Modifieringar XT660 X/R

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
jo det är ju oftast det folk gör när de inte kan köra. då skruvar man istället :D

ifrån kör man ju en hel del folk redan med original utväxling osv.
särskild när man är lite ovan med motorcyklar så går det ju lättare att köra fort i kurvorna med en motard än med en racehoj.
 

KÅTM

Medlem
Gick med
30 Sep 2006
Ort
Jönköping
Hoj
Yzf 600r -98
finns här någon som i huvudet vet vad det är för storlek på muttern som håller fast framdrevet?
min största hylsa är 32mm och den va för liten,
mitt skjutmått har försvunnit tydligen:confused:
jag vill inte chansa när jag väl är på biltema imårn:tummenupp
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
32 för liten? kan det vara så att glömde ta bort säkringsbrickan eller nåt?

det borde vara en m18 eller m20 eller nåt sånt var det
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
var det 32 i alla fall. har aldrig bytt bara kollat en gång och tyckte det vart mindre. men då vet jag också då jag snart ska byta hela drivlinan
 

JoeMax

Guest
Någon som testat Nitro X Fuel Commander till sin XT? de ska vara som PowerCommander fast 10 gånger billigare, har ett 2-1 system på ingång så jag letar efter nått som fixar det där ;p

Edit:
Googlade lite, var tydligen skräp.. ;(
 
Last edited:

cage

Carpe diem !!
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sandviken
Hoj
KTM 1190 Adv R
Någon som testat Nitro X Fuel Commander till sin XT? de ska vara som PowerCommander fast 10 gånger billigare, har ett 2-1 system på ingång så jag letar efter nått som fixar det där ;p

Edit:
Googlade lite, var tydligen skräp.. ;(

Om det låter för bra för att vara sant...... Så är det nog det oxå!!

Köp PCIII´n och justera i bänk. Går så bra efteråt!!!
 

jopas

Ny medlem
Gick med
8 May 2011
Ort
Falun
Hoj
Yamaha XT 660R -08
Hallå alla xt ägare :)

Inhandlade en xt 660 r -08 för en vecka sedan och är mycket nöjd än så länge! :) Men man är ju alltid sugen att pula med något så jag har några frågor.

Någon som köpt ''bygga om bakdelen'' kittet från offtheroad.de?
Det är alltså http://www.off-the-road.de/XT-660/Bodywork/OTR-LED-tail-light-mod-XT-660.html jag pratar om.
Känns det dyrt tycker ni? Fast å andra sidan borde ju det där gå igenom besiktningen?

Sen en till fråga, den offroad framskärmen som dom har till salu. Borde inte den hindra en del av luften till kylarflänsarna? eller tror ni inte det påverkar något? ser ju mycket fräsigare ut iallafall.

Och om man köper slipons, typ leo vince och låter DB-killers sitta kvar i, kommer man igenom besiktningen då? Eller mäter dem avgasvärden på motorcyklar? För katalysatorn försvinner ju. :confused:
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
man mäter inte avgasvärden i sverige. att byta är alltså inga problem.

ang den där bakdelen. jag köpte den också och på nåt sätt ångra jag detta då jag håller på att plasta själv och tycker att jag kunde har slängt ihop nåt eget som vart lika bra själv.
dock hade jag ingen tid/lust just då men ville bli av med den fula original delen.

det finns ju vissa som såga i original delen men då tycker jag att man åtminstone ska byta bakljuset och inte bara vända på original ljuset då detta är rätt ful.

den där otr bakdelen är enligt mitt tycke mkt mera cleant och det var just det jag ville uppnå. lite lättare verkar den också vara dock inte mkt.
passformen är tyvärr lite sisådär som det brukar vara på såna saker. det finns en del glipor och de ska man fyller med nån självklistrande skumgummi som följer med. men denna håller i 3sekunder typ.
två fästpunkter till original bakdelen sitter också såpass att de syns när den nya delen sitter framme.

den som vill har super puts och utställnings skick borde inte köper denna kit!
ifall man så som jag bara kör och typ aldrig tvätta hojen, vill har cleanaste looken och minst vikt så är det dock absolut okej.
jag själv kommer dock bygga om hela bakdelen och även ramen en del så att det bli ännu renare sen.

ifall du även ska har nummerplåtshållaren så tänk på att tyska nummerplåtar är mkt bredare och du måste borra nya hål och helst såga av en bit för att det ska bli snyggast.
jag vet om folk som har tänkt att spara en slant och beställde den icke inställbara hållaren men fick den inställbara i alla fall fast för priset av den andra. vet inte om det är alltid så dock.

original blinkersen är också svårt att få plats med. jag köpte direkt via otr stelth 2 varianten och borrade hål i bakdelen direkt bakom bakljuset och det funkar bra

ang skärmen, kör på bara, tror inte att det gör så jätte skillnad.
 
Last edited:

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
snart så snart :)
2-1 metal mule system samt pc är beställda.
få ser vad jobbet säger sen när man åker ifrån. redan nu klaga de att "din motorcykel låter så högt" fast den är original :rolleyes:
jaja men kul kommer det bli. massa vikt som försvinner, särskild så långt uppe samt att ju bottenvridet tydligen ska bli bättre.


måste också lovprisa mc varuhuset och särskild thomas i skadeavdelningen som alltid är super trevliga och svara på varje dum fundering man har :)
 

jopas

Ny medlem
Gick med
8 May 2011
Ort
Falun
Hoj
Yamaha XT 660R -08
Tackar för svaren! :banana

Får se vad som kommer göras nu närmast med hojen , men slipons är ju ett måste då den knappt låter nånting alls orginal :gnissla samt skönt att få lite mer krydda i hojen. Sen blir det väl lite andra ändringar, hasplåt är ett måste för mig och lite andra småsaker.

Någon som vet om man kan byta till ett k&n filter eller DN filter och allt vad det finns och behålla snorkeln? Eller gör det ingen skillnad då? Samt om man rycker snorkeln hur långt ner blir insuget då? antar att det blir vid filtrer men vet inte riktigt vart det sitter ännu (höjdmässigt).
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
det lär ju göra skillnad men varför inte rycker snorkeln? det går väldigt fort att göra ;)
om du tänker på vatteninsläpp så bli det faktiskt ingen höjdskillnad med ryckt eller icke ryckt snorkel. den sitter där nog mestadels för att sänker volymen på insuget. när man rycker den kommer luften ändå via samma väg.

hasplåt kan vara en mkt bra grej att ha. när jag var ute i djupa skogen med min x en enda gång så drog jag loss kröken samt fick en fin bula i sidokåpan.
om du kör svår terräng ofta kan det nog vara bra med ett 2-1 system då du på sä sätt vinner flera cm i höjd under hojen. samt att den kommer bli av med en del kg och att den tydligen vinner i bottendraget, som kan vara skönt i svårare miljö.

de som har drevat ned brukar också vara väldigt nöjda med det och säger att det löna sig.
ifall din kedja är typ ny så behöver du bara köper ett mindre drev i fram (14tänder = ca150kr)
 

jopas

Ny medlem
Gick med
8 May 2011
Ort
Falun
Hoj
Yamaha XT 660R -08
Ja men då ska jag köpa nytt filter och rycka snorkeln också. Är till 95% säker på att jag inte kommer köra i så djupt vatten ändå.

Haha ja på första turen jag tog bulade jag in kröken lite så hasplåt ska beställas omgående men är osäker på om jag vill ha ett 2-1 system. Visst hojen blir lättare och man får lite mer markfrigång men det blir det inte väldigt trångt för röret ( varmt ) och sen tycker jag det tar bort mycket av karaktären på hojen att inte ha en dämpare på var sida :tungan
Även 2 stycken slipons tjänar man ju några kilo och får ut mer effekt och jag är verkligen ingen ''extremist'' som måste få bort minsta lilla gram som går, brukar inte köra alltför avancerat.

Jag kommer att pendla till jobbet med hojen och åka en hel del grus och lite lättare endurostigar och skogsvägar.
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
nja minsta lilla gram behöver man nog verkligen inte kolla på men att få ner den ngr kg kan ju behövas om man ska köra endurospår.
jag kör inte så hård heller eller nåt men tycker att just för att man inte är så van och hitta det bästa spår osv så fastnar man lättare och har även svårare att köra på knöligare vägar.
då kan varje sparat kg vara guld värd.
på min enda riktiga enduro tur vart jag så slut jag inte ens har varit efter typ 50mils cykel tävlingar jag brukar köra.
3timmar behövde jag för att klara 13km. problemet var delvis att jag körde på gatdäck då riktiga däck hade underlättat men mest var det vikten i de riktiga bökiga områden jag hade att kämpa med.
då hade jag vattnet också uppe tills filterboxkanten en gång. trodde att det skulle kommer in men klarade mig från detta som tur.


när mitt nya system samt nya batteri är på så borde min x vara på ca 162kg körklart.
sen få jag ser vad jag hitta på mera. ombyggnad av framljuset + dess ram, ombyggnad av filterhuset och av undertrayen, ombygge till slanglöst, kanske ngr lättare men ändå hållbara däck, och lite små grejer borde få ner den till 155-158kg hoppas jag :)
 

jopas

Ny medlem
Gick med
8 May 2011
Ort
Falun
Hoj
Yamaha XT 660R -08
Hur är det med luftfilter igentligen? DNA är det många som pratar om men då finns det stage 2 och 3 osv? Men på offtheroad.de så hittar jag bara ett som heter dna air filter. Vad är det för skillnader på dessa olika grejor?

Förlåt för alla tusen frågor, men är ganska ny med motorcykel och mekande :)
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
hade för ett tag sen skrivit lite mera utförligt om denna ämne.
nu satt jag just vid datorn och det var lättare att hitta än på nallen.

enligt olika test jag har sett så har dna de bästa luftflöden och är då det bästa att välja.
det finns en rad andra filter men de är antagligen "sämre" i luftflödet än dna, har dåligt passform, dyrare eller inte nödvändig för en X (tex skumgummi filter man använder i riktig dammiga förhållanden som i rally genom öknen)

sen beror det på hur pass du vill trimma vilken man ska väljar.
- stage ett är ett exakt likadan filter som original i utformningen...det är bara materialet som skiljer.
den släpper mera luft igenom utan att mer smuts kommer igenom.
bra är också att den är tvättbart och du alltså inte behöver slänger den efter ett tag så som man gör med original filtern.

- stage två är ett extra filter. du behöver alltså har kvar original filtret eller stage ett filter och så sätter du stage två extra. man tar då bort original filterlådans lock och sätter ditt ett lock som har ett filter sittandes i locket. på så sätt få du mycket mera luft in i filterlådan.
även detta är tvättbart.

stage ett och/eller stage två filter är rätt så snabbt dit satt. man behöver inte såga,svetsa eller liknande.
dock så är det ett måste att höjar co värdet eller mappar om insprutningen. annars kommer din motor gå för snålt
jag har tyvärr inga siffror till hands just nu men de båda luftfilter ger lite skillnad, hojen reagerar lite rappare och bli starkare.
en ganska enkel trimning för en liten summa.

att rekommendera är att även ryka bort den så kallade snorkeln (en gummi "slang" som leder luften in i luftfilter boxen men stryper luftflödet en del.)
och helst ska man också har ett öppnare dämpar system på hojen för att få ut max i "luftvägen" det är dock inget måste.


vill man satsa mera pengar och även få ut det mesta ur motorn så borde man satsa på ett stage tre kitt.
stage tre är inte bara ett luftfilter längre, här byter man ut hela luftfilter boxen mot en ny.
då sitter det nya filtret på ett distansstycke direkt vid trottlehuset, hela boxen är helt öppen och finns egentligen bara kvar som skydd och för alla fästpunkter som närliggande delar behöver.

med detta kitt få man ut det mesta dock ska man då även byter ut systemet, göra nåt vid insprutningen, mappar om osv. annars är det absolut inte lönt att slängar upp de pengar för ett stage tre kitt.

kör man ofta genom djupare vatten (lär man nog inte göra med en X ändå) då bör man dock ser upp med stage 3 och även stage 2. de filter är inoljad så att de klara regn osv men djupa vatten pöl gillar de inte och med de filtarna på hojen så sjunker den maximala vattenlinjen man kan klara med hojen med ngr cm
 

Stors

Medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Säter kommun
Hoj
Yamaha xt660x -08
Någon som vet hur långt man kommer efter att tanklampan tänts? Eller hur mycket bensin det är kvar då?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top