Modifieringar XT660 X/R

El_Kalif

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Nacka
Hoj
xj6n 09
Ok!
Näe, det känns ju inte som att det skulle vara nått bekymmer... Får se hur jag gör. Kommer givetvis med en rapport om jag ändrar på CO! :tummenupp

Om du tänkt ge den mera luft måste/bör du ändra co värdet, annars går den för torrt. Kolla tändstiftet och provkör hojen. Snorkeln är ju en strypning och inget som påverkar inkörningen. Tänk däremot på att motorbromsa hårt och ofta så att mineral oljan som är i nu verkligen sliter in alla delar ordentligt, så blir motorn tät och fin när dom byter till helsyntet vid 100 mila servicen :)
 

Fårskallen

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Visby
Hoj
FZ8-N
Om du tänkt ge den mera luft måste/bör du ändra co värdet, annars går den för torrt. Kolla tändstiftet och provkör hojen. Snorkeln är ju en strypning och inget som påverkar inkörningen. Tänk däremot på att motorbromsa hårt och ofta så att mineral oljan som är i nu verkligen sliter in alla delar ordentligt, så blir motorn tät och fin när dom byter till helsyntet vid 100 mila servicen :)

Eh ok newbie här!
Menar du att man bör ställa om co efter att man ryckt snorkeln?
Eller bara vid större operationer?
 

Halle83

www.sveamoto.com
Gick med
18 Oct 2008
Ort
Vart bor jag?
Hoj
XT660X
Var ska man hitta några schysta handskydd till XT660X. Har hittat på Touratech men de ska ju ha 1100spänn (för två bitar mjuk gjutplast) och det tycker inte jag är rimligt. Någon som har Yamhas original och kan dela med sig om intryck och pris på dessa( + ingår yamaha dekalerna) Touringbutiken ligger bättre till än Touratech med WR- blåa handskydd för 6-700 kr men är då wr hojarna samma blåfärg som gathojarna ?

Ingen som har en helsvart sadel till xt att sälja ? Hade tänkt fixa hojen så jag kan välja mellan blå och helsvart till sommaren men det blåa på sadeln sabbar heleten när jag vill ha den svart.

Ni som ryckt snorkel, ni har inga problem med vatten i luftburken då ni tvättar/kraftigt regn ?


På Yamaha center här i sthlm tar dom 600kr för ett sadelöverdag orginal-nytt.

// Halle
 

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Ort
Aneby
Hoj
SV650S -05
Om du tänkt ge den mera luft måste/bör du ändra co värdet, annars går den för torrt. Kolla tändstiftet och provkör hojen. Snorkeln är ju en strypning och inget som påverkar inkörningen. Tänk däremot på att motorbromsa hårt och ofta så att mineral oljan som är i nu verkligen sliter in alla delar ordentligt, så blir motorn tät och fin när dom byter till helsyntet vid 100 mila servicen :)

Ska tänka på det...
Hur skall man tolka det som står i handboken?
Där står det att man inte ska ha mer än 1/3 gaspådrag mer än nödvändigt typ... betyder det att jag ska ligga och fisa dom första 100 milen?
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Inte för mycket och inte för lite.

Inte ligga och segdra och inte varva ur.

Köra motorn med lite mildare belastning.
 

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Ska tänka på det...
Hur skall man tolka det som står i handboken?
Där står det att man inte ska ha mer än 1/3 gaspådrag mer än nödvändigt typ... betyder det att jag ska ligga och fisa dom första 100 milen?

Du skall köra med varierat gaspådrag, tex i stan är perfekt, först från rödlysena och motorbroms innan nästa, moderna motorer skall precis som el_kalif skriver varvas mycket upp o ner, undvik att ligga på höga varv mer än korta stunder. Du bör undvika långa perioder med jämn gas ex många mil på motorväg. mao lek inne i stan kör som en supermotard skall köras, undvik segdragning av motorn.
Kör du varierat med högt varv korta stunder och motorbromsar mycket får du en bättre inslitning an kolv-cylinder.
Ingen fiskörning, utan gasa-släppa så mycket som möjligt.
 

El_Kalif

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Nacka
Hoj
xj6n 09
Eh ok newbie här!
Menar du att man bör ställa om co efter att man ryckt snorkeln?
Eller bara vid större operationer?

kolla stiftet och känn efter hur den går, men ja... mer luft medför ju att man vill ha mer soppa i blandningen, därför man får lite bättre sprutt ;)

Ska tänka på det...
Hur skall man tolka det som står i handboken?
Där står det att man inte ska ha mer än 1/3 gaspådrag mer än nödvändigt typ... betyder det att jag ska ligga och fisa dom första 100 milen?

man ska ju inte ligga och blåköra på höga varv längre perioder, däremot ska ju alla bitar slitas in så motorn blir tät. Jag ägnade dom 3 första dagarna i typ 90km/h med massa motorbromsningar från femman till trean, sen kör man som vanligt, förutom att man inte ligger på varvtals max innan man växlar. Det gör man när man bytt oljan :)
 
Last edited:

xrv_rocket

Egen användartitel
Gick med
21 Feb 2009
Ort
Torshälla
Hoj
WR450 -08, XT660 -07
18" bakhjul

Isåka med en xt 660 -07.... Bästa med vintern :tummenupp Mina modefieringar e 2st extra länkar i kedjan annars tar dubben i svingen....
Sen e de bara att gasa så mycket det går! :yoparty

Hej alla, ny här. vilken vulgo tråd. ska försöka läsa hela.

Har också isdäck på min, + 18" bakhjul från en xt600 nånting.
Så först hade jag också lite problem med att dubben tog lite i svingen, men när jag bytte till 14 kugg drevet, så blev det bra.
 

xrv_rocket

Egen användartitel
Gick med
21 Feb 2009
Ort
Torshälla
Hoj
WR450 -08, XT660 -07
Wow vilken skillnad med 14 drev :tummenupp
Nu blev den helt plötsligt körbar.
På önskelistan nu är ett 2-1 avgassystem. Nån som har några erfarenheter?
 

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
Vill åxå ha ett 2-1 system. Verkar dock inte finnas till xt'n med lambdasond tyvärr (baserar det endast på att OTR inte har något till -08an). Och dyyyrt på Off The Road är det med. Har dock hört att man kan modda det främre röret från en Raptor, typ böja till det lite bara så ska det passa på xt'n. Vet iofs varken om den har lambda eller vad den kostar.

Sen har jag en fundering ang. 14 drev. Funderar på att slänga på ett sånt. Har redan ett 48 kuggars bak istället för org 45. Nån som har nån kvalificerad gissning på vad som händer me toppfart och dylikt om man ger sig på det.

Såg nu detta dårå :)

OTR Titan 2in1 ABE
Complete system incl. new 2in1 headpipe
Silencer: titanium made
TÜV approved! Street legal
2007 model with connection for Lambda sensor
Art.Nr: OTR-SDABE-XT660
 
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Om det bara är att du vill ha labda så är det ju bara att svetsa dit en vårta som man kan skruva den i. Eller om du inte kan svetsa så kan någon göra det billigt för dig :)
 

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
Vill å vill... e väl så illa tvungen då jag en sån skit på min hoj. :)

Förresten.... finns det möjligen nån som har en uppsättning kylarvingar till en XTR modell 07-08-09 som ligger å skräpar å vill sälja?
 
Last edited:

xrv_rocket

Egen användartitel
Gick med
21 Feb 2009
Ort
Torshälla
Hoj
WR450 -08, XT660 -07
Vill å vill... e väl så illa tvungen då jag en sån skit på min hoj. :)

hittade detta på sidan 101 i denna tråd:
Klippt från engelska XT-Forumet:

"A Lambda probe does not work on engine warm up, it does not work at full throttle & does not work under sudden acceleration. So basically it only works under cruising conditions. It is an emission control device, not a mod tuning device.
The lambda sensor only adjusts for low end fuelling."


Hur påverkar det hojen om man skippar lambdan helt tro?:va
 

skärkarl

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Yamaha XT 660X-05, YZ 250-02
servicemanual

Det var någon som undrade om manual/service bok till xt 660. jag har en på engelska som är till 04 står det men det är samma t.o.m 06 tror jag och det är inte mycket som skiljer sig på 07 å framåt så det finns nog mycket matnyttigt man kan läsa,det står allt som man behöver veta om man vill pilla lite och renovera hojen själv. maila så kan jag skicka det, så slipper du alla dyra verkstadskostnader.
 

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
hittade detta på sidan 101 i denna tråd:
Klippt från engelska XT-Forumet:

"A Lambda probe does not work on engine warm up, it does not work at full throttle & does not work under sudden acceleration. So basically it only works under cruising conditions. It is an emission control device, not a mod tuning device.
The lambda sensor only adjusts for low end fuelling."


Hur påverkar det hojen om man skippar lambdan helt tro?:va

Menar du att det bara är att klippa snöret eller? Ta bort den å köra?? I så fall kommer ju PCIII'an att funka utan extragrejjer åxå ju.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top