Modifieringar XT660 X/R

Tink

Live it, Love it, Ride it!
Gick med
15 Oct 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660X -08, WR250X -08
Den årliga kollen behöver inte göras då en kilometerbaserad service genomförs. och tusenmila omfattar mycket. BRÄNSLELEDNING TÄNDSTIFT KOPPLING FRAMBROMS BAKBROMS BROMSSLANGAR HJUL DÄCK HJULLAGER KEDJA STYRLAGER RAMFÄSTEN SIDOSTÖD SIDOSTÖDSKONTAKT FRAMGAFFEL STÖTDÄMPARE INSPRUTNING MOTOROLJA KYLSYSTEM BROMSKONTAKT FRAM Å BAK RÖRLIGA DELAR Å KABLAR(SMÖRJNING) GASHANDTAG INSUGET LJUDDÄMPARE BELYSNING. Förutom oljan så är alllt annat kontroller å smörjning om inte delar lr vätskor är i behov av byte.

Jag skall göra dom grejerna som dom faktiskt gör på en 1k sevice med fetstil åt dig..
resten ögnar dom bara över.. mao meken lägger ca en halvtimma på hojjen å du skall betala multum..

Håll er borta fråna allt vad märkesverkstäder heter de e snor dyrt. Kör du även "ordentligt" med hojjen så kommer dom gnälla som fan på att den är "hårt" körd....

ni blir blåsta av märkesverkstäder. jag vet vad jag pratar om ...

Sen ang yamaha försäkringen så gäller den enbart vid "normalt" slitage å att avfärda skador som "onormal" slitage e dom väldigt snabba med att göra..
 

Tink

Live it, Love it, Ride it!
Gick med
15 Oct 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660X -08, WR250X -08
Ska kolla på en XT660R på lördag, en -07:a, vad ska jag kolla efter förutom det vanliga (däck, drivpaket m.m)?

Nått som ni upplevt som svag punkt som jag ska kolla extra noga?

ganska enkel hoj att köpa,,
om de inte skramlar i motorn = ok i princip
Va noga med att kolla hur rören ser ut undertill... ofta sönderslagna och dom kostar lite slantar...
om bakdelen är ombyggd kolla då om den är avsågad och sänk priset med det 1 tusing har jag för mig den kostar.
Kolla även hur alla sladdar till lamporna är dragna, om det är lätt eller jobbigt att bygga om till besiktningsbar.
annars sunt förnuft ;) kan inte komma på något mer modellspecifikt.

EDIT:
har ändå kört 660X sedan -05 är inne på min tredje nu..
 
Last edited:

Snowman89

Guest
Fan va trist.. :( Vad hände? blev de bara skrot av hojen? nå mer skador än handleden?

Bakramen samt avgassystem fick sig en smäll så det är uppflyttat ca 0,5m. Enligt beviks skulle de behöva 2dagars jobb för att återställa det. Bara där är det 15k+material.. Så Kent trodde bolaget skulle lösa in den. Har inte sett den själv efter olyckan. Ska ta mig ner när jag mår skapligt.

Jo handled samt en spricka i foten och nått mindre skrapsår vart det. Hade tur och missade rygg och nacke.


Ifall någon behöver originalsystemet, skjutspinnar, barkbusters eller originalbackspeglar så har jag det liggande.
 
Last edited:

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
original systemet är väldigt dyra som nya. har för mig min meck sa 6800,- för bara en av de två bakre pipor
 

Stors

Medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Säter kommun
Hoj
Yamaha xt660x -08
Min är en 08 uttagen 09 330mil. servad som den ska av förra ägaren. Betala flera tusen för oljebyte är helt sjukt. men känns ändå som en trygghet om något händer i motorn som jag ej är skyldig till. man får väl fundera lite kring det hur man ska göra.
 

Stors

Medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Säter kommun
Hoj
Yamaha xt660x -08
Tänkte ta upp det eviga ämnet å svåra frågan vad man ska ha för däck... Har ett pirelli fram som nog satt där när hojen va ny. och ett nytt michelin pilot bak. Tycker att den håller i utav fan i kurvor på asfalt men slingrig å hal på grus. Kör en del grusväg eftersom jag bor så till. finns det nått bra mellanting? kollat lite på avon distanzia, kan det va nått? Eller förslag?
 

Tink

Live it, Love it, Ride it!
Gick med
15 Oct 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660X -08, WR250X -08
Tänkte ta upp det eviga ämnet å svåra frågan vad man ska ha för däck... Har ett pirelli fram som nog satt där när hojen va ny. och ett nytt michelin pilot bak. Tycker att den håller i utav fan i kurvor på asfalt men slingrig å hal på grus. Kör en del grusväg eftersom jag bor så till. finns det nått bra mellanting? kollat lite på avon distanzia, kan det va nått? Eller förslag?

har inga erfarenheter av "hybrid" däck.. kör aldrig med hybrid grejer iom att jag aldrig är nöjd med dom..
-Länkar några ändå :)


Bästa däck för gata som jag haft iallafall är Continental Conti force SM relativt prisvärt oxå för den delen...

Som hybrid så kan nog detta funka..

För en R så gäller detta imo.. tror att det går att skramla fram sådana däck som även passar på X:en. kan vara problem med framsulan dock..
 

MC Doktorn

Guest
Skaffat mig en XT660Z Tenere som är otroligt trött.

2008%20Yamaha%20XT660Z%20Tenere.jpg


Vad rek ni för att pigga upp den lite.
Luftfilter och slip on?
 

Tink

Live it, Love it, Ride it!
Gick med
15 Oct 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660X -08, WR250X -08
Frågan är hur många mil det håller, original höll 200 för mig och efter helgen har jag passerat 400 på mitt Metzeler M5 sedan återstår det att se hur mycket som är kvar efter att jag varit uppe i Västerås och vänt...

Det spelar väl för fan ingen roll..
om du är en sådan som snålar på däck "för att de skall hålla längre" då kan du inte köra motorcykel.
-Låt mig gissa du får inte upp hojjen på bakhjulet på nån annan växel än 1:an utan att dreva om?
(ja du gjorde mig irriterad med ditt farbror inlägg)
 

Wellcraft

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Bandit 1250 -08, Bandit1200s -05 såld,WR 426 -01 såld, XT660X -05 såld, KLR 650 -01 Såld, VTR1000 -97, TRX 850 -97 såld, ZX9R -95 Såld, ZX400R Såld, FZ600 -88 såld, RD350 -84 såld, RM 400 -80 Skrotad, DT 50 -90 såld, KX 80 -82 såld
Skaffat mig en XT660Z Tenere som är otroligt trött.

2008%20Yamaha%20XT660Z%20Tenere.jpg


Vad rek ni för att pigga upp den lite.
Luftfilter och slip on?

Slip-on + filter + power commander + injustering i bänk = grym skillnad mot orginal :tummenupp
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
jo farbror inlägg men vissa använder sin hoj till mkt mer än bara lek.
jag kör väl sisådär 150mil i veckan (kulåkning, resor o pendel) för tillfälle och då vore det rätt dum att inte tänker på slitaget. så visst kör jag hellre ett däch som funkar i 500mil och går att köra roligt med än att jag kör på ett däck som är slut efter en vecka.
vad saken har att göra med på vilken växel jag få upp framhjulet med spelar då verkligen ingen roll....
 

manneman

Guest
Det spelar väl för fan ingen roll..
om du är en sådan som snålar på däck "för att de skall hålla längre" då kan du inte köra motorcykel.
-Låt mig gissa du får inte upp hojjen på bakhjulet på nån annan växel än 1:an utan att dreva om?
(ja du gjorde mig irriterad med ditt farbror inlägg)

???:näsblod

-Jag undrade för faen bara hur länge däcket höll??!!!:va


Prexis som Fuchs säger så lägger jag också en helsikes massa mil på hojen.
För egen del nosar jag på 2000 per säsong och byter hoj varje år eller mer och har ägt 52 hojar och är inne på min 25e säsong.

Jag snålar inte på däck men vill gärna att de håller mer än 200 mil då det knappast är ekonomiskt försvarbart att köpa nästan 10 nya bakdäck per säsong utöver service och andra slitagedelar. Framförallt så gillar jag att ha grejor som tål att plågas lite då jag kan ha en brutal körstil emellanåt och därmed ökar kravet på fästet samtidigt som kravet minskar på hållbarhet i mil. Då jag ska ut på långtur den närmaste veckan så tippar jag att hojen passerar 700 mil nästa helg och då kommer det troligen att vara dags för däck No 3 för i år var min säsong startade 26 mars.

Snacka inte skit och ha förutfattade meningar om folk du inte känner genom att märka ord på internetforum utan ta saker för vad de kanske kan vara istället.:död
 
Last edited:

Tink

Live it, Love it, Ride it!
Gick med
15 Oct 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660X -08, WR250X -08
???:näsblod

-Jag undrade för faen bara hur länge däcket höll??!!!:va


Prexis som Fuchs säger så lägger jag också en helsikes massa mil på hojen.
För egen del nosar jag på 2000 per säsong och byter hoj varje år eller mer och har ägt 52 hojar och är inne på min 25e säsong.

Jag snålar inte på däck men vill gärna att de håller mer än 200 mil då det knappast är ekonomiskt försvarbart att köpa nästan 10 nya bakdäck per säsong utöver service och andra slitagedelar. Framförallt så gillar jag att ha grejor som tål att plågas lite då jag kan ha en brutal körstil emellanåt och därmed ökar kravet på fästet samtidigt som kravet minskar på hållbarhet i mil. Då jag ska ut på långtur den närmaste veckan så tippar jag att hojen passerar 700 mil nästa helg och då kommer det troligen att vara dags för däck No 3 för i år var min säsong startade 26 mars.

Snacka inte skit och ha förutfattade meningar om folk du inte känner genom att märka ord på internetforum utan ta saker för vad de kanske kan vara istället.:död

Det jag vet om dig är den informationen du visar för mig på detta forum. Jag jämför då den med mina erfarenheter av situationen i fråga.
Jag svarar på informationen som du givit mig, om du tar det som ett angrepp på din person så förstår du inte riktigt hur ett forum fungerar.

Om alla hade gissat vad en annan postare igentligen menar/känner/tänker och dessutom varit tvunga att vara positiva i sitt svar då hade de ju knappast blivit någon vettig källa till information...

Sen att jag tog i lite för mycket är en helt annan femma..
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Jäkla tjat om däck! XT:n är en sådan hoj som absolut inte bör ha däck som bara håller 200 mil. resten utav hojen är inte så bra. Blir som att kasta pärlor åt svin :fakta

Runt 500 bör ett bak däck kunna hålla på den typen av hoj (och oftast mer).
 

Stors

Medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Säter kommun
Hoj
Yamaha xt660x -08
Jag tackar för de däcktips jag fått och ser gärna fler :tummenupp Jag varken tävlar eller stuntar å behöver inte specialdäck. Dra den på bakslangen går väl på alla däck? :rolleyes: Tror det finns ett å samma däck som funkar till att luta kull hojen lite i kurvorna på asfalt med skaplig livslängd å även hålla i lite på grus för den som inte är van att ligga med fetställ på slicksdäck. KOM MED MER TIPS :tummenupp tror det är någon mer än mig här som också funderar krin detta.
 

Tink

Live it, Love it, Ride it!
Gick med
15 Oct 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660X -08, WR250X -08
Jäkla tjat om däck! XT:n är en sådan hoj som absolut inte bör ha däck som bara håller 200 mil. resten utav hojen är inte så bra. Blir som att kasta pärlor åt svin :fakta

Runt 500 bör ett bak däck kunna hålla på den typen av hoj (och oftast mer).

Så du menar att en hoj som inte är "race" inte behöver bra däck?
 

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
Tjena alla xt x/r förare, Jag har lite frågor om eran typ av hoj. Är nämligen lite sugne på en sådan.
Service när? dyrt? kan man göra det själv utan svära för mycket?
Busfaktor, detta är den mest väsentliga frågan då jag gillar o leka med polisen :p
Ser många på blocket för runt 35-45 papp o många har inte gått mer än 1500 mil max, är de bara biliga generellt eller är där en anledning?
Tacksam för svar/ Wheelieboy
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top