Modifieringar XT660 X/R

Jeans

trampcykel?
Gick med
5 May 2004
Ort
Jönköping
Hoj
såld
Ursäkta, 2 tändsift? Har då INTE stött på nån XT660 med 2tändstift på denna enstånka-motor.

Ooops, då är det min engelska som sviker! Hehe, det skulle ju betyda annan topp också... tänkte inte så långt..

Kopierat från xt660.com:

Difference between a 2004 to 2006 & 2007 XT660X
Looks 2007
New tank side covers
New fuel tank mounts points for side covers
New radiator grill
New rear foot pegs
New rear grab handNes
New head light & cowling
New Swinging arm
New Swinging arm chain guide
New exhaust heat shields
New radiator hose clamps
New chain adjusters
New frame protectors by your feet.

Running gear

2007 XTX
Length 2,175mm
Width 865mm
Height 1,170mm
Seat Height 875mm
Weight 177 KGS fully fuelled & oil 186KGS

2004 XTX
Length 2.150mm
Width 860mm
Height 1,210
Seat Height 870mm
Weight 173KGS

Rear wheel travel has been reduced for the 2007 XTX from 200mm to 191mm

There is now a 2nd speed rating for the XTX to include 58H & 58W speed rated tyres

We will be seeing different tyre brands on our new bikes from Yamaha, Michelin/Radial Pilot Sport, Metzerler/Sportec M1 & current Pirelli Dragon.

XTR running gear, remains the same spec as 2004.

Motor applies to both XTX & XTR

2007 XTX has a different Engine ECU part number ending with 10. Remapped fuel injection using lambda control.

2007 model has done away with the twin spark feature & now has single spark function.
2007 XTX ignition timing has been reduced from 9 deg at 1500RPM to 5 deg

2007 Min idle speed has been raised from 1300min to 1400 RPM

2007 Torque is up from 58.4Nm to 60 Nm at 5250RPM

2007 now has a O2/ lambda sensor

Fault code 24 will be displayed on dash if O2 sensor is unplugged.
Diag code 31 will display if the fuel mixture is to lean.
Diag code 32 will display if the fuel mixture is to rich

No real time display mode in Diag screen for the O2 sensor
Lambda probe has 4 wires, 2 wires for lambda heater 12 volts input, wattage to be determined & a 2 wire lambda control 5 volts input, output voltage & amps still to be determined. Fuel mod pending info.

There are new min wear spec's for the oil pump on the 2007, it may have a new pump or they have revised the min clearances. I will be able to tell once I get the parts manual.

There is also a new ID mark for the throttle body on the 2007 5VK8-10 & 2004 5VK1-00. Can't see what has changed on the throttle body.

Revised torque settings for all engine mounting bolts on the 2007.

Wiring is the same on both bikes except for the addition of the O2 sensor wiring on the 2007 model.

_________________________________________________________________

"2007 model has done away with the twin spark feature & now has single spark function."

Menar han nått annat med tändningen? :va Han skriver ju faktiskt inte spark plug utan bara spark function.
 
Last edited:

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
_________________________________________________________________

"2007 model has done away with the twin spark feature & now has single spark function."

Menar han nått annat med tändningen? :va Han skriver ju faktiskt inte spark plug utan bara spark function.[/QUOTE]


I den verkstadshandbok som finns här på SH att ladda ner som gäller årsmodell 2004 står det om primary och secondary coil (sid 2-16) alltså två st tändspolar.
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Vilken är bäst då ?
05/06 eller 07/08 ?

Nya svingen är ju snyggare men gamla lampan vinner ju i alla lägen.
Går smått och funderar ifall jag skall köpa mig en XT660 som tredjehoj.


Edit: Såg nu att detta var "modefieringar XT660"-tråden finns det någon vanlig XT660 tråd ?


Nix Det finns ingen annan XT tråd, alla XT bör moddas så det räcker med denna:D

Pst:.. Sökte du tredje hoj, host och harkel :D
 

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
Röda nyckeln...

Är det någon som vet hur man kan få fram en ny "röd nyckel"?
Köpte en XTX till sonen igår, och missade den röda nyckel, och den tidigare ägaren hade inte haft hojen mer än 6 månader och hade inte fått den av den han köpte den av... Ringde Yamacenter och dom snackade om att man måste byta hela "skiten"... till en kostnad av 16743:-.... Men han var lite osäker, man kanske "bara" behövde byta låsen...för 4740:-

Någon som vet om detta stämmer, eller som har "sumpat" sin nyckel...
 

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Är det någon som vet hur man kan få fram en ny "röd nyckel"?
Köpte en XTX till sonen igår, och missade den röda nyckel, och den tidigare ägaren hade inte haft hojen mer än 6 månader och hade inte fått den av den han köpte den av... Ringde Yamacenter och dom snackade om att man måste byta hela "skiten"... till en kostnad av 16743:-.... Men han var lite osäker, man kanske "bara" behövde byta låsen...för 4740:-

Någon som vet om detta stämmer, eller som har "sumpat" sin nyckel...

Jag hämtade min hoj för drygt en månad sedan och en av de tydligaste instruktionerna var "slarva inte bort den röda nyckeln", den behövs ifall du skall kopiera någon nyckel eller tändningslåset pajjar.
Under "normala" omständigheter behövs den inte.
 

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
Jag hämtade min hoj för drygt en månad sedan och en av de tydligaste instruktionerna var "slarva inte bort den röda nyckeln", den behövs ifall du skall kopiera någon nyckel eller tändningslåset pajjar.
Under "normala" omständigheter behövs den inte.

Ja, precis... har ju lysläst mina andra handböcker till de andra hojarna, och har mailat det till han jag köpte den av. Dom letar förbrilt och har lovat att lösa det.
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Någon som vet om några bra packväskor till xt'n?
 

Filthgrinder

Grusätare!
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Skaraborg
Hoj
Yamaha XT660Z Ténéré -09
Touratech`s ZegaFlex system anser jag är kalas! Dom fästs på en riktig ställning istället för att hängas över t.ex sadel som då lätt kan slitas lite kanske och sitter med en tveksam fastsättning. Snabbfästen som funkar super men priset kanske är lite högre.
Väskorna går å sätta ihop till en ryggsäck om det skulle bli trångt mellan träden.
Jag kör själv med dom och det är nog det bästa du kan hitta när det gäller passform och funktionalitet.
Kika här!
(En KTM på bilden men det ser likadant ut på XT`n oxå)
 

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
Har fortfarande röda kåpor till gamla modellen att kränga, se bild på föregående sida. Pm:a vid intresse! :) 1000 kr

efter förvandlingen >>> (minus sadeln)

Nu är det bara ny baklykta från off-de-road kvar och miniblinkers..sen så!

Ang. miniblinkers..skakar dom inte sönder? Eller använder man originalblinkersfästet(det "sladdriga" fästet) ??
 

Bifogat

  • DSC04103.JPG
    DSC04103.JPG
    101.1 KB · Visningar: 165
Last edited:

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Har fortfarande röda kåpor till gamla modellen att kränga, se bild på föregående sida. Pm:a vid intresse! :) 1000 kr

efter förvandlingen >>> (minus sadeln)

Nu är det bara ny baklykta från off-de-road kvar och miniblinkers..sen så!

Ang. miniblinkers..skakar dom inte sönder? Eller använder man originalblinkersfästet(det "sladdriga" fästet) ??

En fråga, min baklampa är oxå "sladdrig" skall de vara det?
 

Jeans

trampcykel?
Gick med
5 May 2004
Ort
Jönköping
Hoj
såld
Jag hade problem med att blinkerslamporna vibrerade sönder på 125an, mao så lär de gå sönder på en sån här enstånka. Jag löste det hela med dubbelhäftande tejp och lite o-ringar i upphängningen och körde 500 mil med det :)

Det bästa är väl de "sladdriga" gummiarmarna annars..
 

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
De skall vara "sladdriga"... samt att blinkers är ju bra att de är gummi upphängda... eller så satsa på "led" blinkers som tål de mesta.
Gjorde en egen gummi upphängning till mitt baklyse (från en Honda CBR600)

Skall pröva med att vända upp och ned på sonens bakljus då vi skall rensa hans bakdel, sedan kolla på ett par "billiga" ledblinkers... kanske kolla på biltemas för...tror det var 249:-

Har fortfarande röda kåpor till gamla modellen att kränga, se bild på föregående sida. Pm:a vid intresse! :) 1000 kr

efter förvandlingen >>> (minus sadeln)

Nu är det bara ny baklykta från off-de-road kvar och miniblinkers..sen så!

Ang. miniblinkers..skakar dom inte sönder? Eller använder man originalblinkersfästet(det "sladdriga" fästet) ??

Vad gav du för bakdelen från off de road?

Jag hade problem med att blinkerslamporna vibrerade sönder på 125an, mao så lär de gå sönder på en sån här enstånka. Jag löste det hela med dubbelhäftande tejp och lite o-ringar i upphängningen och körde 500 mil med det :)

Det bästa är väl de "sladdriga" gummiarmarna annars..

Nu är det dags att strypa sonens XTX, vart beställde du din strypsats?
Hur monterade du det?
Har mailat "sunbike" igen då de var dem jag kollade med i höstas.
 
Last edited:

Kärsta Carlsson

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
XT660R 07
Co !

Var ut ok körde runt och prova olika in ställningar och till sisst körde jag med 168 och det ser ut så här på stifftet när Lamband är av stängd, hojen går bra men det behöfs nog en PC-Comander för att bli någon större skilnad att tala om. :va
 

Bifogat

  • 20080304365.jpg
    20080304365.jpg
    33.7 KB · Visningar: 131

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
Inte köpt ännu..väntar på studiebidraget först.. :tummenupp
Fy fan vad det suger att plugga, saknar min lön hårt!

Tror den kostade ca 140 euro, blir väl 1400 kr cirka?

Fan va mkt det låter nu..shit shit shit!

Å du ska vända på lampan du, har ju varit uppe ett antal gånger här i tråden hur man gör men är det inte svårt? Å sen få in blinkers..

Du kanske är intresserad av att göra jobbet åt mig senare i vår mot lite snabba pengar? :yoparty
 

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
Inte köpt ännu..väntar på studiebidraget först.. :tummenupp
Fy fan vad det suger att plugga, saknar min lön hårt!

Tror den kostade ca 140 euro, blir väl 1400 kr cirka?

Fan va mkt det låter nu..shit shit shit!

Å du ska vända på lampan du, har ju varit uppe ett antal gånger här i tråden hur man gör men är det inte svårt? Å sen få in blinkers..

Du kanske är intresserad av att göra jobbet åt mig senare i vår mot lite snabba pengar? :yoparty

Tror inte att det är så svårt, jag tror att man "slaktar" bakens plast precis som jag har gjort med min XTX, sedan två hål och bara sätter lampan upp och ned, då den formas efter bakstänkans plast, seden för man kolla på ett par allternativa blinker, jag skall kolla på biltemas för 249:- som jag skall fästa precis på samma sätt som jag har flyttat upp mina, mao i övre handtagshålen.
Värt att chansa, plasten man kapar kostar ny 595:- på yamahacenter så det är lätt att ordningställa om man vill sälja den i ursprungligt skick. (men vem vill ha det)

Skall sätta "klorna" i sonens XT så snart den förra ägaren har hittar röda nyckeln, vågar inte göra något innan det är klart.


Klart vi kan har en "modd-kväll" sedan, bara kul att knyta kontakter...

Var ut ok körde runt och prova olika in ställningar och till sisst körde jag med 168 och det ser ut så här på stifftet när Lamband är av stängd, hojen går bra men det behöfs nog en PC-Comander för att bli någon större skilnad att tala om. :va

En liten fråga... hur mycket har du justerat CO då?
Min flippar jag mellan 7 och 23, men det beror ju på vad den står på från början. Men min går hur illa som helst när jag passerar några högre och lägre värden... Har iof inte kollat stiftet... men brukar funkar att känna hur hojen känns vid gaspådrag osv.

Stängt av lamdan?... hur reagerar hojen på det? Någon effekthöjning eller?
 
Last edited:

Kärsta Carlsson

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
XT660R 07
Jag drog i sär kontakten till Lamban bakom kylfläkten bara, min co stod på 17 och jag ökade lite hit och dit och tykte hojen gick bättre, men nu har jag provat att ställa på den fullt utan att det gör någon skillnad och den går exakt lika som när con står på ca 23 eller 168+ Jag tror att det inte går att lura Lamban mm så lätt, Det ända jag märker är att hojen går lite bättre och är lite starkare på botten, men man vill ju ha lite mer och då är det nog bara en PC som gäller.
 

Jeans

trampcykel?
Gick med
5 May 2004
Ort
Jönköping
Hoj
såld
Nu är det dags att strypa sonens XTX, vart beställde du din strypsats?
Hur monterade du det?
Har mailat "sunbike" igen då de var dem jag kollade med i höstas.

Jag köpte min strypsats från mc-kompaniet i Väring. Om du beställer innan första april (tror jag) så spar du en hundring. Nu kostar den 1595+ frakt.

Monteringen var löjligt enkel. Det är helt enkelt en liten "plåtbygel" som du skruvar fast på spjällhuset som begränsar själva vajerspelet till spjället. Tar ca 45 sekunder.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top