Modifieringar XT660 X/R

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Om man monterat på styrhöjare på en xtr...(förra ägaren har gjort), vad skall man kolla efter då/vad kan han ev. ha slarvat med? Vad exakt innebär det att man sätter dit styrhöjare? Man tjoffar bara dit dom eller ska man justera om saker runtomkring samtidigt?

Det är denna jag nu har köpt!!! woo-hoo!!

http://www.blocket.se/vi/17978599.htm?ca=11_s

Säljaren rekommenderar mig inte att köra GBG-STHLM på dessa däck eftersom jag skulle köra slut på dom totalt på.
Sliter det verkligen så mycket att köra asfalt med dom grusdäcken?

Så du köpte min gamla hoj!
Det är självklart jag som monterat höjjarna, jag har skrivit om dem tidigare i denna tråden.
Det finns inga injusteringar att göra, höjjarna är köpta på Touratech, de har bra grejor, styret är ett Magura fatbar (dyrt), höjarna, handskydden och styret gick på över 4 papp, byt inte bort dem.
Det är en kanonhoj men jag ville ha en hoj för mera skogsbruk, med högre markfrigång och lättare vikt.
Det känndes lite vemodigt att läma ifrån sig den.
Om du ändå skall till Göteborg kan du komma förbi mig och hämta en verkstadshandbok (dom som finns som PDF här i tråden) jag skrev ut den när jag hade lite att göra på jobbet...
PS
Jag fick 43 000 i inbyte
DS

Okey! Så bara för att "get things straight" här.. du menar alltså att däcken som sitter på absolut skulle funka att köra motorväg med från Göteborg till Stockholm utan att dom skulle ta alltför mycket stryk?

Visst kan du köra till Stockholm med den, kör inte för fort med sådana däck, de gillar inte hög fart så kör E 20, där går det inte så fort:D.

Last edited:

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Hoj
Z1000
Hur blev det med PCIIIor från USA? Var det någon som beställde eller det rann ut i sanden.... Några andra billiga förslag man kan köpa ifrån?

Jag fick min igår från mc-online.se och betalade 2695:-. Det verkar vara det billiagaste man kan få en för i svedala.

darest

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2006
Hoj
XT660R
Jag fick min igår från mc-online.se och betalade 2695:-. Det verkar vara det billiagaste man kan få en för i svedala.

Har du hunnit prova den med någon "liknande" map eller färdig map än? Mer tryck i den eller finare gång? Vart sugen på att köpa en och slänga i en färdig map som jag hittat som skulle passa som handsken! Men närmare 3000kr vill man ju gärna ha något resultat för menar jag.

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Hoj
Z1000
Har du hunnit prova den med någon "liknande" map eller färdig map än? Mer tryck i den eller finare gång? Vart sugen på att köpa en och slänga i en färdig map som jag hittat som skulle passa som handsken! Men närmare 3000kr vill man ju gärna ha något resultat för menar jag.

Har nu en mapp nedladdad från powercommander.com. Inte riktigt samma grejjor som jag men visst känner jag skillnad. Den har blivit bra mycket piggare nu. Hoppas få tag på nån mapp från nån som bänkat med ungefär samma utrustning som jag för jag vet inte om jag har råd att köra den i bänk denna säsong. 2500:- tar dom för mappningen på Mc Varuhuset och 2800:- AVA Mc, fast där kanske jag skulle få det lite billigare.

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
*hojlös*
Hey! Kul att vi håller hojarna "inom familjen" så att säga! :tummenupp

Skönt att höra att den är nån vettig som ägt hojen innan å ett Magura Fatbar tackar jag heller inte nej till, nämnde dom på hoj-firman inte ens något om.

Planen är väl att hämta upp den i Göteborg nästa fredag eller lördag, är du i stan då så vore det absolut nice att träffas upp och tjöta lite..så får du ta ett sista farväl av pärlan också! :)
Verkstadshandboken säger du..är det samma sak som den blå/vita ägarhandboken eller?

Vi pm:ar varandra!

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Hey! Kul att vi håller hojarna "inom familjen" så att säga! :tummenupp

Skönt att höra att den är nån vettig som ägt hojen innan å ett Magura Fatbar tackar jag heller inte nej till, nämnde dom på hoj-firman inte ens något om.

Planen är väl att hämta upp den i Göteborg nästa fredag eller lördag, är du i stan då så vore det absolut nice att träffas upp och tjöta lite..så får du ta ett sista farväl av pärlan också! :)
Verkstadshandboken säger du..är det samma sak som den blå/vita ägarhandboken eller?

Vi pm:ar varandra!

Jag tycker det känns skönt att veta att den får fortsätta gå på grus och bli skitig igen som den är van med.
Det sitter dessutom Touratchs förlängda växelspak på den.

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
*hojlös*
Bra! Men synd...jag har ju också köpt en sån växelspak.. :va
Får la sälja den till någon annan..nån som e intresserad? :tummenupp

darest

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2006
Hoj
XT660R
Snabb fråga;
Om man väljer en "0" map till powercommandern, är den då helt orginal fortfarande? Väljer man en "orginal mapp" ser den ju ut som den är kompenserad för att gå bättre nämnligen.

Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Är det någon som funderat på att montera TURBO på hojen, det finns ju färdigt kit till Yamahans fyrhjuling.
http://www.yakahosu.com/shop/product_info.php?cPath=132&products_id=237. Undra om det går att modda det så den passar ?
Yakahosu = Dahlbäck Racing, så han har nog koll på sakerna.

Undrar hur lika motorerna är mellan Raptorn och XT:n ?
Annars är det väl mest en fråga om lite ny rördragning.

Sen bygger man om XT: så den ser ut så här..

Bifogat

• XT660X.jpg
    XT660X.jpg
    105.6 KB · Visningar: 513

darest

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2006
Hoj
XT660R
Jaha, då var det beställt pcIII... Det är ingen som råkar ha en map för ett 2-1 system från Off-the-road eller liknande? Var kan man i södra sverige få inställt en pc3 smidigt? Yamaha center går bort, princip sak...

Sundberg No1

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
KTM 950 Adv. -03 & KTM 200 EXC -01
Löven faller å vintern näärmar sig :-(
Är det nån som kört med endurodubbade däck på sin 660R? Vill gärna veta om det rymms i svingen innan man köper däck för fler tusen...

Tacksam för svar !

darest

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2006
Hoj
XT660R
Löven faller å vintern näärmar sig :-(
Är det nån som kört med endurodubbade däck på sin 660R? Vill gärna veta om det rymms i svingen innan man köper däck för fler tusen...

Tacksam för svar !

Det ska gå. Men vilka dimensioner som gäller då får du kolla upp. Sök efter xt660 och lillehammer. Fanns i början av modellens liv två nötter som körde med en wr450 och en xt660r i rodelbanorna i Lillehammer. Så nog har jag sett dubbat på en xtr.. Lycka till....

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R

Sundberg No1

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
tackar för hjälpen! har dratt iväg ett mail till dom grabbarna angående vad dom kör på för däck. (på XT:n)

I värsta fall får man väll dubba ett däck själv på jobbet som har lägre profil :-/ Ska bara åka i vinter :)

J.mika

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Vespa 300 HPE Super 2019.
Hej! Sålde min xtx för ett år sen. Nu hade jag tänkt köpa mig en xt-r. Sugen på att köra grus.

Ska bygga om den lite till det bättre hade jag tänkt, lite mer rally!
Någon som kör med otr:s 2-1 system? ett sådant är ju ett måste.... Synpunkter?

Är det enkelt att höja cykeln bak, hundben eller nåt sånt? Nån som gjort?

Sen ska det givetvis på styrhöjare och magura styre..sen bort med instrument och stora strålkastaren..( ersättas med mindre smidigare grejer..)
...hårdare fjädrar fram.. nån?

Ska ut på långfärds (grus) resor med den, tror att xt:n är en riktigt bra grund... mkt. billiga beggade. Nån till salu kanske? gärna med ett par tusen mil på mätaren..

Sundberg No1

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
Jag kortade hundbenet bak med 10mm. Vart kanon de.
La i svarvade distanser i gaffeln som byggde 21mm..

Hej! Sålde min xtx för ett år sen. Nu hade jag tänkt köpa mig en xt-r. Sugen på att köra grus.

Ska bygga om den lite till det bättre hade jag tänkt, lite mer rally!
Någon som kör med otr:s 2-1 system? ett sådant är ju ett måste.... Synpunkter?

Är det enkelt att höja cykeln bak, hundben eller nåt sånt? Nån som gjort?

Sen ska det givetvis på styrhöjare och magura styre..sen bort med instrument och stora strålkastaren..( ersättas med mindre smidigare grejer..)
...hårdare fjädrar fram.. nån?

Ska ut på långfärds (grus) resor med den, tror att xt:n är en riktigt bra grund... mkt. billiga beggade. Nån till salu kanske? gärna med ett par tusen mil på mätaren..

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
*hojlös*
Badpitt!

Tack för grejerna och pratstunden, uppskattat! :tummenupp

Resan hem gick bra om än jääkligt drygt att köra 47 mil motorväg med en xtr..men nu är hon bärgad och kan inte annat säga än att jag är extremt jävla nöjd med mitt köp!

Ska vårda henne väl! :yoparty

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Badpitt!

Tack för grejerna och pratstunden, uppskattat! :tummenupp

Resan hem gick bra om än jääkligt drygt att köra 47 mil motorväg med en xtr..men nu är hon bärgad och kan inte annat säga än att jag är extremt jävla nöjd med mitt köp!

Ska vårda henne väl! :yoparty

Känns bra att den skall fortsätta få gå på grusvägar, vore tråkigt om det blev en pendlarhoj med landsvägsdäck..
Saknar kvalitén på Yamahan, har haft KTMen (helt ny den 5e) i två veckor och redan haft ett par "tekniska problem", fick inga sådana problem med Yamman..

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...