Modifieringar XT660 X/R

Axi Dent

Roadracing NooB
Gick med
13 Mar 2007
Ort
Skellefteå
Hoj
XT660X
Nu är det beställt!! :yoparty
Ett par svarta Polisport Sharplite.
69-1601.jpg

Kan du lämna en liten recention om de passade utan modifikation (ganska långa broms och kopplingshandtag på XT) och om de rent vinkelmäsigt passar bra. Känns vettigare än Yamahas 1400 kronors dyrgripar bara det blir snyggt.
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Kan du lämna en liten recention om de passade utan modifikation (ganska långa broms och kopplingshandtag på XT) och om de rent vinkelmäsigt passar bra. Känns vettigare än Yamahas 1400 kronors dyrgripar bara det blir snyggt.

Ska recensera skiten ur dom så fort dom sitter på bågen!
Jag är också lite skeptisk till om dom passar på en gång, men som sagt så är det ju inte så mycket pengar det handlar om...
Det är inte hela världen om det skiter sig.
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Nu sitter dom på!

Idag kom mitt paket från touringbutiken innehållandes ett par Polisport Sharp! :banana :banana :banana

Det tog inte lång tid innan jag var i garaget och pillade...
Det var inga större bekymmer med att få dit dom. Det enda förarbete jag var tvungen att göra var att lossa två buntband som höll fast elkablar mm mot styret...
Dom sticker ut ganska långt framför handtagen, så det är ingen risk att dom är i vägen när man ska koppla/bromsa och dom känns ganska rejäla även om dom inte är förstärkta med metall...


Så här blev resultatet!
Ska bli riktigt kul att få prova dom på vägen snart!
 

Bifogat

  • GetAttachment.aspx.jpg
    GetAttachment.aspx.jpg
    45.6 KB · Visningar: 248

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Fler bilder!
 

Bifogat

  • GetAttachment-3.aspx.jpg
    GetAttachment-3.aspx.jpg
    45.4 KB · Visningar: 142
  • GetAttachment-2.aspx.jpg
    GetAttachment-2.aspx.jpg
    45.6 KB · Visningar: 137
  • GetAttachment-5.aspx.jpg
    GetAttachment-5.aspx.jpg
    22.7 KB · Visningar: 151

Axi Dent

Roadracing NooB
Gick med
13 Mar 2007
Ort
Skellefteå
Hoj
XT660X
Det blev ju helt lysande + att du sparade 1100 kr jämnfört med Yamaha original, fan då kan du stanna till i sommar och köpa 24 pizzor för pengarna du sparade:yoparty
 

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Det blev ju helt lysande + att du sparade 1100 kr jämnfört med Yamaha original, fan då kan du stanna till i sommar och köpa 24 pizzor för pengarna du sparade:yoparty

Konstig jämförelse, Yamahas (och Acerbis) har en stålbygel som är fäst på två punkter på styret med vindavvisare av plast utanpå.
De på bilden är ju sk "musöron" de är ju mer vindavvisare, en del enduroåkare använder dem för att inte få grenar på händerna. De lär knappast skydda handtag o dyl när du klotar.
 

Berra.

Tänk på miljön, trimma...
Gick med
28 Feb 2009
Ort
Figeholm
Hoj
Yamaha xt660x-07
Såg att det finns handguards på biltema 129:-. Dom ser inte så tokiga ut, passar xt:n? Någon som köpt?,
 

Berra.

Tänk på miljön, trimma...
Gick med
28 Feb 2009
Ort
Figeholm
Hoj
Yamaha xt660x-07
Kan man ta bort snorklen på en 07:a utan att den går sämre?. läste att någon hade gjort det på sin 07:a och den gick då sämre,(har det att göra med att 07 har lambda sond) Någon med andra erfarenheter angående snorklen på en 07:a.
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Kan man ta bort snorklen på en 07:a utan att den går sämre?. läste att någon hade gjort det på sin 07:a och den gick då sämre,(har det att göra med att 07 har lambda sond) Någon med andra erfarenheter angående snorklen på en 07:a.

Om jag inte fattat helt fel så borde just lambdan kompensera med lite mer soppa när du släpper på lite mer luft.
Tror inte att du skall behöva bänka den bara för att du ryckt snokeln, vissa ställer ju upp CO värdet, svårt att veta när det är optimalt för motorn bara.
 

merciless

Mr. Slow
Gick med
16 Sep 2004
Ort
I Upplands urskog vid en sjö
Hoj
CBR 900 RR "projekt", XT 660R, RM 250
Såg att det finns handguards på biltema 129:-. Dom ser inte så tokiga ut, passar xt:n? Någon som köpt?,

Jag köpte ett par häromdan till gammelcrossen för att skydda händerna lite mot fartvinden vid iskörning. De såg inte alls ut att passa på XT:n när jag måttade lite snabbt... De kändes inte alls rejäla på något vis och är ganska "svajiga".
 

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
Jag köpte mig ett par nya "hundben" eller vad de kallas som kommer höja hojen 3 cm. Nån som vet om det är en krånglig och svår operation att byta dom?
 

Axi Dent

Roadracing NooB
Gick med
13 Mar 2007
Ort
Skellefteå
Hoj
XT660X
Konstig jämförelse, Yamahas (och Acerbis) har en stålbygel som är fäst på två punkter på styret med vindavvisare av plast utanpå.
De på bilden är ju sk "musöron" de är ju mer vindavvisare, en del enduroåkare använder dem för att inte få grenar på händerna. De lär knappast skydda handtag o dyl när du klotar.


Fast de skyddar mot väder och vind plus att det nog är billigare att köpa nya handtag OM man mot förmodan skulle köra omkull . Och när man kör motardbus skulle dessa originalskydd(yamaha) inte skydda mina handtag när asfalten skulle hoppa upp och vilja kelas ändå, så det känns inte som en godtagbar anledning att lägga mer pengar på handskydd. . . kanske om jag körde grus men det gör jag till 10% ungefär.
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Konstig jämförelse, Yamahas (och Acerbis) har en stålbygel som är fäst på två punkter på styret med vindavvisare av plast utanpå.
De på bilden är ju sk "musöron" de är ju mer vindavvisare, en del enduroåkare använder dem för att inte få grenar på händerna. De lär knappast skydda handtag o dyl när du klotar.

Mitt enda syfte var att avleda fartvinden från mina stckars knogar.. Denna uppgift klarar mina "musöron" säkert utan problem!!
Skulle jag ha oturen att klota... ja, då är nog trasiga handtag det mista problemet...

Det blev ju helt lysande + att du sparade 1100 kr jämnfört med Yamaha original, fan då kan du stanna till i sommar och köpa 24 pizzor för pengarna du sparade:yoparty

Japp! Jag är riktigt nöjd. Dom smälter in bra på hojen, och som sagt så sparade jag ju en del pengar! Det kan behövas då nästa "vill ha grej" är ett par rejäla packväskor, och dom är inte direkt billiga...

Tips mottages tacksamt!
Mjuka eller hårda har inte jättestor betydelse, men helst ska dom vara monterade på rörställning så att dom kommer ifrån avgasrören en bit!


Tack!
 
Last edited:

Berra.

Tänk på miljön, trimma...
Gick med
28 Feb 2009
Ort
Figeholm
Hoj
Yamaha xt660x-07
Biltema sadelväskor 399:-. Ingen ställning, men man kan väl sätta ditt någon extra skinbit om det skulle behövas för värmen. Läste här att det var några som hade köpt dom och dom passade perfekt, skall själv beställa dessa.

/ Berra


Japp! Jag är riktigt nöjd. Dom smälter in bra på hojen, och som sagt så sparade jag ju en del pengar! Det kan behövas då nästa "vill ha grej" är ett par rejäla packväskor, och dom är inte direkt billiga...

Tips mottages tacksamt!
Mjuka eller hårda har inte jättestor betydelse, men helst ska dom vara monterade på rörställning så att dom kommer ifrån avgasrören en bit!


Tack![/QUOTE]
 

xrv_rocket

Egen användartitel
Gick med
21 Feb 2009
Ort
Torshälla
Hoj
WR450 -08, XT660 -07
Mitt enda syfte var att avleda fartvinden från mina stckars knogar.. Denna uppgift klarar mina "musöron" säkert utan problem!!
Skulle jag ha oturen att klota... ja, då är nog trasiga handtag det mista problemet...

Aha, trodde att Polisport sharp var av den sorten som var infäst även i styränden.
Var på G att klicka på "beställa" knappen där.
Jag som brukar hinna med en marksyning minst en gång per aktiv körning, så böjer man kopplings/frambromshandtag direkt.:näsblod
Musöron är däremot tacksamt när man flyger frammåt över styret, så inte händerna fastnar, med handledsbrott som resultat.
 

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Mitt enda syfte var att avleda fartvinden från mina stckars knogar.. Denna uppgift klarar mina "musöron" säkert utan problem!!
Skulle jag ha oturen att klota... ja, då är nog trasiga handtag det mista problemet...

Japp! Jag är riktigt nöjd. Dom smälter in bra på hojen, och som sagt så sparade jag ju en del pengar! Det kan behövas då nästa "vill ha grej" är ett par rejäla packväskor, och dom är inte direkt billiga...


Tack!

I somras (jag hade en XT660R då) körde jag nästan 100 mil med Biltemas väskor, de funkar görbra. Inget problem med värmen.
Jag la in bilder i denna tråden någon gång i somras.

Ang handtagsskydden, de funkar säkert alldeles utmärkt, jag tyckte bara att det var en konstig jämförelse Bubbel-ve gjorde.
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
I somras (jag hade en XT660R då) körde jag nästan 100 mil med Biltemas väskor, de funkar görbra. Inget problem med värmen.
Jag la in bilder i denna tråden någon gång i somras.

Ang handtagsskydden, de funkar säkert alldeles utmärkt, jag tyckte bara att det var en konstig jämförelse Bubbel-ve gjorde.

Körde du med orginal ljuddämpare då? Mina Leo Vince har ju inte någon värmesköld som orginaldämparna har... Ska försöka leta rätt på dina bilder. Nyfiken..!
 

Popcorn

På sidan
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Italiensk Scooter och Spansk Enduro
På tal om handtagsskydd, Yamaha-original är väl acerbis i grunden med Yamaha-logga på? Har för mig att jag läste det på xt660.com. Men isåfall undrar man ju vilken modell samt vad vi har för styrtjocklek och material(?) på styret. Jag har inte min hoj i närheten och off-the-road har massor av olika sorters för aluminium/stål osv, gissar på att vi har 22mm alu men vill ju vara säker =) Tack för svar.
 

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
På tal om handtagsskydd, Yamaha-original är väl acerbis i grunden med Yamaha-logga på? Har för mig att jag läste det på xt660.com. Men isåfall undrar man ju vilken modell samt vad vi har för styrtjocklek och material(?) på styret. Jag har inte min hoj i närheten och off-the-road har massor av olika sorters för aluminium/stål osv, gissar på att vi har 22mm alu men vill ju vara säker =) Tack för svar.

På R är det 22 mm stål, rena skräpet, en mjuk läggning i lera räckte för att böja styret. Antar att det är samma styre på X.

Körde du med orginal ljuddämpare då? Mina Leo Vince har ju inte någon värmesköld som orginaldämparna har... Ska försöka leta rätt på dina bilder. Nyfiken..!

Jag hade orginaldämparna på. Slipon är väl svalare än vad orginaldämparna är?
Lite värme tål ju väskorna.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top