Modifieringar XT660 X/R

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
Jag köpte min strypsats från mc-kompaniet i Väring. Om du beställer innan första april (tror jag) så spar du en hundring. Nu kostar den 1595+ frakt.

Monteringen var löjligt enkel. Det är helt enkelt en liten "plåtbygel" som du skruvar fast på spjällhuset som begränsar själva vajerspelet till spjället. Tar ca 45 sekunder.

Strålande... tack för infon... Skall kolla vad de hade för pris på sunbike bara.
Sonen står ju och drar i en... :)
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Touratech`s ZegaFlex system anser jag är kalas! Dom fästs på en riktig ställning istället för att hängas över t.ex sadel som då lätt kan slitas lite kanske och sitter med en tveksam fastsättning. Snabbfästen som funkar super men priset kanske är lite högre.
Väskorna går å sätta ihop till en ryggsäck om det skulle bli trångt mellan träden.
Jag kör själv med dom och det är nog det bästa du kan hitta när det gäller passform och funktionalitet.
Kika här!
(En KTM på bilden men det ser likadant ut på XT`n oxå)

Hur många liter är dom på?
 

Filthgrinder

Grusätare!
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Skaraborg
Hoj
Yamaha XT660Z Ténéré -09
25 liter tror jag det är. 30 när du expanderar dom.
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    206.2 KB · Visningar: 200
Last edited:

Kärsta Carlsson

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
XT660R 07
Hej grabbar, ni skrev om gas fixet, vad gör ni då ? Är lite orolig för att ändra den som är märkt med märkfärg!. Det skulle vara skit roligt om vi kunde träffas och snacka lite tex i mitt garage i vår om ni vill, jag kan fixsa lite fika och ni kan lära mig en massa om mappa mm, Jag bor mellan Västerås och Enköping.
Mvh
 

Kärsta Carlsson

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
XT660R 07
Nysladdade grusvägar nu är det vår!

Tog en liten Lunch runda i dag och upptäckte att gusvägarna var ny sladdade här runt i kring, fy fan vad roligt att ställa upp och bara kunna gasa i genom alla kurvor på bred ställ och hojen bara råmar efter en ny växel he he. Bättre väg egenskaper en en XT 660 Finns inte för att köra grus vägar med och till det priset, Jag är så jävla nöjd med hojen nu när jag fått till fjädring och lite bättre botten drag i motorn. Blev en 12 mil grus i dag i vår solen med värmehantagen.:tummenupp
 

Bifogat

  • 20080305374.jpg
    20080305374.jpg
    58.3 KB · Visningar: 262

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Tog en liten Lunch runda i dag och upptäckte att gusvägarna var ny sladdade här runt i kring, fy fan vad roligt att ställa upp och bara kunna gasa i genom alla kurvor på bred ställ och hojen bara råmar efter en ny växel he he. Bättre väg egenskaper en en XT 660 Finns inte för att köra grus vägar med och till det priset, Jag är så jävla nöjd med hojen nu när jag fått till fjädring och lite bättre botten drag i motorn. Blev en 12 mil grus i dag i vår solen med värmehantagen.:tummenupp

Vad använder du för däck?
Hur funkar de på asfalt?
Har en hoj som är drygt en månad gammal, tänkte först slita ut orginaldäcken och sedan köpa "riktiga" men jag har redan upplevt några framhjulssladdar, väldigt obehagligt så jag funderar skarpt på att byta redan nu.
 

HaLLE

Gasa så går de fortare.
Gick med
21 May 2007
Ort
Uppsala / Kalix
Hoj
KTM Superduke 990 -06
Framskärm

Har bytt framskärm på hojen nu. Har int riktigt gillat orginal framskärmen(arna) så ändrade om till en mer traditionell. Personligen tyckte jag resultatet blev riktigt bra, mer motard-stuk på hojen.:D

Lilla-skärmen var dock tvungen att stryka med i bygget då den styr gaffelbensskydden i rätt läge. Uppgiften som den lilla-skärmen främst har är att skydda kylaren från stenskott detta löste jag med en bockad aluminiumbit som jag lackade svart.

Nu e de bara vänta på att snön som kom i natt ska smällta bort så man kan köra!:)
 

Bifogat

  • 1.JPG
    1.JPG
    136.2 KB · Visningar: 213
  • 2.JPG
    2.JPG
    65.7 KB · Visningar: 139
  • 3.JPG
    3.JPG
    83.4 KB · Visningar: 162

Kärsta Carlsson

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
XT660R 07
Ofraod däck.

Vad använder du för däck?
Hur funkar de på asfalt?
Har en hoj som är drygt en månad gammal, tänkte först slita ut orginaldäcken och sedan köpa "riktiga" men jag har redan upplevt några framhjulssladdar, väldigt obehagligt så jag funderar skarpt på att byta redan nu.
Ja byt och spar dom du har till asfalts semester, Du skulle gå med i www.soe.se och köra grus med xtn, Vi ska snart köra en RB körning som kallas 100% det är tyvär fullt nu men det blir fler ggn, Jag kör med "Aros grabbarna" och på den tråden under Grusnack kan du se lite om vad vi pysslar med, tex så planerar vi en Norige Resa i sommar, Det är inga svåra körningar och vi hjälper varandra om det behövs, vi kör för att det är roligt och köra hoj och komma från frugan och slippa tjat he he. :tummenupp
Ps jag kör med cross däck fram som inte duger till Crossåkarna men duger att köra en 40-50 mil för mig och bak är det roligast med typ T63 Ofraod däck dom håller bra ca 2-300 mil om man står på lite, men kör man lungt så håller dom ju längre. Du har en kanon hoj för att hänga på oss om du vill så är det bara att höra av sig, Vi brukar skriva under körningar när och var så är det bara att hänga på med lite fika i ryggan.:tummenupp
 

Kärsta Carlsson

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
XT660R 07
Ja byt och spar dom du har till asfalts semester, Du skulle gå med i www.soe.se och köra grus med xtn, Vi ska snart köra en RB körning som kallas 100% det är tyvär fullt nu men det blir fler ggn, Jag kör med "Aros grabbarna" och på den tråden under Grusnack kan du se lite om vad vi pysslar med, tex så planerar vi en Norige Resa i sommar, Det är inga svåra körningar och vi hjälper varandra om det behövs, vi kör för att det är roligt och köra hoj och komma från frugan och slippa tjat he he. :tummenupp
Ps jag kör med cross däck fram som inte duger till Crossåkarna men duger att köra en 40-50 mil för mig och bak är det roligast med typ T63 Ofraod däck dom håller bra ca 2-300 mil om man står på lite, men kör man lungt så håller dom ju längre. Du har en kanon hoj för att hänga på oss om du vill så är det bara att höra av sig, Vi brukar skriva under körningar när och var så är det bara att hänga på med lite fika i ryggan.:tummenupp
Såg nu att du bor i Göterborg ha, men det finns soe folk där du kan köra med,
Michilin T63 eller liknande Ofraod däck funkar kanon både på Asfallt och Grus som du fråga om.
 

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Hur lyfter ni era XTar?

Jag går i däckbytartankar och kollat lite mc-lyftar som verkar helt ok.
Problemet är ju de dubbla avgasrören under motorn, jag har även en orginal hasplåt monterad, den kanske man kan lyfta med? :va
 

Jeans

trampcykel?
Gick med
5 May 2004
Ort
Jönköping
Hoj
såld
Jag lyfte i originalhasplåten, funkade bra! Förstås med en skaplig plankbit mellan domkraften och hasplåten, sen rakt under skruvarna.
 

HaLLE

Gasa så går de fortare.
Gick med
21 May 2007
Ort
Uppsala / Kalix
Hoj
KTM Superduke 990 -06
Ska man köra budget för att få lös bakfälgen så kan man använda sig av 2stycken pallbockar. Då har man stödet nere och lutar hojen åt vänster, för in en pallbock på högersida under ena svingarmen och sedan vise verca. Se bara till att ha lagt en arbetshandske eller liknande på klykan för att inte skada svingen eller så att den börjar glida.

För att få lös framfälgen behöver man bara ett spännband och en stadig balk resten listar ni nog ut själv hur man gör:D
 

Kärsta Carlsson

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
XT660R 07
WR plåt

Jag köppte en WR 450 plåt och använde orginal plåtens fästen, Så la jag två hjärn som stöder på ram tappen fram och sitter skruvade i bak fästena, det blev stabilt och går att dunka i utan att rören blir platta en ggn till.
 

Bifogat

  • 20070621(002).jpg
    20070621(002).jpg
    29.6 KB · Visningar: 179
  • 20070621(009).jpg
    20070621(009).jpg
    24.3 KB · Visningar: 172

Kärsta Carlsson

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
XT660R 07
Gammla plåten höll inte länge.

Min bror sån låna hojen och körde över ett Järnvägs spår, då blev rören platta, tur det gick på garantin.
 

Bifogat

  • Absolut%20sommar%202007%20010.jpg
    Absolut%20sommar%202007%20010.jpg
    64.8 KB · Visningar: 239

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
Blev rånad idag..över telefon!

En sadelmakare som gav kostnadsförslag på 500-1000 kr för att montera på mitt nya grå sadelöverdrag på xtx-sadeln! :huvet

Visserligen över telefon och sadeln osedd men ni som bytt sadelöverdrag, hur fäste ni det?

Gjorde ni det själva? Hur ?
Lämnade in någonstans och isf, vad kostade det?
 

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
Blev rånad idag..över telefon!

En sadelmakare som gav kostnadsförslag på 500-1000 kr för att montera på mitt nya grå sadelöverdrag på xtx-sadeln! :huvet

Visserligen över telefon och sadeln osedd men ni som bytt sadelöverdrag, hur fäste ni det?

Gjorde ni det själva? Hur ?
Lämnade in någonstans och isf, vad kostade det?
Har klätt om sadlar själv på mina endurohojar...
Häftpistol och 20 minuter senare så är det fixat...
Förmodar att ditt överdrag dessutom är skräddarsytt...
Börja från ena änden och gå framåt eller bakåt, då du hela tiden kan spänna upp det, lättare om du kanske har en hjälpande hand.
Försök att vik kanten dubbel så stiften inte "skär" genom överdraget när det spänns...

Bra tips att samtidigt att montera en värmesits under... så är det varmt om baken... Hade behövts idag... åkte hoj till jobbet idag... Småblött men fan så nice...
Pröva att klä den själv, eller så tar du grejerna med dig till sadelmakaren... så ser dom att det inte är en hörnsoffa de skall klä om..

Satt och suktade lite själv på din plast nu... vi mixade med sonens oranga... nu funderar jag ju själv på att man kanske skulle ha ett bytesplagg till hojen..
Men som sagt var... få vänta lite... försäkringarna kom samtidigt nu... var bra förut då de var utspridda på året...
 
Last edited:

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
Jomen precis..jag får ta med mig sadeln och förklara att jag inte ger gubbjäveln en spänn över 200 kr för hans arbetsinsats..max!!

Angående mina kåpor så har jag sänkt dom till 800 kr nu..bara att slå till vettu! :tummenupp :tummenupp :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top