga om vevstaken till endera mx compocites stake eller göra om min egen Falconstake till glidlagrad. Rullarna i vevstaken vill licksom explodera:va :D
 

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
För att kolven/cylindern ska få bra tätyta= bra effekt och inte dra olja i framtiden så krävs en ganska hård inkörning! Bästa inkörning är faktist på roadracingbana:tummenupp med mycket axande upp över halv gas och lika viktigt mycket motorbromsande för att kyla/smörja cylinderväggen efter hårdare drag. Men man kan ju inte köra bana i flera dagar!! så kör lite konstigt de första viktigaste milen typ om ni årkar 50-100 mil med mycket hårda korta pådrag upp till 5000-6000v och omedelbar motorbroms. Orkar man genomföra en sådan inkörning har man sedan en sotfri kolvtopp och en garantert bra tätyta mot cylinderväggen & 0 oljedragande + 2 kusar extra!

Den dummaste inkörning man någonsin kan hitta på är att köra på gämn gas utan belastning DVS hålla hastighetsbegränsningen för då glaseras cylinderväggen/kolv i för dåligt tätläge och ger inte full effekt + kan dra en hel del olja!! ... Så leta åt små kurviga vägar:tummenupp

Oj höll på att glömma det viktigaste...Kör på mineralolja de första 100 milen!! Helcyntet är helt enkelt för bra och hindrar bra inslitning!! Men sedan helt klart Helcyntet:tummenupp


Intressant läsning, med våra hojjar (XT660) så är det ingen som ligger o kör landsväg direkt, själv kör jag mest grusvägar och grusgropar, om inte annat är det väl kallt med motorväg just nu...
Kan referera till min bor han är inne på sin andra SAAB Aero och där är inkörningsinstruktionen "kör som en biltjuv", det verkar höra ihop med högprestandamotorer.
När det gäller oljan så är det väl inte något man gör att byta ola på en sprillans ny hoj.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Intressant läsning, med våra hojjar (XT660) så är det ingen som ligger o kör landsväg direkt, själv kör jag mest grusvägar och grusgropar, om inte annat är det väl kallt med motorväg just nu...
Kan referera till min bor han är inne på sin andra SAAB Aero och där är inkörningsinstruktionen "kör som en biltjuv", det verkar höra ihop med högprestandamotorer.
När det gäller oljan så är det väl inte något man gör att sprillans ny hojbyta ola på en .

Jo jag skulle tveklöst byta till mineral om den levreades med helcyntet! . När jag beställde min xr650 ny så krävde jag mineral,, det var inga problem.. vart ju bara billigare för firman.. samma med en kompis ktm 660 inga problem. den sprittans nya ktm660ien 04 kördes in på detta sätt och vi har haft stenkoll på den!! Snacka om att vi blev förbluffade när vi efter flera hundra mil skulle trimma lite med slipon filter o bestyckning,,, när vi skulle läsa av stiftes färg så gick det inte pga att det såg ut som nytt!! och då menar jag verkligen nytt! jag trodde inte mina ögon det fanns inget sot att kolla färgen på:va Då tog vi framm en ficklampa för att se kolvtoppen den borde ju vara sotig!.... men samma där 0000 sot såg ut som den inte var körd:confused: jag skruvar i stort sett varje dag med mc motorer (20år) och jag har aldrig varit med om något liknande. Så sedan 2000 har jag kört in alla nya som renoverade motorer på detta sätt....Alltid på mineral minst 100-200 mil..:tummenupp
 

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
:tungan Fan så nice.... kunde inte låta bli idag... vart en 50 minutersrep idag... så jäkla skönt... Nu blir det soffan med ett sjukt härligt leende på läpparna...
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top