Modifieringar XT660 X/R

IXXUS

stånkaljud,öl och kvinnofolk...
Gick med
25 Dec 2007
Ort
"Åby" hette det förr...
Hoj
gammel gixxer Martin, TT600, Xt660x -08
Dax för oljebyte

Japp...då vart det ny olja och filter i maskineriet. Inga problem om man följer instruktionsboken, den förklarar allt så inget kan gå fel. Inget gick "fel" ikväll när jag bytade olja å filter,tömde ur allt å fick i samma mängd efter ngr tomgångskörningar.
Men...när ni XT:ägare skruvar ut bulten för (oljeavtappningsplugg,bulten i ramen mellan krökarna) tömning så tänk på att där finns rätt bra tryck på oljan och den pissar rätt på däcket som i mitt fall. Ville bara varna ER, för som sagt tidigare så är däcket fram (orginal) inte det bästa på denna moppe. Och olja på däcket gör ju inte saken bättre.Fick ta till näven för att styra ner oljan till uppsamlingstråget,för det pissar rätt på framdäcket när man har skruvat bort bulten... Får man då olja på däcket så kan det gå illa. Fick iaf en liten runda idag på XT:n men den vart snäll och inget bus....300 mil och dax för däckbyte,finns det ngt däck som håller lite längre?...!
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Hmm....... om du har original fram däck och inte tycker att fästet är bra så borde du ta en koll på datummärkningen.

Jag körde på kinnekulle med min XT och hade original framdäck och skrapade allt som fanns på hojen. Fäste fanns det i överflöd.
 

Filthgrinder

Grusätare!
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Skaraborg
Hoj
Yamaha XT660Z Ténéré -09
Tja gubbs!


Jag har en stor tjänst att be om, om det nu inte redan finns videomaterial att guida mig till.

Jag går i valet och kvalet i att inhandla Leo Vince X3 slipon innan det är dags att ta ut hojen igen. Men, visst vore det nice att få höra hur ett sånt låter på XTn?
Visst går det att finna massvis med videos på youtube (de låter sjukt bra), men jag har ännu inte funnit någon video där det nämns vilken db killer som används. Vore nice att få höra skillnaden och veta vilka som går igenom en besiktning.

Någon som kan hjälpa? :gnissla

Att välja ljuddämpare är enkelt, köp det BILLIGASTE! Alla ljuddämpare låter lika gött och effektökningarna är inte kännbara mellan olika märken. Om du vill ha ljuddämpare som ska gå igenom besiktningen så ska du behålla originalburkarna på. Du köper ju burkar mest för å spara vikt och för att få ett gött ljud. Vartannat år kan du slänga på originalburkarna när du ska besiktiga det är inte så jobbigt. Leo skickar med 3st db-killers tydligen, välj den som passar bäst för dagen. Men köp billigt, det är inte motiverat att köpa Acra för samma viktbesparning som hos Leo-vince. Min åsikt, håller ni med?
 

Cloud

Boundaries are for pushin
Gick med
17 May 2003
Ort
Sumpan
Hoj
Yamaha YZF-R1 00´, XT660R 04'
Att välja ljuddämpare är enkelt, köp det BILLIGASTE! Alla ljuddämpare låter lika gött och effektökningarna är inte kännbara mellan olika märken. Om du vill ha ljuddämpare som ska gå igenom besiktningen så ska du behålla originalburkarna på. Du köper ju burkar mest för å spara vikt och för att få ett gött ljud. Vartannat år kan du slänga på originalburkarna när du ska besiktiga det är inte så jobbigt. Leo skickar med 3st db-killers tydligen, välj den som passar bäst för dagen. Men köp billigt, det är inte motiverat att köpa Acra för samma viktbesparning som hos Leo-vince. Min åsikt, håller ni med?

Utseendet är väl också viktigt?! Annars ngn hk hit o dit märks ju inte. Bättre att gå ner ett par kg själv istället hehe. Ta det som är snyggast/billigast tycker jag.
 

Cloud

Boundaries are for pushin
Gick med
17 May 2003
Ort
Sumpan
Hoj
Yamaha YZF-R1 00´, XT660R 04'
Såklart utseendet är en faktor, men alla utbytes ser bättre ut än original. Finns ju inga burkar som ser direkt fula ut heller. Ljuddämpare ska va billigt. Viper är billigt som skam men man får fixa rören själv.

Detta ser helt ok ut i mina ögon, köp!!
http://www.blocket.se/vi/19213521.htm?ca=13_s

Synd att det inte säljs fler med singelpipa. Varför ska man släpa runt på 2 burkar eg? Bara extra vikt ;)
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Japp, billigt är bra! Bara det inte blir så billigt att det kommer skrammla sönder :rolleyes:
 

El_Kalif

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Nacka
Hoj
xj6n 09
Mina gpr gjorde att jag i alla fall uppfattade hojen som mer varv villig. Viktbesparingen var ju inte direkt liten heller, vilket man märkte när man tog ner orginalen. Däremot skulle jag gärna ha ett par db killers att trycka i.
 

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
Finns db killers till gpr-rören. Iaf till mina. Har för mig att det kosta ca 300:- stycket på McVaruhuset.
 

grillchirre

Bryt mönstret...
Gick med
15 Jan 2008
Ort
Där du inte bor
Hoj
SV1000S -06

Har funderat länge på den där annonsen, men har ingen aning om hur snubben är att göra med, har försökt kolla runt men hittar ingen info.


Men db "killrarna" som följer med leo, är det någon av de som går att använda så att cykeln går igenom en besiktning?
Måste väl vara enklare att byta en db än att byta rör varje gång?

Besiktning i början av 2010, men måste ske innan 2009 tagit slut, har inte tillgång till att transportera hojen. :D
 

Dyson

Angler
Gick med
7 Dec 2007
Ort
Dalarna
Hoj
MT-09 Tracer
Har funderat länge på den där annonsen, men har ingen aning om hur snubben är att göra med, har försökt kolla runt men hittar ingen info.


Men db "killrarna" som följer med leo, är det någon av de som går att använda så att cykeln går igenom en besiktning?
Måste väl vara enklare att byta en db än att byta rör varje gång?

Besiktning i början av 2010, men måste ske innan 2009 tagit slut, har inte tillgång till att transportera hojen. :D

Själv är jag född med tummen i handen, men det tog mig ca 20 minuter att skifta pipor. Hade ett par GPR, men tyvärr så har jag tinnitus så det funkade inte. Hade dom ca 1 vecka bara.

Ha de//Dyson
 

El_Kalif

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Nacka
Hoj
xj6n 09
Finns db killers till gpr-rören. Iaf till mina. Har för mig att det kosta ca 300:- stycket på McVaruhuset.

om du har dom på bilden(avatar) har vi inte samma, men jag ska kolla om det finns orginal. annars såg jag att touring butiken har universal proppar
 

Cloud

Boundaries are for pushin
Gick med
17 May 2003
Ort
Sumpan
Hoj
Yamaha YZF-R1 00´, XT660R 04'
För er som köpt nya bakdel ink lyse från kedo.de och inte förstår tyska. Här kommer info från dem på engelska:

Code:
Mount the rear light as follows:

    * disassemble the seat and the passenger grips and the rear plastic cover. The black plastic rivets can be disassembled by pushing the center pin down. The rives can be re-used.
    * disconnect the rear light and indicator plugs
    * cut off the mudguard at the line shown in the picture
    * put the edge protector on the cut edge left and right
    * use the genuine screws to mount the rear light at the top ( loose )
    * use the cheese-head screws for the lower left and right mounting points
    * cut off the plug from the genuine rear light
    * connect the wires as follows:

          ground:      black  to black and brown
          brake light: yellow to yellow
          rear light:    blue to blue and green

    * check the wiring ( funktion and positioning )
    * fasten all screws after correct positioning
    * mount the rear plastic cover, passenger grips and seat

Lite synd att man måste sätta sågen i hojjen men man får vara lite försiktig.
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Hej alla.
Jag skulle vilja läsa någon recension av xt660r, har inte hittat någon ännu.
årsmodell 04 och framåt är intressant.
Någon som har en länk?

Letar även efter styrhöjare, vad heter det på eng?
 
Last edited:

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Hej alla.
Jag skulle vilja läsa någon recension av xt660r, har inte hittat någon ännu.
årsmodell 04 och framåt är intressant.
Någon som har en länk?

Letar även efter styrhöjare, vad heter det på eng?

Risers!

Edit: man kan stirra sig blind på din avatar där Sydney Moon masserar runtruntruntrunt...... :hihi
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top